friktion-tek

Vše o úpravách motorů a vyfuků.

Moderátoři: Fáboš, Bohuš, Kane13, Ritchma, Libor12, Tom_

Petr164
Příspěvky: 3
Registrován: 05 čer 2016 22:37

Re: friktion-tek

Příspěvek od Petr164 »

Tak jsem po čase prostudovat toto téma. Většina přísvěků je diletantská, lidi neznají chemii ani fyziku, ptají se na to, co uvádí specifikace k aditivu na webu výrobce. Tuneří jsou nevzdělaní. PTFE zavrhuji, protože jde o dočasné teflonové molekuly na povrchu třecích dvojic. Chvíli "zesilují a zkvalitňují" (uvozovky pro laickou formulaci) lubrikační vrstvu, po čase jsou setřeny a končí většinou v olejovém filru. Ani malé molekuly zanášení filru neřeší, protože se na ně nabalí olejové úsady a rázem je z molekul klastr a ten zůstane vězet ve filtru. Kdo to používá, tak měnit filtry přinejmenším dvakrát častěji, raději se zdržet. Dále: Bishops OK, ale starý patent pro staré poctivé kovové třeci dvojice. Síra? Ta je v ProLongu, vylapované honování bych přisoudil spíše obrusu třecích dvojic, nikoli samotné sirné sloučenině. Osobně jsem používal, výsledek neměřitelný, ani zlepšení, ani poškození. Dále: LM CeraTec je na bázi nitridu bóru, který má šestibokou molekulární strukturu a díky ní výtečné lubrikační vlastnosti. Oproti teflonu jsou tyto molekuly řádově menší a filtr nezanášejí. Jde ale opět jen o dočasné posílení lubrikační vrsty na površích třecích dvojic. Kromě Bishopa, který tvrdí, že jeho formule se pevně naváže na oba povrchy třecí dvojice (nemám složení formule a nemohou soudit), pak jediným účinným trvalým zušlechtěním povrchů třecích dvojic přináší ruský vynález minerální směsi, která se v místech zvýšené teploty třením začne "zapékat" (jde o nanometalurgický jev) do kovu a vytváří na něm skelně vyhlazenou tvrdou vrstvu. Proces se zastaví po snížení tření poklesem teploty. Přišlo se na to při zemních vrtech, kdy se vrtná hlavice náhle přestala obrušovat, následovaly testu složení horniny z oné hloubky a následně laboratorní a výrobní testy pro různé materiály třecích dvojic. Výrobky na tomto principu jsou dva, první RVS-Tech z finského vývoje ruské minerální směsi byl testován na ČVUT doc. Krejbichem, na něhož se můžete obrátit s ukázkou vzorků. Druhý je Atomium, které je levnější, protože je výrobně a vývojově přímo z Ruska. Žádný Xeramix či Militec a jiné podobné "keramické" zázraky nic trvalejšího s povrchy třecích dvojic nesvedou, osobní pozitivní zkušenosti s Xeramixem mohou souviset s problematickým základním stavem motoru. Nejde u nich o nanometalurgické či jinak trvale zušlechtěné povrchy třecích dvojic, pouze o dočasnou zušlechťující vrstvu unášenou olejem a ulpívající pouze dočasně na površích třecích dvojic. Kdo chce s motory a převody udělat něco ke snížení tření, pak jedině RVS-Tech nebo Atomium. Jiné varianty snad kromě Bishop's prostě nemají požadovaný efekt, ten je u nich pouze krátkodobý. Pro závodní účely to může stačit, pro hltání kilometrů rozhodně nikoli. Úspora na palivu, oleji a díky prodloužení životnosti vyžaduje trvalé (alespoň na 50 tisíc km) změny na površích třecích dvojic (zub-zub v převodu, pístní kroužek - stěna válce, palec vačky - zdvihátko, kulička či váleček - ložisko atd.). Tak, vzhůru do studia a testování!

Petr164
Příspěvky: 3
Registrován: 05 čer 2016 22:37

Re: friktion-tek

Příspěvek od Petr164 »

při zkoušce na voze objem 3l 6v do véčka, kde se nechal zmrazit blok a vrtání se udělalo o 0,015menší než předepisoval výrobce, při použití normálního oleje (mobil) se motor přehříval zvýšeným třením, při použití oleje s MoS2 šlape jako hodinky, a tlaky má vyšší jak by měl mít v serii

Ano, MoS2 používal k záběhu nového motoru již můj tchán. Přesně k tomu je dobrý, ale jde opět jen o lubrikant, který žádné zlepření povrchy třecích dvojic nezajistí. Škody bych mu nepřisuzoval, pokud nejsou mezi třecími dvojiceni tvrdé částice z otěru, ty rozruší nejen oeljový film, ale i vrstvičku MoS2 a paseka je na světě.

Zpět na „Tuning motoru + výfuky“