Stránka 1 z 1
Vedení od vzduch.filtru k motoru
Napsal: 27 úno 2006 12:09
od marek_ov
Proč se dává na propojení filtru a motoru většinou hliníková trubka? Vždyď origo filtr je v plastovém boxu, takže nevidím důvod proč nepoužít nějakou plastovou trubku i na toto propojení. Jaký na to máte názor?
Napsal: 27 úno 2006 12:26
od MarAt

Že by to bylo kvůli vysoké měrné tepelné kapacitě hliníku?
Re: Vedení od vzduch.filtru k motoru
Napsal: 27 úno 2006 12:39
od marek_ov
tak to snad nevylučuje použití plastu. Navíc si myslím že plast taky docela rychle chladne. Navíc pokud mi vedení nevede 5 cm od motoru, tak je to plně dostačující a za velmi příjemný peníz.
Re: Vedení od vzduch.filtru k motoru
Napsal: 27 úno 2006 12:54
od MarAt
Počítej,že ochlazením o 10st získáš přibližně 3% výkonu.Hliník ti umožní rychlou tepelnou výměnu např. stlačením ohřátým vzduchem a proudícím okolním vzduchem v tepelně otevřeném systému.
Samozřejmě pokud si někdo umístí sání tak,aby se mu ohřívalo radiací např od motoru,bude naopak hliník ochlazovat motorový prostor a zahřívat nasávaný vzduch.Je to prostě materiál umožňující rychlou tepelnou výměnu.
Jestli pracně nedoluješ z motoru každý hříbě,tak ti plast stačí.
Re: Vedení od vzduch.filtru k motoru
Napsal: 27 úno 2006 13:56
od marek_ov
no každé hříbátko je dobré, ale asi ne za kažkou cenu. Navíc mám to vedení docela daleko od motoru (cca 20 cm), takže si myslím, že v plastu to bude v poho. A za ušetřené penízky bude zase něco jiného

Re: Vedení od vzduch.filtru k motoru
Napsal: 27 úno 2006 14:35
od semysak
proc je hlinik vzdy chladnejsi nez okolni vzduch? to jako kdyz das esus na stul pod sklenenej poklop tak bude studenejsi jo? tomu snad ani sam neveris
podle me to je protoze se hlinik snadneji tvaruje v domacich podminkach (svarovani, spojovani hadicema a tak) a taky ze se da dobre vylestit a pekne vypada
plastove formy sou drahy jako svine, nehlede an to ze plast se napriklad pri havarii stipe (vetsinou, zalezi na matrosi) a hlinik se jenom srolule a zmacka, kousky ti potom nenasaje motor
Re: Vedení od vzduch.filtru k motoru
Napsal: 27 úno 2006 15:40
od Anděl
MarAt píše:Počítej,že ochlazením o 10st získáš přibližně 3% výkonu.Hliník bude v ideálním tepelně uzavřeném systému vždy chladnější než okolní vzduch a tak z něj bude odvádět teplo..bude jej ochlazovat. Samozřejmě pokud si někdo umístí sání tak,aby se mu ohřívalo radiací např od motoru,bude naopak hliník ochlazovat motorový prostor a zahřívat nasávaný vzduch.Je to prostě materiál umožňující rychlou tepelnou výměnu.Uff je to tak dlouho,co jsem ze školy,ale termika je simple

Jestli pracně nedoluješ z motoru každý hříbě,tak ti plast stačí.
Tak ono je to právě naopak.
Hlíník bude mít stejnou teplotu jako okolí. To že se ti zdá, že je studenější je proto, že hlíník má větší tepelnou vodivost než např. plast. Proto když na něj šáhneš rychleji ti odebírá teplo z prstů a proto se ti zdá, že je chladnější.
Lepší bude ten plast a to proto, že lépe odizoluje (ma menší tepelnou vodivost) nasávaný vzduch od motoru.
Hliník se tam dává jenom proto, že hezky vypadá a že jde dobře tvarovat.
Jak jsi psal " Uff je to tak dlouho,co jsem ze školy" to ti mohu jen potvrdit

Re: Vedení od vzduch.filtru k motoru
Napsal: 27 úno 2006 15:47
od MarAt
semysak píše:proc je hlinik vzdy chladnejsi nez okolni vzduch? to jako kdyz das esus na stul pod sklenenej poklop tak bude studenejsi jo? tomu snad ani sam neveris
Myslel jsem tepelně otevřenej systém,už jsem to opravil
semysak píše:
podle me to je protoze se hlinik snadneji tvaruje v domacich podminkach (svarovani, spojovani hadicema a tak) a taky ze se da dobre vylestit a pekne vypada
no zkus mi naohýbat 70mm hliníkovou trubku,s plastem se včechny tyto věci dělají samozřejmě snadněji,protože je dobře tvárnej,snadno se řeže atd.
semysak píše:plastove formy sou drahy jako svine, nehlede an to ze plast se napriklad pri havarii stipe (vetsinou, zalezi na matrosi) a hlinik se jenom srolule a zmacka, kousky ti potom nenasaje motor
Plastové formy na tlakové lisování jsou možná drahé,ale výrobní cena ve velkých sériích je daleko menší než u hliníku samozřejmě.V případě malých seriíí se používá vakuové formování,jehož forma stojí proti ohýbačce hliníkové trubky pakatel.To,že při nasávání může motor vtáhnout střepy ze sání je výrobcům aut asi jedno,protože právě kvůli nízkým nákladům používají plastové rozvody.
Napsal: 27 úno 2006 17:08
od Placenta
myslim si ze tem kdo po vetsinu sezony stoji na stupinkach vitezu tam mit umelou hmotu nebude, ale mohu se mylit

Re: Vedení od vzduch.filtru k motoru
Napsal: 27 úno 2006 17:36
od semysak
tema plastama sem myslel plasty pro automotive aplikace, ktery sou tepelne stale, samozrejme kdyz sani udelas z trubek novodurovejch k hajzlu (jak to tady nedavno nekdo daval) tak to asi nebude ten spravny plast ale bude se snim dobre pracovat.
mmch. nevim jestli to vakuove formovani lze pouzit pouze u termoplastu, jako malej harant sem byl v nejaky tovarne kde touhle technologii delali modely letadylek
nevim u jakejch aut ale ja mam treba airbox z plechu a vsechny trubky kovove, jediny co je plast sou boku od intercooleru + spojky tech trubek, pokud je to u jinych aut jiny nemohu posoudit, ikdyz uz to taky zacina byt veteran,
po jizde muzou mit ty trubky sani teplotu tak 20-30 stupnu i v lete, ale zase chvilku trva nez se to vsechno vyfouka treba po stani v zacpe, coz by treba pri cekani na sprit mohloi vadit
Re: Vedení od vzduch.filtru k motoru
Napsal: 27 úno 2006 18:49
od Vecernicek
A co takový ty trubky jak je to pěkně stříbrný a dé se to natáhnout jakkoliv (jakoby obdoba husích krků) Koupíte si metr a můžete to roztáhnout na trojnásobnou délku. Viděl jsem to u jednoho rozstřelenýho WRCčka, z toho měl udělaný odvětrávání předních brzd (z nárazníku ke kolům)
Když by se to obalilo těma izolačníma páskama?
Re: Vedení od vzduch.filtru k motoru
Napsal: 27 úno 2006 19:17
od honza 2.0 16v
na sání u celoročne používanýho auta nepoužitelný - ten AL sežere sůl jak pred a pak to dělá na filtru neplechu, navíc mezi filtr a motor to je prakticky podlemýho názoru nepoužitelný
Re: Vedení od vzduch.filtru k motoru
Napsal: 05 bře 2006 02:45
od CharlitoCZ
nevíte kde se dají rozumě sehnat ty gumový/silikonový spoje mezi trubkama?
Napsal: 05 bře 2006 10:02
od AlesShi
myslim ze na vykon je uplne jedno jestli je ta trubka plast nebo hlina
hlinik ale vypada vic cool

Napsal: 05 bře 2006 11:08
od kentoya
teoreticky je to jedno základní rozdíly jsou pouze v tom, že hliník více vydrží, a lépe odvádí teplo a snáší vyšší teploty
Re: Vedení od vzduch.filtru k motoru
Napsal: 05 bře 2006 12:09
od Lukaash
proc nikdo neresite AK? kvuli hmotnosti?
je to nejjednodussi na spojovani a AK kolinka taky neni extra problem koupit ... o vzhledu netreba polemizovat
Re: Vedení od vzduch.filtru k motoru
Napsal: 05 bře 2006 23:32
od PJ
Lukaash: AK???
Re: Vedení od vzduch.filtru k motoru
Napsal: 06 bře 2006 00:00
od Beaver
PJ píše:Lukaash: AK???
AntiKoro... nerez.
Re: Vedení od vzduch.filtru k motoru
Napsal: 06 bře 2006 00:17
od PJ
tak to reknu rovnou

, no pokud pujde o tenkostenou tak by ta hmotnost nemusela bejt nejak hrozna ne?
Re: Vedení od vzduch.filtru k motoru
Napsal: 06 bře 2006 00:31
od CAD
Ja myslim, ze mezi plastem, AK a ALuminiem nebudou az tak velky rozdily. Spis je podle me chyba kdyz se tam da ten "husi krk".
Re: Vedení od vzduch.filtru k motoru
Napsal: 06 bře 2006 18:38
od Taboo
MarAt píše:Počítej,že ochlazením o 10st získáš přibližně 3% výkonu.
To by se dalo nazvat prinejmensim velice prehnanym optimismem. U 500 HP Corvette Z06 by musel jeji vykon stoupnout po snizeni teploty z 30*C na 0*C o 9%, coz predstavuje 45 HP zisk.
Vseobecne se pocita s 1% narustu vykonu motoru pro kazdych 10*F snizeni teploty vstupniho vzduchu, takze pokud snizime teplotu z 86*F (30*C) na 32*F (0*C) - ten narust je pote jen 5.4%, coz predstavuje jen 27 HP a je mnohem vice realisticke. To samozrejme plati jen pro atmosfericke motory ve vysce hladiny more.
Co se tyka pouzitych materialu vstupniho potrubi, obecne se vychazi z rozdil teplot vstupniho vzduchu a v prostoru motoru. U atmosferickych motoru ve vetsine pripadu plati, ze teplota v prostoru motoru je vyssi nez venkovni teplota vzduchu. Proto, pokud mate air filter umisteny v prostoru motoru, na materialu potrubi vice-mene nezalezi (protoze vstupni vzduch ma pote stejnou teplotu jako prostor motoru, odkud je nasavan a k zadnemu prenosu rozdilnych teplot tam nedochazi). Pokud ale nasavate vzduch zvenci, kde ma nizsi teplotu, nez v prostoru motoru, potrubi nizkeho koeficientu prenosu tepla (= vetsina plastu) je vhodnejsi. Naopak, u turbo motoru, kde vstupni vzduch v potrubi ma mnohdy vyssi teplotu nez prostor motoru, se pouziva aluminum, ktere pote prenasi teplotu toho vstupniho vzduchu v potrubi do prostoru motoru. Co v kazdem pripade (at uz u atmosferickych anebo turbo motoru) pomaha, je fyzicke oddeleni air filtru od prostoru motoru izolacni prepazkou z materialu jako treba phenolic + pozuiti tesneni mezi intake manifoldem a hlavou z toho sameho izolacniho materialu, aby se zabranilo prenosu teploty.
Re: Vedení od vzduch.filtru k motoru
Napsal: 06 bře 2006 18:52
od MarAt
Taboo píše:To by se dalo nazvat prinejmensim velice prehnanym optimismem. U 500 HP Corvette Z06 by musel jeji vykon stoupnout po snizeni teploty z 30*C na 0*C o 9%, coz predstavuje 45 HP zisk.

Je to tak,myslím,že 45hp u 500hp auta i při tak slušném ochlazení sedí. Čerpal jsem ze skript o spalovacích motorech Vysokého učení technického v Brně.Myslím,že je to i důvodem používání masivních fmic a ic vůbec.Např. kvůli jednomu procentu představujícímu u seriového tdi třeba 1koně by se myslím s intercoolerem vůbec nenamáhali ve výrobě seriových aut.

Re: Vedení od vzduch.filtru k motoru
Napsal: 07 bře 2006 03:04
od Taboo
MarAt píše:Čerpal jsem ze skript o spalovacích motorech Vysokého učení technického v Brně.
Ja radeji cerpam z osobnich zkusenosti, hodnot overenych na dynometru a potvrzenych lidmi jako Gale Banks a Corky Bell.
Napsal: 07 bře 2006 09:20
od kentoya
ad Marat
no o ono u turbin je to jeste o nečem jiným, tam je potřeba ten vzduch ochladit, protože turbinky ho ohřivaji až moc, takže proto intercoler, nejenom kvůli jednomu koni
Napsal: 07 bře 2006 09:39
od Laky
Taboo

podle me je dulezita praxe, uz sem se mnohokrat setkal s tim ze to co si nekde napisou do tabulek vazne neodpovida.
Nicmene ja mam v umyslu dat na tu stokonovou 1.4ku, kterou snad rozchodime, kit sani od Greenu prijmo na danej obsah, melo by to bejt v cetne trubky, ale nevim z ceho ji Green dela, jestli je to lestenej hlinik nebo co to je. Nicmene, urco udelam nakou upravu abych nasaval cerstvej vzduch z venku, jako to mam ted, sice je to ne az tak vzhledove uzasny ale funkci to plni na 99%. Co se tyce toho vzduchu tak resit co za trubku asi v nasich pomerech nema smysl, jestli se poucita u 500HP narust 27HP pri takovim rozdilu teplot, tak u nasich motoru to neudela nic

, proste trubku bych neresil moc ja dam ta co se mi libi a jen k tomu privedu ten cerstvej vzduch vic myslim neni treba.
Napsal: 07 bře 2006 10:16
od Taboo
Laky píše:Taboo

podle me je dulezita praxe, uz sem se mnohokrat setkal s tim ze to co si nekde napisou do tabulek vazne neodpovida.
Nicmene ja mam v umyslu dat na tu stokonovou 1.4ku, kterou snad rozchodime, kit sani od Greenu prijmo na danej obsah, melo by to bejt v cetne trubky, ale nevim z ceho ji Green dela, jestli je to lestenej hlinik nebo co to je. Nicmene, urco udelam nakou upravu abych nasaval cerstvej vzduch z venku, jako to mam ted, sice je to ne az tak vzhledove uzasny ale funkci to plni na 99%. Co se tyce toho vzduchu tak resit co za trubku asi v nasich pomerech nema smysl, jestli se poucita u 500HP narust 27HP pri takovim rozdilu teplot, tak u nasich motoru to neudela nic

, proste trubku bych neresil moc ja dam ta co se mi libi a jen k tomu privedu ten cerstvej vzduch vic myslim neni treba.
Ty rozdily/zisky pri pouziti rozdilnych materialu tech trubek jsou opravdu dost male, protoze vzduch v tech trubkach nema ve vetsine pripadu potrebny cas k vymene tepla (at uz se schladit anebo ohrat). Co ma mnohem vyssi ucinek/efekt je ta oddelovaci prepazka air filtru od prostoru motoru - i kdyby to mel byt jen kus ohnuteho plechu, ktery odrazi teplo motoru (a zejmena, pokud je ten air filter v blizkosti fenu radiatoru).

Re: Vedení od vzduch.filtru k motoru
Napsal: 07 bře 2006 10:23
od Laky
Taboo: jj prene to sem si myslel, ze ten vzduch se vzivote nestihne ohrat, no ja pouzil trubku, ktera se pouziva v kuchynich v digestori a ted je u nas kolem 0-5stupnu a zrovna svitili slunicko tak sem to zkousel a po instalaci tyhle roury byl filtr krasne ledovej, kdezto bezni i kdyz ma proti sobe pruduch seriovej tak byl horkej.