
Aktuální auto, kterému věnuji první a poslední je BMW E30. Tento typ mě osobně absolutně učaroval a těžko bych za něj hledal v podobné cenové kategorii náhradu.
[align=center]Myslím že tento model je v českých podmínkách dost známý a patří k autům, které si nenechají nic líbit. Jezdí zde poměrně velké množství tohoto typu, hlavně díky tomu, že starší vozy už se dají koupit za relativně rozumné peníze. Pravdou také je, že bohužel tyto auta už prošla rukama mnohých a většinou nepečlivých majitelů, takže je u nich častý zubožený stav. Když se ale najde pár maniaků, kteří se o auta starají a kupují jim nové díly, kdykoliv je jen náznak jejich potřeby, tak se z těchto aut dají udělat velmi pěkné exempláře, které se následně odvděčí splněním majitelových přání.
Modelová řada E30 spatřila světlo světa na počátku 80 let a přetrvala lehce přes 10 let. Díky své spolehlivosti, která byla vykoupena vyšší cenou, se prodávaly E30-tky velmi úspěšně po celou dobu své výroby. Do tohoto auta se dala objednat většina luxusní výbavy, kterou tehdejší technika poskytovala – jmenujme například klimatizaci, kožené čalounění v různých barvách, přídavné topení, samosvorný diferenciál, tempovat, airbag, sportovní pakety M-technik a samozřejmě co nejvíce výbavy na elektrický pohon. Všechna tato nadstandardní výbava byla na přání zákazníka, takže je prakticky každé auto individuální.
A teď už k mému miláčkovi

Koupeno teprve 18.10.2004 jako náhrada za předchozí modrou 325tku. Auto bylo podrobeno drobnému tuzingu, který už jsem ve většině případů odstranil. Auto je v ČR od roku 1993, kdy bylo dovezeno z Německa. Je celkově ve velmi zachovalém stavu hlavně co se týká rzi a celkové nezvyklé zachovalosti. Je vybaveno sportovním podvozkem Koni (nyní s zadními tlumiči Bilstein) a má ztmavená zadní skla. Sportovní zvuk dodal koncový tlumič výfuku neznámého původu. Nadstandardní výbavu tohoto auta tvoří centrál na dálku kombinovaný s alarmem, el. okna, a el. nastavitelná zrcátka, manuální šíbr, servo a ABS.
Výkon: 126kW/171 koní při 5800 ot./min; maximální rychlost: 220 km/h; zrychlení z 0-100 za 8s . Tyto výkony poskytuje osvědčený šestiválec M20B25 se zdvihovým objemem 2494 ccm a 12ventilovou technikou, který tvoří vrcholnou nabídku pro E30, pokud nepočítám závodní verzi M3.
Zvenku se auto tváří poměrně civilně a na tom nechci ani nic měnit – pouze ráfky 7x15 od úpravce Hartge, decentní snížení o 40mm a ztmavená zadní okna signalizují odklon od sériové podoby.
Nyní přes zimu pracuji na výměně běžných spotřebních komponentů, jelikož auto relativně dlouho nejezdilo, takže už byl pro jistotu vyměněn rozvodový řemen, svíčky, kapaliny a spousty dalších drobností z řad originálních dílů BMW. Dále se chystám hlavně na kompletní brzdy (kotouče, destičky a pakny) většinou z dílů Ate a Ferodo. Jelikož je auto vybaveno na obou nápravách kotoučovými brzdami a ABS, tak není nutné pro mé potřeby měnit za lepší než originální komponenty.
Toto auto je pro mě hezkým koníčkem (na denní ježdění mám naštěstí jiného dělníka-Fabii) a chtěl bych ho zachovat v co nejoriginálnějším stavu, jelikož takto staré a zachovalé auto si to dle mého názoru zaslouží.[/align]
Minulá E30 je pro oko tunerovo více nápadná, tak jí zde zmíním taktéž. Samo sebou 325ka, ale verze M-technik s pár vylepšeními oproti standardu – komplet černý interiér, optický kit spoilerů a podvozek.
Já jsem ještě přidal 9x16 ráfky Azev A sport, bi-xenonové světlomety a zatmavené okna. Auto mělo taktéž otevřený sportovní výfuk značky Bosima, který mu dodával pořádně naštvaný zvuk, ale ještě nebyl nepříjemný na delších cestách. Nemohl chybět ani samosvorný diferenciál, který dodává lepší ovladatelnost při projíždění zatáček bokem napřed. Motor byl standardní bez úprav, jelikož to celkem stačilo. Byl podroben pouze drobné designové změně patrné z obrázků.
Na tomto autě jsem taktéž zkoušel efekt používání sportovního filtru, ale efekt byl minimálně znatelný i přesto, že jsem jednu dobu přiváděl čerstvý vzduch i náporově, tak sem se nakonec vrátil k osvědčenému originálnímu řešení.
Kompletní aktualizované popisy těchto mých aut jsou k nalezení na adrese http://bmw.zpevak.net
Rozumnému tuningu zdar přeje
DC