Provozní teplota oleje

Pokec nejen o autech...

Moderátoři: Eiffel, Fáboš, Bohuš, Berry, habitat3, Tommy1978, Kane13, Ritchma

Uživatelský avatar
JRD McLAREN
Příspěvky: 4074
Registrován: 16 črc 2006 21:39
Kontaktovat uživatele:

Re: Provozní teplota oleje

Příspěvek od JRD McLAREN »

ak sa pozres na fotku odomna, tak teplotne cidlo mam v prietokovom srube, co je namontovany namiesto povodneho cidla.
je to hned na cerpadle, takze "k tomu prietoku oleja pomerne blizko"..
objem oleja "okolo" je pomerne maly, takze nejake vyrazne zpozdenie, ci odchylku na teplote oleja a na cidle by som v tom nevidel.
Člen Klubu Šlapacích Moskvičov
IMF Master Ignition Forum - http://imfsoft-forum.eu/

Uživatelský avatar
Beaver
Příspěvky: 6553
Registrován: 17 srp 2004 09:01

Re: Provozní teplota oleje

Příspěvek od Beaver »

Tak to potom asi fungovat bude, já to tvoje řešení zase až tak podrobně nezkoumal. Ale samozřejmě čím delší je to odbočka a čím víc vystrčená někam, kde se případně i ochlazuje proudem vzduchu, tím menší vypovídací hodnotu to potom bude mít. Já si včera večer dal trochu piva, ztratil zábrany a už dražím ten relokační kit od GReddy, ten má díru na čidlo taky, takže ho aspoň budu mít rovnou kam dát :D
Toyota Supra 2.5 twin turbo (208 kW/360 Nm)
Lexus RX400h 3.3 VVTi '06 (205 kW/418 Nm)
Toyota RAV4 2.5 Hybrid '16 (114 kW/213 Nm)
Lexus IS200 2.0 VVTi (115 kW/200 Nm)
"Vždycky můžete spát v autě, ale nikdy nemůžete řídit dům"

Gooder
Příspěvky: 2116
Registrován: 13 zář 2011 20:48
Bydliště: Středočeský kraj

Re: Provozní teplota oleje

Příspěvek od Gooder »

S těmi závity jsem to vůbec netušil. To by potom připadalo v úvahu něco jako si vyrobil JRD. Muselo by to být na podobný způsob jen s tím, že průtokový šroub by byl bez čidla. Tzn. čidlo by bylo někde v odbočce. To čidlo má průměr té tyčky takový, že to prostě nedám do dutého šroubu se závitem M10. Nebo to zkusím dát do té záslepky, pokud si jsou podobné ty závity ;)

Beaver: Na kolik Tě to tak přibližně vyjde? :)

Uživatelský avatar
Beaver
Příspěvky: 6553
Registrován: 17 srp 2004 09:01

Re: Provozní teplota oleje

Příspěvek od Beaver »

No uvidíme... Já ten kit v zásadě nepotřebuju, ale je to takové to "nice to have". Dal jsem limit 5000 yenů a už mě nějakej zmrd přehodil o 250, takže možná budu mít hovno :mrgreen: Ještě to zkusím zvednout na 7500 (asi 15 stovek na koruny) a když to neklapne tak na to hodím bobek. Spíš to zkouším, jestli se podaří ulovit něco za extra nízkou cenu.
Toyota Supra 2.5 twin turbo (208 kW/360 Nm)
Lexus RX400h 3.3 VVTi '06 (205 kW/418 Nm)
Toyota RAV4 2.5 Hybrid '16 (114 kW/213 Nm)
Lexus IS200 2.0 VVTi (115 kW/200 Nm)
"Vždycky můžete spát v autě, ale nikdy nemůžete řídit dům"

walish
Příspěvky: 136
Registrován: 11 zář 2010 13:10

Re: Provozní teplota oleje

Příspěvek od walish »

Když jsme u toho, tak jaký budík v poměru cena/kvalita vychází slušně vč. čidla a nemá toleranci 20°C?

Uživatelský avatar
Goldies
Příspěvky: 2701
Registrován: 04 čer 2004 06:18
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Provozní teplota oleje

Příspěvek od Goldies »

Ja se nakonec rozhodl pro L-Jaye, mám to digitání, s čidlama a vyšlo to taky slušně. Hlavně výborná domluva :-)

Do interiéru to zapadne vyborně. Vzal jsem ten jeho novej douřdkovej modul. Až se to jednou nainstaluje pošlu fotku :-) Bral jsem to hlavně kvůli tlaku a teplotě oleje.
Japonci na konci
Nissan Pathfinder - jen tak na práci
Honda Civic 8g 1.8 V-tec - jen tak pro ženu
Toyota MR2 ZZW30 2ZZ - jen tak pro radost
Yamaha Majesty 250 - jen tak na lítačku

Gooder
Příspěvky: 2116
Registrován: 13 zář 2011 20:48
Bydliště: Středočeský kraj

Re: Provozní teplota oleje

Příspěvek od Gooder »

walish: Hodně chvály jsem četl na Prosport. Na zahraničních webech to někdo chválí, někdo ne, ale řekl bych, že poměr cena/výkon je dobrý. Třeba Idaho s nimi je spokojený. Potom třeba VDO nebo 90° elektronické budíky Stack (mechanické 270°).

Na zahraničních webech Prosport hlavně srovnávají s Defi atp, ale Prosport je 3x levnější. Takže to bude kámen úrazu. Já mám ten modulový PLX (což cenově budík s čidlem vyšel na necelých 5t Kč z Anglie, další moduly pak stojí kolem 3t Kč - záleží jaký modul), na tlak oleje mám AEM. Zvažuju ale jejich prodej a koupi Prosport, Stack nebo něco od LJaye.

walish
Příspěvky: 136
Registrován: 11 zář 2010 13:10

Re: Provozní teplota oleje

Příspěvek od walish »

Díky za tipy.

Na budíky od Ljaye jsem koukal, ale ten digitální se mi moc nelíbíl.

Tenhle od Prosport vypadá slušně: http://www.escape6.cz/prosport-premium- ... -id174390/" onclick="window.open(this.href);return false;

Uživatelský avatar
Bobek
Příspěvky: 1205
Registrován: 30 led 2012 18:11
Bydliště: Morava

Re: Provozní teplota oleje

Příspěvek od Bobek »

.
Naposledy upravil(a) Bobek dne 26 říj 2015 15:24, celkem upraveno 1 x.
Renault Laguna III phase 3, Initiale Paris, 110kw
Renault Mégane Grandtour GT, 151kw
Renault Mégane Grandtour GT220 162kw
Opel Vectra B Caravan 92kw

Uživatelský avatar
JRD McLAREN
Příspěvky: 4074
Registrován: 16 črc 2006 21:39
Kontaktovat uživatele:

Re: Provozní teplota oleje

Příspěvek od JRD McLAREN »

walish píše:Díky za tipy.

Na budíky od Ljaye jsem koukal, ale ten digitální se mi moc nelíbíl.

Tenhle od Prosport vypadá slušně: http://www.escape6.cz/prosport-premium- ... -id174390/" onclick="window.open(this.href);return false;
ja mam tento... http://www.race-shop.sk/shop/13-elektro ... -voltmeter" onclick="window.open(this.href);return false;
a som maximalne spokojny.
Člen Klubu Šlapacích Moskvičov
IMF Master Ignition Forum - http://imfsoft-forum.eu/

Uživatelský avatar
Beaver
Příspěvky: 6553
Registrován: 17 srp 2004 09:01

Re: Provozní teplota oleje

Příspěvek od Beaver »

Gooder píše:Na zahraničních webech Prosport hlavně srovnávají s Defi atp, ale Prosport je 3x levnější.
Nesrovnávají je spíš s DEPO? Obávám se, že Prosport s Defi srovnání nesnese. Defi je spíš konkurence pro GReddy. Je to ale furt lepší varianta než ty různé noname měřáky z českých eShopů...
Toyota Supra 2.5 twin turbo (208 kW/360 Nm)
Lexus RX400h 3.3 VVTi '06 (205 kW/418 Nm)
Toyota RAV4 2.5 Hybrid '16 (114 kW/213 Nm)
Lexus IS200 2.0 VVTi (115 kW/200 Nm)
"Vždycky můžete spát v autě, ale nikdy nemůžete řídit dům"

Gooder
Příspěvky: 2116
Registrován: 13 zář 2011 20:48
Bydliště: Středočeský kraj

Re: Provozní teplota oleje

Příspěvek od Gooder »

Možná taky, ale co jsem viděl srovnání nebo dotazy, tak AEM, Defi atp.

Gooder
Příspěvky: 2116
Registrován: 13 zář 2011 20:48
Bydliště: Středočeský kraj

Re: Provozní teplota oleje

Příspěvek od Gooder »

Tak jsem pořídil ten sandwich od Prosport. Ty šroubky "zátky" jsou celkem měkké. Po prvním dotažení a pak povolení je vidět známka po dotažení na závitech. Raději jsem je obmotal teflonovou páskou a budu pozorovat, jestli uniká olej.

Ale zajím mě, jak moc utahujete ten ten mezikus k filtru? Filtr se má dotahovat na 20Nm, mám doma Lidl momenťák na 28Nm - 210Nm (používám ho na kola), tak jsem ten mezikus dotáhnul tím. Filtr jsem po předchozích zkušenostech dotáhnul pouze rukou.

Gooder
Příspěvky: 2116
Registrován: 13 zář 2011 20:48
Bydliště: Středočeský kraj

Re: Provozní teplota oleje

Příspěvek od Gooder »

Čidlo přemístěno pod filtr a včera zkušební jízda cca 12km. Olej 5W50. Po 5km byl olej na 80°C, po 8km byl na 90°C. Na této trase jsem se pak nad 97°C nedostal. Byl jsem překvapený, jak rychle olej chladne např. při jízdě z kopce se zařazenou rychlostí. Zároveň jsem ale i koukal, že na těch 90°C se při venkovních 8°C dostal docela rychle.

Auto se teda dá vytáčet až po přelezení 100°C? Nebo v případě té 5W50 až po 115°C? Taky co znamená vytáčet, říkám si, že při teplotě 80-90°C by snad mohlo být bezpečné točit i 4000 ot/min, ne?
raddy píše:prevadzkova teplota oleja je dana jeho viskozitnou triedou, inak povedane prevadzkova teplota oleja je taka, pri ktorej ma idealnu cerpatelnost a zaroven nie je prekrocena max. teplota dana vyrobcom oleja. existuje pekna tabulka viskozitnych tried a teploty pre idealnu cerpatelnost. len tak z hlavy, pre 40 je to okolo 100st, 50 okolo 115st a 60 vyse 120st. ak nema olej adekvatnu teplotu, nemaze ako ma. teplota pod 80st pre olej 40+ znamena ze nema prevadzkovu teplotu.

Uživatelský avatar
Beaver
Příspěvky: 6553
Registrován: 17 srp 2004 09:01

Re: Provozní teplota oleje

Příspěvek od Beaver »

V zásadě teplota cca 90°C je OK, olej za běžných okolností je vždycky teplejší než voda (u turbomotorů většinou výrazněji než u atmosfér, protože olej prochází turbem, kde se může zahřát o něco víc). Na vyšší teplotu se dostane až po přečerpání, kdy prochází skrz mazací kanály a ohřívá se a taky při samotném výkonu, kdy na něj působí tlak v ložiskách (počítej zhruba +10°C), takže plus mínus je to u tebe v pořádku. To co uvádí raddy je poněkud nepřesné, resp. olej s vyšší viskozitou maže efektivně TAKY při vyšší teplotě než aby platilo že maže AŽ od vyšší teploty. Určitě to není tak, že by 0W60 zadřel běžné auto jen proto, že nedokáže dosáhnout správnou teplotu, už jen proto, že olejový systém nemá termostat a tím pádem neexistuje motor "nastavený" na provoz s olejem při 150°C :wink:
Toyota Supra 2.5 twin turbo (208 kW/360 Nm)
Lexus RX400h 3.3 VVTi '06 (205 kW/418 Nm)
Toyota RAV4 2.5 Hybrid '16 (114 kW/213 Nm)
Lexus IS200 2.0 VVTi (115 kW/200 Nm)
"Vždycky můžete spát v autě, ale nikdy nemůžete řídit dům"

raddy
Příspěvky: 270
Registrován: 12 led 2006 11:57

Re: Provozní teplota oleje

Příspěvek od raddy »

o zadreti som nepisal. pokial olej nema optimalnu prevadzkovu teplotu, nemaze tak ako ma, je na tom nieco nepochopitelne? teplota, viskozita ,tlak ,prietok ... ak je olej podchladeny, ma znizeny prietok a prietok ,nie tlak,je to co zabezpecuje funkciu lozisk. ak dlhsiu dobu jazdis napr. olej 60 pri teplote 80st, rozhodne to je na motore nasledne poznat. Otazka nie je ci podchladeny olej nadmerne opotrebovava motor, ale ako moc (podla kombinacie daneho motora, oleja a jeho teploty).

kony5
Příspěvky: 1337
Registrován: 30 pro 2008 22:21

Re: Provozní teplota oleje

Příspěvek od kony5 »

ja to udělal jednoduše... dal jsem chladič oleje a na to šroubení dal měřák... ... :D respektive dal koncovku pro 2 výstupy... pasovalo tam něco z liazky :lol: :lol: :D ... To JRD ... 8) 8) moc hezký stím hliníkem... mam rád takové jednoduché rychly řešení a hlavně kvalitní..protože co si děláš sám je prostě nej...

Uživatelský avatar
Libor12
Moderátor
Příspěvky: 2298
Registrován: 29 čer 2008 15:14
Bydliště: Dobříš
Kontaktovat uživatele:

Re: Provozní teplota oleje

Příspěvek od Libor12 »

A doporučeny olej výrobcem je jaký? 5W50 ? Pokud jiný, na základě čeho jsi se rozhodl ho tam dát?
toyota corolla gti 4a-ge 1.6 "V2" 226hp/9500rpm
IMF Master Ignition Forum - http://
imfsoft-forum.eu/


Válcová zkušebna 4X4 až do 1200HP

Uživatelský avatar
JRD McLAREN
Příspěvky: 4074
Registrován: 16 črc 2006 21:39
Kontaktovat uživatele:

Re: Provozní teplota oleje

Příspěvek od JRD McLAREN »

raddy píše:o zadreti som nepisal. pokial olej nema optimalnu prevadzkovu teplotu, nemaze tak ako ma, je na tom nieco nepochopitelne? teplota, viskozita ,tlak ,prietok ... ak je olej podchladeny, ma znizeny prietok a prietok ,nie tlak,je to co zabezpecuje funkciu lozisk. ak dlhsiu dobu jazdis napr. olej 60 pri teplote 80st, rozhodne to je na motore nasledne poznat. Otazka nie je ci podchladeny olej nadmerne opotrebovava motor, ale ako moc (podla kombinacie daneho motora, oleja a jeho teploty).
...
a ja si zas myslim...
ze v tomto pripade to je tlak oleja co potrebujem udrzat v tych klznych loziskach ...
(na rozdiel od toho tvojho pretlaku)
a olejovy film na celej ploche klzneho loziska...

..to ze "vdaka konstrukci a technickemu prevedeniu" klznych lozisk mam aj neaky ten prietok...
..je v tomto pripade nepodstatne ...
(na rozdiel od konstrukcie lozisk leteckych/prudovych motorov)
(kde je ale ten olej pouzivany za uuuuuplne inym ucelom, nez za ucelom mazania)
Člen Klubu Šlapacích Moskvičov
IMF Master Ignition Forum - http://imfsoft-forum.eu/

Uživatelský avatar
Beaver
Příspěvky: 6553
Registrován: 17 srp 2004 09:01

Re: Provozní teplota oleje

Příspěvek od Beaver »

Souhlasit se dá s tím, že jde o souhrou různých parametrů - teploty, viskozity oleje a vůle ložisek. Ten tlak ale rozhodně není nepodstatný - pokud budu mít motor postavený s velkýma vůlema v ložiskách (například protože bude provozovaný s velkým boostem a navíc NOS), tak mi bude hovno platné, že mám skrz ty ložiska krásný průtok oleje se správnou viskozitou, pokud ho tam nedostanu pod správným tlakem, protože bez tlaku mi neudrží klikovku a ojnice od sebe - hlavně jak poroste zátěž. Proto z pochopitelných důvodů mají auta taky tlakoměry oleje a ne průtokoměry :lol: Schopnost mazat za nízkých teplot (aspoň nějak základně) mají ty oleje už "by default" když jsou aspoň trochu vícerozsahové (tj. má to nějaké to číslo před W) - olej co namaže motor pro start při -10°C ho proto nepřekvapivě je schopný namazat i při +25°C :) Spíš je paradox, že někteří lidi si koupí hitech supermegahyperultra olej s vysokou viskozitou a jsou hrozně spokojení, jak moc racing jejich prdítko potom bude. Motor funguje, olej maže, ale je míň tekutý, klade vyšší odpor a tím žere výkon. Čím menší vůle v ložiskách, tím je to horší, olej se díky pomalejší cirkulaci sice ohřeje víc, čímž by se situace o něco zlepšila, ale jen trochu, protože jak začne řídnout a snadněji proudí, tak se zase ochlazuje a houstne - v tomhle se nehádám. Zase na druhou stranu lepší použít místo 10W40 olej 10W50 než dát tam 5W30 a pak jet pilu :) Ale neznamená to automaticky to, že musím olej třídy 50 ohřát na 115°C aby fungoval - ta třída 50 v podstatě garantuje hlavně to, že když bude venku horko a auto pojede s požadavkem na vyšší výkon (tj. bude mít zhoršené podmínky pro chlazení), tak olej bude mazat i když se víc ohřeje a nehrozí, že by se pekl a degradoval (do určité teploty samozřejmě).
Toyota Supra 2.5 twin turbo (208 kW/360 Nm)
Lexus RX400h 3.3 VVTi '06 (205 kW/418 Nm)
Toyota RAV4 2.5 Hybrid '16 (114 kW/213 Nm)
Lexus IS200 2.0 VVTi (115 kW/200 Nm)
"Vždycky můžete spát v autě, ale nikdy nemůžete řídit dům"

raddy
Příspěvky: 270
Registrován: 12 led 2006 11:57

Re: Provozní teplota oleje

Příspěvek od raddy »

"protože bez tlaku mi neudrží klikovku a ojnice od sebe"

a ja si zas myslim ze toto nie je pravda a tlak oleja nie je to co drzi kluku a ojnicu od seba... tlak je dosledok odporu voci pohybu je to skor dosledok neziaduci ako potrebny. Olejove cerpadlo ma prepadovy ventil nastaveny zvycajne na cca 5bar, preco asi? idealny tlak oleja je taky, ktory je najnizsi mozny pri dodrzani potrebneho prietoku loziskami.

"že musím olej třídy 50 ohřát na 115°C aby fungoval "

a ja si zas myslim, ze je to presne naopak, a to je aj dovod, preco je potrebne vyberat viskozitu oleja podla realnej prevadzkovej teploty (a konstrukcie motora).... samozrejme, mozeme sa bavit o vyzname slova "fungoval", v mojom ponimani nefunguje a vzdy by som sa snazil motor cim skor zohriat na danu teplotu, jednoducho preto aby som ho zbytocne nenicil. Pokial olej nema pozadovane vlastnosti, nemoze fungovat. Pokial nema optimalnu prevadzkovu teplotu, nema pozadovane vlastnosti...tak to vidim ja...

Ak potrebujem odolnost pri obcasnej nadmernej zatazi (okruh atd), tak to nebudem riesit zvisenim viskozity, ale pridanim olejoveho chladica....

Uživatelský avatar
Beaver
Příspěvky: 6553
Registrován: 17 srp 2004 09:01

Re: Provozní teplota oleje

Příspěvek od Beaver »

raddy píše:a ja si zas myslim ze toto nie je pravda a tlak oleja nie je to co drzi kluku a ojnicu od seba... tlak je dosledok odporu voci pohybu je to skor dosledok neziaduci ako potrebny. Olejove cerpadlo ma prepadovy ventil nastaveny zvycajne na cca 5bar, preco asi? idealny tlak oleja je taky, ktory je najnizsi mozny pri dodrzani potrebneho prietoku loziskami.
Dobrá, proč podle tebe mají turba s CHRA používajícím kuličková ložiska restriktor oleje a CHRA s kluznými ložisky ne? Nápověda - ložisko v náboji kola není mazáno tlakově :wink: A co o tom píše třeba Garrett, kde s použitím kluzných ložisek trochu zkušeností mají:
https://www.turbobygarrett.com/turbobygarrett/oil_restrictor píše: The journal bearing system in a turbo functions very similarly to the rod or crank bearings in an engine. These bearings require enough oil pressure to keep the components separated by a hydrodynamic film. If the oil pressure is too low, the metal components will come in contact causing premature wear and ultimately failure. If the oil pressure is too high, leakage may occur from the turbocharger seals.
Obtokový ventil pumpy má tu hraniční hodnotu nastavenou z velmi zřejmých důvodů - příliš vysoký tlak oleje by prostě způsobil v některých místech jeho průsak skrz těsnění, např. už ve zmiňovaném turbu a navíc prostě větší tlak už stejně nepotřebuješ.
raddy píše:vzdy by som sa snazil motor cim skor zohriat na danu teplotu
Tak to mi vysvětli, jak bys chtěl teda zahřát motor tak, aby měl olej provozní teplotu 120-130°C a držel si ji? To si nedokážu představit jak bys musel jet :) Teda dá se to pochopit pokud bys jel furt s nohou na zemi na okruhu... Měřáky teploty oleje bývají do 140-150°C a měřák končí, protože i pro špičkové oleje to je strop a přes takové hodnoty fakt jít nechceš. Ber na vědomí, že s olejem o teplotě 120°C jezdilo během teplých dní třeba vzduchem chlazené Porsche, kde se to tak nějak dá pochopit :D
raddy píše: Ak potrebujem odolnost pri obcasnej nadmernej zatazi (okruh atd), tak to nebudem riesit zvisenim viskozity, ale pridanim olejoveho chladica....
Tady souhlas - chladič oleje s termostatem je optimální, pokud by ti nadměrně teplota rostla při zátěži. Tady ovšem musím podotknout, že ty termostatické prvky v kitech chladičů oleje otevírají při teplotách nad 80°C (GReddy) nebo 90°C (Mocal) a zavírají většinou někde nad 70°C, tj. určitě se nesnaží držet olej nad 100°C :wink:
Toyota Supra 2.5 twin turbo (208 kW/360 Nm)
Lexus RX400h 3.3 VVTi '06 (205 kW/418 Nm)
Toyota RAV4 2.5 Hybrid '16 (114 kW/213 Nm)
Lexus IS200 2.0 VVTi (115 kW/200 Nm)
"Vždycky můžete spát v autě, ale nikdy nemůžete řídit dům"

raddy
Příspěvky: 270
Registrován: 12 led 2006 11:57

Re: Provozní teplota oleje

Příspěvek od raddy »

klzne lozisko v turbe nie je mazane tlakovo, ale prietokom...rovnako ako gulickove...kazde turbo, ci gulickove, alebo klzne MUSI mat restriktor oleja a to prave z toho dovodu ktory som na zaciatku vety uviedol, rozdiel je iba vo velkosti potrebnej restrikcie. mylis sa v tomto a mylis sa aj v ostatnych bodoch... tlak v ziadnom pripade nedrzi klzne loziska od seba, je len nevyhnutnym vysledkom pozadovaneho prietoku (ako produkt odporu voci toku). Samozrejme, tlak sa meria podstatne lahsie ako prietok a kedze vyrobca motora pozna tolerancie lozisk a viskozitnu triedu oleja a jeho prevadzkovu teplotu, vie uviest pozadovany tlak oleja, cize inak povedane tlak pri ktorom je pozadovany prietok. Ak nemam prietok (=vymena oleja na nadom mieste), vrstva oleja ktora drzi loziska od seba degraduje a porusi sa olejovy film a nastane kontakt lozisk... Tlak mozem mat velky aky len chcem, ak nemam prietok, lozisko sa poskodi. Typicky priklad moze byt plny vykon so studenym olejom, alebo obdobne pouzitie velmi vysokej viskozity oleja voci jeho teplote... Tlak ako fyzikalna velicina nedrzi loziska od seba, to je uloha jedine oleja samotneho, resp. jeho suvislej vrstvy. Ci je tato vrstva pod tlakom vacsim alebo mensim je nepodstatne, pokial je pozadovany prietok.

ziadny strach, taboo nam to vysvetli...

Uživatelský avatar
Beaver
Příspěvky: 6553
Registrován: 17 srp 2004 09:01

Re: Provozní teplota oleje

Příspěvek od Beaver »

Průtok oleje potřebuješ, abys ho chladil, tlak oleje potřebuješ, abys ty kluzné ložiska nezadřel pod zátěží, za tím si stojím. Nebo tvrdíš, že když odpojíš olejovou pumpu od motoru a necháš jí jen otáčky jako má na volnoběh (to udělá tak 0.5-1 bar), potom si dáš jedno kolo na okruhu (klidně s chladičem oleje, aby se ti případně nepřehřál), tak to motor ustojí? Systémy pro mazání se suchou vanou se taky nastavují na 3-4 bary tlaku, doporučení pro turba s kluznýma ložiskama je tlačit do nich až 4 bary. Tam ten tlak obzvlášť potřebuješ, aby se to v kluzném ložisku vystředilo - všimni si ložisek pro turba, jak jsou mazací otvory symetricky po obvodu ložiska, aby se tak zabránilo kontaktu s housingem, když to dělá desetitisíce otáček za minutu.

Ano, studený olej samozřejmě udělá vyšší tlak kvůli vyšší hustotě, pod zátěží se ale potrhá film kvůli tomu, že nemá tu zmiňovanou provozní teplotu, ne že ho tam je málo nebo že neteče dost rychle - proto se má taky olej ohřívat klidnou jízdou při nižších otáčkách a ne stáním na místě a zvýšením otáček.
Toyota Supra 2.5 twin turbo (208 kW/360 Nm)
Lexus RX400h 3.3 VVTi '06 (205 kW/418 Nm)
Toyota RAV4 2.5 Hybrid '16 (114 kW/213 Nm)
Lexus IS200 2.0 VVTi (115 kW/200 Nm)
"Vždycky můžete spát v autě, ale nikdy nemůžete řídit dům"

raddy
Příspěvky: 270
Registrován: 12 led 2006 11:57

Re: Provozní teplota oleje

Příspěvek od raddy »

poziadavky na prietok oleja v motore sa samozrejme menia s jeho otackami a zatazou, avsak su to poziadavky na prietok a nie na tlak. Tlak je nevyhnutny dosledok prietoku, ciel je prietok, nie tlak. Ak sa zvysi prietok oleja (zvysenim otacok pumpy sa zvysi prietok) a ako nevyhnutny dosledok sa zvysi aj tlak. Avsak, mozes mat neustale vysoky tlak (napr. zvysenim viskozity) a motor to neustoji, ak nebude adekvatny prietok.

"doporučení pro turba s kluznýma ložiskama je tlačit do nich až 4 bary"

zabudol si napisat slovicko "maximalne" pred 4 bary a to dava vete uplne iny vyznam...

Uživatelský avatar
Beaver
Příspěvky: 6553
Registrován: 17 srp 2004 09:01

Re: Provozní teplota oleje

Příspěvek od Beaver »

Význam to má furt stejný, už dřív jsem uváděl, že maximální tlak oleje má svůj smysl - u turba by působil průsak skrz olejové těsnění do sání a/nebo výfuku.
Toyota Supra 2.5 twin turbo (208 kW/360 Nm)
Lexus RX400h 3.3 VVTi '06 (205 kW/418 Nm)
Toyota RAV4 2.5 Hybrid '16 (114 kW/213 Nm)
Lexus IS200 2.0 VVTi (115 kW/200 Nm)
"Vždycky můžete spát v autě, ale nikdy nemůžete řídit dům"

Uživatelský avatar
Libor12
Moderátor
Příspěvky: 2298
Registrován: 29 čer 2008 15:14
Bydliště: Dobříš
Kontaktovat uživatele:

Re: Provozní teplota oleje

Příspěvek od Libor12 »

Raddyho moc nemusím,ale tentokrát s ním souhlasím. Průtok určuje tlak,ne obráceně. Ten regulátor tlaku oleje,je tam nejen kvuli konstantnímu tlaku za všech rpm,ale kvůli nestlačitelnosti kapaliny. Většina automobilových olejových čerpadel jsou georotory,které v případě nutnosti jsou schopné propustit,na rozdíl od jiných typů čerpadel a nejsou tak náročné na viskozitu čerpaného média. K největšímu opotřebení ložisek dochází při startu a zastavení motoru. Průtok oleje ložiskem určuje i jeho samotná plocha - šíře dolního oka ojnice a samozřejmě vůle. Jo kvůli boostu a nos se zvětšují hlavně ring gap kroužků,o ložiscích jsem nic takového neslyšel ani nepraktikoval a to nos používám denně i ve 1.2htp.
toyota corolla gti 4a-ge 1.6 "V2" 226hp/9500rpm
IMF Master Ignition Forum - http://
imfsoft-forum.eu/


Válcová zkušebna 4X4 až do 1200HP

Gooder
Příspěvky: 2116
Registrován: 13 zář 2011 20:48
Bydliště: Středočeský kraj

Re: Provozní teplota oleje

Příspěvek od Gooder »

Libor12 píše:A doporučeny olej výrobcem je jaký? 5W50 ? Pokud jiný, na základě čeho jsi se rozhodl ho tam dát?
Dohledatelné doporučení výrobce je víceméně jen norma. Od výroby se dávaly do 1.8T oleje 5W30, ovšem někde jsem dohledal, že výrobce doporučuje 5W40 (ale je to JPP). Na 5W50 jsem přešel teď prvně a to z toho důvodu, že v létě jsem měl teploty na čidle ve vaně běžně kolem 100-105°C (hlavně v koloně), olej 5W40. Co jsem se tak bavil, tak mi byl právě doporučený ten 5W50. Navíc 1.8T má nějak hůře řešené chlazení oleje.

Edit: Pochopitelně klidně zpět přejdu na 5W40, pokud bude lepší, nebo 0W40 Mobil 1.
Naposledy upravil(a) Gooder dne 26 říj 2015 21:32, celkem upraveno 1 x.

raddy
Příspěvky: 270
Registrován: 12 led 2006 11:57

Re: Provozní teplota oleje

Příspěvek od raddy »

beaver:raz som isiel parnikom, kde bol stroj komplet vidiet. Ojnicne loziska boli mazane zo zasobnikov len gravitacnou silou, bez akehokolvek tlaku. Ubezpecujem ta, ze tlak oleja nijako priamo nesuvisi s udrzanim medzery medzi stycnymi plochami loziska a ani nevystreduje osku turba. To co je potrebne je prietok a tlak je paraziticky jav,dosledok odporu voci toku. Olejovy film na stycnych plochach tvori a udrzuje iba prietok, nie tlak.

toto je ten motor a jeho ojnica a mazanie
http://www.paddlesteamers.info/Schiller" onclick="window.open(this.href);return false; engine top up.jpg

Uživatelský avatar
Beaver
Příspěvky: 6553
Registrován: 17 srp 2004 09:01

Re: Provozní teplota oleje

Příspěvek od Beaver »

No nemyslím si, že nízkootáčkový parní stroj s obrovskýma ložiskama je přesně to správné srovnávání pro spalovací motor :D Navíc by bylo logičtější, pokud by výrobci motorů tím pádem spíš ten systém řešili tak, aby v něm odpory nebyly, nemyslíš? :wink: Další věc - pokud nebudeš mít tlak, nebudou ti fungovat např. taky ostřiky dna pístů.
Libor12 píše:kvůli boostu a nos se zvětšují hlavně ring gap kroužků,o ložiscích jsem nic takového neslyšel ani nepraktikoval
Není to vysloveně nutnost, ale je to možnost jak motor udělat "bezpečnější". Zvětšíš mírně vůle a použiješ adekvátní olej s tím, že klika má víc prostoru - průhyby kliky nebo dočasné protahování ojnic vlivem odstředivé síly v úvratích.
Toyota Supra 2.5 twin turbo (208 kW/360 Nm)
Lexus RX400h 3.3 VVTi '06 (205 kW/418 Nm)
Toyota RAV4 2.5 Hybrid '16 (114 kW/213 Nm)
Lexus IS200 2.0 VVTi (115 kW/200 Nm)
"Vždycky můžete spát v autě, ale nikdy nemůžete řídit dům"

Odpovědět

Zpět na „Pokec“