Stránka 1 z 2
čistě teoreticky
Napsal: 30 led 2006 11:04
od Idaho
hlavně mne nekamenujte, snažím se ověřit jednu teorii a sám toho moc nevím, takže vaše připomínky budu předkládat dál..
Máme turbo motor ( ze serie oturbený ), který má ostřik pístu, a turbo s WG, BOV, boostcontroler ( manuální ). Motor sám o sobě je dimenzován tak, že se seriovými komponenty zvláda 350-400PS ( serie 230ps ).
předpokládejme že má nově vybroušenou a auloženou kliku a vyleštěné ojnice a písty. Ostřiky fungují, proste motor je v super stavu. Současná komprese je na urovni 8,5:1.
Odejde turbo a jediné po ruce je turbo z naftového motoru, po kompletní repasy ( které je u nás dostupné relativne levne jako nové - má však jeden háček - nemá integrovanou Wastegate ani já nemám externí.)
kovovým těsněním vyrobeným na zakázku snížím kompresi na 7-7,5:1.
Turbo namontuju, bez wastegate, ovšem s ventilem, který mi bude hlídat tlak pře klapkou a jakmile tlak překročí mnou zadanou hodnotu otevře se a přepustí přbytečný vzduch zpět za AFM - před turbo.
Turbo s etedy točí stále, kvuli své velikosti má poměrně vysoký LAG, který je ale částečne vyrovnáván tím, že turbo po každém přeřazení nezpomaluje, ale rtočí s estále stejně rychle, jen tlačený vzduch žene v uzavřeném okruhu.
hmm kde je chyba, případně co se muže stát? ( předem upozornuju že je to konstrukce co se běžně používala v 70.-80-.letech
Napsal: 30 led 2006 11:12
od hIGGI
turbo to nevydrzi protoze ho budes tocit do otacek na ktere neni stavene, bude se prehrivat, zbytecne ohrivat vzduch atd...
pokud regulujes boost pomoci wastegate, tak regulujes otacky turba, pokud by jsi to reguloval upoustnim vzduchu v sani, tak turbo nezpomaluje, ale bude zrychlovat, stoupat jeho otacky mimo svoji efektivitu a spis driv nez pozdeji i mimo svoji zivotnost (nehlede na to ze s rostoucima otackama turba se ti vzduch ktery tlaci bude zbytecne ohrivat a intercooler ti nebude stihat)
ale asi neni takovej problem si koupit jetou externi wastegate a navarit ji na turbine housing (pokud se ti nevejde na manifold), dela se to take obcas
Re: čistě teoreticky
Napsal: 30 led 2006 11:17
od Idaho
hmm jenže sehnat WG an kkk k31

resp. nějakou co by pásla velikostí na tu krávu

Napsal: 30 led 2006 11:21
od hIGGI
pouzitou 32 nebo 40mm wastegate sezenes za par dolaru na ebayi a ta ti bude bohate stacit...
do 500hp motoru se pouzivaj ve vetsine pripadu tydle rozmery, podstatnejsi nez velikost je spravny misto kam ji pridelas aby pobirala co nejvetsi mnozstvi vejfukovejch plynu....
Napsal: 30 led 2006 11:26
od Beaver
hIGGI píše:pouzitou 32 nebo 40mm wastegate sezenes za par dolaru na ebayi a ta ti bude bohate stacit...
do 500hp motoru se pouzivaj ve vetsine pripadu tydle rozmery, podstatnejsi nez velikost je spravny misto kam ji pridelas aby pobirala co nejvetsi mnozstvi vejfukovejch plynu....
A plyny pak trubkou vypustíš pod auto, že ?
K tématu - dýzlturbo na benzínmotor mi taky nepřijde moc optimální, myslím že na tom brzo začne chcát olej a budeš tam, kde jsi začal, akorát turba na prd budou dvě.
Re: čistě teoreticky
Napsal: 30 led 2006 11:27
od Idaho
hmm ebay je další problem.. no holt budu shánět někde tady..

Re: čistě teoreticky
Napsal: 30 led 2006 11:31
od JonnY
suhlasim. ako pise higgi
turbo z diesla (taky objem / take otacky) bude asi len tazko vladat dodavat vzduch pre supru (s vyssim objemom a vyssimy otackamy)
takze bude tocit daleko viac otacok, pri ktorych uz nepresuva dalsi vzduch, len zohrieva ten ktory tam je. a potom mu asi sundas lozisko.
ale fungovat by to mohlo, len by si musel davat velmi nizky tlak. a to sa asi neoplati
Napsal: 30 led 2006 11:32
od hIGGI
Beaver píše:hIGGI píše:pouzitou 32 nebo 40mm wastegate sezenes za par dolaru na ebayi a ta ti bude bohate stacit...
do 500hp motoru se pouzivaj ve vetsine pripadu tydle rozmery, podstatnejsi nez velikost je spravny misto kam ji pridelas aby pobirala co nejvetsi mnozstvi vejfukovejch plynu....
A plyny pak trubkou vypustíš pod auto, že ?
K tématu - dýzlturbo na benzínmotor mi taky nepřijde moc optimální, myslím že na tom brzo začne chcát olej a budeš tam, kde jsi začal, akorát turba na prd budou dvě.
turbo pro diesel nebo benzin neni zadnej rozdil, par maniku ve statech pouziva na rx7ckach switzer turba ktery jsou z John Deeree traktoru nebo kombajnu a zadnej problem, 400-500 hp here we come....vsechno zalezi na kompresorovych mapach a jakej ma tvuj motor exhaust flow...
To jestli wastegate zapojis zpatky do vejfuku nebo to pustis na zem uz je tvoje volba, na funkci to nema vliv a oboji je mozny a vetsinou to je otazkou jedny trubky navic....
Re: čistě teoreticky
Napsal: 30 led 2006 11:33
od hIGGI
Idaho píše:hmm ebay je další problem.. no holt budu shánět někde tady..

pokud se dostanes sem na forum, tak urcite zvladnes najit na ebayi co by se ti hodilo a lidi ktery ti to sou schopny vydrazit a zajistit dopravu sem se taky najdou....
Re: čistě teoreticky
Napsal: 30 led 2006 11:36
od F.l.a.n.e.l.
co nějakéj kompresor od MB ??? nové stojí 15000 a repas koupíš za 10 tkč
Re: čistě teoreticky
Napsal: 30 led 2006 11:37
od hIGGI
JonnY píše:suhlasim. ako pise higgi
turbo z diesla (taky objem / take otacky) bude asi len tazko vladat dodavat vzduch pre supru (s vyssim objemom a vyssimy otackamy)
takze bude tocit daleko viac otacok, pri ktorych uz nepresuva dalsi vzduch, len zohrieva ten ktory tam je. a potom mu asi sundas lozisko.
ale fungovat by to mohlo, len by si musel davat velmi nizky tlak. a to sa asi neoplati
Problem nebude v tom ze je to turbo s diesela (pokud je to z rozumne velkyho diesela).
Problem s tocenim velkych otacek nastane teprve az kdyz ten vzduch zacne Idaho ve velkym upoustet (turbo se stale bude snazit tlacit co to da, a ze sani se stale bude upoustet aby to udrzelo konstantni tlak).
Stejnou situaci navodi i na originalnim benzinovym turbu kdyz na nem nebude fungovat wastegate (a bude napevno zavrena) a posere se to taky...
Re: čistě teoreticky
Napsal: 30 led 2006 11:40
od hIGGI
F.l.a.n.e.l. píše:co nějakéj kompresor od MB ??? nové stojí 15000 a repas koupíš za 10 tkč
za ty penize uz koupi novy 'spravny' turbo
Garret T4 sized turba bez kulickovych lozisek se pohybuji od $600-700 vejs...
a fyzicka instalace turba byva vetsinou mnohem jednodussi, proto se v automobilovem prumyslu mnohem vice pouzivaji turba nez superchargery
Re: čistě teoreticky
Napsal: 30 led 2006 11:43
od Idaho
ještě k té rychlosti otáček turba.. to turbo na své točení potřebuje určitou energii, kterou dodávají výfukové plyny takže si mylsím že přes určitou hrasnici se točit nidky nebude, portože ty plyny ji už nedodají, to samé po přeřazení nebo poklesu otáček motoru klesne množtsví výfuk plynů a tubo soce nejkou setrvačnost bude mít, ale otáčky lehce poklesnou.. nebo ne?
Re: čistě teoreticky
Napsal: 30 led 2006 11:49
od Idaho
hIGGI píše:Idaho píše:hmm ebay je další problem.. no holt budu shánět někde tady..

pokud se dostanes sem na forum, tak urcite zvladnes najit na ebayi co by se ti hodilo a lidi ktery ti to sou schopny vydrazit a zajistit dopravu sem se taky najdou....
najít není porblém, ceny jsou hezké, al esehnat člověka co si za vydražení dovoz tak "levné" položky neřekne 90 a více procent její ceny ( aby s emi to vyplatilo ) je kurva těžký..
Re: čistě teoreticky
Napsal: 30 led 2006 11:51
od hIGGI
Idaho píše:ještě k té rychlosti otáček turba.. to turbo na své točení potřebuje určitou energii, kterou dodávají výfukové plyny takže si mylsím že přes určitou hrasnici se točit nidky nebude, portože ty plyny ji už nedodají, to samé po přeřazení nebo poklesu otáček motoru klesne množtsví výfuk plynů a tubo soce nejkou setrvačnost bude mít, ale otáčky lehce poklesnou.. nebo ne?
ano, otacky v urcitej moment poklesnou pokud ty energie neni dost, ale vetsina turb je dimenzovanejch na to aby ty energie stacilo min nez vic, proto se pouzivaji wastegates
priklad :
ve vterine kdy dosahnes boostu 1 baru kterej je tvuj cilovej, tak zacne tvuj upousteci ventil vypoustet vzduch za turbem aby se ten tlak nedostal pres ten 1 bar. Plynovej pedal mas stale stlacenej, vejfukovy plyny jdou stale co nejvetsi energii do turba. Dosahl jsi toho tlaku 1 baru treba pri 4000 otackach a tocis to do 7000 otacek. Od tech 4000 otacek do tech 7000 kdy preradis, se stale zvetsuje ta energie vyfukovych plynu a turbo se roztaci vic a vic......
staci?
Re: čistě teoreticky
Napsal: 30 led 2006 11:52
od Idaho
turbo bych věděl i tady v cr rzumně veliký do 12 tis funglovka, to není problém, porblém je že mi doma jedno leží ( K31 ) a já nemám prašule na jiné ( a obě CT26tky jsou v prdeli - repasovat odmíátám.. )
Re: čistě teoreticky
Napsal: 30 led 2006 12:03
od Idaho
higgi v mém případě jsme uvažoval v tech mezích že to turbo je citelně větší než puvodní CT26, tudíž potřebuej na roztočení vice plynů, nehlede na to že přes 5 tis rpm nemá už ten 6ti vál smylsl točit.. takže sice máš pravdu že ty očáky by to dost zvedalo, ale mylsím že kvuli velikosti toho turba bude stačit menší ubytek plynů aby se začalo zpomalovat.. nemylsíš?
Re: čistě teoreticky
Napsal: 30 led 2006 12:17
od hIGGI
Idaho píše:higgi v mém případě jsme uvažoval v tech mezích že to turbo je citelně větší než puvodní CT26, tudíž potřebuej na roztočení vice plynů, nehlede na to že přes 5 tis rpm nemá už ten 6ti vál smylsl točit.. takže sice máš pravdu že ty očáky by to dost zvedalo, ale mylsím že kvuli velikosti toho turba bude stačit menší ubytek plynů aby se začalo zpomalovat.. nemylsíš?
varianta a) kombinace turba a motoru bude takova ze turbo NIKDY
nedosahne toho 'pozadovaneho' tlaku a tvuj pojistnej ventil v sani kterym chces nahradit wastegate se NIKDY neotevre
TO JE DOBRA VARIANTA PRO ZIVOTNOST TURBA, ale ty budes nespokojen s tim jak to pojede
varianta b) turbo pozadovaneho tlaku dosahne PRILIS BRZY a pojistnej ventil bude otevren temer porad kdyz pojedes pod plynem a turbo se z toho posere (pokud vydrzi turbo, tak to odsere motor protoze intercooler to nepobere a prilis horka smes v kombinaci s vysokym tlakem ti garantuje detonaci)
varianta c) mas z prdele kliku a zamyslena kombinace bude fungovat tak ze turbo dosahne pozadovaneho tlaku nekde tesne kolem redline, tvuj pojistnej ventil se tedy otevre jenom zridka-kdy a jenom na chvilku a turbo se nebude zbytecne pretacet
I V TOMTO PRIPADE VSAK BUDES NESPOKOJEN S VYKONEM (konkretne s jeho prubehem)
Re: čistě teoreticky
Napsal: 30 led 2006 12:21
od Idaho
higgi thanx.. je to takovej domáácí ukol pro mne
jinak výkon.. chtel bych turbo co nahradí ct26, nejde mi o zvyšováníé výkonu, chci dosáhnout stejných výkonu jako se seriovým turbem, ne výše ( tj max 300-350PS ) takže by stačilo malé, ale jak říkám ej to o financích, mslyím že na otestováníé jedné sezony to bude stačit.. a příští seznotu to tipuju na G t2/T3 uvidíme jak to bude běhat, možná K28
Napsal: 30 led 2006 16:38
od MarAt
Jedno myslím vhodný nový turbo se mi válí v garáži,je to garrett hybrid T3/4 0.5AR turbína,je ještě dokonce i měsíc až dva v záruce v ČR a nechal bych ho za 9t. Budu mít snad někde i tu ext. WG od tial,i s několika náhradníma pružinama pro různý tlaky,tak za 2.5t. No ale asi uplně nejelegantnější by bylo nechat si vyměnit u toho tvýho turba turbínovou skříň za nějakou s integrovaným wg,bude to možná i celkově nejlevnější,když mi pošleš přesnej typ a požadovaný AR mohl bych to zkusit zařídit.
Napsal: 31 led 2006 00:38
od Beaver
Teď mě tak napadlo, že kdysi jsem na e-bay viděl nějaký svody pro Mk.III co byly raritní v tom, že byly 6-2 se dvěma přírubama pro CT-26. Ale to neseženeš a tvůj problém by to stejně neřešilo.
Asi nejoptimálnější v tvým případě kdy rychle měníš turba by bylo ufiknout tu flange co tam je a nebo udělat redukci a osadit to nějakým tím Garrettem, protože těch máš na výběr nepřeberný množství.
Napsal: 31 led 2006 01:13
od Marcos
Idaho: Ta externi wastegate se da sehnat za par kacek napr. z Audi S2 apod., ja ji sehnal nekde v Praze na vrakaci za 1500 Kc, mam na ne i cislo, kdyby jsi chtel...
Re: čistě teoreticky
Napsal: 31 led 2006 07:07
od Idaho
Marcos and MArat - thanx za nabídky
MarAt - hmm to je prívě duvod porč to chci řešit takto - za 12 tis mám novou T2/T3 i sWG dovezenou z US ( kamarádova máma tam lítá 3x do roka ) jenže nejsou prašule tak se snažím dělat jak s edá..
Marcos .. hmm to je hezké, ala k31 je orpoti ct26 zhruba 2x vetší, a pochybuju že ta audy bude mít větší turbo než je ct26tka co plní 3.0 Supru.. takže ta WG by mi tam na 99% nešla.. ( moje uvaha.. )
Napsal: 31 led 2006 14:59
od hIGGI
wastegate tam fyzicky nabastlit pujde vzdycky, otazka jestli nebude prilis mala, ale to neposoudis podle motoru na kterym byla, ale podle toho jakej ma prumer.....
seriova integrovana wastegate na FC3S je cca 18mm a energie vejfukovejch plynu nasich 13B bude srovnatelna s tvym motorem..takze nez Audi wastegate zavrhnes, tak si zjisti jakej ma prumer (prumerem rozumej nejuzsi misto kdyz je naplno otevrena)
Re: čistě teoreticky
Napsal: 31 led 2006 15:06
od Idaho
hmm zavrhuju hlavne z duvodu že vstup do K31 je cca 15cm v prumeru a na to sehnat WG bude podel mne problém, nebo má smyls mezi turbo a wg dát nějaký rozšiřující prvek? podle mne to bude spíš kontraproduktivní..
Napsal: 31 led 2006 15:27
od hIGGI
asi by jsi si mel sehnat maximum boost od Corkyho Bella a trochu si precist jak turba funguji, jak se navrhuji manifoldy aby spravne fungovaly a najdes tam i sekci o wastegate, jejich umisteni a vhodne velikosti
obecne je jedno jak velkej je vstup do turba, pokud mas misto tak wastegate davas na manifold (mezi motor a turbo) a i ta nejmensi wastegate bude rozhodne delat vic nez zadna (predstav si diru o prumeru 18mm, urcite propusti vice plynu nez nejaky propaleny tesneni a i to propaleny tesneni bude mit vliv na to jak ti to boostuje)
pokud nemas fyzicky misto na manifoldu, nebo je litinovej a nechce se ti ho vrtat/rezat/varit tak je moznost tu wastegate pridelat primo na turbine housing turba, ale i to je litinovy takze tam ten problem s narocnosti zpracovani bude stejnej
Re: čistě teoreticky
Napsal: 01 úno 2006 09:19
od Lukaash
dotaz nekoho, kdo do turbobenzinu vubec nevidi : nedalo by se pouzit turbo s variabilni geometrii? odpadla by tak nutnost wastegate, ne? nevim treba GT20 z 2,5tdi, protoze ty se daji celkem snadno sehnat...
Re: čistě teoreticky
Napsal: 01 úno 2006 09:41
od hIGGI
teoreticky dalo, pokusy s tim tady uz byly a opet zalezi na spravne velikosti turba vuci motoru (pokud je turbo prilis male, tak muze dochazet k overboostu i v nejhorsim uhlu nastaveni lopatek) a dalsi otazkou je rizeni natoceni lopatek (resi to ECU nebo je to ciste mechanicka zalezitost nezavisla na ECU stejne jako wastegate?)
Re: čistě teoreticky
Napsal: 01 úno 2006 10:18
od semysak
lopatky se nastavujou jako wastegate, jenom nevim jestli pretlakem/ podtlakem, ten ''hrnec'' s membranou je stejnej jako interni wastegate, pouze tou tyckou se ridi rozvadeci lopatky turbinovyho kola, nekdy to je pres ecu + elmag ventil, ale da se to zapojit i naprimo
Re: čistě teoreticky
Napsal: 01 úno 2006 10:39
od Lukaash
jj, mechanicky...origo je to podtlekem, ale neni problem to predelat na pretlak (mam to taky tak)
taky jsem si myslel ze jediny "problem" bude velikost, ale to by se snad dalo zjistit...
ta vnt20 se da koupit kolem 8kkc, coz je myslim celkem zajimava cena...