Stránka 1 z 2

síla tyček stabilizátoru

Napsal: 17 pro 2012 11:44
od kucik
Chlapi, je možné změnit sílu (tloušťku) tyček stabilizátoru do plusu ,aniž bych negetivně ovlivnil chování auta? Na předním stabíku (18 mm) má tyčky 10mm a na zadním (16 mm) jsou tyčky jen 8 mm šrouby. Jelikož tyčky potřebuju upravit kvůli výměně silentbloků, tak jsem si říkal, že ty zadní taky vyměním za 10 mm šroub, abych to nemusel řešit 2x, ale vše jen na jednom rozměru. Ale nevím, zda zesílení tyčky nabude mít vliv na chování zadního stabíku. Poradí někdo?

Re: síla tyček stabilizátoru

Napsal: 17 pro 2012 16:33
od bóďa
spíše naopak, čím pevnější, tím lepší. a průměr u toho nemá vliv, dělá se to i z jiných profilů než z kulatiny 8)

Re: síla tyček stabilizátoru

Napsal: 17 pro 2012 16:36
od Angličák
Nevím jak to tam máš udělané, ale táhlo stabíku je jen táhlo, žádné torzní, nebo nějaké vlastnosti to nemá, většinou má z obou stran klouby, takže je to fakt jedno. Bývají i z plastu, takže zvětšením průměru nic nepokazíš..

Re: síla tyček stabilizátoru

Napsal: 17 pro 2012 20:29
od kucik
Mám to stejně jak např. crx, bez kloubů, jen se silentblokama.

Re: síla tyček stabilizátoru

Napsal: 17 pro 2012 20:36
od bóďa
to je origo? no fuj :lol:

jestli to budeš předělávat, tak bych spíš zapřemejšlel nad tím nahradit to čepy.. ale je to na to blbě krátký :|trochu by to šlo prodloužit tím ohnout ten konec stabíku do L 8)

Re: síla tyček stabilizátoru

Napsal: 17 pro 2012 20:42
od Angličák
A čepy jsou oproti tomuto lepší v čem prosím???? Ohýbání stabíku zní taky jako výborná rada...

Re: síla tyček stabilizátoru

Napsal: 17 pro 2012 20:51
od kucik
To je ilustrativní obrázek, ale ano, takový systém je origo. Určitě nic ohýbat nebudu, to by tomu stabíku určitě neprospělo (pokud by to vůbec šlo) a navíc bych určitě změnil jeho funkčnost, však japonci věděli, proč to udělat takhle :D . Jde mi prostě jen o sílu šroubu, vepředu je 10 a vzadu 8 a nevím proč, když díry na ně jsou vzadu i vepředu stejné.

Re: síla tyček stabilizátoru

Napsal: 17 pro 2012 20:55
od JOE_Cik
aby ušetřili.... :) když udelaj X milionu kusu v rozmeru 8mm, tak nejaka tuna materialu se ušetří.... :-D :-D :-D :-D
myslete politicky soudruzi :-D :lol: :lol: :lol:

Re: síla tyček stabilizátoru

Napsal: 17 pro 2012 23:39
od pdk88
když už je tu tohle téma, tak ho využiju..
nemáte někdo potuchu z jakýho materiálu by se dal vyrobit stabík v podobě torzky?
..poznám z toho tak akorát kulatinu ohnutou do "U" :oops:
(doma to vykovávat nebudu, takže jestli víte o někom kdo to umí, byl bych rád za info) :wink:

Re: síla tyček stabilizátoru

Napsal: 18 pro 2012 00:09
od bóďa
Angličák píše:A čepy jsou oproti tomuto lepší v čem prosím???? Ohýbání stabíku zní taky jako výborná rada...
třeba že než se síla přenese ze stabilizátoru na rameno a naopak, tak se musí ta guma stlačit?
ohnutí by bylo potřeba jen pokud by se žádným rozumnym způsobem nedaly ty dva čepy v takovýhle krátký vzdálenosti spojit.
bavíme se o ohnutí toho konce s dírou, takže jeho funkčnost by se nezměnila. změnila by se nahrazením té gumy čepy, k lepšímu...

Re: síla tyček stabilizátoru

Napsal: 18 pro 2012 00:39
od NeviM
Angličák píše:A čepy jsou oproti tomuto lepší v čem prosím???? Ohýbání stabíku zní taky jako výborná rada...
třeba v tom, že pohyb přenášej "na tvrdo", tzn. oproti silenblokům hned a přesně a né až po chvíli a jen částečně? veškerý silentbloky na autech jsou jen za účelem pohodlí a zmírnění rázů, vibrací atd a prodloužení životnosti souvisejících dílů. A VŽDY a všude jsou na úkor performance vlastností auta. :wink:

Re: síla tyček stabilizátoru

Napsal: 18 pro 2012 08:49
od Angličák
Myslím si svoje no....to jsou takové marginálie, že kdybyste měli řešit takto všechno, tak bych vám doporučil si do všeho najebat unibally, zahodit posilovače brzd a řízení a pak to teprve bude ten pravej performance. Řešíte tu blbej stabík, který už Colin Chapman prohlásil za berličku neschopného konstruktéra a kola si vodíte v gumách, nebo v lepším případě v PURu....ale stabík je lepší natvrdo.

Nebylo by tedy, dle vašich dedukcí, lepší ten stabík rovnou přišroubovat na tvrdo k rameni??? Přímo k tomu vybízí a ani by se nic nemuselo ohýbat. To by byl race....

Chtěl bych fakt vidět, zda-li byste tyto dva systému během jízdy rozeznali. Myslím si,že zde je efekt versus vynaložené úsilí dost nepodstatný. Ale je to jen můj názor...

Re: síla tyček stabilizátoru

Napsal: 18 pro 2012 10:28
od bóďa
aha, tak pokud máš takovejhle názor, tak to se pak asi nemáme o čem bavit :D

jen pokud tu srovnáváš PU silentbloky vs gumový a čepy vs silentbloky, tak bys asi měl vědět, že tyčky stabilizátoru s čepy jsou naprosto běžná věc i sériově, takže v tom opravdu nevidím takový problém, jak popisuješ :wink:

jo, "natvrdo" by to bylo samozřejmě nejlepší, to ale vzhledem k různému uložení a dráze pohybu ramene a stabilizátoru nejde. proto se používají čepy :?:

Re: síla tyček stabilizátoru

Napsal: 18 pro 2012 10:56
od Angličák
Asi se nemáme o čem bavit, neb jsi nepochopil smysl mé odpovědí.

A co se kde dává na jaké auta vím poměrně dobře, v autech se hrabu soustavně 17 let a část toho i profesionálně a nejen tak,že měním kus dílu za kus bez rozmyslu, ale to je fuk. Ať si z toho každej veme co chce....

Já jen řekl, že nevidím moc velký smysl v tom, překopávat stabik a rameno kvůli zisku pofiderní stability + pár procent.

Re: síla tyček stabilizátoru

Napsal: 18 pro 2012 13:45
od bóďa
s největší pravděpodobností by se nemuselo překopávat ani rameno ani stabilizátor.

pokud to bereš takhle, tak souhlasím, tvůj zákazník to nejspíš neocení, jsme ale na tuning foru a ne na opravárenském fóru a můj předpoklad je, že tu snad většina lidí chce na svém autě něco "vytůnit" a tohle rozhodně považuju za jistý vylepšení. samozřejmě pokud nemá jinak podvozek KO, což opět nepředpokládám, protože jsem na tuning foru. takže pokud máš tenhle názor, jsou tedy naprosto zbytečný veškerý úpravy na podvozku...

Re: síla tyček stabilizátoru

Napsal: 18 pro 2012 13:53
od Angličák
F poho.....

Re: síla tyček stabilizátoru

Napsal: 18 pro 2012 13:59
od bóďa
8)

Re: síla tyček stabilizátoru

Napsal: 18 pro 2012 20:07
od NeviM
Angličák píše:Myslím si svoje no....to jsou takové marginálie, že kdybyste měli řešit takto všechno, tak bych vám doporučil si do všeho najebat unibally, zahodit posilovače brzd a řízení a pak to teprve bude ten pravej performance. Řešíte tu blbej stabík, který už Colin Chapman prohlásil za berličku neschopného konstruktéra a kola si vodíte v gumách, nebo v lepším případě v PURu....ale stabík je lepší natvrdo.

Nebylo by tedy, dle vašich dedukcí, lepší ten stabík rovnou přišroubovat na tvrdo k rameni??? Přímo k tomu vybízí a ani by se nic nemuselo ohýbat. To by byl race....

Chtěl bych fakt vidět, zda-li byste tyto dva systému během jízdy rozeznali. Myslím si,že zde je efekt versus vynaložené úsilí dost nepodstatný. Ale je to jen můj názor...
To co tu řešíš je už ale úplně jiná otázka a máš tak nějak věsměs pravdu. Já jen odpovídal na tvůj dotaz, v čem je jako lepší čep než silentblok. A konkrétně v tomhle případě, by to člověk poznal asi docela radikálně, pokud to auto a jeho chování dobře zná. Ten stabík by se hned choval jako tvrdší, když by tam odpadla ta prodleva a změkčení těma siláčema, který dovolej kolům, za stejný situace, možná až o cetimetry větší rozdíl, oproti čepům. Auto by se hned o něco míň naklánělo bylo by na silnici "pevnější". To snad uznáš sám. To ostatní už je věc jiná a samozřejmě je nesmysl se něčím takovým zabývat, když ostatní komponenty tam člověk nechá neadekvátní. Je to zase o tom, co od toho auta člověk chce a podle toho ladit všechno ve stejnym duchu.

Re: síla tyček stabilizátoru

Napsal: 18 pro 2012 23:38
od kucik
Hoši pěkně tu teoretizujete, ale ještě jsem neviděl, že by někdo měnil celou koncepci stabilizátoru, nějak ho ohýbal a případně upravoval ramena. Jak byste tam jako chtěli dostat čepy, které jsou k tyčce kolmé a na rameno a stabík se montují ve stejném směru, jak stabík leží, kdežto výše uvedená tyčka se na stabík i rameno montuje kolmo? Kde byste jako vzali příslušný čep, podle jakých rozměrů ohýbali stabík, který je z pružného materiálu, tudíž by ohnutím (biť jen konce) o část pružnosti přišel? Procházel jsem si hodně úprav mého auta a ani v zahraničí jsem nenarazil na jediného šlověka, co by toto provedl. Potažmo jsem třeba ani u crx neviděl podobnou úpravu a to má systém stabilizátoru stejný.

Re: síla tyček stabilizátoru

Napsal: 18 pro 2012 23:48
od posero
ti co píšou, že tyčky s kloubkama jsou lepší by se měli zamyslet nad základním principem fungování stabilizátoru. tohle řešení je bezproblémový, oproti kloubkům má neskutečnou životnost a k tomu co píšete o přesnosti a rychlosti přenosu síly z ramene na stabík podotknu jen tolik, že jste asi zapomněli, že to pruží :lol: pruží celý stabilizátor v celé svojí délce takže ten 1-2mm v uložení týhle verze tyčky nebude mít defakto žádnej vliv oproti tomu o kolik propruží stabilizátor při přenosu síly na druhý konec 8)

vymejšlíte hrozný scifi a dost zbytečně. ohýbat stablizátor jak? za tepla? co jeho vlastnosti potom?


abych nebyl OT konataktuj frajera co má firmu silponix dělá PUR na zakázku třeba, nebo si uprav tyčku z hondy, defakto ti stačí kus závitový tyče danného průměru, kousek trubičky jako střed 4 silenty třeba z tyček stabíku z feldy a matky 8)

Re: síla tyček stabilizátoru

Napsal: 19 pro 2012 00:01
od posero
NeviM píše: ... Ten stabík by se hned choval jako tvrdší, když by tam odpadla ta prodleva a změkčení těma siláčema, který dovolej kolům, za stejný situace, možná až o cetimetry větší rozdíl, oproti čepům. Auto by se hned o něco míň naklánělo bylo by na silnici "pevnější". To snad uznáš sám.....
trochu to postrádá praxi, nejtvrdší neznamená nejlepší kdyby ano nejlepší by přeci byla trubka s ložiskama přivařená ke kastli. ty silentbloky se "zmačknou" o minimum nemluvě o PUR, rozdíly cm tam opravdu nikde vznikat nebudou protože neni kde takže prodleva nehrozí a "zmačknutí" tyčky versus propružení stabíku je zanedbatelné (za předpokladu, že je podvozek OK)

Re: síla tyček stabilizátoru

Napsal: 19 pro 2012 00:21
od Simmy
posero píše:trochu to postrádá praxi, nejtvrdší neznamená nejlepší kdyby ano nejlepší by přeci byla trubka s ložiskama přivařená ke kastli.
tak s tou praxí si nejsem jistý :) řekl bych, že jsem viděl několik monopostů, které to uložení v ložiskách napevno měly :) a tyčky stabilizátorů byly na unibalech, tzn. bez jakékoliv vůle ... moc tomu nerozumím, dělám jen do včel, ale řekl bych, že ta vůle, která tam vzniká na silentblocích nebude uplně žádoucí ;) na to, že tě to tady tak rozčarovalo

co se týče zanedbatelnosti nějakého zmáčknutí silentbloků, tak pak můžeš analogicky naprosto to samé říct o kterémkoliv silentbloku na nápravě ... že je přece zanebatelné jeho zmáčknutí

Re: síla tyček stabilizátoru

Napsal: 19 pro 2012 01:18
od bóďa
asi tak, jak píše simmy 8)

kucik: prohlídni pár obrázků čepů a zjistíš, že neexistují jen čepy na tyčce a do pravého vingle 8)

doporučuju něco pohledat a kouknout na různé úpravy podvozků na různých autech. na zahraničních fórech, protože v čr se o to moc lidí nezajímá a ty co se o to zajímaj, tak to nedávaj na net :wink:

jinak zkuste hledat, o výrobě stabilizátoru tu psal kdysi taboo

nicméně pokud je kucik rozhodnutý, že nechce na podvozku nic vylepšovat, ale že to chce jen opravit, tak o tom asi nemá cenu debatovat. v tom případě by ale téma mělo být v sekci opravy a ne tuning :)

Re: síla tyček stabilizátoru

Napsal: 19 pro 2012 12:13
od kucik
Hoši kapku se nám to tu zvrhlo v pěkné oT. Původní dotaz byl, zda lze bez jakékoliv negativní změny zvětšit tyčku stabilizátoru z 8 na 10 mm. Po mé dedukci, že ty tyčky stejně nepřenášejí žádnou sílu, ale jsou pouze spojnicí mezi ramenem a stabilizátorem, jsem tak učinil, abych na vše mohl používat jendo nářadí a furt nepřehazoval ořechy na gole :lol: .Vy tady řešité jetli změnit celou koncepci stabilizátoru od výrobce, nestavím závoďak, ale ani nedělám jen opravu.

Takže koupeny PU na crx, které měly nejpodobnější rozměry, co jsem potřeboval - tímto díky MattyX za zprostředkování od strongflexu a skvělou komunikaci při zjišťování rozměrů, i když Poláci na webu kecají s rozměrama - pro zajištění stejné délky tyčky, jsem musel navíc použít 2 podložky, protože origo gumy jsou tlustější a kvůli použití 10 mm šroubů jsem musel vrtat větší díry, ale už je vše hotové, takže spokojenost. Výsledek viz foto.

Posero: na silponix jsem našel inzerát, původně jsem právě kvůli špatným rozměrům ty od strongflexu chtěl prodat, ale psal mi, že taky nedělá takové výšky, jakou jsem potřeboval (16 mm) a že ty Pu nemusí mít takovou tloušťku jako gomové, takže jsem to už pak neřešil.

Re: síla tyček stabilizátoru

Napsal: 19 pro 2012 21:43
od posero
silponix dělá ty PU víceméně na zakázku a je schopnej to asi upravit případně se přizpůsobit 8)

ten zbytek těch výmyslů jsou teorie, uložení v ložiskách, strašný prodlevy a vůle :lol: na autě bez rámu, s origo ramena a šenklama jsou to jen sci-fi výkřiky do tmy, nebo to snad máte na svých autech? zkusili jste to někdy?

ono opravdu neni nejdůležitější dát nejtrdší pružiny, snížit 2cm nad zem, dát co nejtlustší stabilizátory.... auto je celek a jako celek funguje, stejně tak jako není nejlepší řešení nacpat do seriového motoru vašku stage 3 bez jiných úprav tak, stejně tak je nesmysl vymýšlet podobnou věc. ale to zjistíte až to zkusíte 8)

jinak rád uvidím úpravy vašich aut a důkaz, že se mýlím :pifko:

Re: síla tyček stabilizátoru

Napsal: 21 pro 2012 12:34
od Lukin_GSi
Já s typem ukotvení stabilizační tyčky na "oko" nemám moc dobrou zkušenost..

Obrázek

Obrázek

proto jsem taky zvolil alternativní způsob.. čep 8)

Obrázek

Když se místo gumy dá PU, tak je to úplně v pohodě 8)

Re: síla tyček stabilizátoru

Napsal: 21 pro 2012 13:52
od Simmy
jak si ten stabík upravil pro ten čep?

Re: síla tyček stabilizátoru

Napsal: 21 pro 2012 15:17
od Lukin_GSi
Opel dělal přímo 2 typy, takže jsem celý stabil. vyměnil 8) 8)

Re: síla tyček stabilizátoru

Napsal: 22 pro 2012 01:54
od NeviM
posero píše:silponix dělá ty PU víceméně na zakázku a je schopnej to asi upravit případně se přizpůsobit 8)

ten zbytek těch výmyslů jsou teorie, uložení v ložiskách, strašný prodlevy a vůle :lol: na autě bez rámu, s origo ramena a šenklama jsou to jen sci-fi výkřiky do tmy, nebo to snad máte na svých autech? zkusili jste to někdy?

ono opravdu neni nejdůležitější dát nejtrdší pružiny, snížit 2cm nad zem, dát co nejtlustší stabilizátory.... auto je celek a jako celek funguje, stejně tak jako není nejlepší řešení nacpat do seriového motoru vašku stage 3 bez jiných úprav tak, stejně tak je nesmysl vymýšlet podobnou věc. ale to zjistíte až to zkusíte 8)

jinak rád uvidím úpravy vašich aut a důkaz, že se mýlím :pifko:
Že když vyhážeš všechny silentbloky z auta, tak te zacne limitovat krouceni kasle, na to jsem prisel uz davno, neboj ;)
nějak nechápu Tvoje řeči o výmyslech a teorii, to nemyslíš snad vážně, že by to byla jen teorie, která s praxí nemá nic společnýho, že ne? Jestli náhodou jo, tak tě musím upozornit na fakt, že to jen teorie opravdu není.

že se auto musí ladit jako celek k tomu, k čemu ho chci mít naladěný, jsem napsal už vejš, takže dík za připomenutí mých slov :lol:
že nejtvrdší pružiny, maximální snížení a nejtvrdší stabilizátor postrádá smysl, mi taky vysvětlovat nemusíš, vím jak tyhle věci fungujou, ale dík za snahu.
nefotím si každou banalitu, kterou si na autě udělám, navíc nějak nechápu, co bych Ti tím měl jako dokazovat. Já osobně jsem na V6-24v zatím ladil jen silentbloky ramen, motoru (nechtěl jsem, aby se tak moc houpal, s negativem, že se vibrace budou víc přenášet do kastle, jsem samozřejmě počítal, ona totiž úplně každá mince má dvě strany a praxe mi "překvapivě" teorii stoprocentně potvrdila). A pak kraviny typu mechanismus řazení, táhla řazení...
Dál mám v plánu "zrušit" všechny ostatní silentbloky na nápravách, vepředu na uložení nápravnice v kastli a řízení v nápravnici (vím, že těma jsem měl chronologicky začít, ale to, co jsem zatím udělal, bylo jen, protože to byly věci, které byly potřeba opravit a u nutných oprav rovnou tuním, když je co) a pak slilentbloky na zadnich ramenou, jiný tam už nejsou.
Závěr, vím, co od kterého ze svých aut chci, uvědomuju si, co čím způsobím a vím co pro to mám dělat. A když něco dopředu špatně odhadnu, tak to prostě předělám, to je celý.

Jinak ještě po přečtení předchozích postů bych rád ostatní upozornil na fakt, že je potřeba se u každeho silentbloku zvlášť zamyslet nad jeho přesnou funkcí, pak člověk zjistí, že některé za PU vyměnit prostě nemůže, protože tak radikální ztráta pružnosti v některých případech přinese prakticky nefunkčnost dané součástky.

Ještě jeden dodatek, že by se ty silentbloky, co jsou tu na fotce, zmáčkly dohromady jen o 1-2mm je opravdu veliký scifi, trochu jste si popletli jednnotky asi, v centimetrech by to mohlo tak nějak skoro odpovídat, ono za provozu se to zmáčkne "trochu" víc, než to člověk zmáčkne prstama...

Re: síla tyček stabilizátoru

Napsal: 22 pro 2012 11:01
od JRD McLAREN
Lukin_GSI nemas nahodou niekde porovnane stabilizatory z AF a Kadetta ..??
ide mi hlavne o porovnanie casti, ktora je uchytena na koroserii..

kedze uz dlksie uvazujem o vymene, a pouzitia tych gulakov z astry...