Provozní teplota oleje

Pokec nejen o autech...

Moderátoři: Eiffel, Fáboš, Bohuš, Berry, habitat3, Tommy1978, Kane13, Ritchma

Uživatelský avatar
Libor12
Moderátor
Příspěvky: 2298
Registrován: 29 čer 2008 15:14
Bydliště: Dobříš
Kontaktovat uživatele:

Re: Provozní teplota oleje

Příspěvek od Libor12 »

Ja jsem navíc přesvědčen o tom,ze olej mezi plochy loziska dostává hlavně samotna rotace klikove hřídele- tedy odstřediva síla.
toyota corolla gti 4a-ge 1.6 "V2" 226hp/9500rpm
IMF Master Ignition Forum - http://
imfsoft-forum.eu/


Válcová zkušebna 4X4 až do 1200HP

raddy
Příspěvky: 270
Registrován: 12 led 2006 11:57

Re: Provozní teplota oleje

Příspěvek od raddy »

Beaver píše:No nemyslím si, že nízkootáčkový parní stroj s obrovskýma ložiskama je přesně to správné srovnávání pro spalovací motor :D Navíc by bylo logičtější, pokud by výrobci motorů tím pádem spíš ten systém řešili tak, aby v něm odpory nebyly, nemyslíš? :wink: Další věc - pokud nebudeš mít tlak, nebudou ti fungovat např. taky ostřiky dna pístů.
Libor12 píše:kvůli boostu a nos se zvětšují hlavně ring gap kroužků,o ložiscích jsem nic takového neslyšel ani nepraktikoval
Není to vysloveně nutnost, ale je to možnost jak motor udělat "bezpečnější". Zvětšíš mírně vůle a použiješ adekvátní olej s tím, že klika má víc prostoru - průhyby kliky nebo dočasné protahování ojnic vlivem odstředivé síly v úvratích.[/quote

to ze nemyslis mi je uz teraz jasne, avsak bez ohladu na pomalost tvojho chapania su loziska mazane prietokom oleja a nie tlakom. zbytocne sa do toho zamotavas a pises len dalsie nezmysly.

Uživatelský avatar
Beaver
Příspěvky: 6553
Registrován: 17 srp 2004 09:01

Re: Provozní teplota oleje

Příspěvek od Beaver »

Pokud to chceš řešit na úrovni slovíčkaření, tak ložiska nejsou mazané průtokem ale přítomností oleje :lol: Průtok je samozřejmě nutný, jelikož olej by se jinak rychle v ložisku přehřál. Podle toho co uvádíš je teda naprosto nesmyslné provozovat ty olejové pumpy s nastaveným 5bar hraničního tlaku. Proč tam teda není nastaveno aby to dávalo 1 bar? Jak sám uvádíš, tak tlak vznikne "restrikcí", tj. rveš tam nějaké množství oleje co stejně nemá šanci skrz to místo protéct za daný čas. Proč se teda namáhat a nastavovat tak vysoké tlaky obtoku?

Nebudu se zbytečně hádat - v motoru prostě POTŘEBUJEŠ TLAK OLEJE. Pokud ty si myslíš že ne, jezdi bez tlaku, uvidíme jak daleko dojedeš.
Toyota Supra 2.5 twin turbo (208 kW/360 Nm)
Lexus RX400h 3.3 VVTi '06 (205 kW/418 Nm)
Toyota RAV4 2.5 Hybrid '16 (114 kW/213 Nm)
Lexus IS200 2.0 VVTi (115 kW/200 Nm)
"Vždycky můžete spát v autě, ale nikdy nemůžete řídit dům"

Uživatelský avatar
JRD McLAREN
Příspěvky: 4074
Registrován: 16 črc 2006 21:39
Kontaktovat uživatele:

Re: Provozní teplota oleje

Příspěvek od JRD McLAREN »

Rozpravka na dobru noc....

(Libore diky, ja som to nevedel najst)

https://www.vutbr.cz/www_base/zav_prace ... e_id=17028
Člen Klubu Šlapacích Moskvičov
IMF Master Ignition Forum - http://imfsoft-forum.eu/

Uživatelský avatar
Taboo
Příspěvky: 2759
Registrován: 26 lis 2004 18:27
Bydliště: Des Moines, IA, USA

Re: Provozní teplota oleje

Příspěvek od Taboo »

Oddeleni pohyblivych komponentu (v nasem pripade klikove hridele, ojnic, vackovych hrideli anebo hridele turba) se deje pomoci viskozity maziva. Pokud je viskozita maziva natolik nizka, ze pod zatezi dochazi k jeho vytlacovani z lozisek a ztencovani jeho vrstvy, tak se budto musi pouzit mazivo vyssi viskozity anebo anebo tlak, ktery mazivu nizsi viskozity napomaha. Prutok maziva zajistuje pouze odvod tepla a patricne chlazeni lozisek a pohyblivych komponentu. V pripade nizkootackovych (30-50 RPM) parnich stroju, kde odpadaji znacne odstredive sily ojnic byl v minulosti pouzivan zvireci tuk a v dnesni dobe olej vysoke viskozity, ktery je z lozisek obtizne vytlacit. Ten prutok, ktery udajne oddeluje pohyblive komponenty tam naprosto chybel a nadale i chybi (anebo je velice maly), coz se casto odrazelo v nedostatecnem odvodu tepla a nutnosti chlazeni lozisek vodou. Prihlednout se da take napriklad k lubrikaci treba lozisek kol a vsemoznych ulozeni komponentu podvozku, kde take jakykoliv prutok maziva naprosto chybi a proto je nutne pouzit mazivo vysoke viskozity. Samozrejme, olej nizsi viskozity by v techto spojenich nevydrzel.
Vpodstate se da tvrdit, ze cim nizsi viskozita oleje v motoru a cim vyssi zatez (ktera se snazi olej z lozisek pohyblivych komponentu vytlacit), tim vyssiho tlaku (ktery kompenzuje za nizkou viskozitu oleje) musi byt progresivne pouzito, coz se v pripade spalovacich motoru deje exklusivne na zaklade RPM. Jelikoz se vzrustajici zatezi a RPM motoru jsou kladeny soucasne take vyssi naroky na odvod tepla a chlazeni pohyblivych komponentu, tak je take se zvysujicim se tlakem zadouci i vyssi prutok oleje. Tlak oleje je proste KOMPENZACE za jeho nutnou nizsi viskozitu nutnou k dosazeni jeho patricneho prutoku a odvodu tepla. Jednoduse, tlak a prutok oleje jdou ruku v ruce. Absence patricneho tlaku snizuje tloustku olejove vrstvy, absence patricneho prutoku zase odvod tepla a chlazeni lozisek a pohyblivych komponentu.

Co se tyka "idealni" provozni teploty oleje, rozmezi mezi 80-100*C se odrazi v nejvyssi zivotnosti motoru. Vsude nad 100*C pote zacne zivotnost motoru neumerne klesat coby dusledek teplot dosahovanych v kritickych bodech motoru jako lozisek klikove hridele, ojnic, sten valcu a pistnich krouzku (kde je i pri tech 100*C oleje ve vane dosahovano teplot oleje v oblasti 150*, nad kterou pote zacne dochazet k rozkladu jeho prisad).
Kdyz uz jsme u tech prisad a ktera trida oleje je "nejlepsi" anebo "lepsi" nez ta anebo ona, tak je potreba se divat na tridu oleje podobne jako na pneumatiky. Zimni pneumatiky budou v zime lepsi nez celorocni a letni, letni pneumatiky v lete zase lepsi nez zimni a celorocni. Nejlepsi trida oleje je proto ta, ktera je adekvatni pro dane podminky a obsahuje nejmene prisad - coz znamena olej toho nejnizsiho tepelneho rozmezi. Cim vyssi tepelne rozmezi olej ma, tim vice prisad (stabilizatoru a modifikatoru) - ktere se jako prvni zacnou rozkladat a menit v bahno - obsahuje. Pro nazornost, 10W30 obsahuje mene prisad nez 10W40 a 10W40 mene nez 10W50, etc. Coby priklad vzhledem k rocnim obdobim a vykyvum teplot se da pouzit treba 10W30 na jare, 15W40 v lete, opet 10W30 na podzim a 5W30 v zime. Samozrejme, to je pouze priklad. V nekterych "teplych" statech se da jezdit pouze na dve tridy cely rok, treba 10W30 a 15W40, nekde treba i na tu samou tridu po cely rok.
10W50 ma sve opodstatneni pouze ve vzduchem chlazenych motorech (napriklad Porsche) anebo vodou chlazenych upravenych motorech vyssiho nez tovarniho vykonu provozovanych za vysokych teplot a podminek s vysokymi teplotnimi vykyvy (kde by treba 20W50 nebyl dostatecny) a v zadnem pripade neni nijak "lepsi" nez 10W40 (ktery by v danych podminkach svym tepelnym rozmezim jinak plne vystacoval). Ve SKUTECNYCH zavodnich vozech, ktere nekdo tyra po cele hodiny nekde na okruhu je ve vetsine pripadu dobrou volbou kvalitni 20W50. Pokud ma nekdo skutecnou potrebu pro 10W50, tak ma v prvni rade potrebu pro chladic oleje a vice effektivni chladici system. Jen pro zajimavost, u motoru vozu Formula 1 je vyber oleje tak specificky, ze neni dan pouze provoznimi podminkami, ale je nasledovne formulovan pro kazdy motor indivdualne.

:wink:
IQ stylingem nenahradis.

Uživatelský avatar
Beaver
Příspěvky: 6553
Registrován: 17 srp 2004 09:01

Re: Provozní teplota oleje

Příspěvek od Beaver »

A mě bude říkat, že nemyslím spek I když uznávám, že jsem podcenil viskozitu a její roli víc přisuzoval tlaku, za což se viskozitě omlouvám :mrgreen: Jak vidno tak platí, co jsem psal - příliš nízký tlak oleje bude záhuba motoru, nestačí jen o něco vyšší než je nutný pro proudění oleje skrz kanály a ložiska. Navíc by nefungovaly ty zmíněné ostřiky na chlazení dna pístů (sice někdo je ruší právě ve prospěch mazání ložisek, ale zmiňuju to kvůli principu jejich funkce).

Taboovi tímto děkuji za potvrzení, že úplně blbej nejsem (i když nějaké ty nepřesnosti se holt najdou,... co už nadělám) :D
Toyota Supra 2.5 twin turbo (208 kW/360 Nm)
Lexus RX400h 3.3 VVTi '06 (205 kW/418 Nm)
Toyota RAV4 2.5 Hybrid '16 (114 kW/213 Nm)
Lexus IS200 2.0 VVTi (115 kW/200 Nm)
"Vždycky můžete spát v autě, ale nikdy nemůžete řídit dům"

Uživatelský avatar
JRD McLAREN
Příspěvky: 4074
Registrován: 16 črc 2006 21:39
Kontaktovat uživatele:

Re: Provozní teplota oleje

Příspěvek od JRD McLAREN »

vutbr_parametry_kluznych_lozisk.jpg
Člen Klubu Šlapacích Moskvičov
IMF Master Ignition Forum - http://imfsoft-forum.eu/

Uživatelský avatar
LiberaleMiguel2
Příspěvky: 3841
Registrován: 22 říj 2013 17:21

Re: Provozní teplota oleje

Příspěvek od LiberaleMiguel2 »

Ostřik dna pístů zdaleka není u aut běžná záležitost ;-)
JSEM ZPÁTKY NA SVÉM PŮVODNÍM PROFILU, TAKŽE COKOLIV PIŠTE NA LiberaleMiguel (bez dvojky)

Uživatelský avatar
honza 2.0 16v
Příspěvky: 1518
Registrován: 09 říj 2005 12:41
Kontaktovat uživatele:

Re: Provozní teplota oleje

Příspěvek od honza 2.0 16v »

s tím ostřikem dna pístu, že není zcela běžnej bych byl opatrnej... nikdy jsem neměl auto který by ho nemělo..ať již tryskou z bloku, nebo kanálem a "tryskou" v ojnici u hlavního ložiska..

minimálně to teda je "specialitka" italskejch aut..sám ostřik tryskou z bloku ruším (vzhledem ke spolehlivosti trysky - protože jetá většinou protejká a způsobuje problémy s nízkým tlakem na volnoběh což má za následek sežraný vačky, problémy s mazáním na nejvzdálennějším klikovém/ojničním ložisku..)

. když je možnost nainstaluju trysku, která funguje z hlavního ložiska a problémy s nízkým tlakem tak jako origo tryska v bloku, na hlavní mazací galerii, nezpůsobuje...

k tématu : sám se snažím držet teplotu v rozmězí 80-100° pokud teplota leze přes (110°C se dá ještě tolerovat u 5W50 co jezdím), zvolním a jdu zjistit problém (listí v chobotu před oil chladičem, rozdrbanej plastovej podběh nalapenej na chladiči..)..dokud není alespoň 60°C na oleji (resp. na volnoběh nepadá tlak oleje někam ke 2-3 barům) nešlapu brutálně na plyn... redukční ventil je sice konstrukčně jednoduchej (pružinka, píst v nějakým kanálu), ale někdy se rád zasekne... takže když tomu naložím za studena, kdy je i na volnoběh tlak kolem 5-6 bar redukčák povolí a může zůstat viset, což se pak projeví na tom, že po ohřátí jaksi není tlak oleje... jeden motor jsem takto popravil a od tý doby si to sakra hlídám...

Uživatelský avatar
Taboo
Příspěvky: 2759
Registrován: 26 lis 2004 18:27
Bydliště: Des Moines, IA, USA

Re: Provozní teplota oleje

Příspěvek od Taboo »

LiberaleMiguel2 píše:Ostřik dna pístů zdaleka není u aut běžná záležitost ;-)
Asi tak "nebezna" jako turba. Neexistuje jediny predni vyrobce (a to vcetne Hyundai), ktery by ostrik dna pistu v urcitych (zejmena turbo, ale v mnoha pripadech i nekterych N/A) motorech nepouzival - od GM pres Volvo az po Hondu, Toyotu, Mitsu, Subaru, etc., takze ona to naprosto bezna zalezitost nejspis bude.
IQ stylingem nenahradis.

Uživatelský avatar
LiberaleMiguel2
Příspěvky: 3841
Registrován: 22 říj 2013 17:21

Re: Provozní teplota oleje

Příspěvek od LiberaleMiguel2 »

Ano, v určitých, ale z daleka ne u všech, jak by to mohlo od Bobra vyznít. A turba kdysi taky nebyly zcela běžné ;-)
JSEM ZPÁTKY NA SVÉM PŮVODNÍM PROFILU, TAKŽE COKOLIV PIŠTE NA LiberaleMiguel (bez dvojky)

Uživatelský avatar
Beaver
Příspěvky: 6553
Registrován: 17 srp 2004 09:01

Re: Provozní teplota oleje

Příspěvek od Beaver »

Jo, asi tak před rokem 1980 nebyly turba zcela běžné. Staly se ale běžnými (což není to samé jako "většinou používanými") dřív, než pako jako ty vylezlo na svět. To samé platí i pro ostřik dna pístů olejem, nezávisle na tom co ty si myslíš nebo jak na tebe působí to, co jsem napsal. Tomuto tématu nejlíp prospěješ tak, že se tu nebudeš vůbec vyjadřovat, protože tvoje (ne)znalosti jsou všeobecně známá věc :wink:
Toyota Supra 2.5 twin turbo (208 kW/360 Nm)
Lexus RX400h 3.3 VVTi '06 (205 kW/418 Nm)
Toyota RAV4 2.5 Hybrid '16 (114 kW/213 Nm)
Lexus IS200 2.0 VVTi (115 kW/200 Nm)
"Vždycky můžete spát v autě, ale nikdy nemůžete řídit dům"

Uživatelský avatar
Taboo
Příspěvky: 2759
Registrován: 26 lis 2004 18:27
Bydliště: Des Moines, IA, USA

Re: Provozní teplota oleje

Příspěvek od Taboo »

Beaver píše:........
+1 8)
IQ stylingem nenahradis.

Gooder
Příspěvky: 2116
Registrován: 13 zář 2011 20:48
Bydliště: Středočeský kraj

Re: Provozní teplota oleje

Příspěvek od Gooder »

Ani jsem nečekal, že tu vznikne až tak obsáhlá a zajímavá debata 8)

Dneska jsem jel cca 30km okresky a 20km dálnice (venku kolem 9°C). Na okreskách se mi olej držel kolem těch 92-97°C, na dálnici vylezl při 130km/h na maximum 106°C (vše hodnoty z čidla v sandwich - ale při jízdě se zařazenou rychlostí bez plynu se docela rychle ochlazuje olej). Dle slov honzy a Tabooa jsou to hodnoty relativně v normě pokud chápu správně. Ovšem kvůli velkému teplotnímu rozmezí 5W50 bude asi lepší přejít zpět na 5W40 a přidat chladič oleje?

Uživatelský avatar
JRD McLAREN
Příspěvky: 4074
Registrován: 16 črc 2006 21:39
Kontaktovat uživatele:

Re: Provozní teplota oleje

Příspěvek od JRD McLAREN »

kludne aj 10W40 by to znieslo....
neviem ake velke mrazy byvaju u vas cez zimu, ale od doby co mam "olej-budik", kde vidim aj teplotu aj tlak, tak pri -15stC som nepozoroval sebemensi problem
pri pouziti oleja s viskozitou 10W40...

aj pri nizkych teplotach mam na studenom motore tlak oleja "okolo" 5 BAR a opotrebenbie na loziskach nebadatelne..
(raz za rok, pred sezonou, kontrolujem ojnicne loziska pri "jarnej vymene oleja")

mozno by pri tvojom motore bolo dobre "len tak zo zvedavosti" zmerat aj teplotu oleja "vytekajuceho" z turba ...

EDITED:
"bezne pouzivane" teplotne cidla maju toleranciu/presnost merania do cca +/- 3stC
Člen Klubu Šlapacích Moskvičov
IMF Master Ignition Forum - http://imfsoft-forum.eu/

Uživatelský avatar
Beaver
Příspěvky: 6553
Registrován: 17 srp 2004 09:01

Re: Provozní teplota oleje

Příspěvek od Beaver »

10W a 15W oleje se používaly už v dobách totality, auta tu na ně jezdily roky a bez problémů. U 15W je hraniční teplota pro přečerpání -25 °C a u 10W je to -30 °C. Přiznejme si, že když jsou u nás mrazy, leze to většinou lehce pod nulu a když je -15 °C tak už je fakt hodně zima. Těch -25 °C bývá málokdy. Takže i tyhle oleje dají zimu bez nějakých problémů - což mimochodem dokazuje i fakt, že Favorita s minerálem 15W30 jsem při -20 °C nastartoval taky :D
Toyota Supra 2.5 twin turbo (208 kW/360 Nm)
Lexus RX400h 3.3 VVTi '06 (205 kW/418 Nm)
Toyota RAV4 2.5 Hybrid '16 (114 kW/213 Nm)
Lexus IS200 2.0 VVTi (115 kW/200 Nm)
"Vždycky můžete spát v autě, ale nikdy nemůžete řídit dům"

Uživatelský avatar
ernst
Příspěvky: 376
Registrován: 26 čer 2012 11:30

Re: Provozní teplota oleje

Příspěvek od ernst »

K tomu mazáni...

Na dnešních motorech používá varibabilní průtok olejového čerpadla (co vím tak už nějakou dobu používá Hyundai/kia, GM a určitě i další)
Je to odůvodněno tím, že je potřeba snížit tření a tím zvýšit efektivitu motoru (udajně až o 5%) = nižší emise..
Zajímalo by mě, jak moc velký vliv může mít tenhle systém vliv na životnost motoru, a třeba i náchylnost na použitý olej, přece jen je to nastavování řízeno tlakem oleje...

A ještě drobnost, někde jsem zaslechl/četl že pokud v motoru s hydraulickým vymezováním ventilových vůlí vyměníme hydrauliku za manuální nastavování (podložkami či jinak napevno seřiditelným systémem) tak se zvýší efektivita toho motoru (jak moc už nevím)
myslím, že se zmenší tlak na vačku (hlavně v místech kde nemačká ventil) a tím i tření.
Soob 900NG B204l 136kw (zatím)

Gooder
Příspěvky: 2116
Registrován: 13 zář 2011 20:48
Bydliště: Středočeský kraj

Re: Provozní teplota oleje

Příspěvek od Gooder »

JRD: No loni u nás bylo maximálně asi -10°C. Na příští výměnu pořídím opět 5W40 a uvidím, jak se budou pohybovat teploty (dnes 50km a teplota oleje vylezla na 100°C po jízdě do kopce, jinak kolem těch 95°C). Jinak je mi jasné, že čidlo nemá 100% přesnost.

Pokud bych kupoval ten chladič, máte někdo zkušenosti s chladiči od fmic.pl (fmic.cz)? Mají je za poloviční ceny oproti Mocal a Setrab. Sandwich k chladiči bych asi vzal s termostatem, bez něj to podle mě nemá moc smysl (ale nemají výstupy pro čidla).

Uživatelský avatar
JRD McLAREN
Příspěvky: 4074
Registrován: 16 črc 2006 21:39
Kontaktovat uživatele:

Re: Provozní teplota oleje

Příspěvek od JRD McLAREN »

pokial mas teplotu oleja pri zatazi cca 100stC, tak je nezmysel riesit chladic...
Člen Klubu Šlapacích Moskvičov
IMF Master Ignition Forum - http://imfsoft-forum.eu/

Uživatelský avatar
Beaver
Příspěvky: 6553
Registrován: 17 srp 2004 09:01

Re: Provozní teplota oleje

Příspěvek od Beaver »

Jinak FMIC.PL/CZ v podstatě Čína. Nechali si toho vyrobit kvanta, takže jim tam už fabrika vyrazí jejich vlastní logo, ale kvalitativně to nebude o nic lepší než Mishimoto. Kup si Earl's, jejich rebrandované chladiče a hadice se používají např. v GReddy/GREX kitech a nestojí to zas tak strašný prachy. Na druhou stranu jak tu padlo - pokud ti to neleze přes 100 °C, tak dodatečný chladič bez termostatu bude katastrofa a s termostatem nejspíš zbytečnost.
Toyota Supra 2.5 twin turbo (208 kW/360 Nm)
Lexus RX400h 3.3 VVTi '06 (205 kW/418 Nm)
Toyota RAV4 2.5 Hybrid '16 (114 kW/213 Nm)
Lexus IS200 2.0 VVTi (115 kW/200 Nm)
"Vždycky můžete spát v autě, ale nikdy nemůžete řídit dům"

Gooder
Příspěvky: 2116
Registrován: 13 zář 2011 20:48
Bydliště: Středočeský kraj

Re: Provozní teplota oleje

Příspěvek od Gooder »

Proto píšu, že uvidím na jaké teploty se dostanu, až přejdu zpět na 5W40, popřípadě na těch 10W40. Tohle jsou teploty s tou 50kou, která tam je týden. Je mi jasné, že na tyhle teploty by to bylo zbytečné ;)

Zatím jsem spíš jen předběžně sondoval, na co bych případně měl koukat. A ty Earl's už mají zajímavější ceny, děkuji 8)

Uživatelský avatar
LiberaleMiguel2
Příspěvky: 3841
Registrován: 22 říj 2013 17:21

Re: Provozní teplota oleje

Příspěvek od LiberaleMiguel2 »

Na dílech z FMIC.pl jezdí půlka Polska, včetně profi drifterů, dragstrů apod aut s výkony přes 1000hp. Jen tak pro info.....
JSEM ZPÁTKY NA SVÉM PŮVODNÍM PROFILU, TAKŽE COKOLIV PIŠTE NA LiberaleMiguel (bez dvojky)

Uživatelský avatar
HondaMan
Příspěvky: 377
Registrován: 30 kvě 2009 23:17

Re: Provozní teplota oleje

Příspěvek od HondaMan »

To že něco dělají v Polsku neznamená, že to je v pořádku.
Naopak bych se tomu velkým obloukem vyhnul...

A abych nebyl jen OT: I na OIII 2.0TDI se na dálnici běžně dostávám ke 120°C, takže teploty okolo 100 bych vůbec neřešil.

Uživatelský avatar
Taboo
Příspěvky: 2759
Registrován: 26 lis 2004 18:27
Bydliště: Des Moines, IA, USA

Re: Provozní teplota oleje

Příspěvek od Taboo »

Beaver píše:Jinak FMIC.PL/CZ v podstatě Čína. Nechali si toho vyrobit kvanta, takže jim tam už fabrika vyrazí jejich vlastní logo, ale kvalitativně to nebude o nic lepší než Mishimoto.
Ja chtel videl s jakymi zazraky pulka Polska vcetne profi drifteru a aut s vykony pres 1000HP udajne jezdi - a ne ze to je "vpodstate Cina" a "o nic lepsi nez Mishimoto", ono to totiz je Made in China Mishimoto :wink: .
IQ stylingem nenahradis.

Uživatelský avatar
LiberaleMiguel2
Příspěvky: 3841
Registrován: 22 říj 2013 17:21

Re: Provozní teplota oleje

Příspěvek od LiberaleMiguel2 »

Taboo: tak třeba tady https://www.facebook.com/KarolinaPilarc ... l/?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false; nebo tady https://www.facebook.com/Bartosz-Stolar ... 6/?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Bartosz tam má přes 1100 koní 8)
JSEM ZPÁTKY NA SVÉM PŮVODNÍM PROFILU, TAKŽE COKOLIV PIŠTE NA LiberaleMiguel (bez dvojky)

Gooder
Příspěvky: 2116
Registrován: 13 zář 2011 20:48
Bydliště: Středočeský kraj

Re: Provozní teplota oleje

Příspěvek od Gooder »

Tak v motoru je už 5W40 a ty teploty rostou docela rychle. Dnes při normální jízdě v Praze jsem byl přes 100°C, při stání cca 3 minuty to mělo myslím 107°C. Takže asi zvážím ten chladič. Když vezmu adaptér s termostatem, tak předpokládám, že větší velikost nevadí, když si to termostat ohlídá.

Uživatelský avatar
Flp
Příspěvky: 56
Registrován: 03 dub 2013 22:23

Re: Provozní teplota oleje

Příspěvek od Flp »

Taková teplota není ještě nic hroznýho a plno sériových aut co znám jí dosahuje při běžný klidný jízdě. Pokud to máš jako auto na běžný ježdění tak bych chladič oleje neřešil.
Na druhou stranu pokud máš v plánu nějaké jízdy na okruhu (nebo jiné situace, kde jezdíš delší dobu před omezovačem), tak je chladič oleje s termostatem určitě dobrá věc a doporučoval bych ho.
Já teď jdu zrovna instalovat chladič oleje na clio, protože jezdím často na okruh a po dvou ostrých kolech v Mostě je teplota oleje na 135°C..
Clio 172 ph1

Uživatelský avatar
JRD McLAREN
Příspěvky: 4074
Registrován: 16 črc 2006 21:39
Kontaktovat uživatele:

Re: Provozní teplota oleje

Příspěvek od JRD McLAREN »

dnesne oleje, zlozene z velkej casti z mineralnych olejov a prisad na baze esterov, + + + + ++
su do cca 125-130 stC stale bezpecne pre pouzitie v "beznom motore" ..

celkova teplota olejovej naplne ale este stale nemusi znamenat,
ze teplota oleja prechadzajuceho jednotlivymi komponentami neprekracuje "bezpecnu/unosnu" hranicu

a stale plati, ze cim vyssia je jeho pracovna teplota, tym rychlesie degraduje ...

ja osobne by som teplotu oleja "okolo 120-130stC" pri plnej zatazi nepovazoval za "vysoku" ...
samozrejme, hodnota 115stC je mi na pohlad prijemnejsia...
Člen Klubu Šlapacích Moskvičov
IMF Master Ignition Forum - http://imfsoft-forum.eu/

Gooder
Příspěvky: 2116
Registrován: 13 zář 2011 20:48
Bydliště: Středočeský kraj

Re: Provozní teplota oleje

Příspěvek od Gooder »

Já teplotu měřím pod olejovým filtrem a věřím, že za turbem bude dosahovat větších teplot (tam jsem ještě teplotu neměřil). Okruh plánuju navštívit, takže tam by se hodil podle mě. Teplotu oleje v zátěži vyzkoušenou nemám, ale můžu to zkusit na dálnici při svižnější jízdě, kam až se dostanu. Tohle jsou teploty při běžné jízdě při dodržování rychlosti za teplot teď na jaře.

Samozřejmě auto na tenhle typ oleje najezdilo xx tisíc km a olej se měnil později, než měním já. A nejsem jediný, takže to nějak funguje, jen mi to přišlo jako užitečná úprava.

Uživatelský avatar
Beaver
Příspěvky: 6553
Registrován: 17 srp 2004 09:01

Re: Provozní teplota oleje

Příspěvek od Beaver »

Teplota oleje za turbem tě v zásadě zajímat moc nemusí. Olej tam samozřejmě bude ohřátý, ale jde odtokem do vany, kde se zase míchá se zbytkem náplně. Pro tebe je podstatné, jestli má správnou provozní teplotu olej, který olejová pumpa právě hrne do motoru.
Toyota Supra 2.5 twin turbo (208 kW/360 Nm)
Lexus RX400h 3.3 VVTi '06 (205 kW/418 Nm)
Toyota RAV4 2.5 Hybrid '16 (114 kW/213 Nm)
Lexus IS200 2.0 VVTi (115 kW/200 Nm)
"Vždycky můžete spát v autě, ale nikdy nemůžete řídit dům"

Odpovědět

Zpět na „Pokec“