Stránka 1 z 1
Chlazení motoru ...
Napsal: 15 čer 2006 01:10
od MarauderZ28
Máte někdo zkušenosti - vadí když dám opravdu extra velkej chladič ? Podle mě když má motor dvouokruhový chlazení a funkční termostat tak je to fuk ne ? neb termostat se otevírá a přivírá a ten primární okruh zachovává pořád teplotu stanovenou teplotou otevírání termostatu ... Já jen že sem koupil chladič z Nascaru a je asi tak 3x větší jak origo, jako to core má tlustý jako prase ...
Napsal: 15 čer 2006 05:48
od Taboo
Tvrdi se, ze cela 1/3 teplot vzniklych ve spalovacich komorach je odvadena do atmosfery chladicim systemem motoru (zatimco dalsi 1/3 unika vyfukovym systemem a zbyvajici 1/3 je premenena na mechanickou energii). Z toho vyplyva, ze pokud zvysis vykon motoru, k cemuz je potreba spalovani vetsiho mnozstvi paliva v optimalnim pomeru se vzduchem, tim jsou taky kladeny vyssi pozadavky i na ten chladici system. Stupnem otevreni termostat reguluje optimalni prutok chladici kapaliny k udrzovani stale teploty. Problem ale nastava pote, co ani pri trvalem maximalnim otevreni termostatu nedochazi k efektivni vymene tepla pomoci radiatoru a teplota chladici kapaliny se pote neustale zvysuje. Dobrym prikladem je treba jizda do dlouheho a prudkeho kopce za horkeho dne pri plne zatezi motoru. Velkym a efektivnim radiatorem proste nic nezkazis - i presto, ze treba v 99% pri normalni jizde po meste - kdy vice mene jen malokdy pouzivas i jen tovarni vykon motoru - ho plne nevyuzijes. Ten radiator ale nastane velice uzitecny v situacich, kdy z toho motoru budes tlacit po delsi dobu treba dvojnasobek jeho puvodniho vykonu (= treba pri zavodech na okruzich). Vzhledem k te velke efficiency toho radiatoru zkus taky pouzit termostat s co nejnizsi hranici teploty otevreni. Vpodstate, kdykoliv muzes jakkoliv snizit teplotu motoru, prevodovky anebo diferencialu, tak se to odrazi ve vyssi zivotnosti a spolehlivosti jejich komponentu. Vysoke teploty jsou v puvodnim zdrojem selhani komponentu az v 90% vsech pripadu. Dalsi vec, na kterou bych doporucoval se soustredit, je odvod tepla odebraneho radiatorem z chladici kapaliny z prostoru motoru, vpodstate zvyseni proudeni vzduchu radiatorem a prostorem motoru zpet do atmosfery k dosazeni co nejnizsich teplot. Ja jsem se necim podobnym ted v nekolika poslednich mesicich dost intenzivne zabyval, podarilo se mi zvysit spolehlivost a zivotnost prevodovky snad o 100% a v soucasne dobe se zabyvam chlazenim rozvodove skrine...

Napsal: 15 čer 2006 08:41
od GTRunner
Mel bych otazku ohledne olejoveho chladice. Sice jiz jeden chladic tam je z vyroby, presto uvazuju o pridani dalsiho pouzitim mezikusu pod olejovy filtr. Muzu pouzit mezikus bez termostatu, nebo to vubec nema cenu a mel by se pouzivat jenom se zabudovanym termostatem? Nevim jakou ma charakteristiku ten malinkej termostat, jestli otevira postupne nebo nahle, z toho duvodu mam obavy jestli se nemuze stat, ze pri dosazeni te teploty se horky olej nahle smicha se studenym ktery do te doby stal v chladici a hadicich od chladice k tomu mezikusu...to jenom takova moje uvaha.
Re: Chlazení motoru ...
Napsal: 15 čer 2006 10:02
od MarAt
Termostat toho mezikusu se otevírá postupně(aspoň ten můj),bez něj bych to tam do turbomotoru nedával,to co napsal Taboo o vodě(cooler is better) neplatí totiž vždy o oleji...
Re: Chlazení motoru ...
Napsal: 15 čer 2006 11:25
od PJ
GTRunner: a co ten co tam mas vymenit za vetsi? otvirani by zustalo podle vyrobce, ale zvetsila by se efektivni plocha, pokud mas teda moznost ho nekde umistit
Re: Chlazení motoru ...
Napsal: 15 čer 2006 11:36
od Idaho
nevím jak je tvuj velkej, ale leží mi tu olejovej chladič z MKIII - pokdu bys měl zájem..
Re: Chlazení motoru ...
Napsal: 15 čer 2006 11:57
od GTRunner
MarAt píše:Termostat toho mezikusu se otevírá postupně(aspoň ten můj)...
To jsem chtel vedet

, jinak ten chladic jiz mam je to sada od Mocal-u.
Napsal: 15 čer 2006 13:07
od fufu
...... mě se zdá že můj motor má moc vysokou teplotu, už jsem koupil nový chladič, dal novou tekutinu a nový termostat, ale je to pořád stejné, chtěl bych se zeptat, jestli můžu třeba vymontovat termostat a jezdit bez něho, bude to vadit
..... jinak teplota je pořád stejná (nekolísá), jak při volnoběhu tak při pomalé a nebo svižné jízdě.
Napsal: 15 čer 2006 14:02
od sejki
fufu píše:...... mě se zdá že můj motor má moc vysokou teplotu, už jsem koupil nový chladič, dal novou tekutinu a nový termostat, ale je to pořád stejné, chtěl bych se zeptat, jestli můžu třeba vymontovat termostat a jezdit bez něho, bude to vadit
..... jinak teplota je pořád stejná (nekolísá), jak při volnoběhu tak při pomalé a nebo svižné jízdě.
No jde o to ze se ti ten motor tolik neohreje a bude ti davkovat vic paliva a vetsi spotreba, na kolik se ti to hreje? 90-95 stupnu je normalni.
Napsal: 15 čer 2006 20:53
od leon.zl
kdyz uz to tady probirate: doted jsem se vzdy ridil teplotou na origo budicich, ktera i kdyz motor nahanim nestoupne pres 90, proste vse jak ma, muzu delat co chci. Ted jsem ale zapojil po dlouhe dobe pridavne budiky, a najednou nevim co s tim - pres 200 km/h tlak oleje 7 - posledni dil stupnice, co asi nevadi, ale teplota oleje se zvedla na 100 st.C, mozna by se zvedala i dal, ale clovek se uz pak boji co bude, teplota vody rovnych 90. Kdyz jsem zpomalil na 175 tak dlouhodobe touhle rychlosti postupne pokles teploty na cca 95, tlak 6 atm.
motor koncern 1.8T 150 ps puvodne, olej 10w60 castrol, chladic oleje neni - pouze originalni koncernovy vymennik - chlazeni vodou, cidla napichla na mezikus pod olej filtrem. Vodni chladic - klima sundana, cela plocha vyuzita k chlazeni vody pro motor, obe vrtule spinaji spolu.
Je to vse normalni, nebo to chce skutecne dodelat chladic oleje? jakou teplotu snese olej? jestli dodelat chladic oleje, kam jej napichnout? na mezikusu pod olej filtrem jsou jeste 2 vystupy, mne ale prijdou tenke na odvod a privod oleje. Dikes za rady.
Napsal: 15 čer 2006 21:00
od sejki
leon.zl píše:kdyz uz to tady probirate: doted jsem se vzdy ridil teplotou na origo budicich, ktera i kdyz motor nahanim nestoupne pres 90, proste vse jak ma, muzu delat co chci. Ted jsem ale zapojil po dlouhe dobe pridavne budiky, a najednou nevim co s tim - pres 200 km/h tlak oleje 7 - posledni dil stupnice, co asi nevadi, ale teplota oleje se zvedla na 100 st.C, mozna by se zvedala i dal, ale clovek se uz pak boji co bude, teplota vody rovnych 90. Kdyz jsem zpomalil na 175 tak dlouhodobe touhle rychlosti postupne pokles teploty na cca 95, tlak 6 atm.
motor koncern 1.8T 150 ps puvodne, olej 10w60 castrol, chladic oleje neni - pouze originalni koncernovy vymennik - chlazeni vodou, cidla napichla na mezikus pod olej filtrem. Vodni chladic - klima sundana, cela plocha vyuzita k chlazeni vody pro motor, obe vrtule spinaji spolu.
Je to vse normalni, nebo to chce skutecne dodelat chladic oleje? jakou teplotu snese olej? jestli dodelat chladic oleje, kam jej napichnout? na mezikusu pod olej filtrem jsou jeste 2 vystupy, mne ale prijdou tenke na odvod a privod oleje. Dikes za rady.
Ta teplota oleje me prijde docela dobra... U nekterejch aut je rozpalenej mnohem vic...
Napsal: 15 čer 2006 21:12
od JEHLIK
sejki píše:leon.zl píše:kdyz uz to tady probirate: doted jsem se vzdy ridil teplotou na origo budicich, ktera i kdyz motor nahanim nestoupne pres 90, proste vse jak ma, muzu delat co chci. Ted jsem ale zapojil po dlouhe dobe pridavne budiky, a najednou nevim co s tim - pres 200 km/h tlak oleje 7 - posledni dil stupnice, co asi nevadi, ale teplota oleje se zvedla na 100 st.C, mozna by se zvedala i dal, ale clovek se uz pak boji co bude, teplota vody rovnych 90. Kdyz jsem zpomalil na 175 tak dlouhodobe touhle rychlosti postupne pokles teploty na cca 95, tlak 6 atm.
motor koncern 1.8T 150 ps puvodne, olej 10w60 castrol, chladic oleje neni - pouze originalni koncernovy vymennik - chlazeni vodou, cidla napichla na mezikus pod olej filtrem. Vodni chladic - klima sundana, cela plocha vyuzita k chlazeni vody pro motor, obe vrtule spinaji spolu.
Je to vse normalni, nebo to chce skutecne dodelat chladic oleje? jakou teplotu snese olej? jestli dodelat chladic oleje, kam jej napichnout? na mezikusu pod olej filtrem jsou jeste 2 vystupy, mne ale prijdou tenke na odvod a privod oleje. Dikes za rady.
Ta teplota oleje me prijde docela dobra... U nekterejch aut je rozpalenej mnohem vic...
Taky si myslim ,kdesi jsem se dočet že viskozita oleje se měři až při 150 stupnich celsia.
Mě už se parkrat stalo že jsem měl teplotu oleje 130 stupnu.
Ale to už je celkem dost tak taky planu raději olejovej chladič.
Napsal: 15 čer 2006 21:33
od Boháček
Olej není voda, protože odvádí teplo přímo z mazaných míst, tak je samozřejmě teplejší.
100°C je pro olej v podstatě provozní hodnota, termostat mi otvírá až od 120°C
a v té viskozní třídě, kterou uvádíš, je to naprosto v pohodě
jinak k tomu většímu chladiči, je to tak, jak je tu napsáno, nic tím nezkazíš, jen získáš větším množstvím vody větší setrvačnost.
např u teréních aut, se přesně z těchto důvodů používají větší chladiče, než by pro výkon motoru bylo třeba, ale jsou tak konstruovány pro "tepelnou zálohu" např. při pomalé jízdě v terénu.
Re: Chlazení motoru ...
Napsal: 15 čer 2006 21:35
od Fiesta
pri tvym narustu vykonu bych to bral jako nutnost Davide ( myslim tim olej. chladic )
Napsal: 16 čer 2006 01:25
od MarauderZ28
Napsal: 16 čer 2006 10:00
od sejki
Tak ten je poradnej:)
Napsal: 16 čer 2006 10:02
od Laconi
To je z korečkovýho rypadla ne

Napsal: 16 čer 2006 10:13
od sejki
Laconi píše:To je z korečkovýho rypadla ne

myslis UNCcko? Tam je podobnej

Napsal: 16 čer 2006 10:38
od Taboo
GTRunner píše:Mel bych otazku ohledne olejoveho chladice. Sice jiz jeden chladic tam je z vyroby, presto uvazuju o pridani dalsiho pouzitim mezikusu pod olejovy filtr. Muzu pouzit mezikus bez termostatu, nebo to vubec nema cenu a mel by se pouzivat jenom se zabudovanym termostatem? Nevim jakou ma charakteristiku ten malinkej termostat, jestli otevira postupne nebo nahle, z toho duvodu mam obavy jestli se nemuze stat, ze pri dosazeni te teploty se horky olej nahle smicha se studenym ktery do te doby stal v chladici a hadicich od chladice k tomu mezikusu...to jenom takova moje uvaha.
Nejlepe pouzij jen vetsi chladic anebo mezikus s termostatem (a pridavny chladic). Termostat se otevira postupne se zvysujici se teplotou (vetsinou nad 210*F) a ma vpodstate jen dva ukoly: privest olej (anebo vodu) co nejrychleji k optimalni operacni teplote (pri startu studeneho motoru) docasnym oddelenim okruhu od vymeniku tepla (chladice oleje anebo radiatoru) a pote ten olej anebo vodu v te optimalni provozni teplote udrzovat pomoci regulace prutoku vymenikem tepla. Kdyz jsem napsal, ze kazde snizeni teploty motoru, prevodovky anebo diferencialu je dobre, tak to bylo samozrejme mysleno vzhledem k nadmernym teplotam (aby si nekdo nemyslel, ze studeny motor bude pracovat lepe, nez motor udrzovan na optimalni teplote). Golem je proste privedeni studeneho motoru k optimalni provozni teplote co nejrychleji a pote ho na te optimalni provozni teplote udrzovat za kazdych podminek.
U vozu, ktere pracuji jen ve velice limitovanych operacnich podminkach (= stala venkovni teplota a male vykyvy zateze motoru) se da pouzit jen vetsi olejova vana (namisto chladice oleje s termostatem), ale tam i nadale chybi regulace teploty oleje k dosazeni optimalnich provoznich podminek.

Re: Chlazení motoru ...
Napsal: 17 čer 2006 09:48
od Vecernicek
A když by teda nestačil větší chladič tak pak udělat výdech vyřínutím a mírným ohnutím nahoru kapoty? Někde uprostřed v místě kde je škrtící klapka a něco jako sací parohy (golf2 1,8i) ?
Re: Chlazení motoru ...
Napsal: 17 čer 2006 12:18
od PJ
Vecernicek píše:A když by teda nestačil větší chladič tak pak udělat výdech vyřínutím a mírným ohnutím nahoru kapoty? Někde uprostřed v místě kde je škrtící klapka a něco jako sací parohy (golf2 1,8i) ?
Nebo hned vepredu za chladicem aby ten teplej vzduch sel od nej pryc a ne k motoru, ale myslim ze by to kamaru nesluselo

Re: Chlazení motoru ...
Napsal: 18 čer 2006 13:14
od Vecernicek
PJ píše:Vecernicek píše:A když by teda nestačil větší chladič tak pak udělat výdech vyřínutím a mírným ohnutím nahoru kapoty? Někde uprostřed v místě kde je škrtící klapka a něco jako sací parohy (golf2 1,8i) ?
Nebo hned vepredu za chladicem aby ten teplej vzduch sel od nej pryc a ne k motoru, ale myslim ze by to kamaru nesluselo

Nemám kamaro, ale jde o to aby tama netekla voda když by stál na dešti. Kdyby to bylo tam nad tím sáním, tak by tu vodu vzala ta odvodňovací strouha...
Re: Chlazení motoru ...
Napsal: 18 čer 2006 14:15
od MarauderZ28
já mám chladič položený pod úhlem 60 stupňu v předním nárazníku ..
ale nějak nechápu tu Vaší diskuzi jakou souvislost má velikost chladiče a odvod tepla přez kapotu nahoru ?
jinak pro "vycucnutí" teplýho vzduchu složí pro Camara tahle kapota ...

Napsal: 18 čer 2006 14:27
od MarAt
S tlustějším slunečním clonítkem uvidíš jen po stranách

Re: Chlazení motoru ...
Napsal: 18 čer 2006 14:32
od MarauderZ28
ono už takhle to není žádnej mega výhled sklo je sice gigantický, ale jak je děsně položený tak koukáš jak průzorem z tanku

Napsal: 19 čer 2006 18:26
od škodik
Když už ste u toho chlazení , ví někdo kde koupím výkonější chladič? Jiná varianta je že dám z diesela ten je větší
