Stránka 1 z 1

For Taboo

Napsal: 23 čer 2006 10:34
od sejki
Taboo, nekde si tu psal, ze turbem umele zvysujes objem motoru. Znamena to, ze prakticky mam turbomotor treba 2.0l, ale teoreticky treba 5.0l? Da se to nejak vypocitat?

Napsal: 23 čer 2006 11:07
od Marcos
Jj, pokud mas napr. 2.0T a foukas tam zhruba 1 bar, tak jsi na tom vykonove +- tak jako 4.0 NA. Resp. dokazes spalit stejne mnozstvi paliva jako ten 4.0

Napsal: 23 čer 2006 11:11
od sejki
Marcos píše:Jj, pokud mas napr. 2.0T a foukas tam zhruba 1 bar, tak jsi na tom vykonove +- tak jako 4.0 NA. Resp. dokazes spalit stejne mnozstvi paliva jako ten 4.0
3

8) a spocitat se to da nebo to je jen teoreticke?

Napsal: 23 čer 2006 11:19
od Marcos
No ono je to jednoduche. Atmosfericky tlak v nasich nadmorskych vyskach je +- 1 bar, takze kdyz mas 2.0 NA motor, tak jde do nej vzduch v podstate pod absolutnim tlakem 1 bar, adekvatne tomu je motor schopny spalit urcite mnozstvi paliva. No a kdyz do nej fouknes turbem jeste navic dalsi 1 bar pretlaku, tak mas vlastne 2 bary absolutniho tlaku a tim padem do motoru o obsahu 2 litry natlacis to same mnozstvi vzduchu jako do 4.0 NA. Snad jsem se nekde nesekl.. :D

Napsal: 23 čer 2006 16:50
od Beaver
Marcos píše:No ono je to jednoduche. Atmosfericky tlak v nasich nadmorskych vyskach je +- 1 bar, takze kdyz mas 2.0 NA motor, tak jde do nej vzduch v podstate pod absolutnim tlakem 1 bar, adekvatne tomu je motor schopny spalit urcite mnozstvi paliva. No a kdyz do nej fouknes turbem jeste navic dalsi 1 bar pretlaku, tak mas vlastne 2 bary absolutniho tlaku a tim padem do motoru o obsahu 2 litry natlacis to same mnozstvi vzduchu jako do 4.0 NA. Snad jsem se nekde nesekl.. :D
Melo by to byt takhle spravne, muj motor by mel byt de facto atmosfericky 4.5 litru pri cca 0.5 baru tlaku, za predpokladu zvyseni tlaku na 1 bar cca 6ti litr :D

Napsal: 23 čer 2006 22:57
od Taboo
Smazano

Napsal: 23 čer 2006 23:07
od sejki
Taboo píše:Ja to s dovolenim trochu upresnim... :D
Jen tlakem turba se to neda zcela presne urcit, protoze dve turba rozdilne velikosti maji pri tom stejnem tlaku rozdilnou ucinost (ktera se pote taky odrazi ve vystupni teplote vzduchu) a samozrejme taky dodaji pri tom samem tlaku rozdilne mnozstvi vzduchu. Pote tam je intercooler, ktery ma urcity odpad tlaku a svou vlastni ucinost, ktera snizuje teplotu vystupniho vzduchu turba. Konecne teda zalezi na "mass" vzduchu, ktera je kombinaci density (zavisle na tlaku a teplote) a mnozstvi vzduchu dodanym turbem pri urcitem tlaku.

Ten konecny objem motoru vychazi ze zmeny jeho puvodni "volumetric efficiency" (VE). VE je procento vstupni smese vzhledem k statickemu objemu motoru, ktera se skutecne dostane do valcu behem sani. Zatimco prumerny N/A motor ma VE okolo 85%, velice dobry okolo 90% a zavodni N/A motor muze mit i 110% VE. Nejjednodusim ukazatelem, ktery se nemusi zabyvat kalkulacemi density a mnozstvim vzduchu, ktery clovek do motoru tlaci, je jen menici se spotreba paliva pri tom samem A/F pomeru, coz se da jednoduse spocitat z tlaku paliva (pokud byl zmenen), velikosti injectoru (pokud byla zmenena) a jejich duty cycle. Vpodstate clovek jen zjisti, kolik paliva cpal pri tom samem A/F pomeru "predtim" a "potom", z cehoz pote muze odvodit (diky tomu nemennemu A/F pomeru) i ten narust mnozstvi vzduchu bez ohlizeni se na skutecnou VE, tlak turba anebo teplotu vstupniho vzduchu, takze treba 3.0L turbo motor, ktery spotrebuje 2x vic paliva v tom samem A/F pomeru, nez jeho N/A verze s 85% VE, ma pote teoreticky zdvojnasobeny fyzicky objem. Na to se lze pote divat jako na 6.0L motor s 85% VE anebo 5.1L s 100% VE. Proto je treba ten jednotny "turbo coeficient", ktery se pouziva pri vasich sprintech bez ohledu na mnozstvi smese, kterou clovek cpe do motoru, naprosty nesmysl.
:wink:
8) diky za vysvetleni...