Stránka 1 z 3

Dynamometer - skvělý pomocník, ale ne pan všemocný!!!

Napsal: 11 zář 2005 16:53
od DJ TUNING
Zdravím, rád bych Vás požádal o Vaše názory a zkušenosti s chasis dynamometry (motorovými brzdami, válcovými zkušebnami výkonu).
Zde je můj názor:
Na vyjmenování solidních výrobců dynamometrů by pomalu stačila jedna ruka, je několik velkých, kteří ovládají svá teritoria a několik malých, kteří se přiživují na těch velkých a kopírují jejich poznatky.
Evropu jednoznačně ovládá BOSCH a MAHA.
Jižní hemisféru zase DYNO DYNAMICS (před časem založili pobočku v USA),v Evropě tuším jsou asi 3 kousky.
Ameriku MUSTANG (ale pozor v Americe je jiný uznávaný standard a to inertní dyno - na něm není možné klást jedoucímu auto odpor, nemá retardéry, proto je velice vhodné na měření výkonu vysokovýkonných aut, jejich zrychlení, pružného zrychlení, času na 1/4míle atd., ale nepoužitelné na tuning aut, oproti loading type dynos s retardéry.)
Firma DASTEK z JAR vyrábí svá vlastní dyna vhodná pro tuning aut, velice dobrá kvalita za super cenu.
Každý výrobce nabízí ke svému dynu vlastní vychytávky (něco jako výrobci mobilů (mobil slouží k telefonování), ale mi Vám tam dáme foťák nebo MP3 přehrávač.
Obecně každá firma nabízí svá dyna v provedení 2WD a 4WD, verze s jedním nebo dvěma retardéry (vzadu 4WD), s válci různých průměrů nebo pro supervýkonné aplikace bubnová (s průměrem i 1m a více), která jsou schopná simulovat jízdu až do 320Km/h.
Viděl jsem dokonce dyno, kde se retardéry montovali na každé kolo zvlášť místo pneumatik (ty musely dolů), poněkud krkolomné řešení, výhoda chasis dyna, auta najede a měříme nebo diagnostikujem či tuníme.
Dyno je fajn, jen od něj nečekejme to co nám nemůže splnit. je toskvělí pomocník pro servisy a tuningové firmy, pro bezpečnou simulaci jízdy (při sledování TEPLOT!!!, slyšel jsem mnoho zkazek o zničení auta na dynu, ale i jsem viděl lidi, kteří s dynem pracují desítky let a vše OK, esenciální je sledovat teplotu) a odhalování problémů auta, pro live tuning, měření výkonu před a po tuningu, porovnávání výkonů jednotlivých aut.
HLAVNĚ nechtějte, aby Vám chasis dyno změřilo výkon na spojce, to prostě neumí, to co umí je velmi přesně změřit výkon na kolech. Software sice umí více či méně složitěji vyplivnout odhadovaný výkon na spojce (přidá %, vlemi užívaná je coastdown metoda nebo DD používá shootout), ale vše jsou jen dohady a to číslo není s ničím srovnatelné a na jiném dynu vám vypočtou úplně něco jiného. TAKŽE BACHA NA TO - pouze výkon na kolech je srovnatelné číslo a měla by se mu přiblížit měření na různých dynech. Pokud chcete přesně změřit výkon na spojce, nezbyde Vám než vydloubnout motor a šup s ním na motor dyno :D
[highlight=red]Budu moc rád až všechny co o to stojí pozvu k nám na první ročník DYNO DAYS.[/highlight] UŽIJEM SI TO!!!
jinak věřím, že je jen otázka času, kdy každý slušný servis bude mít své dyno, v sousedním Polsku, jdou letos dyna na dračku :lol:
Už teď jsem žádostiv na Vaše super reakce :shock: :? :D

Re: Dynamometer - skvělý pomocník, ale ne pan všemocný!!!

Napsal: 11 zář 2005 18:55
od Tratos
Ahoj,
jaká je u tebe vlastně cenovka za změření na brzdě? Jinak to je skoro jak článek z časopisu... :D
Díky T.

Napsal: 11 zář 2005 19:11
od Ivan
Obrázek

Napsal: 11 zář 2005 19:19
od MarauderZ28
hmm myslím, že si počkáme až v každým servisu dyno bude tak 10 - 15 let

Napsal: 11 zář 2005 20:48
od Taszi
No ale Tratos mal dobru otazku.... Kolko stoji meranie na brzde?

Napsal: 11 zář 2005 20:51
od MarauderZ28
talíř + -

Napsal: 11 zář 2005 21:14
od PJ
hele ty dyno days to bude jako že se tam sjedou kluci s autama a mužou si v reálu porovnat auta a třeba i nějaká akční cena? :-)

Napsal: 11 zář 2005 22:01
od DJ TUNING
Vřelé díky za reakce.
Cena za dyno session (holé měření - 3jízdy na 4WD dynu) by se mohla pohybovat v rozmezí 1500-2500. Ostatní dle času stráveného na dynu.
Souhlasím, že dyno rozmach bude chvíli trvat, ale příští rok bude určitě v této oblasti zlomový - MAHA už se na to připravuje :deejay:
To Marauder: Jsem moc rád, že heslo HORSEPOWER SELLS BUT TORGUE WINS THE RACE se šíří :lol:
Dyno Days, taková tuning party v malém (rodinném) duchu :D
Symbolické startovné na pokrytí nákladů, občerstvení, výstavka "dostiženij" atd. Kategorie vozů se rozdělí podle přihlášených, disciplíny (POWER, TORGUE a POWER+TORGUE(absolutní vítěz)), pro vítěze samozřejmě ceny. ALE HLAVNĚ sejde se parta fajn lidí se stejnými zájmy, proberou své poznatky, zkušenosti, příjemně se pobaví, prostě stráví fajn den, či dva. Prostě přínos pro všechny. Pro členy UNICHIP klubu bude sámo startovné zdarma...

Napsal: 11 zář 2005 22:35
od Ondras
Hehe, tak mě napadá, jestli bych to dyno vůbec roztočil :) ...

Re: Dynamometer - skvělý pomocník, ale ne pan všemocný!!!

Napsal: 11 zář 2005 22:43
od Taboo
DJ TUNING píše: Ameriku MUSTANG (ale pozor v Americe je jiný uznávaný standard a to inertní dyno - na něm není možné klást jedoucímu auto odpor, nemá retardéry, proto je velice vhodné na měření výkonu vysokovýkonných aut, jejich zrychlení, pružného zrychlení, času na 1/4míle atd., ale nepoužitelné na tuning aut, oproti loading type dynos s retardéry.)
To je nesmysl. Mustang dyno JE loading type dyno a je na nem mozno klast odpor. Eddy current power absorbers ti nic nerika? To ze je "nepouzitelne" pro lazeni aut je samozrejme naprosty nesmysl taky. Naopak, Mustang dyno dokaze simulovat uplne kazde jizdni podminky. Pro upresneni, ja na nem ladim nekolik hodin tydne (a ne, ja nepouzivam nejaky primitivni piggy-back jako Unichip, ale standalones jako Haltech, AEM EMS a MoTec) a ne, ZADNE dyno neni schopno "velmi presne zmerit vykon na kolech". Naopak, z mych osobnich zkusenosti mohu potvrdit, ze Dyno Dynamics dyno je v tomto aspektu VELICE nepresne.
Z tech totalnich nesmyslu a zcestnych tvrzeni postavenych na naproste neznalosti, ktere tady od tebe ctu a tveho nezodpovezeni mych trech jednoduchych otazek v threadu o tom slavnem Unichipu zacinam usuzovat, ze o dynech a samotnem lazeni motoru toho opravdu moc nevis, ale jen si tady hrajes na experta s nadeji, ze ti to kazdy spolkne.
BTW, horsepower je jen matematickou funkci torque (ne "torgue").
:wink:

Napsal: 11 zář 2005 22:58
od PJ
Taboo: no ber to tak že sme tady lehce pozadu a myslim že pokud se tim tady začne někdo zabejvat tak zezačátku nembude mít určitě skušenosti jako někdo kdo s tim je ve styku deně. A podle me jenom dobre ze se to ma tady zlepsit a i kdyz to v nekterejch smerech muze jit treba pomalu tak je to furt lepsí jak nic. Jinak co sem cet zatim o přístupu lidí co delaj na dynech tak nic moc, takze v tomhle ohledu by to mohlo taky bejt lepsi.

Napsal: 11 zář 2005 23:22
od Taboo
PJ píše:Taboo: no ber to tak že sme tady lehce pozadu a myslim že pokud se tim tady začne někdo zabejvat tak zezačátku nembude mít určitě skušenosti jako někdo kdo s tim je ve styku deně. A podle me jenom dobre ze se to ma tady zlepsit a i kdyz to v nekterejch smerech muze jit treba pomalu tak je to furt lepsí jak nic. Jinak co sem cet zatim o přístupu lidí co delaj na dynech tak nic moc, takze v tomhle ohledu by to mohlo taky bejt lepsi.
Nic proti tomu :wink: . To by ale nemelo znamenat, ze by jste meli prijimat vsemozne absurdni tvrzeni nekoho, kdo se vam tady snazi neco prodat pomoci predkladani nepravdivych informaci. Ja se pozdeji k Unichipu vyjadrim a prozradim vam PRESNE co to je a co to neni. Osobne z toho vubec nic nemam a delam to jen proto, ze se mi hnusi ty prodejni taktiky zalozene na oblbovani lidi s mensi davkou vedomosti. Kazdy produkt by mela prodavat pravda, ne zamerne fabrikovane lzi.
:wink:

Napsal: 11 zář 2005 23:26
od PJ
Taboo: tak s timhle nejde než souhlasit.

Napsal: 11 zář 2005 23:29
od Krosmen
sem taky zvědavej co z toho vypadne,protože určitě budu potřebovat někoho kdo mi motor naladí...nebo se obrátím na závodníky,kteří jezdí s lanciemi rallye a od těch si nechám poradit....

Napsal: 11 zář 2005 23:41
od DJ TUNING
Souhlas Taboo, máš pravdu samozřejmě Mustang je loading type dyno (kdo by neznal jejich eddy curent dyno) :D , omlouvám se, že jsem to tak blbě fromuloval, že se to vztahuje právě na MUSTANG, tak to myšleno nebylo :wink: Také jsem uvažoval při výběru o jejich MD-AWD-500 případně MD-AWD-IMP, ale vypadly ze hry právě kvůli nepřesnosti atd. Jsem rád, že ti Mustang dyno vyhovuje, proč ne, každý má volbu.
Na experta si tady rozhodně nehraji a ani nejsem, člověk se celý život učí a stejně se vše nenaučí (myslím, že to ani z mých příspěvků nevyplívá, což každej normální člověk pochopí), tkaž e je jasné, že nechci, aby mi tady někdo něco polykal, jen se chci podělit o informace s ostatními a oni zase se mnou a vzájemně se něco naučit a poradit si a nepřesnosti upřesnit. Z tvých příspěvků, a četl jsem jich hodně, mi je jasné, že jsi v oboru velmi znalý, máš zkušenosti a víš o čem mluvíš, to je fajn :lol:
Koukal jsem na Haltechovic E6X, UNICHIP nabízí stejné features... :wink:
Je jednoduché někoho nebo něco odsuzovat, ale proč to dělat, to je mrhání času a to já dělat nechci :D Ať si každý vybere co vyhovuje jeho potřebám...a mě UNICHIP vyhovuje...
Jo a dík za opravu spellingu, super!!! potlesk
Přeji ti ať se ti daří a rád si přečtu tvé další příspěvky, protože jsou na úrovni potlesk

Napsal: 12 zář 2005 07:31
od Zemi
No taky jsem zvedavej kolik tech zmetku mam pod kapotou... Budu sledovat tenhle topic a jsem zvedavej co se z toho vyklube. :D

Napsal: 12 zář 2005 09:51
od DJ TUNING
K Mustang dynu, byl to dlouho můj černý kůň, protože chlapi od Mustangu (Tim Gentil a David Ganzhorn, díky, vděčím Vám za honě) byli super, vše mi objasnili, předvedli, fakt třída. Dalším z důvodů proč volba padla jinam bylo, že Mustang v té době nehledal nová teritoria pro své dyno /taky proč, když mají spoustu zakázek), takže proč by svůj produkt přizpůsobovali nějakýmu čecháčkovi (aby mluvil "evropským jazykem", voltage, hodnoty atd.), prostě řekli ber jaký je, tak jsem ho nevzal, protože konkurence mi v tomto vyšla vstříc. Nesetkal jsem se s žádným výroibcem, který by měl dyna ve skladu a snažil se je prodat, vždy zde byl dlouhý list čekatelů a nestíhali vyrábět :D
Jsi Taboo opravdu znalý člověk (jeden z těch "vyvolených" :D, co mohou dělat práci co je baví), o to víc mě mrzí tvá zakomplexovanost (neboj já ti opravdu nechci přebrat ženskou ani vzít nejoblíbenější hračku), protože to většinou znalí lidé nebývají.
Život je moc krátký na to, abychom jím plýtvali na nevraživost, užívej ho na plno!!!! koneckonců jsme na stejné lodi.
A POZOR já se tady nikomu nesnažím nic prodat a ani ho oblbnout a rozhodně zde žádné lži nepublikuji. Jsem pouze automobilový nadšenec a rád se podělím s ostatními o informace, protože ty otáčejí světem.
Když zde vyjádříš svůj názor na UNICHIP, budu jedině rád.
Pro mě není na prvním místě výdělek (na to mám jinou firmu), toto je můj koníček a posedlost!!!! :D :? :wink:

Napsal: 12 zář 2005 12:56
od Martin_534
DJ TUNING: no možná by stálo za to napsat, kde máš - budeš mít svoje dyno a kdy se budou ty dyno days konat :-)

Napsal: 12 zář 2005 14:28
od Maya_Man

Napsal: 12 zář 2005 15:37
od Idaho
byl jsem na vašem webu a hodilo mi to hned po vstupu stav košíku přes 227tis.. doufám že to nebudete chtít po mě zaplatit :)

BTW.. sortiment na webu máte jen na Subaru nebo jsem slepej??

Napsal: 12 zář 2005 20:26
od DC
jo kolik budeš chtít za jedno změření?
pokud budeš levnější než na Jarově, klidně to zajedu zkusit :)

Napsal: 12 zář 2005 20:55
od PJ
DC: no píše 1500-2500 za tri mereni tak to nejni spatny ne pri ty nejnizsi cene to je 500 za test

Napsal: 13 zář 2005 09:10
od DJ TUNING
Web DJTUNING ještě není plně funkční, zdaleka se zde neobjeví pouze věci na Subaru, ale na spoustu dalších značek, a pokud tam na svoje auto nic nenajdete, neznamená to, že to nemáme, pak postačí zaslat dotaz, mějte prosím trpělivost :D
Idaho neměj obavy nic po tobě chtít zaplatit nebudu 8)
Dyno budeme mít zatím v provizorních prostorách nejspíš na Praze 8, doufám však, že se brzo přesunem do nové haly kousíček za Prahou u D8. Nejde to naráz, protože peníze netisknu, ale tomu asi rozumíte všichni :D

Napsal: 13 zář 2005 12:39
od Martin_534
a kdy to dyno teda bude?
možná sem blbej, ale nikde sem to nenašel :D

a mít dyno kousek od baráku se docela hodí :lol:

Napsal: 13 zář 2005 12:44
od DJ TUNING
Dyno by mělo být funkční a připravené na první zájemce (pokud vše půjde podle plánu) ke konci listopadu.
Dám ihned vědět!!! 8)

Napsal: 13 zář 2005 17:49
od KFJ
tak to se těším na test :D

Napsal: 13 zář 2005 17:54
od barbucha
Taky se tam časem objevím....

Napsal: 13 zář 2005 18:15
od Návštěvník
Konec listopadu je celkem daleko. Rád bych si teď po chipu nechal změřit výkon. Máte někdo tip na dobrou motorovou brzdu za fajn cenu? Dík :wink:

Napsal: 14 zář 2005 09:09
od DJ TUNING
Rád Vás všechny uvidím... 8)
Anonymní: doufám, že sis změřil výkon na brzdě před instalací chipu, abys měl opravdové porovnání (nejlépe na té samé brzdě).
Já vím, že na Jarově mají zapůjčenou od MAHA(y) 4WD brzdu a že Srba servis má MAHA(u) 2WD. Jinak o ničem lepším zatím nevím :cry:

Napsal: 15 zář 2005 10:26
od Návštěvník
Dík za tip. Před instalací chipu jsem si to nezměřil, škoda, tož aspoň teď budu vědět jak jsem na tom.Marek