Stránka 1 z 1
AFR / Lamda vs. Zataz / RPM@TPS - mapa v ECU
Napsal: 12 pro 2012 20:21
od JRD McLAREN
ludia je tu niekto, kto by mi vedel poradit "ake-take" zakladne udaje pre tabulku AFR / Lamda ..??
(pripadne poupravovat moju stavajucu)
mapy su RPM@TPS, aj ked teda pokusne zapojenie MAP na ITB sa zda byt celkom uspesne,
aj pruznost motoru sa zlepsila...
ale trebalo by trosku zacat riesit aj spotrebu a hospodarnorst.
z urcitostou viem povedat, ze "cpat benzin do motoru" v rozmedzi 3000-4000 otacok nema zmysel,
redline je zatial na seriovych 7000, ale mam moznost tocit 8500..
v nizkych otackach je stale dostatok vykonu na "bezne jazdenie", teda premiestnovanie sa z bodu A do bodu B.
tu su bezne otacky v rozmedzi 1700- 2500- povedzme do 3000 by bol motor v tomto "rezime"
volnobeh na chudobnu zmes nepouzitelny, tam je osvecene AFR okolo 14.5-14.7 (mierne bohate)
..EGT budik/merak nemam ..
Re: AFR / Lamda vs. Zataz / RPM@TPS - mapa v ECU
Napsal: 12 pro 2012 20:52
od tom28
trochu nechápu tvůj dotaz...... ale jestli myslíš jaké udaje by ti měly lézt z budíku AFR, tak to se asi nedá nijak blíže říci.....
Naistaloval jsem to na auto, které bylo tak nějak zplácané samo domo, a motor na volnoběch je mimo rozsah budíku...... nízké otáčky do 3 tisíc se udaj pohybuje kole 17:1- 15:1...... motor jede ale nahovno. Od tří tisíc se směs obohacuje až redline kde končí na směsi 11,5:1 a tam jede vydatně

Největší pozitvní změnu pozoruji někde kole 12,5-13 :1 takže vím že motor by bylo ideál naladit tak aby pokud možno makal na této směsi pokud možno v celém spektru otáček.... což asi stejně nepůjde, protože vše se odvíjí od konstrukce motoru, která vyhovuje vždy určitému pásmu otáček, ale na signálu z wideband krásně vidím kde " v jaké směsi si motor" přímo libuje.
Afr se ale stejně dost mění v závislosti zátěže motoru, takže toto je pro mne udáj při plném plynu. Jinak jak tady kdysi psal tuším taboo ze AFR které se pohybuje v rozmezí 11-17 je prostě normální a každý motor je svým způsobem specifický a každému svědčí něco trochu jiného. Prostě třeba udaj 17:1 pri ubraném plynu je asi zcela normální a v pořádku. Při plném plynu by to mohlo být třeba někde kolem 12-14....
Tak nějak jsem ho kdysi pochopil a dává mi to i smysl...... škoda ho že už nás nenavštěvuje.....
Re: AFR / Lamda vs. Zataz / RPM@TPS - mapa v ECU
Napsal: 12 pro 2012 21:10
od JRD McLAREN
no.. aby som ti to objasnil,
to ze AFR sa stale meni, je viac-meniej v poriadku..
ale..
v ECU je tabulka AFR, osi zavislosti su bud TPS-RPM alebo MAP-RPM
v tejto tabulke mas nastavenu hodnotu, podla ktorej ecu "davkuje", teda upravi davku paliva
v pripade ze motor ide v ustalenej zatazi / v ustalenych otackach, pri rovnakej polohe tps,
teda v momente, kedy uz neakcelerujes, prip. nedecelerujes....
teda napr. plazenie sa 4km po ceste, 90km/h pri 2500ot/min. bez potreby pridavat ci zrychlovat...
v takomto rezime ti je AFR 13.1 akurat tak vyhadzovanie penez von vyfukom...
(stacilo by AFR 15.4 napriklad)
obohatenie pri akceleracii mam relativne doladene, takze pri prudkom zoslapnuti plynu, sa motor nezacne dusit
pripadne lapat po dychu.. (Libor tych 13.6 je fak to najbizsie k idealu)
Re: AFR / Lamda vs. Zataz / RPM@TPS - mapa v ECU
Napsal: 12 pro 2012 21:35
od tom28
Aha rozumím..... myslím že postupným ochuzováním se můžeš dobrat nějaké hodnoty, kde bude motor dobře šlapat bez známky ztráty výkonu, ale konkrétní hodnotu by jsi nalezl asi pouze v kombinaci s motorovou brzdou.....si myslím.....
stechiometrický poměr je 14,7........
Re: AFR / Lamda vs. Zataz / RPM@TPS - mapa v ECU
Napsal: 13 pro 2012 00:38
od Alfoun
Na volnobeh je lepsi trosku bohatsi smes,tolik to nekolisa. Na courani a normalni jezdeni muze byt smes chuda. Muzes kompletne okopirovat a nebo upravit co se bude hodit.

Re: AFR / Lamda vs. Zataz / RPM@TPS - mapa v ECU
Napsal: 13 pro 2012 07:46
od PhoB
JRD: tuhle tabulku jsi mel vyplnit pred samotnym AFR ladenim. VEMS pres ni pocita finalni hodnotu PW. Cili pokud uz ted mas rekneme AFR za eko jizdy 15.4 naladene pres ne ci spatne vypnlenou tabulku a v konkretni pozici tabulky hodnotu zmenis, tak se ti o nejaky pomer zmeni i AFR(zavisi o to jak moc si hodnotu zmenil,resp jak moc byla predtim jina nez aktualni AFR).
Re: AFR / Lamda vs. Zataz / RPM@TPS - mapa v ECU
Napsal: 13 pro 2012 10:41
od JRD McLAREN
som rad ze ste sa ozvali...
PhoB VEMS to nejako pocita, to viem, ale mam dojem, ze zmena hodnoty v AFR tabulke, nema velky vplyv na hodnotu vo VE tabulke, aj ked vysledny PW je iny
..aj ked po pripojeny MAPu, som mal dojem ze tu VE tabulku mozem celu zahodit, a ist ju robit nanovo.
mam aktualne tabulky taketo: