Stránka 1 z 2

Teorie o ostré vačce

Napsal: 04 lis 2006 20:03
od Ivan
Kolegové, potřeboval bych trochu rozšířit svoje informace o teorii ostrých vaček. Hledal jsem na netu nějaké užitečné informace, ale zatím marně. Nemáte nějaký tip, kde by šlo nějaké inforamce vyčíst? Díky.

Re: Teorie o ostré vačce

Napsal: 05 lis 2006 05:50
od Zemi
Uzitecne informace ktere potrebujes udavaj stranky vyrobcu vacek. °IN/EX, zdvih... A pisou k tomu sem tam i nejaky kecy jak se to chova a co je k nim jeste v motoru potreba predelat (vetsinou pruziny a nekdy pisty - primo i specifika jsou k precteni)... Ale nevim jak na Opla... Ja na Hondu s tim nemam problem... Jsem zvedavej jestli nekdo najde neco "vseobecnyho"...

Re: Teorie o ostré vačce

Napsal: 05 lis 2006 09:55
od Beaver
Ivan píše:Kolegové, potřeboval bych trochu rozšířit svoje informace o teorii ostrých vaček. Hledal jsem na netu nějaké užitečné informace, ale zatím marně. Nemáte nějaký tip, kde by šlo nějaké inforamce vyčíst? Díky.
:wink:
skoda.panda.cz píše:Jak bylo řečeno, časování ventilového rozvodu výrazně ovlivňuje charakteristiku motoru. V dnešní době je u běžných motorů délka otevření sacího nebo výfukového ventilu mezi 230 až 260 stupni otočení klikového hřídele. V případě úprav pro běžný provoz se používá časování 265 - 285 stupňů. Vačky nad 285 stupňů jsou již víceméně závodní. Zdvihem ventilu řídíme kdy (vzhledem k natočení klikového hřídele) a kolik proudí do válce směsi nebo z válce výfukových plynů. Rychlost otevírání pak stanovíme derivací zdvihu podle času a zrychlení derivací rychlosti podle času. Výsledné zrychlení nám pak spolu s hmotností všech částí dá maximální silové namáhání celého rozvodu, a zejména ukáže, nakolik má být tvrdá pružina. Pokud by totiž byla pružina příliš měkká, docházelo by k odskakování celého mechanismu od vačky a posléze zpětnému dosedání, což výrazně snižuje životnost dílů rozvodu a přínos rozvodu jako takového. Rovněž příliš tvrdá pružina je zbytečná, dochází k nadměrnému tření a opotřebení stykových ploch rozvodu. Pro vačky do přibližně 290 stupňů vystačí sériové pružiny, které se popř. vhodně podloží, pro vačky nad 290 stupňů pak je většinou potřeba tvrdších pružin. Nejde však o pravidlo. Průběh zdvihu jednotlivých vaček se liší. Existují např. 300 stupňové vačky vyžadující tvrdší pružiny než vačky 320 stupňové. Potřebu tvrdosti pružin je třeba vždy řešit individuálně. Stejně tak neplatí žádné pravidlo ani u posuzování kvality vaček. Průběh zdvihu se totiž vypočítává pomocí složitých matematických funkcí, přičemž existují miliony možností jak zkombinovat úhel otevření, úhel natočení vůči klikovému hřídeli, velikost maximálního zdvihu, symetrii zdvihu, natočení sací a výfukové vačky vůči sobě atd. Přitom neexistuje žádný absolutní postup, jak navrhnout pro danou konfiguraci klikového mechanismu, délky a průměru sacího a výfukového potrubí, tvaru kanálků a počtu ventilů tu nejlepší vačku. Proto se návrh celého systému výměny náplně provádí víceméně pomocí zkušeností s podporou modelování a výpočtu na počítači. Z toho plyne, že pro náš známý motor Škoda OHV vzniklo velké množství vačkových hřídelí, které však postupně stárnou, takže dobrých je jen pár. Dobrá vačka se také tzv. časuje. Jde vlastně o to, že při brzdění na motorové brzdě se postupně pootáčí vačkou vůči klikovému hřídeli. Tak se zjistí nejvhodnější poloha mající nejlepší vliv na průběhu kroutícího momentu. Ta se odměří a při montáži identických vaček se pak bez problémů nastaví nejlepší natočení. Vůle ventilů sportovní vačky na vůz Škoda se opět liší, vesměs se nastavuje na hodnotu 0,35 - 0,5 mm za tepla podle druhu vačky. Není to však pravidlem, vůle může být třeba jen 0,1 mm za tepla. Nastavování se provádí běžným postupem při provozní teplotě motoru, tedy 80 °C chladící kapaliny. Možnost nastavování vůle samozřejmě není u motorů s hydraulickým vymezováním vůle, zde se při návrhu průběhu zdvihu musí s vymezováním vůle počítat. Tvar vačky se získá broušením na kopírovací brusce. Pokud je vačka s úhlem otevření přibližně do 280 stupňů, lze tvar této vačky získat nabroušením na sériový vačkový hřídel, přičemž je poté třeba povrch kalit nebo nitridovat, neboť dojde k odbroušení povrchové tvrdé vrstvy. Povrch by pak byl měkký a rychle by se opotřebovával. Cena takovéto kvalitní upravené vačky je 2000,- až 2500,- Kč. V případě vačky s větším úhlem otevření (ostřejší) je už nutno vyrobit celou vačku novou z kvalitní oceli třídy 14 nebo 15, přičemž cena je mezi 5000,- až 11000,- Kč. Shrneme-li to tedy, čím větší otevření ventilů, tím výše se posune oblast využitelných otáček motoru. Vačku do 280 stupňů lze namontovat na sériový motor bez větších úprav s minimálními vlivy na životnost, chod a namáhání motoru. Při použití ještě většího otevření ventilů se zvětší tepelné zatížení, je potřeba vyšší kompresní poměr, zvedá se spotřeba, nároky na údržbu, kvalitu chlazení, svíček, snižuje se životnost.

Napsal: 05 lis 2006 10:50
od kentoya
zcela všeobecně

zdvih vačky je stejně důležitý jako stupně a vačky nad 260 stupnů už ztrácí sílu v nižších točkách, a dělají z motoru vysokootáčkový a zase čistě teoreticky, pokud má motor vačky 240 a točí do 5000 tak s vačkami 260 točí do 6000 a 280 do 7000, s tím že max krouták jde taky nahoru a to např ze 3000 na 4000 toček, samotná vačka udělá hodně, ale není spásou pro zvýšení výkonu, s vačkou totiž souvisí komprese, předstih, bohatost směsi, velikost ventilů a kanálů, svíčky a ještě pár kravi, všeobecně je k ničemu když na N/A motor se základní kompresí 1/8,5, dáme vačku 280 a předstih snížíme na 4 stupně a pokud ta vačka oproti serii bude mít vyšší zdvih a ponecháme seriové pružiny a natankujeme speciál, tak jsme tomu spíše uškodily, asi tak v kostce a není sranda jen díky vačce tvrdit mám dvacet kobyl navíc, když zbytek úprav neodpovídá

Napsal: 05 lis 2006 13:14
od jps
Beaver: :potlesk:

Re: Teorie o ostré vačce

Napsal: 05 lis 2006 13:52
od Idaho
to Beaver - nejaké refernce na firmu co udělá kompletní upravu vaček na L6 motor vč. nitridace tady v CR ?

Re: Teorie o ostré vačce

Napsal: 05 lis 2006 13:59
od blázen
samotná vačka je k ničemu,.. pokud není perfektně vyřešeno sací potrubí..

Re: Teorie o ostré vačce

Napsal: 05 lis 2006 14:01
od honza 2.0 16v
Idaho píše:to Beaver - nejaké refernce na firmu co udělá kompletní upravu vaček na L6 motor vč. nitridace tady v CR ?
www.albrechtmotorsport.cz
a máš 2 možnosti.. udělat z plnýho matroše , nebo přebrousit stávající vačku

Re: Teorie o ostré vačce

Napsal: 05 lis 2006 14:02
od Idaho
blázen píše:samotná vačka je k ničemu,.. pokud není perfektně vyřešeno sací potrubí..
sací potrubí ?? co to je ? :) myslíš tu cca 30cm rouru o prumeru cca 80mm co tam mám?:)

u NA motoru to jiste hodne ovlivní ale v mém případě už asi není co vylepšovat..

Re: Teorie o ostré vačce

Napsal: 05 lis 2006 14:27
od Zemi
blázen píše:samotná vačka je k ničemu,.. pokud není perfektně vyřešeno sací potrubí..
Ani ne... Intake manifold v objemu nejaky rezervy urcite ma... Zakladem je samozrejme vetsi klapka... Ale dost OT. :lol:

Re: Teorie o ostré vačce

Napsal: 05 lis 2006 18:17
od Ivan
honza 2.0 16v píše:
Idaho píše:to Beaver - nejaké refernce na firmu co udělá kompletní upravu vaček na L6 motor vč. nitridace tady v CR ?
www.albrechtmotorsport.cz
a máš 2 možnosti.. udělat z plnýho matroše , nebo přebrousit stávající vačku
Díky, ale tam se moc teorie nedozvím.

Všem, kteří věcně přispěli, děkuji.

Napsal: 05 lis 2006 22:32
od Taboo
Smazano

Re: Teorie o ostré vačce

Napsal: 06 lis 2006 08:01
od Beaver
Idaho píše:to Beaver - nejaké refernce na firmu co udělá kompletní upravu vaček na L6 motor vč. nitridace tady v CR ?
Mno zatim si kazdej pochvaloval ten Engitec, Lander s nima (resp. s nim - s Chovancem) spolupracuje delsi dobu a nekolikrat to tu uz psal. Moznosti ale bude urcite vic, ja vacku zatim prebrusovat nenechval, do Favoucha jsem mel uz hotovu, vyhrabanou odkudsi zpod ponku v dilne :D

Napsal: 06 lis 2006 08:12
od Spitfire
a pak se mi kazdej divite ze chci wankla :lol:

Re: Teorie o ostré vačce

Napsal: 06 lis 2006 14:41
od Anděl
Beaver píše:
Idaho píše:to Beaver - nejaké refernce na firmu co udělá kompletní upravu vaček na L6 motor vč. nitridace tady v CR ?
Mno zatim si kazdej pochvaloval ten Engitec, Lander s nima (resp. s nim - s Chovancem) spolupracuje delsi dobu a nekolikrat to tu uz psal. Moznosti ale bude urcite vic, ja vacku zatim prebrusovat nenechval, do Favoucha jsem mel uz hotovu, vyhrabanou odkudsi zpod ponku v dilne :D
No od ing. Chovance mám objednanou vačku cca 2 měsíce. Má asi málo času a nestíhá. :roll: Vačka je už hotová, jen se teď nitriduje.

Snad bude už tento týden. :pray:

Re: Teorie o ostré vačce

Napsal: 07 lis 2006 12:01
od Beaver
Anděl píše:
Beaver píše:
Idaho píše:to Beaver - nejaké refernce na firmu co udělá kompletní upravu vaček na L6 motor vč. nitridace tady v CR ?
Mno zatim si kazdej pochvaloval ten Engitec, Lander s nima (resp. s nim - s Chovancem) spolupracuje delsi dobu a nekolikrat to tu uz psal. Moznosti ale bude urcite vic, ja vacku zatim prebrusovat nenechval, do Favoucha jsem mel uz hotovu, vyhrabanou odkudsi zpod ponku v dilne :D
No od ing. Chovance mám objednanou vačku cca 2 měsíce. Má asi málo času a nestíhá. :roll: Vačka je už hotová, jen se teď nitriduje.

Snad bude už tento týden. :pray:
Ja se nedivim, on je zamestnanej urcite hodne. Ale rekl bych, ze se to od nej vyplati si pockat.

Re: Teorie o ostré vačce

Napsal: 10 lis 2006 08:45
od Scary_movie
Hele, já mám něco v časopisu A&T je to nějaké starší číslo. Napiš mi mail na Scary.TuMa@seznam.cz - já to naskenuju a pošlu mailem. Ale hlavně mi to pošli. Třeba tam se dovíš něco nového :-)

Napsal: 13 lis 2006 13:07
od ajsik
kentoya píše:zdvih vačky je stejně důležitý jako stupně a vačky nad 260 stupnů už ztrácí sílu v nižších točkách, a dělají z motoru vysokootáčkový
jj mám 284 stupnu vacku na (XU9JAZ) 1.9 8V motoru ktery mel 150nm ve 3000ot./min. ted mam 160nm v 5000ot./min. plus 145koni nekde kolem 6300ot./min. a je to dost frustrujici kdyz mas dvoulitra a pridas ve 2500 plyn ze predjedes auto a ono kulove a jeste to spise zacne cukat a nechce se tomu poradne jet... takze pekne podradis z pet na tri do 5000 dupnes na plyn a trha ti to az do 6800 volant z rukou ... ja osobne jsem z prubehu zklamanej pac tenhle prubeh je dobry akorat na okruh, ale na normalnich cestach bud nikoho nepredjedes a nebo to porad musis mit vytocene aspon ve 4000 ... jenze zase to ma tezky setrvak takze to neni moc rado kdyz s tim litas takovym stylem a podrazujes o dva , tri stupne dolu ...

je to gutmann vacka a prislusna mapa do RJ ... kanaly se pouze lestily, tvar se nemenil

Napsal: 13 lis 2006 17:38
od kentoya
ale o tom vačky jsou a upřímně i když mě můj miláček točí od 3000 tak stejně při předjíždění podřadím na 4000 toček o tom bohužel předjíždění je, být v oblasti max výkonu a kroutáku

Napsal: 13 lis 2006 19:09
od Anděl
Hurááááá :potlesk: :potlesk: :potlesk: Zítra mi posílá manželka ing. Chovance novou vačku. :D Bude 276°/270° a už aby tam byla.

A dnes mi také snad napíše MarauderZ28, že má pro mě nové kotouče Brembo Sport. :roll:

Napsal: 13 lis 2006 19:16
od honza 2.0 16v
Anděl píše:Hurááááá :potlesk: :potlesk: :potlesk: Zítra mi posílá manželka ing. Chovance novou vačku. :D Bude 276°/270° a už aby tam byla.

A dnes mi také snad napíše MarauderZ28, že má pro mě nové kotouče Brembo Sport. :roll:
tak málo? :lol: víc parametrů , tj zdvih nevíš (+ porovnání parametrů serie vs. tahleta..)

Napsal: 13 lis 2006 19:24
od Anděl
honza 2.0 16v píše:
Anděl píše:Hurááááá :potlesk: :potlesk: :potlesk: Zítra mi posílá manželka ing. Chovance novou vačku. :D Bude 276°/270° a už aby tam byla.

A dnes mi také snad napíše MarauderZ28, že má pro mě nové kotouče Brembo Sport. :roll:
tak málo? :lol: víc parametrů , tj zdvih nevíš (+ porovnání parametrů serie vs. tahleta..)
Já nic nevím. :ja_nic: Mluvil jsem s ním po telefonu tak 3x a snad 10x přes e-mail. Moc tomu nerozumím, takže jsem to nechal na něm. Prostě jsem mu poslal celou hlavu motoru a ať navrhne řešení a vyrobí to. :D

A na mém 8V motoru to bude znát. 8)

Napsal: 13 lis 2006 19:36
od honza 2.0 16v
Anděl píše:
honza 2.0 16v píše:
Anděl píše:Hurááááá :potlesk: :potlesk: :potlesk: Zítra mi posílá manželka ing. Chovance novou vačku. :D Bude 276°/270° a už aby tam byla.

A dnes mi také snad napíše MarauderZ28, že má pro mě nové kotouče Brembo Sport. :roll:
tak málo? :lol: víc parametrů , tj zdvih nevíš (+ porovnání parametrů serie vs. tahleta..)
Já nic nevím. :ja_nic: Mluvil jsem s ním po telefonu tak 3x a snad 10x přes e-mail. Moc tomu nerozumím, takže jsem to nechal na něm. Prostě jsem mu poslal celou hlavu motoru a ať navrhne řešení a vyrobí to. :D

A na mém 8V motoru to bude znát. 8)
hm :? vačky byly to první co jsme řešily.

..ale předpokládám že to bude něco jako road medium/road soft profil jak je to označovaný např u piper cams , nebo colombo&bariani atd..

Napsal: 13 lis 2006 19:55
od Anděl
honza 2.0 16v píše:
Anděl píše:
honza 2.0 16v píše: tak málo? :lol: víc parametrů , tj zdvih nevíš (+ porovnání parametrů serie vs. tahleta..)
Já nic nevím. :ja_nic: Mluvil jsem s ním po telefonu tak 3x a snad 10x přes e-mail. Moc tomu nerozumím, takže jsem to nechal na něm. Prostě jsem mu poslal celou hlavu motoru a ať navrhne řešení a vyrobí to. :D

A na mém 8V motoru to bude znát. 8)
hm :? vačky byly to první co jsme řešily.

..ale předpokládám že to bude něco jako road medium/road soft profil jak je to označovaný např u piper cams , nebo colombo&bariani atd..
Tak ty na mě z takovými názvy. :D Jediné co vím, že megane má od výroby dost nízkootáčkový motor. Má smysl točit tak do 5000 ot/m, dále už rapidně klesá výkon. V 6000 ot/m zasáhne omezovač.

Posílal jsem mu aspoň graf z G-techu, aby měl představu, jak se ten motor chová. On mi na to odpověděl " No bude to ku...a znát" :lol:

Napsal: 13 lis 2006 20:15
od ajsik
kentoya píše:ale o tom vačky jsou a upřímně i když mě můj miláček točí od 3000 tak stejně při předjíždění podřadím na 4000 toček o tom bohužel předjíždění je, být v oblasti max výkonu a kroutáku
to bylo pro ilustraci 284 uz je celkem extrem...

to auto mam pulroku v garazi a jezdim s nim parkrat za rok, ale jsou tady lidi co si upravuji auta na denni jezdeni a myslim ze si dost lidi neuvedomuje ze sice je narust treba 20koni ale uz ani moc ne kde k tomu narustu dojde a hlavne jze se drasticky zmeni poloha kroutaku

Napsal: 13 lis 2006 20:17
od máca
Anděl píše:
honza 2.0 16v píše:
Anděl píše: Já nic nevím. :ja_nic: Mluvil jsem s ním po telefonu tak 3x a snad 10x přes e-mail. Moc tomu nerozumím, takže jsem to nechal na něm. Prostě jsem mu poslal celou hlavu motoru a ať navrhne řešení a vyrobí to. :D

A na mém 8V motoru to bude znát. 8)
hm :? vačky byly to první co jsme řešily.

..ale předpokládám že to bude něco jako road medium/road soft profil jak je to označovaný např u piper cams , nebo colombo&bariani atd..
Tak ty na mě z takovými názvy. :D Jediné co vím, že megane má od výroby dost nízkootáčkový motor. Má smysl točit tak do 5000 ot/m, dále už rapidně klesá výkon. V 6000 ot/m zasáhne omezovač.

Posílal jsem mu aspoň graf z G-techu, aby měl představu, jak se ten motor chová. On mi na to odpověděl " No bude to ku...a znát" :lol:
a na kolik to vyjde ta sranda?

Napsal: 13 lis 2006 20:19
od ajsik
Anděl píše:
honza 2.0 16v píše:
Anděl píše:Hurááááá :potlesk: :potlesk: :potlesk: Zítra mi posílá manželka ing. Chovance novou vačku. :D Bude 276°/270° a už aby tam byla.

A dnes mi také snad napíše MarauderZ28, že má pro mě nové kotouče Brembo Sport. :roll:
tak málo? :lol: víc parametrů , tj zdvih nevíš (+ porovnání parametrů serie vs. tahleta..)
Já nic nevím. :ja_nic: Mluvil jsem s ním po telefonu tak 3x a snad 10x přes e-mail. Moc tomu nerozumím, takže jsem to nechal na něm. Prostě jsem mu poslal celou hlavu motoru a ať navrhne řešení a vyrobí to. :D

A na mém 8V motoru to bude znát. 8)
jj na mem 8V motoru ktery ma mimo jine hodne podobne prubehy vykonu a kroutaku jako tvuj megane ... ostate jako bezny 8V motor ... to je tayk znat ale uz to proste neni puvodni motor kde jsi zadupl plyn a auto letelo na jakoukoli rychlost ... pasmo vykonu se zuzilo a narostlo takze pokud nebudes casto radit tak budes mimo toto pasmo a mozna poznas pri bezne jizde spise zhorseni dynamiky :?:

Napsal: 13 lis 2006 20:52
od honza 2.0 16v
ajsik píše:
Anděl píše:
honza 2.0 16v píše: tak málo? :lol: víc parametrů , tj zdvih nevíš (+ porovnání parametrů serie vs. tahleta..)
Já nic nevím. :ja_nic: Mluvil jsem s ním po telefonu tak 3x a snad 10x přes e-mail. Moc tomu nerozumím, takže jsem to nechal na něm. Prostě jsem mu poslal celou hlavu motoru a ať navrhne řešení a vyrobí to. :D

A na mém 8V motoru to bude znát. 8)
jj na mem 8V motoru ktery ma mimo jine hodne podobne prubehy vykonu a kroutaku jako tvuj megane ... ostate jako bezny 8V motor ... to je tayk znat ale uz to proste neni puvodni motor kde jsi zadupl plyn a auto letelo na jakoukoli rychlost ... pasmo vykonu se zuzilo a narostlo takze pokud nebudes casto radit tak budes mimo toto pasmo a mozna poznas pri bezne jizde spise zhorseni dynamiky :?:
mam 294/285 zdvih 10,5mm (oproti serii +1mm) nastavení na plnej zdvih 106°/107° do 3000nic moc , volnoběh to má-nemá ,ale drží ho aspon nějakej :lol: ,ale rozjet se s tím dá .
Jet trvale rychlostí v týhle oblasti je utrpení, nad 3000 to už jede líp a reaguje na plyn než v serii, do 3000 to na plyn teda moc nereaguje a nejradši by motor chcípnul.Kolem 5000 v tom chytnout saze a to co se v tom motoru do 7000 děje se se serií vůbec nedá srovnat .. Výkonově ,když to porovnám se kolegy z anglie co pracujou na stejným motoru jako já ale v tipu, tak ti dosahujou od 180PS do 210 PS v oblastech 6400-6800 s kroutákem kolem 220Nm zhruba kolem 5-5500 (serie 140PS/6000ot/min a 180Nm/4500ot/min)
Jediný rozdíly máme defakto v chipu ,použitejch vačkách (moje-profil od pana Albrechta ,angláni C&B race medium ,nebo ultimate road ,což jsou skoro podobný profily)Mechanicky krom pístů a škrtící klapky z jaguara XJ6 (já jedu na upravený seriiový klapce a pístech) a nastavení omezovače (9000oni ,můj motor 7000),kde mě omezujou ty písty

Napsal: 13 lis 2006 20:57
od ajsik
no mluvis mi primo z duse:-) proste do 3000 to je uplne mrtve a vlastne to ani moc nejede, trapi se to... no od 3000 to zacina jet a kolem 5000 nastane peklo a motor zacne tahnout az do omezovace

Napsal: 13 lis 2006 21:18
od Velbloud
Zdravím,

rád bych se také přidal do diskuse... uvažuju o způsobech jak ještě přibrat na dinamice u "Mazlíka" ... a také jsem uvažoval o vačkách...

Pro znalce oplů mám X14XE tzn. 1.4 16V . Nevíte náhodou kolika stupňový vačky jsou tu standardem??

Viděl jsem na prodej vačky od SHRINKu 264* .. jak by to pomohlo?? Co jsem se tu dočetl, tak bych pružiny nemusel měnit.. stačilo by jen vyměnit vačku a chipem přizpůsobit řídící jednotku??

Do léta k tomu plánuju celoprůchozí výfukový potrubí, takže v tomhle by problém neměl být ...

Jaký je váš názor??



and to Anděl: sím na kolik Tě vyšla ta vačka?? mě zatím říkali za přebroušení vaček 15000 :roll:


Předem díky ;o)