Stránka 1 z 1

Jak se jako začátečník zdokonalit v řízení a technice

Napsal: 14 dub 2014 16:32
od JamesD
Ahoj,

vím, že téma jako výběr prvního auta pro mladýho kluka s ještě teplým řidičákem je už docela ohraná písnička, ale zkusím to taky s vlastním topicem. Jednak mi ten řidičák snad už přeci jenom trochu vychladl a jednak bych rád dostal radu v trochu širší sféře.

O co mi jde - rád bych se zdokonaloval v řízení a zlepšoval své znalosti automobilové techniky. Moje situace je následující: Nikdy jsem nebyl veden "k autům" zejména po mechanické stránce, ale motorismus mě někdy jako náctiletého začal čím dál tim víc zajímat. Pročítáním internetu - například tohoto fóra a zejména pak některých starších projektů, jsem si začal utvářet jakési povědomí o tom, co v tom autě všechno je, jak to vypadá a tak podobně. Je ale jasné, že zas tak moc se toho člověk čtením na netu nedozví a pořád chápu v příspěvcích do některých serióznějších vláken jen každé 10té slovo. Nedělám si naději, že zde budu publikovat v dohledné době nějaký projekt (na to nemám nejen zkušenosti, ale ani nástroje a prostor), hledám něco jiného. Radu na kvalitní zdroj informací. Líbila by se mi ideálně nějaká pěkná kniha, s nákresy (např. různých řešení náprav atd...) a kvalitními popisy na mé technické úrovni (studuji školu na pomezí techniky a přírodovědy, nejsem úplně "mimo" ale zase žádnej profík). Máte někdo nějaké tipy?

A druhá zmíněná oblast je řízení. To je ale oblast spíše výhledová. Moje představa je asi takováto: Konečně už trochu poklesl počet hodin, které musím trávit ve škole, a tak se může shánět brigáda. Takže letošek by měl být ve znamená šetření a příští sezónu bych rád začal jezdit se ztrapňovat na "trackdays". Otázky k tomu mám následují 1) je tohle opravdu ta nejlepší cesta? Začít prostě jezdit a snažit se sám na sobě pracovat? Nebo se dá dělat něco jiného? Vyplatí se nějaký kurz nebo něco takového? a 2) klasicky výběr auta. Jasně, je to otázka roku, přesto bych rád měl nějakou představu, přeci jenom člověk stejně tu inzerci tak nějak sleduje když má chvilku čas a kdyby se něco vyskytlo :D . Zůstanu při zemi a řeknu, že bych se dostal na budget 70 tisíc a rád bych za ně dostal auto, které bude mít smysl pro můj účel a kromě toho alespoň částečně obstojí i normální provoz (mám tím na mysli hlavně cesty na ten okruh a zpět - bydlím na jihu, což je snad nejhorší lokace, všechny okruhy daleko :D a samozřejmě, nepotřebuju doslova daily car, ale občas se prostě hodí mít normálně provozuschopné auto). Tím myslími aby to bylo nějak rozumně bezpečné (asi bych se bál třeba Saxa/106 apod. nebo opravdu starých aut, ikdyž je mi jasné, že jsem se právě dal zaškatulkovat jako mladý ucho co neví co chce a co je dobrý). Rád bych rovnou začal se zadokolkou, pokud mi to nerozmluvíte. To je ale bohužel hlavní kámen úrazu vzhledem k penězům, toho jsem si vědom. Ideálně bych si představoval MX-5 NB, ale na tu prostě asi finančně nedosáhnu. Jinak je mi jasné, že mi tu asi spousta lidí poradí E36, ale to pro mě není moc lákavá představa, ona taky nebude za ty peníze asi nejhezčí. Je tu samozřejmě ještě možnost se v mém věku obrátit na finanční institut zvaný Rodiče/Prarodiče, ale rád bych, abych byl prostě v celé téhle iniciativě finančně nezávislý.

Díky za každou dobře míněnou radu :wink:

(editováno slovo vyvolávající hulícího smajlíka :D )

Re: Jak se jako začátečník zdokonalit v řízení a technice

Napsal: 14 dub 2014 17:30
od honza 2.0 16v
1) co se týče studijní literatury.. tak tý je dost... ať už CZ, tak v cizím jazyce... dokonce mam "historický" knížky "Učebnice pro autoškoly" a Učebnice řidiče z povolání.. kde je dost dobovej nákresů a docela podrobně pro netechnika popsána funkce jendotlivejch prvků, druhy konstrukcí atd.. ale to jsou vydání 40 let z5...


v současný době něco poskytne učebnice pro nějaký učilište, různý manuály pro servisy atd...


2) nejlepší na to jak dostat auto do ruky je ho vytáhnout v zimě do závějí... rychlosti jsou nízký a případnej karambol tolik nebolí ani člověka ani auto...(kolikrát jsem byl v zimě na streše bez újmy spek ? :idea: a ia auto potom jezdilo jen se nově zasklily vypadlý okna... )

jako vhodná platforma na začátky- a to jak jezdecký, tak něco se o autu naučit stačí favorit/felicia...případně Golf II 1.8 90 PS až GTI :lol: obě auta se daj lehce upravit (základ dát dopořádku brzdy, HPčka tlumiče seženeš na oba za pár korun, motorovejch komponent je v případě fav/fel k mání dost, na G občas taky něco, tak i do 90 PS stačí GTIčková vačka a hned to je o něčem jiným.., ale taky stačí natrefit na GTI a nemusíš nic..), a nějak s ní vyžít i na okruhu v počátcích..

Re: Jak se jako začátečník zdokonalit v řízení a technice

Napsal: 14 dub 2014 17:34
od Lukinho
Za 20 se dnes da koupit i vcelku pekna 96kw primera, na kterou mas taky jak na golfa mnoho veci i co se performance tyce. A podvozkove to neni uplna bida...

Re: Jak se jako začátečník zdokonalit v řízení a technice

Napsal: 14 dub 2014 17:40
od awaj12
E36 a ano nebude nejhezčí (I když za 70? :shock: ) ale doufám nepotřebuješ krásu k tomu aby ses vyřádil? Mám svou za 25, za rok do ní padlo možná 12 a z toho polovina do nutných oprav při koupi, další polovina do modifikací, toď asi všo :?:

Re: Jak se jako začátečník zdokonalit v řízení a technice

Napsal: 14 dub 2014 18:46
od AR166
stahni si tohle, je to dobra knizka.. http://uloz.to/hledej/?q=prirucka%20pro%20automechanika" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Jak se jako začátečník zdokonalit v řízení a technice

Napsal: 14 dub 2014 19:13
od Vavris.cz
ad 2) Odpověď je samozřejmě Miata! E36 jedině v případě, že bys mermomocí potřeboval více výkonu... Zadokolky bych se na začátek vůbec nebál. Institut rodičů/prarodičů by ovšem nebyl marný. 70 je dost hraniční suma. Za 100 bude daleko lepší výběr.

A co se týče řízení a zlepšování se. Nejlepší je jezdit, jezdit, jezdit! Takže trackdays jsou rozhodně ta nejlepší cesta, jak ze sebe udělat lepšího řidiče. S kurzy jízdy to bude hodně individuální. Taková driving academy určitě bude mít smysl. Klasický kurz bezpečné jízdy pro tebe po pár trakdays může být úplná zbytečnost...

Re: Jak se jako začátečník zdokonalit v řízení a technice

Napsal: 14 dub 2014 19:38
od Jord
lukinho mas jeste jiny prispeky, ktery neobsahujou slovo primera nebo almera? :lol: :lol: nerejpu, ber to jako joke, jen posledni dobou jsem si vsiml, ze normalne uz nepises, jenom kdyz nekdo potrebuje poradit co za auto, tak prijdes s primerou :D

Re: Jak se jako začátečník zdokonalit v řízení a technice

Napsal: 14 dub 2014 20:39
od JamesD
AR166: Díky pane AR! Co jsem to letmo proletěl tak by to mohlo být přesně co jsem hledal.

Vavris.cz: Já si myslím, že to skončí Miatou. Uvidíme nakonec, jak to dopadne, přeci jen se pěkný neprodávají jak housky na krámě takže když se naskytne něco zajímavýho možná to začnu řešit i dříve. Ikdyž na tak pěknou, jako jsi prodával ty určitě nedosáhnu :wink:

awaj12: Přeju ti aby ti ještě dlouho dělala radost bez větších investic, já vím, že tenhle přístup má něco do sebe, že je to doslova na vyblbnutí, ale přeci jen, E36 za dvacku - já bych se pak strašně bál každý cesty domu po tom dni na okruhu :D .

Jord: V tématu vedle pan Lukinho doporučuje CTR :D

Re: Jak se jako začátečník zdokonalit v řízení a technice

Napsal: 15 dub 2014 14:24
od hodon
Já jsem na tom stejně, akorát že řidičák mám už nějaký pátek. Nejvíc mě naučilo řídit práce kurýra, 500km denně. Pak uvažuji že si udělám řidičák na kamion, stojí kolem 15tisíc (úplně obyčejný řidičák).

O E36 taky uvažuji, to auto stojí stejně jak Felcka, díly jsou drahé jak na Felcku, ale není to úplná sociál kára. Za 70 seženeš i E46. :)

Po technické stránce taky toho moc nevím, něco shlédnu tu na fóru, je to hodně schopných lidí.

Nejlepší je jezdit, jezdit, jezdit. Kurýr, rozvážení pizze, zapisování plynoměru, apod... Jak jezdíš citíš, vidiíš a slyšíš jak se ty auta serou, takže příště tu poruchu poznáš.

Re: Jak se jako začátečník zdokonalit v řízení a technice

Napsal: 15 dub 2014 14:29
od Jirka.Kolouch
E36 v ceně Felcky asi těžko. Ta bude zralá akorát tak na hození do šrotu... Teda předpokládám, že chce nějakou celkem slušnou, neshnilou, pěknou. A díly taky nestojí to co na Felcku. E46 za 70 bude taky dobrá popelnice. Sehnat se to samo dá oboje za pár peněz, ale co jsme četl jeho příspěvky, tak chce auto do 70 sakum prdum ( tzn. vlézt se do 70 i se vstupním servisem, přepisem atd.)

Re: Jak se jako začátečník zdokonalit v řízení a technice

Napsal: 15 dub 2014 14:40
od hodon
Jirka.Kolouch píše:E36 v ceně Felcky asi těžko. Ta bude zralá akorát tak na hození do šrotu, pokud to teda vůbec bude schopné jezdit... A díly taky nestojí to co na Felcku. E46 za 70 bude taky dobrá popelnice. Sehnat se to samo dá oboje za pár peněz, ale co jsme četl jeho příspěvky, tak chce auto do 70 sakum prdum ( tzn. vlézt se do 70 i se vstupním servisem, přepisem atd.)
Tak E36 316,318,320....Na bazoši jsou od 10 do 30tisic, nějaké dva a půl litry za 30+. (Pak jsou z mého pohledu předražený leštěnky za 50..). Felcka stojí taky od 6-30tisíc. Když jsem se díval na ceny dílů, tak mě ty E36 došly v celku levný, oproti fámě jak BMW je auto pro milionáře.

E46 jsou na netu inzeráty od 40tisíc, furt je to auto r.v. 1999+. Takže si myslím že za 60 by něco našel. :)

Ono stejnak u těch aut do +/- 50tisíc extra rozdíly nebudou, protože jsou to staré auta, takže se musí počítat s tím že to nebudou libovky. Jen když si vemu, kolik stojí olej, gumy, brzdové destičky, spojka, rozvody, apod.. Tak ty auta jsou fakt za pár. :) Otázkou je, jak moc se to bude srat, aby pak nezahučelo do oprav víc než je hodnota auta.

Re: Jak se jako začátečník zdokonalit v řízení a technice

Napsal: 15 dub 2014 18:46
od Jardafox
za 70 bude hodně obstojná E36 s šestiválcem, u miaty to bude hraniční suma mezi pojízdným autem a polovrakem :lol:
já používám tady na to automobilový vědění buď cs.autolexicon.net případně wikipedii nebo takový ty videa how stuff works

Re: Jak se jako začátečník zdokonalit v řízení a technice

Napsal: 15 dub 2014 19:19
od awaj12
JamesD píše:
awaj12: Přeju ti aby ti ještě dlouho dělala radost bez větších investic, já vím, že tenhle přístup má něco do sebe, že je to doslova na vyblbnutí, ale přeci jen, E36 za dvacku - já bych se pak strašně bál každý cesty domu po tom dni na okruhu :D .
Díky...

Btw. větší investice u e36... to prakticky neexistuje, těch aut je všude mraky a všechno je za pár korun, stačí se podívat na bazoš, nastrojený, funkční motor koupíš do 10ti tisíc... difer litřík, poloosy pětikilo, převodovka 2-3 tisíce a tak dál... To auto je v poměru cena/výkon/technika/zábava naprosto vynikající.
//

Toho se prostě nesmíš bát... e36 v 6-ti válci jsou hodně spolehlivé a zatím mě vozí bez závady na druhou stranu republiky řádit a zase zpět a ono pokazit se ti může cokoli, když na to přijde :wink:

Re: Jak se jako začátečník zdokonalit v řízení a technice

Napsal: 15 dub 2014 19:26
od rallik
Záleží taky dost na druhu zábavy. Na boky za pár korun je e36 víceméně jedna z nej. variant, ale ve stopě bude Saxo a kdejaká další předokolka co má kolem 150ps prostě rychlejší a řekl bych, že i zábavnější :wink:

Re: Jak se jako začátečník zdokonalit v řízení a technice

Napsal: 15 dub 2014 21:27
od JamesD
Jardo, díky za ten web :wink:

Boky mě zas tak neberou, asi se budu držet spíš plánu Miata ale ve finále asi rozhodnou peníze a aktuální nabídka...

Re: Jak se jako začátečník zdokonalit v řízení a technice

Napsal: 16 dub 2014 08:44
od Mr.Bean
Miata je přinejmenším záruka zábavy. 8)

Re: Jak se jako začátečník zdokonalit v řízení a technice

Napsal: 16 dub 2014 09:06
od Vavris.cz
E36 musí mít bezpodmínečně pořádný podvozek a svor, jinak to je tupá nedotáčivá mrcha :mrgreen: Miata je bomba už v základu, i když tužší podovzek je taky žádoucí... Každopádně E36 mě oproti Miatě vůbec nebavila. Pravda, měl jsem obyč podvozek a otevřený diferák.

Je fakt, že E36 pude sehnat za míň...

Re: Jak se jako začátečník zdokonalit v řízení a technice

Napsal: 17 dub 2014 17:37
od JamesD
Hodim teda ještě poslední otázku do placu (a pak je klidně možný delete). Má v mé situaci smysl trvat u té Miaty na 1.8 a samosvoru (uvědomuju si, že by to na 100% znamenalo přidat do rozpočtu) nebo můžu právě využít toho, že mi bude bohatě stačit 1.6 a díky tomu trochu ušetřit? Respektive takhle si říkám, že jako pro úplnýho začátečníka v tomhle směru by mi 1.6 stačila určitě, ale abych pak po půl roce nelitoval...

Re: Jak se jako začátečník zdokonalit v řízení a technice

Napsal: 17 dub 2014 18:36
od AlesiBoss
smazano