Jenickova AlzbJetta GTD ( 3. kolo )

Vyberte nejlepší tuningové auto pro rok 2013

Moderátoři: Eiffel, Fáboš, Berry, habitat3, Tommy1978, Ritchma

Odpovědět
admin
Administrátor
Příspěvky: 190
Registrován: 26 říj 2012 13:19

Jenickova AlzbJetta GTD ( 3. kolo )

Příspěvek od admin »

Vůz: VW Jetta I
Soutěžící: Jenicekgti

>>>>>>>>>>>>>>>
Hlasovat pro tento vůz
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Jenickova AlzbJetta GTD

Při psaní tohoto článku mi v hlavě vrtala otázka. Kde končí tuning a začíná renovace
veterána? Odpověď na otázku asi neexistuje, protože každý tuner je tak trochu renovátor a
každý renovátor je tak trochu tuner.


Obrázek

Pojďme, ale zpět k Jeníčkově Jettě. Ta sjela z výrobní linky už před 22 lety a ve své době
se jednalo o poměrně přepychový vůz, který si mohli dovolit jen někteří. Ale dnes je Jetta
stylovým kouskem, který neztratil nic ze svého stylu. Nicméně naštěstí je dostupnější i pro
nás – obyčejné smrtelníky. Jetta je sice z dnešního pohledu možná zastaralá, vždyť
neplní emisní normy, nemá ani množství elektronických pomocníků a přesto všechno je stále
oblíbenější u velké části tunerů.

Obrázek

A nemyslete si, že Jenda sáhnul po nějaké slabé verzi, která se namáhavě pere s každým
kopcem. Jeník si vybral na tehdejší dobu tu nejsilnější možnou naftu, kterou mohl
s označením GTD. Dnes, se Volkswagen se svými ostřejšími verzemi jako GTI, R a podobně
chlubí poměrně často. Tehdy ovšem šlo o zvláštnost, na kterou se čekalo s velkým napětím.
Označení GTD tedy znamená naftový agregát opatřený turbem o objemu 1.6 litru s výkonem
59 kW. Celý motor je geniálně jednoduchý a takřka nezničitelný a navíc se klidně může
dnešním motorům rovnat ve spotřebě. A rozhodně nejde o žádného šneka. Jettu umí
rozhýbat velice svižně.

Obrázek

I když jsme motor vychválili do nebes, je potřeba si uvědomit, že veškeré úpravy se musí
dělat hezky po staru. Žádná VAG zásuvka, žádná řídící jednotka, jen táhla vstřikovače a
čerpadlo. Ale ani přesto, nebo možná právě proto, se Honza úprav nebál. Motor osadil
čerpadlem a vstřiky z motorového nástupce s označením 1.9 TD a hlava motoru je také
z novějšího TDI. Turbo zůstalo původní, jen byl jeho tlak navýšen na 1.3 baru. Z výfuku byla
odstraněna zbytečná brzda výfukových plynů v podobě středového dílu a byla nahrazenu
trubkou. Výkon nebyl nikdy oficiálně změřen, ale odhad je, že by se měl pohybovat kolem 70
kW. Každopádně Jeníkova Jetta při jízdě nenechá nikoho na pochybách. Žádný lenoch to
opravdu není a oblaka černých sazí, které vycházejí z výfuku, určitě vytočí leckterého EKO
maniaka. :D

Obrázek

Protože stejné roky, jako samotný vůz měl i jeho podvozek, který navíc už z výroby nebyl
nijak sportovní, vyměnil ho Jeník za stavitelný komplet od TA Technix. Ten je nastaven
na svém maximálním možném snížení – tedy 70 mm. Kola si majitel pečlivě vybíral, až se
dostal k originálním 16 palcovým kouskům z Mercedesu-Benz o šířce 7 palců vpředu a 8
palců vzadu. Na předních kolech jsou pneumatiky o rozměru 165/45 R16 a na zadních zase
195/40 R16. Zbylé mezery mezi kolem a lemem blatníku vyřešily úzké podložky.

V interiéru proběhlo pouze několik málo změn. Většina vybavení a dílů je ještě původních.
Mezi dodělávané praktické maličkosti patří jistě loketní opěrka, která je ze stejného materiálu
jako sedačky. Díky tomu vypadá, jakoby do auta patřila od výroby. Další milou a malou
doslova vychytávkou je držák nápojů, který je vybroušený z popelníku. A jako třešnička na
dortu je Jetta osazena o výškově stavitelné sedačky.

>>>>>>>>>>>>>>>
Hlasovat pro tento vůz
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>


Odpovědět

Zpět na „Auto roku 2013“