spalovací prostor

Vše o úpravách motorů a vyfuků.

Moderátoři: Fáboš, Bohuš, Kane13, Ritchma, Libor12, Tom_

tom28
Příspěvky: 665
Registrován: 17 pro 2006 13:44
Kontaktovat uživatele:

spalovací prostor

Příspěvek od tom28 »

Ahoj mám momentálně hlavu dole. Trochu jsem zapracoval na kanálech slícoval se svody a zlikvidoval zbytečné výstupky. Teď jsem začal u spalovacích prostorů. Jsou tam ostré hrany, tak bych je chtěl také zlikvidovat. Problém je že nevím jak moc a nerad bych to nějak zkazil. Jak moc to ovlivňuje kompresní poměr, a jestli je to má u N/A nějaký význam. popř. nějaké tipy pro more powers spek
Foto by nebylo na škodu. Díky za rady

Uživatelský avatar
Libor12
Moderátor
Příspěvky: 2298
Registrován: 29 čer 2008 15:14
Bydliště: Dobříš
Kontaktovat uživatele:

Re: spalovací prostor

Příspěvek od Libor12 »

Modifikaci spalovacího prostoru řeším také,ale prozatím nic nového. Určitě dám vědět až se doberu nějakého výsledku.
toyota corolla gti 4a-ge 1.6 "V2" 226hp/9500rpm
IMF Master Ignition Forum - http://
imfsoft-forum.eu/


Válcová zkušebna 4X4 až do 1200HP

tom28
Příspěvky: 665
Registrován: 17 pro 2006 13:44
Kontaktovat uživatele:

Re: spalovací prostor

Příspěvek od tom28 »

Koukám že info tohoto typu asi neseženu. Jelikož se mi nedaří dostat fotky z mobilu do počítače, tak je sem prostě nevložím.
Ale mám klasický spalovací prostor jako u vetšiny motorů se 4 ventilovou technikou. prostor kolem ventilů je dá se říct do spalováku zafrézovám. Tyto ostré hrany jsem kolem ventilů zrušil, ale v místě u kraje spalovcího prostoru je jakoby ventil více zapuštěn do spalovacího prostoru z toho že je spalovák ke krajům cím dál mělčí. Jde mi o to jestli když tento prostor u kraje vyfrezuji více, mělo by se zlepšit plnění. Jelikož takto je vstup vzduchu dá se řítct do plného zdvihu asi z 1/4 obvodu ventilu neustále škrcen. Zajímá mě jestli toto někdo z vás dělal, a zda to mělo přínos.
díky
hlava 11(2).jpg
hlava 11(2).jpg (60.83 KiB) Zobrazeno 2408 x

Uživatelský avatar
Libor12
Moderátor
Příspěvky: 2298
Registrován: 29 čer 2008 15:14
Bydliště: Dobříš
Kontaktovat uživatele:

Re: spalovací prostor

Příspěvek od Libor12 »

Spalovací prostor bych nezvětsoval. Dojde je snížení statické komprese. Prozatím co jsem o výpočtu a konstrukci spalovacího prostoru zjistil tak vše souvisí se vším. :) většina sériových motorů má spalovací prostor přizpůsobený měkkému spalování s vrstvením směsi směrem k jeho středu. Vynikající poměr emisí protože dovolí spalovat chudé směsi. Ten ale správného "tunera" nezajímá. :) Pravidlo 1. Čím je plocha spalovacího prostoru menší tím menší je tepelná ztráta a vyšší účinnost. Pravidlo 2. Tvar spalovacího prostoru musí v součinnosti s umístěním obou kanálu podporovat dobré rozvírení směsi. Čím lepší zplynování,odolnost proti detonaci,tím rychlejší prohoření směsí- vyšší energie-vyšší výkon. Pravidlo 3. Objemy spalovacího prostoru musí být stejné s rozdílem max 0.5 %. Pravidlo 4. Upravit spalovací prostor i tvar kanálu tak aby docházelo k vytvoření tečneho víru. Při úpravě sp.p. bych se asi snažil směřovat osu vznikajícího víru do nejteplejšího místa tj.kolem výfukového ventilu,aby docházelo k rychlejšímu vzplynování směsi. To bude ve tvém případě ale znamenat i upravení natokove hrany ventilu.
toyota corolla gti 4a-ge 1.6 "V2" 226hp/9500rpm
IMF Master Ignition Forum - http://
imfsoft-forum.eu/


Válcová zkušebna 4X4 až do 1200HP

tom28
Příspěvky: 665
Registrován: 17 pro 2006 13:44
Kontaktovat uživatele:

Re: spalovací prostor

Příspěvek od tom28 »

Tak tomu jsem moc neporozumněl. Jak bych mohl upravit směr osy vznikajícího víru. To je snad dané tvarem kanálu. Nebo ta nátoková hrana. Zkus mi to nějak vysvětlit. Nejsem inženýr :D

Uživatelský avatar
Libor12
Moderátor
Příspěvky: 2298
Registrován: 29 čer 2008 15:14
Bydliště: Dobříš
Kontaktovat uživatele:

Re: spalovací prostor

Příspěvek od Libor12 »

To já také ne. :) Částečně by Ti mohli napovědět obrázky z mnou založeného tématu. Jedna se o simulaci podobnou kterou udělá fluent. Nechci jen tupě něco kopírovat,chci vědět proč to tak je. Takže jsem navštívil technickou knihovnu a zapůjčil odpovídající literaturu ke krácení zimních večerů. :) já ty fotky nemůžu najít,ale taboo sem postoval fotky jim modifikovaných kanálů a spalovacího prostoru. Přesně totiž odpovídají tomu čeho by jsi se měl snažit dosáhnout.
toyota corolla gti 4a-ge 1.6 "V2" 226hp/9500rpm
IMF Master Ignition Forum - http://
imfsoft-forum.eu/


Válcová zkušebna 4X4 až do 1200HP

tom28
Příspěvky: 665
Registrován: 17 pro 2006 13:44
Kontaktovat uživatele:

Re: spalovací prostor

Příspěvek od tom28 »

No jediné co jsem našel byly foto upravených spalovacích komor ve kterých byl navařen matetriál za učelem zvýšení komprese. Tuším směřování směsi do oblasti svíčky atd. Problém je že u tohoto motoru je statická komprese 10,5 a doporučené snížení hlavy výrobcem je pouze 0,3 mm.
Jestli je to dané kvůli konstrukci motoru " důvodu možné kolize ventilu a pístu, nebo už zvýšení kompresního poměru na kritickou mez nevím. Ale je fakt, že do tohoto motoru se bez uprav vpravují bezproblému vačky s vyžším zdvihem a vetším úhlem otevření.
Tak bych pochopil spíše variantu č.2 ale 0,3 mm přeci nemohou dělat tolik na kompresním poměru. Nebo ano?
A nevím jak se dopočítat zda by po nějaké takové upravě jak psal taboo bylo vše v přijatelných mezích.
Nechci za vývoj platit daň nejvyžší a to v mém případě znehodnotit hlavu na které jsem už pár hodin strávil.

Uživatelský avatar
Libor12
Moderátor
Příspěvky: 2298
Registrován: 29 čer 2008 15:14
Bydliště: Dobříš
Kontaktovat uživatele:

Re: spalovací prostor

Příspěvek od Libor12 »

Taboo disponuje pravděpodobně zařízením které se jmenuje "flow bench". Jinak co jsem se prozatím dočetl a udělal závěr tak tahle hlava kterou postnul je pro turbo. Ten tvar který tam vidíš na velký význam nejenom ve zvýšení statické komprese ale přispívá k dokonalému rozvírení směsí. Všimni si že není použita ani antidetonacní štěrbina pokud tedy není ve vrchliku pistu. Srdcovity spalovací prostor je výmysl Weslakea a dodnes nebyl překonán. To co je na té fotce tak při začátku saciho zdvihu začne proudit směs dovnitř a vznikat obousměrný tangencialní vír který při pohybu pistu směrem dolů vrstvi směs do středu spalovacího prostoru. Čili nejbohatší směr se soustřeďuje přesně v centru. Při pohybu pistu nahoru a stlačovaní směsi díky tvaru srdícek začne vznikat tecny vír kde ve chvíli zažehu začne směřovat směs opět do středu a tak začne směrem přes oblast výfukového ventilu tím způsobí rychlejší vzplynovaní a horeni. Při zažehu je sice přední hrana plamene tupejši ale při vysokém plnícím tlaku který používá mám pocit že plní na hranici 2bar nedochází k detonacim a energie z paliva se zužitkuje daleko lépe. Já jsem třeba pro svoji aplikaci našel řešení víření směsi na začátku oběma způsoby. Proto mě začalo zajímat proč a jak když výkony jsou zhruba shodné. Snižovaní hlavy bych nedoporučil,už jen kvůli té práci. Třeba se k tomu Taboo vyjádří,ale já bych pro tu tvoji aplikaci viděl jeho příklad. Navíc jak v tom tématu je zmíněno je důležitá nejen statická ale i dynamická komprese. Tu ovlivňuje uzavření ventilu a VE tvého motoru. Kdyby chtěl jen zvýšit statickou kompresi udělá to úplně jinak.
toyota corolla gti 4a-ge 1.6 "V2" 226hp/9500rpm
IMF Master Ignition Forum - http://
imfsoft-forum.eu/


Válcová zkušebna 4X4 až do 1200HP

Uživatelský avatar
Taboo
Příspěvky: 2759
Registrován: 26 lis 2004 18:27
Bydliště: Des Moines, IA, USA

Re: spalovací prostor

Příspěvek od Taboo »

Smazano
Naposledy upravil(a) Taboo dne 11 srp 2014 00:41, celkem upraveno 1 x.
IQ stylingem nenahradis.

Uživatelský avatar
Libor12
Moderátor
Příspěvky: 2298
Registrován: 29 čer 2008 15:14
Bydliště: Dobříš
Kontaktovat uživatele:

Re: spalovací prostor

Příspěvek od Libor12 »

Taboo,není to nesmysl a myslím že velice dobře víš proč to tak děláš 8) i když se se starým Weslakem nekamarádíš :) a určitě to není způsob "sem něco placnu a tady uberu" :) ,poté co jsem si to vědecky zdůvodnil proč se ty spalovací prostory tak tvaruji,zkusil si udělat simulaci ve fluentu,došel jsem k závěru že tvé řešení spalovacího prostoru pro 4ventil je to nejlepší z možných. 8) Ono výpočet a sw simulace je jedna věc a skutečná simulace na flow bench druhá. Ta druhá je samozřejmě lepší. Jak jsem již říkal,nechci jen něco tupě kopírovat,chci vědět proč to tak někdo udělal. Ale naprosto Tě chápu,proč házet perly sviním a prozrazovat know how.
toyota corolla gti 4a-ge 1.6 "V2" 226hp/9500rpm
IMF Master Ignition Forum - http://
imfsoft-forum.eu/


Válcová zkušebna 4X4 až do 1200HP

tom28
Příspěvky: 665
Registrován: 17 pro 2006 13:44
Kontaktovat uživatele:

Re: spalovací prostor

Příspěvek od tom28 »

Díky za odpověď

Vzhledem k tomu že mám doma jen jedno takové zařízení, a říká se tomu vysavač, tak to asi hrotit nebudu :D pohraju si s těmi hranami doladím kanály jak jen to půjde
sladím oběmově spalováky a zpět na auto.

Uživatelský avatar
Libor12
Moderátor
Příspěvky: 2298
Registrován: 29 čer 2008 15:14
Bydliště: Dobříš
Kontaktovat uživatele:

Re: spalovací prostor

Příspěvek od Libor12 »

No já bych se toho vůbec nebál. Hlava kterou Taboo modifikoval Ti může velice dobře posloužit jako vzor. K tomu upravit úhel hrany ventilu na 30st. Kanály upravit i s vodítky aby nepřesahovala do kanálu. Sám budu brzy vytvářet něco podobného.
toyota corolla gti 4a-ge 1.6 "V2" 226hp/9500rpm
IMF Master Ignition Forum - http://
imfsoft-forum.eu/


Válcová zkušebna 4X4 až do 1200HP

Uživatelský avatar
Taboo
Příspěvky: 2759
Registrován: 26 lis 2004 18:27
Bydliště: Des Moines, IA, USA

Re: spalovací prostor

Příspěvek od Taboo »

Smazano
Naposledy upravil(a) Taboo dne 11 srp 2014 00:42, celkem upraveno 1 x.
IQ stylingem nenahradis.

tom28
Příspěvky: 665
Registrován: 17 pro 2006 13:44
Kontaktovat uživatele:

Re: spalovací prostor

Příspěvek od tom28 »

Libor12 píše:No já bych se toho vůbec nebál. Hlava kterou Taboo modifikoval Ti může velice dobře posloužit jako vzor. K tomu upravit úhel hrany ventilu na 30st. Kanály upravit i s vodítky aby nepřesahovala do kanálu. Sám budu brzy vytvářet něco podobného.
Na ty vodítka se chystám, protože z pohledu do sacího kanálu nábíhá pozvolna materiál " hliník" až do výšky smotného vodítka. Vypadá to jako "skokanský můstek" a nakonci je vodítko. V místě vodítka je ten profil tak vysoký, že působí jako restrikce odhadem asi tak 1/5 až 1/4 průtokového profilu. Problém je že asi budu muset sehnat jinou poškoženou hlavu, abych zjistil, jestli je tam dostatek materiálu. Kdybych projel zkrz, asi bych si hodně dlouho nadával.
Prosím vysvětlit těch 30 stupnů. Díky

Uživatelský avatar
Libor12
Moderátor
Příspěvky: 2298
Registrován: 29 čer 2008 15:14
Bydliště: Dobříš
Kontaktovat uživatele:

Re: spalovací prostor

Příspěvek od Libor12 »

To je úhel který je svírá natokova hrana. Když postavís větil na stůl a přiložís úhlomer k horní ploše ventilu tak by měla být 30st. Je to obecně doporučovano. Sériové jsou okolo 35-38st. Měl jsem možnost si preměřit ventily od tomei,toda a měly úhel 30st. Nějakého toho "koníka" navíc by mohla přinést i předělání na 4klapku.
toyota corolla gti 4a-ge 1.6 "V2" 226hp/9500rpm
IMF Master Ignition Forum - http://
imfsoft-forum.eu/


Válcová zkušebna 4X4 až do 1200HP

tom28
Příspěvky: 665
Registrován: 17 pro 2006 13:44
Kontaktovat uživatele:

Re: spalovací prostor

Příspěvek od tom28 »

Mám ještě jeden dotaz. nebudu tady zasírat forum dalším tématem, tak to sem vložím.
Napadá někoho jak zjistit, jestli pod nálitky, který jsou před vodítkama není nějaký kanál " vodní" nebo cokoliv jiného.
Chtěl bych je odstranit, ale nemůžu si dovolit se někam profrézovat, a tím zničit hlavu. Napadlo mě sehnat poškozenou hlavu a na tý to zkusit, ale není bohužel k sehnání.
Přílohy
kanály(1).jpg
kanály(1).jpg (55.14 KiB) Zobrazeno 1967 x

Uživatelský avatar
Taboo
Příspěvky: 2759
Registrován: 26 lis 2004 18:27
Bydliště: Des Moines, IA, USA

Re: spalovací prostor

Příspěvek od Taboo »

Smazano
Naposledy upravil(a) Taboo dne 11 srp 2014 00:42, celkem upraveno 1 x.
IQ stylingem nenahradis.

tom28
Příspěvky: 665
Registrován: 17 pro 2006 13:44
Kontaktovat uživatele:

Re: spalovací prostor

Příspěvek od tom28 »

A za předpokladu, že bych tyto nálitky odstranil zcela identicky, mohlo by se stát, že efekt by mohl byt opačný? Na fotce to možná není tak dobře vidět, ale po odstranění bych vytrvořil zcela rovný kanál až do místa, kde se kanál větví na dva. Což si myslím, že není až takový problém vytvořit stejné "rovné" průměry. Ale jestli to má své opodstatnění jako např. směrování hlavního toku ke středu ventilu, a tím lepšího rozvržení na talířek ventilu, nebo něco jiného, tak je to nesmysl dělat.
díky za odpověd

Uživatelský avatar
Taboo
Příspěvky: 2759
Registrován: 26 lis 2004 18:27
Bydliště: Des Moines, IA, USA

Re: spalovací prostor

Příspěvek od Taboo »

Smazano
Naposledy upravil(a) Taboo dne 11 srp 2014 00:42, celkem upraveno 1 x.
IQ stylingem nenahradis.

tom28
Příspěvky: 665
Registrován: 17 pro 2006 13:44
Kontaktovat uživatele:

Re: spalovací prostor

Příspěvek od tom28 »

O co mi přesně jde?
Asi o to abych dostal do motoru víc vzduchu k tomu ideální poměr paliva a zvýšit výkon motoru. Asi jako za jakým učelem tady každý reší přeplňování - vyžší výkon.
Vím že zvetšít kanály nestačí. Ale konkrétně. Mám motor 2,8l radový 6v bmw. Na tomto motoru, je ze serie sání s menším průtokovým profilem. Po výměně za sání z motoru 2,5l bmw, které větší průtokový profil dojde ve středním pásmu otáček k poklesu točivého momentu, čož je pochopitelné jak už jsi psal. Ale motor je ze serie seškrcen na vršku max. výkon u asi 5500 tis otáček. Nové sání mu dá vřšek "poměrně znatelně"
Na motor se také aplikuje laděný šesti svod z m3, který také mám, v plánu jsou také vačky z m3 "us model", který mají vyžší zdvih a úhel otevření.
Momentálně mám slicované výfukové kanály se svody, poupravené spalováky a odstraněné nedostatky v sacích kanálech.
Jelikož mi jde o výkon, akceleraci a nic jiného, reším jestli by tato úprava měla přínos. Přijde mi že většina seriove výkonných motorů má vždy z fabriky vetší ventily, větší kanály a třeba jako m3 sešti klapkové sání, tak jsem myslel že by to mělo mít přínos...... :?

tom28
Příspěvky: 665
Registrován: 17 pro 2006 13:44
Kontaktovat uživatele:

Re: spalovací prostor

Příspěvek od tom28 »

Ještě jsem si vzpomněl když jsem dělal první motor, měl jsem to u dle mého soudu velmi schopného ladiče této značky, a nakonec na jeho doporučení jsem kanály zužoval, z důvodu urychlení směsi směrem ke spalováku.
Ekxistuje tedy nějaký výpočet na to jak by měl vypadat kanál pokud bych měl tech. info průmery kanálů, hltnosti motoru, velikost ventilů, objemu jednoho válce, vaček apod?
Díky za odpověd.

Uživatelský avatar
Libor12
Moderátor
Příspěvky: 2298
Registrován: 29 čer 2008 15:14
Bydliště: Dobříš
Kontaktovat uživatele:

Re: spalovací prostor

Příspěvek od Libor12 »

Ano,existuje. Proengineer,autodesk inventor a simulacní fluent. Používá je většina automobilek. Prvně zmíněný dokonce dokáže vytvořit reálnou simulaci zkonstruovaného motoru s přesností do 10% od reálného motorů. Souhlas s tím co píše Taboo. Já jsem při úpravách motorů vždy používal odzkoušene aplikace nebo hotové kity od úpravce. Nebo použil plány které jsem k dané aplikací získal. Pokud máš jen jednu hlavu tak bych to dále neřešil a neexperimentoval. Ale protože jsem k poslední aplikací získal více modifikaci,začal jsem se zajímat o to proč a jak. Ne jen kopírovat. U 6klapky nejde o nic jiného než co nejdříve dostat do válce co nejvíce směsi. Takovéhle motory mají vysoko položeny výkon i km a dole jsou mrtvé. Nepoužitelné pro běžný provoz. Velký kanál sice má dobrý průtok ale zhorší se celkový vyplach víření směsí v nízkých rpm. Kdysi jsem při odstraňování tvis což je proměnlivá délka sacích kanálu právě kvůli km používaná na motorech toyota 3sge a montáži 4 klapky nechali udělat nové vačky podle jednoho australana,kdy při stejném úhlu 252st byly vačky o 4st posunuty za sebou takže při začátku s cyklu otevíral nejdříve 1 a 2 sv. Docházelo tím k odstranění nevýhody krátkého s kanálu vzniknutín pozitivního víření směsi. Jen touto úpravou šla redline o 1800 výše a výkon se zvedl z 129 na 145kw. Ale opět šlo o již vyzkoušenou věc.
toyota corolla gti 4a-ge 1.6 "V2" 226hp/9500rpm
IMF Master Ignition Forum - http://
imfsoft-forum.eu/


Válcová zkušebna 4X4 až do 1200HP

Uživatelský avatar
Taboo
Příspěvky: 2759
Registrován: 26 lis 2004 18:27
Bydliště: Des Moines, IA, USA

Re: spalovací prostor

Příspěvek od Taboo »

Smazano
Naposledy upravil(a) Taboo dne 11 srp 2014 00:43, celkem upraveno 1 x.
IQ stylingem nenahradis.

tom28
Příspěvky: 665
Registrován: 17 pro 2006 13:44
Kontaktovat uživatele:

Re: spalovací prostor

Příspěvek od tom28 »

leštěny jsou jen ty prostory až za větvením tedy "před ventilem". A to jen na straně která je vidět. Druha strana " foto horní část", kde vzduch musí obtékat rádius, jsem to zdrsnil. Četl jsem příspěvek o "golfovém míčku :D "
nebo je to špatně? A mám to celé zdrsnit?

tom28
Příspěvky: 665
Registrován: 17 pro 2006 13:44
Kontaktovat uživatele:

Re: spalovací prostor

Příspěvek od tom28 »

for libor12
U 6klapky nejde o nic jiného než co nejdříve dostat do válce co nejvíce směsi. Takovéhle motory mají vysoko položeny výkon i km a dole jsou mrtvé. Nepoužitelné pro běžný provoz

Nepřijde mi z M3 je pro provoz nepoužitelná. Možná i zbytek světa má takový pocit, když je tak prodávaná 8)

Uživatelský avatar
Taboo
Příspěvky: 2759
Registrován: 26 lis 2004 18:27
Bydliště: Des Moines, IA, USA

Re: spalovací prostor

Příspěvek od Taboo »

Smazano
Naposledy upravil(a) Taboo dne 11 srp 2014 00:43, celkem upraveno 1 x.
IQ stylingem nenahradis.

JonnY
Příspěvky: 1424
Registrován: 19 led 2005 17:09

Re: spalovací prostor

Příspěvek od JonnY »

Taboo : a ma to aj nejaky realny pozitivny efekt (aj ked nepatrny) pri plnej zatazi a naozaj vysokych otackach?

Uživatelský avatar
Taboo
Příspěvky: 2759
Registrován: 26 lis 2004 18:27
Bydliště: Des Moines, IA, USA

Re: spalovací prostor

Příspěvek od Taboo »

Smazano
Naposledy upravil(a) Taboo dne 11 srp 2014 00:44, celkem upraveno 1 x.
IQ stylingem nenahradis.

JonnY
Příspěvky: 1424
Registrován: 19 led 2005 17:09

Re: spalovací prostor

Příspěvek od JonnY »

vdaka, myslim ze rozumiem
Taboo píše: ...prijdou na radu brutalni zarezy a povrch pomerne pripominajici golfovy micek. Nekteri lide se pote divi, proc jsem ten hezky povrch tak "nesmyslne" zkurvil... :lol:
nemas nejaku fotku ?

Uživatelský avatar
MarAt
Příspěvky: 682
Registrován: 10 říj 2004 11:10
Bydliště: Česká republika
Kontaktovat uživatele:

Re: spalovací prostor

Příspěvek od MarAt »

Já rutině leštím výfukové kanály všech hlav,protože i pod vrstvou karbonu vytváří vyleštěná plocha lepší odraz tepla zpět do kanálu,což je výhodné jak pro životnost hlavy,tak pro vyplachování válců. :wink: Taboo seš nestor tohoto fóra,že i po těch letech si dáš práci s takovým elaborátem v češtině :D
crx 4x4 boosted- 10.23s
8x národní rekord ve sprintu na 1/4míle
exige gt3,gsx,mr2,200sx aj.
www.marat.cz

Odpovědět

Zpět na „Tuning motoru + výfuky“