Stránka 1 z 1

Skrtiace klapky - konstrukcne prevedenia - vyhody/nevyhody

Napsal: 06 lis 2012 20:17
od JRD McLAREN
na "popud" jedneho zdejsiho .... zakladam ... bla bla bla bla

Takze by ma zaujimali skusenosti niektorych z vas, s roznymi druhmi skrtiacich klapiek.

Co sa konstrukcneho prevedenia tyka, tak su asi najpouzivanejsie
"motylikove" - Butterfly
"supatkove" - Slide
s ktorymi som mal moznost prist to styku,

este mame k dispozicii valcekove - barrel, ci twin barrel, a rozne ine konstrukcie,
ktore som ale "v tychto koncinach" nevidel a nemal sancu prist s nimi do styku.

(je tu niekto taky, co by mal s nimi skusenosti ..?? )

Re: Skrtiace klapky - konstrukcne prevedenia - vyhody/nevyho

Napsal: 06 lis 2012 21:01
od honza 2.0 16v
pravítko je v pohodě -to člověk dokáže vyrobit i doma pokud má přístup k základnímu strojnímu vybavení, tak jediné náklady bude plotna vhodného materiálu -duralová plotna 12mm vhodnejch rozměrů, mosazná deska, a 4 lineární ložiska, nebo teflonový pásky
další výhodou je minimální (=nulová) restrikce při maximálním otevření, oproti klasickým klapkám, kde vadí osička a samotná klapka tvoří turbulence a zmenšuje průtočnej průřez...zlepšení je použít upravenou osičku která drží klapku z 1 strany, nebo obrobit na co nejmenší průřez...

(obrázky jak sem tvořil u sebe na coupe z 56mm na 60mm kde po úpravě osičky odpovídá průtočnýprůřez 64mm s klasickou osou http://www.fiatcoupe.ic.cz/images/ourca ... C10796.JPG" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.fiatcoupe.ic.cz/images/ourca ... C10799.JPG" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.fiatcoupe.ic.cz/images/ourca ... C10800.JPG" onclick="window.open(this.href);return false; a nebo karbec http://img10.rajce.idnes.cz/d1001/3/321 ... raz026.jpg" onclick="window.open(this.href);return false; http://img10.rajce.idnes.cz/d1001/3/321 ... raz028.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;)


viděl sem na motorech F1 obě varianty -jak pravítko- 1 a oboustraný, kdy se otvíral kanál od prostředka (ne od jedné strany..), tak klasickou klapku -a to buď klasickou kde je osička a těleso klapky, nebo obráběnou, kde jsou klapky součástí osičky a samotné sání je 2 dílné..tato varianta je co se týče průtočného průřezu lepší jak předchozí a hlavně můžeš mít libovolnej tvar kanálu často ovál kvůli víceventilové technice...

fotku oboustranýho pravítka mam tu: http://img4.rajce.idnes.cz/d0405/7/7229 ... M_4588.jpg" onclick="window.open(this.href);return false; (ferrari F1 V12)

Re: Skrtiace klapky - konstrukcne prevedenia - vyhody/nevyho

Napsal: 08 lis 2012 10:07
od JRD McLAREN
Honzo dik ...

nikto dalsi nema nic ..??
ma zaujimaju hlavne tie BARRELky...

Re: Skrtiace klapky - konstrukcne prevedenia - vyhody/nevyho

Napsal: 12 lis 2012 13:04
od JRD McLAREN
jaajha.... kua mrtvo...

Obrázek

Obrázek

alebo system "uzavierka fotoaparatu" ..


alebo teda aj fajnove "motylikove" bez stredovej osky..

Obrázek Obrázek

Re: Skrtiace klapky - konstrukcne prevedenia - vyhody/nevyho

Napsal: 12 lis 2012 16:57
od Simmy
já když sem tohle řešil, tak mě napadl právě ten iris systém a později sem si ověřil, že se to i používá. Zaujal mě právě z toho důvodu, že i při malém otevření klapky je zachovaný "kruhový" profil a navíc přímo v ose kanálu. Je kravina psát něco o zachování laminárního proudění, když prostě krajní vrstvy narazí do kolmé bariéry, nicméně proud u osy, který má největší rychlost, zachovává svůj směr (teoreticky, prakticky ho turbulence krajních vrstev samozřejmě rozhodí). Další věc je ta, že tahle úvaha asi nemusí mít velký význam u víceklapkových systémů, kde naopak homogenizace směsi vlivem turbulencí není vyloženě na škodu, spíš to bude o tom, co má větší přínos, jestli něco jako airflow nebo právě ta lepší atomizace směsi.

co do téhle teorie promlouvá dále, je technická realizovatelnost toho iris systému. lepší by možná bylo, kdyby se skutečně podařil kruhový profil i při částečném otevření klapky

Obrázek
Obrázek

tzn. lepší než toto

Obrázek
u čehož asi nejde vycházet z konstrukce pro fotoaparáty, na které není nějaký požadavek pro mechanickou robustnost a těsnost, v sání přecijen nějaký podtlak při zavření klapky bude ... což potom nahrává spíše řešením, jako je toto


no ale možná že taky vymýšlím kraviny :) jen jsem to tak nedávno nosil v hlavě, tak jsem to sepsal a diskuse na tohle téma by mě samotného zajímala



EDIT: vkládal jsem nějaké obrázky, v editaci je vidím, ale po odeslání se nezobrazí? chyba snad jen u mě

Re: Skrtiace klapky - konstrukcne prevedenia - vyhody/nevyho

Napsal: 12 lis 2012 17:06
od Libor12
podle měření by ty hrany vadit nemusely http://www34.homepage.villanova.edu/ste ... rottle.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Skrtiace klapky - konstrukcne prevedenia - vyhody/nevyho

Napsal: 12 lis 2012 21:19
od JRD McLAREN
Další věc je ta, že tahle úvaha asi nemusí mít velký význam u víceklapkových systémů, kde naopak homogenizace směsi vlivem turbulencí není vyloženě na škodu, spíš to bude o tom, co má větší přínos, jestli něco jako airflow nebo právě ta lepší atomizace směsi.
toto je prave ta vec, co ma najviac zaujima...

Re: Skrtiace klapky - konstrukcne prevedenia - vyhody/nevyho

Napsal: 13 lis 2012 16:23
od Libor12
Třeba hasselgren u 4age používá vstřiky na puvodním místě. Ty turbulence při častečném otevření klapky budou mít větší přínos než prutok http://hasselgren.com/billet-barrel-throttle-valve/" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Skrtiace klapky - konstrukcne prevedenia - vyhody/nevyho

Napsal: 13 led 2013 11:35
od kozorozecek
sistem kuloveho kohoutu se mi libi ale při přeplnovanych motorech ke už překažku čini i IC ma to nejaky přinos??
pak by me zajimalo jak moc tesni takova klapka dokaže udržet přetlak jedne atmo???nebo se přes bude stracet tlak (mam takovou použitou jako obtokovou)

Re: Skrtiace klapky - konstrukcne prevedenia - vyhody/nevyho

Napsal: 11 říj 2013 22:18
od Libor12
Tak konečně jsem se dostal k tomu abych vyrobil několik vzorku škrticich klapek(slide,motýlek s plnou osou,úprava "honza16V",barell) a nechal změřit průtok a rychlost. Škoda že Taboo některé příspěvky smazal a tak tady teď nemůžu citovat jeho slova v tom smyslu že "je to hledání řešení NIKDY NEEXISTUJÍCÍHO problému. Výsledek rozdílu měření v přepočtu na stejnou průtočnou plochu rychlosti proudění a tlakové ztráty je NAPROSTO ZCELA ZANEDBATELNÝ a není ani 1%!! Změny tvaru a proudění klapek naprosto plně dostačují i otáček motoru přes 20000rpm. Jako regulační prvek naprosto s výraznou převahou jak v přesností tak linearitě průtoku je motýlek. Takže Taboo díky.

Re: Skrtiace klapky - konstrukcne prevedenia - vyhody/nevyho

Napsal: 11 říj 2013 23:43
od Taboo
Smazano

Re: Skrtiace klapky - konstrukcne prevedenia - vyhody/nevyho

Napsal: 11 říj 2013 23:55
od JRD McLAREN
...zeby ovladanie pomocou casu a zdvihu otvorenia ventilu ... :?:

Re: Skrtiace klapky - konstrukcne prevedenia - vyhody/nevyho

Napsal: 11 říj 2013 23:57
od tholis
Dle mého taboo myslí převaděč spojitosti..jinak si to nemohu vysvětlit :lol:

Re: Skrtiace klapky - konstrukcne prevedenia - vyhody/nevyho

Napsal: 12 říj 2013 00:00
od JRD McLAREN
nee.... :lol:

mna napada este jedno riesenie...
ale nepovim..

Re: Skrtiace klapky - konstrukcne prevedenia - vyhody/nevyho

Napsal: 12 říj 2013 00:15
od Libor12
Taboo víš jak to je. Člověka prostě zvikla ta hromada informací od výrobců itb jak skvěle a proč to jejich řešení je zrovna to nejlepší a tak si rekneš : třeba je na tom něco pravdy. Bohužel není. Všechno jsou to lži nebo šikovné manipulace s čísly a průtoky jakých nikdy nemůže klasický spalovací motor dosáhnout. Možná nějaká turbína nebo tak. Ale tam zas není potřeba klapkla. Ta tvoje myšlenka má souvislost s regulaci průtoku nebo průtokém samotným a jeho rychlosti?

Re: Skrtiace klapky - konstrukcne prevedenia - vyhody/nevyho

Napsal: 12 říj 2013 00:16
od posero
a teď budem všuchni celou noc přemýšlet :lol:

Re: Skrtiace klapky - konstrukcne prevedenia - vyhody/nevyho

Napsal: 12 říj 2013 00:47
od Taboo
Smazano

Re: Skrtiace klapky - konstrukcne prevedenia - vyhody/nevyho

Napsal: 12 říj 2013 00:54
od JRD McLAREN
Taboo píše:...ze clovek nemuze ani uverit, ze to drive nevidel... :wink:
..to bude tou clonou na optike...

Re: Skrtiace klapky - konstrukcne prevedenia - vyhody/nevyho

Napsal: 12 říj 2013 08:00
od Libor12
Taboo,jeste mi rekni ,ze je to pouzitelne jen na atmo motoru a ja jdu v pondeli na patentovy urad :rock: Myslim ze Jrd trefil hrebicek na hlavu. Ono uz se to pouziva na motoru - jen jinde. :)

Re: Skrtiace klapky - konstrukcne prevedenia - vyhody/nevyho

Napsal: 12 říj 2013 09:41
od posero
řešení je spousta, teď které je to správné :D

Re: Skrtiace klapky - konstrukcne prevedenia - vyhody/nevyho

Napsal: 25 říj 2013 20:25
od tom28
nevím zda jsem v obraze ale nejlepší konstrukce škrtící klapky je taková že vlastně žádná není...
regulace množství směsi do motoru jak psal jdr... ale to už tady dávno je......valvetronic u bmw...

Tady je pěknej článek http://www.lpg-obchod.cz/caste-dotazy-l ... m-ventilu/

Re: Skrtiace klapky - konstrukcne prevedenia - vyhody/nevyho

Napsal: 26 říj 2013 09:52
od Libor12
a nejen u bmw. Ovšem díky složitosti nastavení a výroby celého systému trpí řadou poruch. Neviděl jsem motor s timotn systémem,který by bez jeho poruchy najel alespoň 100k km. Slibovaný výkon až 14% také nikde. :) toyota tento systém nazývá valvematic a nejrozšířenější objem 1.6 má o 30koní méně než měla jejich 1.6 už v roce 97. :) ale tady jsme rozebírali klapku jako regulační prvek s jeho výhodami a nevýhodami.

Re: Skrtiace klapky - konstrukcne prevedenia - vyhody/nevyho

Napsal: 26 říj 2013 18:00
od honza 2.0 16v
např. i Multiair od Fiatu...

http://en.wikipedia.org/wiki/MultiAir" onclick="window.open(this.href);return false;