Stránka 1 z 1

mx-5 turbo

Napsal: 22 říj 2016 17:21
od favorit
Tak pridavam aj ja svoj projekt mx-5 NB s turbom. Po "okompresorovani mx-5 som sa rozhodol pre stavbu este jednej mx-5 tentokrat s turbom.

Ide o mx-5 1999 model NB 1.8.

Motor som "swapol" z modelu NB facelift 01-05, koli vyssiemu kompresnemu pomeru, a variabilnemu nastavovaniu nasavacej vacky.
Predpoklad bol tlacit do cca 1baru, chcel som hlavne, aby auto malo prijemny nastup hned od spodu, bez vyrazneho nastupu turba.

Motor som rozobral, (mal pomerne malo km, na moje prekvapenie po otvoreni bol naozaj uplne cisty a nemal skoro ziadne karbonove usadeniny). A tak som ho osadil kovanymi ojnicami (carrilo), piesty som pouzil s kompresnym pomerom 10:1, spravil hlavu, vymenil tesnenia, rozvody a vodnu pumpu. Sanie som namontoval zo starsieho modelu NB koli variabilnej dlzke nasavacieho traktu.

Riadiaca jednotka je plne programovatelna Megasquirt 2 standalone (s plug and play konektorom od povodnej ecu, vsetko funguje ako ma aj pristrojovka - tacho, otackomer, regulacia alternatora atd). Obvod na ovladanie boost kontrolu zatial vyuzivam na spinanie/vypinanie solenoidu ovladania casovania sacej vacky.
Ventil zopne - vacka zacne menit casovanie pri 3000rpm a pri cca 4500rpm ju vypina (hysterezia je cca 100rpm). Variabilna dlzka nasavacieho potrubia - pri nizkych otackach vyuziva dlhsi trakt a od 5250 rpm kratsi.
Tuto jednotku som si zatial pozical z kompresorovej mx-5, v buducnosti ju planujem vymenit za ME221, ktora umoznuje sucasne boost kontrol aj ovladanie sacej vacky cez PWM regulaciu.
Wideband lambdu lsu4.9 s kontrolerom som pouzil od Lukasa odtialto z fora.

Povodne oem 2 kusy cievok z mazdy (funguju ako wasted spark) som nahradil zapalovacimi cievkami z toyoty), zapojenymi uz sekvencne.
Len som ich trochu stiahol na sustruhu, vyrobil kryt a pasuju ako original.

Prevodovka je Aisin 6-stupnova, a pouzil som dlhsi lsd samosvorny diferencial torsen 3.6>1 (povodny bol 4.1)
Brzdy s vacsim priemerom kotucov vpredu aj vzadu, keramicke brzdove platne Carbotech (kua boli drahsie ako nove kotuce dokopy), pancierove hadicky, silnejsi posilnovac brzd a vacsi hlavny brzdovy valec.

Vyfuk je kompletne nerez priemer 2,75" namieru zvarany.

Turbo je Garret TD04 (pouzite zo subaru impreza wrx sti), intercooler, externy chladic motoroveho oleja.
Vstrekovace su tiez vacsie (pouzite z mazda RX-8) 420ccm namiesto povodnych 240ccm. Podvozok je koni nastavitelna vyska aj tuhust. Napravy su rozobrate, opieskovane a vsetky gumene diely su nahradene polyuretanovymi, tiez uchyty motora a difu.
Spojka je keramicka so silnejsim pritlacnym tanierom.
Do olejovej vane sme navarili klavirne pantiky :) proti prelievanu oleja pri intenzivnom brzdeni.

Nerezove vystuhy na spevnenie karoserie, ale aj ochranu auta zospodu, su namontovane na povodnych nosnikoch, aute je to predsa len nizke a na nase cesty...

Zatial tlacim len 0,5 baru s povodnym wastegate-om.
Knock senzor na detekciu detonacii pri ladeni motora som pouzil z vw 1,8T s moznostou zobrazenia frekvencneho spektra priamo na monitore cez zvukovu kartu aj s odposluchom v realnom case cez uzavrete sluchadla.
Ladil som na brzde Maha na dva krat, najskor len sam palivovu VE mapu a potom na druhy krat sme sa este pohrali s predzapalom a doladenim VE mapy hlavne v okoli zopinania/vypinania VVT.
Odbrzdene na 179kw / 243hp , 263Nm (od 2800-7000rpm cez 200Nm). S autom je super zabava, je pomerne lahke a dobre ovladatelne, nastup turba je prijemny uz odspodu a drzi az do obmedzovaca.
Auto vyzera nenapadne, skoro uplne rovnako ako seriovka.

Re: mx-5 turbo

Napsal: 22 říj 2016 17:24
od favorit
dalsie foto

Re: mx-5 turbo

Napsal: 22 říj 2016 17:28
od favorit
exhaust,polyurethhane sils, rails.jpg
intercooler.jpg
intercooler.jpg (22.51 KiB) Zobrazeno 8959 x
[attachment=2]

Re: mx-5 turbo

Napsal: 22 říj 2016 17:34
od favorit
oil baffle.jpg
dyno.JPG
knock detect3.jpg

Re: mx-5 turbo

Napsal: 22 říj 2016 17:36
od favorit
Dufam, ze som to tu moc nezahltil fotkami, do prispevku mi nechce pridat viac ako tri fotky.

Re: mx-5 turbo

Napsal: 22 říj 2016 17:59
od JRD McLAREN
..peknee toto ... 8)
take ja raaaad....

Re: mx-5 turbo

Napsal: 22 říj 2016 19:56
od Libor12
:potlesk: :rock: 8) 8) Ten odposlech knock senzoru přes sigview ti poradil kdo? Není to moc obvyklé. 8) :lol:

Re: mx-5 turbo

Napsal: 22 říj 2016 21:55
od favorit
Diky, som rad ze sa Vam to paci, prace s tym vsetkym bolo celkom dost, ale stalo to zato. Zabava s nim je fakt vynikajuca (cca 5.8kg/kW), takto nejako malo byt to auto podla mna spravene uz od vyroby. Sice niekolko sto kusov miat mazdaspeed z modelu NB stihli seriovo vyrobit s turbom, kym im v Hiroshime nezhorela fabrika.. :cry:

Ten odposluch som takto vymyslel sam, najskor som to chcel riesit len jednoducho odposluchovou appkou v telefone, ale mic vstup neustale strajkoval a nechcel korektne fungovat.
A tak ma napadlo taketo riesenie, v dielni vybral m audio zvukovku a pouzil sw, ktory vyuzivam na ladenie audio aparatov :wink: , pripojil vystup knock senzoru cez xlr konektor a fungovalo to slusne.
Ani neviem co sa vlastne najcastejsie pouziva pri profi ladeni, ci vacsinou len zvysenim o par stupnov a porovnanim narastu/ubytku vykonu na brzde?

Re: mx-5 turbo

Napsal: 23 říj 2016 13:05
od Mr. Grimes
Ten odposlech, nebo jakakoliv kontrola klepani by se asi mela pouzit. Kdyz se provadi ten spark hook test - kontrola zda vykon klesnul nebo stoupnul po posunuti prestihu, tak klepani muze prijit jeste pred dosazenim vrcholu.
Jinak naprosto spickovy projekt. Megasquirt base tune jsi pouzil nejake primo pro miaty a ladil pouze VE + spark?

Re: mx-5 turbo

Napsal: 23 říj 2016 16:24
od Libor12
Mr. Grimes píše:Ten odposlech, nebo jakakoliv kontrola klepani by se asi mela pouzit.
Aby jsi to špatně nechápal. Naopak já jsem pro používat kontrolu detonací. Sám na to používám knock senzor zapojený do upraveného sluchátkového zesilovače (pásmo 6-9kHz) s jedním výstupem do uzavřených sluchátek a do nb real time vizualizací (audacity,spectrogram) nebo jen FFT v osciloskopu. Jen u některých paliv to použít nelze. Nicméně tam odvodíš ideální předstih dle křivky na brzdě. Jo a musím tu i já pochválit ten tvůj lambda kontroler. Mám již šestý tuším,a všechny pracují bezvadně.

Re: mx-5 turbo

Napsal: 23 říj 2016 17:13
od favorit
Mr. Grimes píše:Ten odposlech, nebo jakakoliv kontrola klepani by se asi mela pouzit. Kdyz se provadi ten spark hook test - kontrola zda vykon klesnul nebo stoupnul po posunuti prestihu, tak klepani muze prijit jeste pred dosazenim vrcholu.
Jinak naprosto spickovy projekt. Megasquirt base tune jsi pouzil nejake primo pro miaty a ladil pouze VE + spark?
Megasquirt 2 som pouzil z tej druhej kompresorovej miaty, tu sme uz kedysi kompletne naladili (k dispozicii vtedy som mal myslim nejaku zakladnu basic mapu, ktora umoznovala nastartovat) a z tejto kompresorovej mapy sme vlastne vychadzali a dalej ju komplexne doladili pre turbo.

Zaujimave su teraz nove ecu z UK - ME221, je to vlastne len doska, ktora sa vymeni s oem a vlozi sa do povodnej "krabicky" , sucastou su uz aj basic mapy pre konkretnu aplikaciu (n.a., turbo, kompresor).

Re: mx-5 turbo

Napsal: 23 říj 2016 17:50
od JRD McLAREN
vymenitelnu dosku "do krabicky" ma aj napr. VEMS, ...
ale stale to je o tom, ze to clovek stou elektronikou musi vedet...

no hadam raz tu mxku uvidim niekde na nejakych tych "volnych jazdach" ..

Re: mx-5 turbo

Napsal: 23 říj 2016 18:51
od favorit
JRD McLAREN píše:vymenitelnu dosku "do krabicky" ma aj napr. VEMS, ...
ale stale to je o tom, ze to clovek stou elektronikou musi vedet...

no hadam raz tu mxku uvidim niekde na nejakych tych "volnych jazdach" ..
Tak dufam ze ano, tento rok som to uz bohuzial tesne nestihol, ja by som si zase rad prezrel nazivo Nexiu, tiez to vyzera byt nenapadko vlk v ruchu barancom :wink: Take ja mozem.

Re: mx-5 turbo

Napsal: 26 říj 2016 19:14
od Geminiracing
krasna praca, klobuk dolu....... ale.......... jednu vec musim vytknut a tou je kompresny pomer 10:1 a turbo, pises ze si si vybral naschval motor s vyssim KP a to je chyba podla mna. Das tam super ojnice a takto to zabijes :) cim viac chcem fukat, tym mensi zvolim KP, znizim citlivost na kvalitu paliva a pripadne detonacie......na 1 bar boost 8,5:1

Rad ta niekde stretnem :pifko:

Gemini

Re: mx-5 turbo

Napsal: 26 říj 2016 20:43
od Beaver
Pokud pojede na E85, tak je to naopak ideál. Lepší nástup turba díky vyššímu kompresnímu poměru a atmosférický projev motoru v oblasti bez boostu.

Re: mx-5 turbo

Napsal: 27 říj 2016 11:53
od Libor12
S dnešními palivy a jejich detonační odolností i v případě benzínu od pumpy z jzd a přídavku biosložky nevidím s kompresním poměrem vůbec žádný problém. Má to jen samé benefity. stejný tlak - vyšší výkon - termodynamická ůčinnost,lepší projev motoru off boost,pro stejný výkon menší turbo bez turbodíry atd. Pokud se nechystá pře cca 1.2bar je to ok.

Re: mx-5 turbo

Napsal: 29 říj 2016 21:22
od favorit
Presne tak, do vyssieho CR som isiel cielene (koli nabehu odspodu atd., ako som uz spominal vyssie na zaciatku vlakna, takze naozaj som s tym nic "nezabil" :D ). Planoval som tlacit do cca 0,7-0,8 baru. Auto moze jazdit bezproblemovo aj na N95.
E85 som pouzival zatial len v kompresorovej mx-5.
V turbovej som v obmedzovaci so 420 ccm vstrekmi na skoro 90% duty cycle, takze pre pouzitie E85 budem musiet zvysit tlak na liste alebo pouzit vacsie vstreky.

Re: mx-5 turbo

Napsal: 15 lis 2016 21:20
od Geminiracing
ked ti to tak funguje, je to ok.... do 0.7bar boost verim tomu ze to je ok

ja som jazdil vsetky turbo motory s KP 8:1 so super parametrami, tak som uz tak zvyknuty

Re: mx-5 turbo

Napsal: 16 lis 2016 00:50
od Taboo
Geminiracing píše:jednu vec musim vytknut a tou je kompresny pomer 10:1 a turbo, pises ze si si vybral naschval motor s vyssim KP a to je chyba podla mna.
Hmmm... Staticky kompresni pomer je sam o sobe nic nerikajici cislo. Ja jsem osobne za sveho casu tlacil pres 65 PSI s 9.5:1 KP a C116 palivem a znam jedince, ktery pouzival 85+ PSI s KP 11 :1 (k dosazeni 1,400+ HP z 2.0L / 11K RPM motoru). Jiste, jednalo se o 1/4 mile specialy, ale (jak bylo mnohokrat prokazano) i 30-35 PSI s KP 10:1 na bezne 95-oktanove palivo neni nerealisticke. To tajemstvi ale nespociva jen v samotnych pistech, ale predevsim (mimo jineho) upravach spalovacich komor.