Stránka 1 z 1

ALS(anti lag system) nebo BOV(blow off valve)?

Napsal: 29 črc 2006 23:22
od JohnyVW
Během Finské rallye měl Toni Gardemeister v prvního etapě problémy s ALS a díky tomu musel absolvovat téměř 45 kilometrů téměř bez turba. Co se mu to vlastně porouchalo?Anti-Lag System, ALS, nebo Bang-bang - tak se nazývá technika řízení motoru, která umožňuje minimalizovat prodlevu turba.

Turbodmychadla mají vlastnost, které se říká prodleva a je to čas, který potřebuje turbína pro přechod z nižších do maximálních otáček. Prodleva je ovlivňována mnoha faktory, jako je doba nečinnosti, množství přiváděného vzduchu, zpětný tlak atd. Problém je v turbu částečně řešen ventilem, který se ovládá pohybem jezdcovy nohy na plynovém pedálu. Přes ventil je odčerpán stlačený vzduch vycházející z turba, zatímco přívod na sběrném potrubí se uzavře. Tím se zabrání turbíně, aby se zastavila a došlo k eventuálnímu poškození jejích lopatek.

U závodních aut se velmi často používají předimenzovaná turbodmychadla. Velká turba mají při akceleraci prodlevu delší a popisovaný způsob s odsátím přes ventil je málo účinný. U soutěžních vozů je navíc omezen přívod vzduchu do turba restriktorem, jehož průměr určuje FIA (34 mm u vozů kategorie WRC) a který prodlevu ještě zvětšuje. To je důvod, proč se u závodních motorů, kde je kroutící moment a jeho dostupnost v širokém spektru otáček určujícím faktorem, používá tzv. anti-lag systém.

Během prodlevy turba má motor mnohem menší odezvu a také jeho výkon je hodně pod nominální hodnotou. Někteří jezdci se naučili s tímto faktorem počítat a šlapou na plyn s velkým předstihem, oproti tomu, kdyby jeli s nepřeplňovaným motorem. Jiní používají techniku, se kterou přišel německý jezdec Walter Röhl a která je známa jako "left foot braking" - tedy brždění levou nohou, zatímco pravá stále přidává plyn a drží turbo v otáčkách. Pro brzdy je tato technika velmi zničující, ale z hlediska výkonu motoru velmi efektivní.

ALS byla velmi jednoduchá myšlenka, ale poměrně složitá byla její implementace. Teprve když se elektronika, řídící běh celého motoru, dostala na pokročilejší úroveň a začala umožňovat sledovat mnohem více parametrů než v minulosti, přišel čas, aby začala ovládat i ALS. Podle dostupných informací byla Toyota Team Europe vůbec první, která tento systém začala u závodních vozů používat. Nazýval se Toyota Combustion Control System a později přišlo Mitsubishi se svým Post Combustion Control System.

Jak ALS pracuje?

Jakmile dá jezdec nohu z plynu, změní se načasování zážehu a motor začne dostávat bohatší směs. Sací ventil zůstává lehce pootevřený a do motoru je stále přiváděn vzduch. Do spalovacího prostoru se tak dostává bohatá směs i přesto, že jezdec plyn nepřidává. Protože k zážehu nedojde hned, dostává se směs do výfukového potrubí téměř nespálená. Svíčka zažehne až v okamžiku, kdy se začíná otevírat výfukový ventil. Při kontaktu nespálené směsi s rozpáleným výfukovým potrubím dojde k explozi. Ta se odehraje v místě napojení turba a udrží ho v otáčkách.

Systém ALS má ale svá omezení a nevýhody:
- rychlý násrůst teploty turba, kdykoli je systém aktivován (dochází ke skoku z cca 800°C na cca 1100°C.
- velké napětí ve sběrném potrubí výfuku (při namontování tohoto systému do běžného auta byste s ním neujeli více než 50 - 100 kilometrů)
- motor je přeplňovaný i při běhu na volnoběh
- exploze se ze sběrného potrubí dostává v podobě plamenů do výfukového potrubí (někdy možno pozorovat)
- snižuje možnost brzdění motorem


ALS je tím účinnější, čím více vzduchu se přivádí do motoru. ALS může být "měkčí" a "tvrdší". Slabší nastavení udržuje tlak ve sběrném potrubí v rozmezí 0 až 0,3 barů. "Tvrdé" nastavení dosahuje hodnot přes 1,5 baru. Jezdec si může během jízdy účinek tohoto systému regulovat.

Od roku 2002 se pracuje na novém systému EGR (Exhaust Gas Recirculation), který je šetrnější pro mechanické části motoru.

BOV odpouští hromadící se tlak mezi turbodmychadlem a škrtící klapkou. Při sundání nohy z plynu a zavření škrtící klapky se turbo dál točí setrvačností, ale tlak který produkuje se zarazí o škrtící klapku a hromadí se v potrubí. Protože už nemá tlak kam unikat, tak dojde k tomu, že se díky tomuto tlaku proti lopatkám začne turbo brzdit a zahřívá se. Při dalším sešlápnutí plynu je nutné počkat, až se turbo zase roztočí do pracovních otáček. Tomuto nepříznivému efektu se říká turbodíra a BOV slouží k tomu, aby se tlak odpustil ve chvíli, kdy sundáte nohu z plynu a řadíte další rychlost. BOV tak chrání turbo před působením protitlaku a nadměrným zahříváním. U každého odpuštění stlačeného vzduchu je v případě modelů open loop slyšet zajímavý zvukový efekt.

Napsal: 29 črc 2006 23:57
od Termik
Tak tomu říkám zajímavost... Díky za ponaučení, doteď jsem o tom nečetl ani hlásku 8)

Re: ALS(anti lag system) nebo BOV(blow off valve)?

Napsal: 30 črc 2006 10:04
od RifleMan
Dobrá práce 8) velmi zajímavé a poučné

Napsal: 30 črc 2006 10:25
od deathwing
apon někdo píše články k ponaučení
díky jen tak dál 8) 8) 8) 8) 8)

Napsal: 30 črc 2006 10:48
od Beaver
deathwing píše:apon někdo píše články k ponaučení
díky jen tak dál 8) 8) 8) 8) 8)
On to nepsal, jen to nekde nasel na webu :)

Napsal: 30 črc 2006 11:48
od Firearms
Beaver píše:
deathwing píše:apon někdo píše články k ponaučení
díky jen tak dál 8) 8) 8) 8) 8)
On to nepsal, jen to nekde nasel na webu :)


:smich:

Napsal: 30 črc 2006 15:51
od JohnyVW
Beaver píše:
deathwing píše:apon někdo píše články k ponaučení
díky jen tak dál 8) 8) 8) 8) 8)
On to nepsal, jen to nekde nasel na webu :)
nikdy sem taky neřek, že sem to psal, asi jako spousta lidi tady jsem o tom taky nikdy nic nečetl a tak mě napadlo se o to podělit a obohatit lidi o informace a dozvědět se něco o tom, co je tedy lepší a podobně...

Re: ALS(anti lag system) nebo BOV(blow off valve)?

Napsal: 30 črc 2006 16:43
od Taboo
Smazano

Re: ALS(anti lag system) nebo BOV(blow off valve)?

Napsal: 30 črc 2006 19:54
od MarAt
Já používám obyč. elektromagnetický doraz na klapku..

Re: ALS(anti lag system) nebo BOV(blow off valve)?

Napsal: 30 črc 2006 22:02
od Dan Mag
JohnyVW: Cituj prosim zdroj. Diky

Napsal: 31 črc 2006 07:38
od Mosťa
Díky za zajímavý článek, jen víc takových 8) 8) 8)

Re: ALS(anti lag system) nebo BOV(blow off valve)?

Napsal: 31 črc 2006 09:15
od JohnyVW

Re: ALS(anti lag system) nebo BOV(blow off valve)?

Napsal: 31 črc 2006 18:45
od PJ
BOV znam, ALS sem si trochu ujasnil 8)

Napsal: 03 srp 2006 12:02
od All Track
ISC (IDLE SPEED CONTROL) tedy ovládá volnoběžné otáčky-obtok klapy....

Re: ALS(anti lag system) nebo BOV(blow off valve)?

Napsal: 05 srp 2006 13:10
od JonnY
zaboha nechapem, preco si to sem postol. a takto.
a co znamena ten nazov?
ALS(anti lag system) nebo BOV(blow off valve)?
co to?

Napsal: 05 srp 2006 14:10
od audinar
slo bimy to als na audinu??akde seto da koupyt?

Re: ALS(anti lag system) nebo BOV(blow off valve)?

Napsal: 05 srp 2006 15:27
od GeRoX
JonnY píše:zaboha nechapem, preco si to sem postol. a takto.
a co znamena ten nazov?
ALS(anti lag system) nebo BOV(blow off valve)?
co to?
taky si myslim ze to nema moc spolecnyho... :wink:

......

Napsal: 05 srp 2006 18:38
od Libas
Vůbec nic, ALS se týká roztáčení turba........BOV zase upuštění přetlaku před škrticí klapkou při deceleraci.........

Napsal: 05 srp 2006 20:36
od Taboo
Smazano

Napsal: 05 srp 2006 23:25
od Ondras
Giordano Bruno píše:Gutta cavat lapidem non vi, sed sæpe cadendo; sic homo fit sapiens non vi, sed sæpe legendo.
8)

Re: ALS(anti lag system) nebo BOV(blow off valve)?

Napsal: 25 zář 2013 12:02
od Bufik
Takže když je v chodu ALS musí být i otevřený BOV? Kdyby ta turbína pořád tlačila na klapku za chvilku je kaput ne?

Re: ALS(anti lag system) nebo BOV(blow off valve)?

Napsal: 16 říj 2013 13:05
od leon4x4
Evidentně tomu vůbec nerozumíš. Když je ALS aktivní tak klapka zavřená není, naopak. Je otevřená na cca 15-30%.... Ale nevím jestli jsi toto téma vytáhl z hrobu záměrně nebo nevědomky.

Re: ALS(anti lag system) nebo BOV(blow off valve)?

Napsal: 16 říj 2013 13:20
od Bufik
Aha, myslel jsem že tomu stačí ten vzduch co projde volnoběžným ventilem :) Nerozumím, proto si to pročítám a ptám se :roll:

Re: ALS(anti lag system) nebo BOV(blow off valve)?

Napsal: 16 říj 2013 13:36
od leon4x4
Dobře tak ještě dodám, že BOV s ALS nemá smysl. Na to aby se BOV otevřel, musí vzniknout v sacím traktu mezi klapkou a hlavou motoru podtlak a ten otevře ventil, kterým pak přetlak před klapkou (mezi klapkou a turbem) uchází ven. To v případě ALS nikdy nevzniká. Ovšem je potřeba podotknout, že ALS je aktivní vždy jen x sekund po jeho aktivaci. Jedna věc je zda je zaplé a druhá věc je zda je aktivní. Pak záleží na logice ovládání, zda je to řešeno pomocí SAS nebo auto má DBW atd... Prostě v principu se musí posoudit jak, kdy a kam se dostává vzduchu a také kolik ho je a jak je horký...... Prostě je toho víc. Někdy také hrají roli předpisy a pak musí auto nejdřív vyhovět předpisu a pak se teprve řeší co s tím aby to dělalo co chceš.

Re: ALS(anti lag system) nebo BOV(blow off valve)?

Napsal: 16 říj 2013 13:46
od Tom_
Vítej zpět Karle :wink: 8) 8)

Re: ALS(anti lag system) nebo BOV(blow off valve)?

Napsal: 16 říj 2013 13:48
od Butcher
:shock: :mavani: