Stránka 1 z 2

Vyroba vrtanych koutoucu!

Napsal: 08 led 2008 21:23
od FatalDooM
Cau, potreboval bych se nekoho zkuseneho zeptat jake problemy muzou nastat kdybych chtel provrtat original plne kotouce? Mam tam ATE 305x28. Jedna se mi o to kdyz kotouce provrtam neoslabim tak moc pevnost? Nemaji treba ty "original" vrtane kotouce jinak resene to zebrovani chlazeni (predpokladam ze to urcite nevyjde abych se vzdycky trefil mimo to zebro).

Dalsi bezpecnejsi moznost vidim jenom kotouce navrtat takove dolicky (tak to mel muj fiat original z vyroby) ale uplne provrtane budou urcite lepsi. S autem jednou za cas zajedu na okruh a potreboval bych aby neco vydrzely + to vypada moc pekne - ty puvodni jsem na okruhu uvaril :( Kdybych koupil original vrtane tak zaplatim mnohem vic a navic datum dodani "neurcite" a ja je v te dobe potreboval rychle.


Diky

Re: Vyroba vrtanych koutoucu!

Napsal: 08 led 2008 21:44
od Starlet
To je totální hovadina, za prvé si myslim že pak můžou prasknout, za druhé nebudou vyvážený, jak poznáš kam přesně vrtat aby to vydrželo a abys vrtak všude stejně a na stejný místa? Radši uvař seriovy a kup si novy...

Napsal: 08 led 2008 21:58
od kentoya
dělám to běžně a žádný problém, ale pouze na žebrovaných, na plných bych to nerisknul

Re: Vyroba vrtanych koutoucu!

Napsal: 08 led 2008 22:09
od ROUBIK
já to dělal kdysi na motorce a to byla spotřeba vrtáku :-)

Napsal: 08 led 2008 22:12
od FatalDooM
kentoya píše:dělám to běžně a žádný problém, ale pouze na žebrovaných, na plných bych to nerisknul
Diky moc! Prosimte jaky na to pouzivas vrtak aby vydrzel? Ja bych nemel asi problem sehnat nejaky stojanovy stroj s chlazenim. Ale potrebuju vedet jaky je na to potrepa pevny vrtak.... v tom se neorientuju! A to zebrovani teda vubec neresis? Proste nameris pravidelne diry a vrtas?

Re: Vyroba vrtanych koutoucu!

Napsal: 08 led 2008 22:45
od chico
totalni ulet ale kdyz te to tu nebavi prosim

Re: Vyroba vrtanych koutoucu!

Napsal: 08 led 2008 22:50
od AdieuD
to je dzouk nebo vazne?

Napsal: 08 led 2008 22:55
od Ilegaltuner
taky jsem to dělal a na dva kotouče tak 20 vrtáků :lol:

kámoš si to udělal na vectře s kterou jezdil každý den a brzdilo to o dost líp a vydrželo to docela hodně :wink:

Napsal: 08 led 2008 23:00
od AdieuD
Ilegaltuner píše: brzdilo to o dost líp a vydrželo to docela hodně :wink:
to znamena, kdyz mam drazkovany, ze to s dirama bude jeste lepsi? :D

Napsal: 08 led 2008 23:06
od FatalDooM
A jak si tady nekteri mysli ze se asi vyrabeji bezne vrtane kotouce? Taky maji ze zacatku cisty kotouc a pak do nej navrtaji diry! Me jen zajima jak postupuji pri vyrobe a jestli ten kotouc uz neni na to pripraveny (treba jine zebrovani atp.)

Napsal: 08 led 2008 23:07
od Ilegaltuner
AdieuD píše:
Ilegaltuner píše: brzdilo to o dost líp a vydrželo to docela hodně :wink:
to znamena, kdyz mam drazkovany, ze to s dirama bude jeste lepsi? :D
nevím zkus to a uvidíš :D jestli ti není líto těch kotoučů

Napsal: 08 led 2008 23:22
od kentoya
spočítám si díry mezi žebrama a podle spočítám kolik děr kde udělat, aby vyšli vždy do středu mezi žebra a aby vždy byly naproti sobě kvůli váze, vrtám 5kou vrtákem a spotřeba je jeden vrták na dva kotouče, nechladím emulzí občas přimáznu nějakým olejem
jinak se nesnažím ty kotouče sjíždět více než je doporučeno výrobcem
většina nových kotoučů není zcela vyvážena jsou okolo cca 1 gramu a pokud uděláš díry geometricky proti sobě, tak stále budeš do jednoho gramu, párkrát jsem to nechal převážit a výsledek byl stejná nevyváženost před a po vrtání tak mi to trochu dovyvážil tak nějak od oka

jinak vidím že je to tu samý strojař který ví proč to nedělat
udělejte výpočty a do té doby si rady strčte za klobouk

už vidím jak se z litiny odlévají kotouče hned s dírama :lol:
a proč jsou na tom odlitku ty díry téměř kalibrické :? , že by to odlévali do kokil :? , jakto že se nepřehřívají ty čudle :shock: , asi jsem dement :alien:

Napsal: 08 led 2008 23:43
od kentoya
jeden zvrtaných

Napsal: 09 led 2008 01:05
od Taboo
Smazano

Napsal: 09 led 2008 14:04
od honza 2.0 16v
Taboo píše:V.....
chtěl jsem napsat podobnej, ale míň "vědeckej" příspěvek, ale toto je zcela dostačující :potlesk:

..už mě totiž nebaví se pořád dokola opakovat...

Sám mám plný zimmermany, desky Pagid , prozatím seriový rozměry (i kola a pneu) a coupe už konečně špičkově brzdí -ještě jsem teda zvětšil průměr brzdového válce z 22.2mm na 23.8mm (tato změna v rámci výroby Fiatu Coupe proběhla u přestupu z 2.0 16v/vt na motorizaci 2.0 20v/vt), v plánu mám ještě o 4 mm silnější kotouče stejnýho průměru (chci zachovat 15" kolo) z jistý dodávky.Po tomto si slibuji, že brzdy neuštvu ani na okruhu...

Napsal: 09 led 2008 14:39
od AdieuD
Ilegaltuner píše:nevím zkus to a uvidíš :D jestli ti není líto těch kotoučů
je mi jich lito :D ATE mi staci s drazkama. Sice kola furt cerne, ale staci :-)

Napsal: 09 led 2008 14:45
od Ilegaltuner
já si radši obědnám brzdy z us tam vyjdou na pakatel http://cgi.ebay.com/ebaymotors/BMW-M5-8 ... dZViewItem

Napsal: 09 led 2008 17:48
od roverider
Taboo píše:Vrtani kotoucu se provadelo v minulosti pouze ze dvou duvodu: odvod plynu tehdejsich azbestovych desticek a snizeni vahy. V dnesni dobe je to jen prezitek vsemoznych mytu a kosmeticka uprava, ktera nema nic spolecneho s nejakym zvysenim performance (coz je duvod, proc vrtane kotouce nenajdete na opravdovych zavodnich vozech). Nejenze se vrtanim kotoucu snizi jejich treci plocha a oslabi jejich strukturalni pevnost, snizeni jejich hmoty soucasne vede k jejich rychlejsimu tepelnemu nasyceni. I presto, ze rychlejsi tepelne nasyceni kotoucu vetsinou nepredstavuje vaznejsi problem pri normalnim provozu na ulici, kde maximalni ucinost brzd je aplikovana jen velice zridka (a kotouce nedosahuji jejich maximalniho tepelneho nasyceni), pri opakovanem prudkem brzdeni pri zavodech na okruzich zacne drive anebo pozdeji dochazet k trhlinam, ktere mnohdy vedou k explozi celeho disku. Z techto duvodu zadny vyrobce vrtanych kotoucu je sam pro opravdove zavodni zamereni nedoporucuje. Tvrzeni, ze vrtane kotouce brzdi "lepe" je naprosty nesmysl. Naproti tomu, drazkovane kotouce maji tendenci neustalou obnovu plochy materialu desticek - za cenu jejich zivotnosti (coz u zavodnich vozu nebyva problemem). Jedinym "spravnym" resenim - v pripade nedostacujicich brzdovych kotoucu - je jejich vymena za vetsi (at uz vetsiho prumeru anebo tloustky) se zamerem zvyseni kapacity jejich tepelne nasycelnosti + pripadne drazkovani za ucelem neustale obnovy plochy materialu desticek. Vrtanim kotoucu stejnych rozmeru clovek ztrati mnohem vic, nez tim ziska (= snad jen obdiv lidi, kteri toho o brzdach moc nevi).
to zní logicky, ale proč ferrari, porsche, lamborghinia,, další supersporty a také motorky mají brzdy s vrtanými kotouči když je to tak nevýýhodné?- nechce se mi věřit že je to jen pro parádu
jinak neměly by ony díry zlepšovat průtok vzduchu kotoučem a zvětšovat "chladící plochu"> rychlejší ochlazení?

Napsal: 09 led 2008 20:51
od r.-
roverider píše:
Taboo píše:Vrtani kotoucu se provadelo v minulosti pouze ze dvou duvodu: odvod plynu tehdejsich azbestovych desticek a snizeni vahy. V dnesni dobe je to jen prezitek vsemoznych mytu a kosmeticka uprava, ktera nema nic spolecneho s nejakym zvysenim performance (coz je duvod, proc vrtane kotouce nenajdete na opravdovych zavodnich vozech). Nejenze se vrtanim kotoucu snizi jejich treci plocha a oslabi jejich strukturalni pevnost, snizeni jejich hmoty soucasne vede k jejich rychlejsimu tepelnemu nasyceni. I presto, ze rychlejsi tepelne nasyceni kotoucu vetsinou nepredstavuje vaznejsi problem pri normalnim provozu na ulici, kde maximalni ucinost brzd je aplikovana jen velice zridka (a kotouce nedosahuji jejich maximalniho tepelneho nasyceni), pri opakovanem prudkem brzdeni pri zavodech na okruzich zacne drive anebo pozdeji dochazet k trhlinam, ktere mnohdy vedou k explozi celeho disku. Z techto duvodu zadny vyrobce vrtanych kotoucu je sam pro opravdove zavodni zamereni nedoporucuje. Tvrzeni, ze vrtane kotouce brzdi "lepe" je naprosty nesmysl. Naproti tomu, drazkovane kotouce maji tendenci neustalou obnovu plochy materialu desticek - za cenu jejich zivotnosti (coz u zavodnich vozu nebyva problemem). Jedinym "spravnym" resenim - v pripade nedostacujicich brzdovych kotoucu - je jejich vymena za vetsi (at uz vetsiho prumeru anebo tloustky) se zamerem zvyseni kapacity jejich tepelne nasycelnosti + pripadne drazkovani za ucelem neustale obnovy plochy materialu desticek. Vrtanim kotoucu stejnych rozmeru clovek ztrati mnohem vic, nez tim ziska (= snad jen obdiv lidi, kteri toho o brzdach moc nevi).
to zní logicky, ale proč ferrari, porsche, lamborghinia,, další supersporty a také motorky mají brzdy s vrtanými kotouči když je to tak nevýýhodné?- nechce se mi věřit že je to jen pro parádu
jinak neměly by ony díry zlepšovat průtok vzduchu kotoučem a zvětšovat "chladící plochu"> rychlejší ochlazení?
sorry , musel jsem se pousmat tomu "odbornemu" vykladu , ale jak tady kolega vyse pise , hlavni duvod at der ci drazek je odvod tepla a co nejlepsi chlazeni ... jo a pokud jde o zavodni vozy , myslim ze tam se pouziva keramika a takove materialy , at to vydrzi aspon jeden zavod ...

Napsal: 09 led 2008 21:13
od Taboo
Smazano

Napsal: 09 led 2008 21:44
od elviiis
Tak co se týče toho vrtání je nutné použít karbidovej vrták... když použiješ opravdu kvalitní vrták (s povlakem) a opravdu kvalitní stroj tak odvrtá takovej vrták materiálem jako z jakého jsou běžné kotouče cca 30metrů tak si spočítej kolik je to kotoučů :lol: jinak v běžnejch podmínkách zaběhni do shopu a kup karbidovej narex. bude tě stát cca 300kč a odvrtá oby kotouče v pohodě...

Co se toho smyslů týče tak vsázím na taboovu teorii (praxi)... tím že zmenším plochu (odvrtáním) zmenším jak taboo dobře napsal hodnotu nasicenosti materiálu tzn čím více matrošu tím větší množství tepla je schopen pojmouot a tím později dojde k dosažení teploty kdy přestávají mít brzdy ůčinek... Zároveň byť u běžných uživatelů zanedbatelně , snížím třecí plochu (ůčinost která se nemá čím vyrovant jako např u drážkovanejch kotoučů)... vemte si např situaci kdy máte kotouč poškrábanej a když jej nahradíte novím nebo stáhnete brzdí auto podstatně lépe a to jen tím že se zvýšila kontaktní plocha...

U sporťáků též musím souhlasit s taboovim názorem... lamba apd maj velmi velká kola oproti běžným vozům a velké kotouče díky tomu maji jejich brzdy velký ůčinek (všimněte si že u běžných aut je brzdič kousek od náboje kdežto u supersportů by se mezi brzdič a a osu kola vešlo jeno moje kolo z daihatsu :lol: Mají však velkou váhu a tu odvrtáním sníží... každej kdo jezdí sprinty ví jak je rotační hmotnost důležitá na dynamiku...

Co se praskání týče tež to má jednoduché vysvětlení... kotouč je hodně nemáhán na tah a na jeho ploše dochází zároveň ke slušným teplotním rozdílům a díky těmto vlivům může v místech vrtání dojít k práskání materiálu kotoučů... teoreticky by se tomu dalo předejít zmenšením přůřezu děr... ale myslím si že pro někoho kde neexperimentuje např jako kentoya je naprostá ztráta času a to zkoušet a může dojít k tomu že na sebe akorát budete nasraní že jste si skundili kotouče... jinak je fakt že to vypadá hezky :)

Napsal: 09 led 2008 23:55
od kentoya
Naproti tomu, drazkovane kotouce maji tendenci neustalou obnovu plochy materialu desticek - za cenu jejich zivotnosti

toto je můj důvod proč odvrtávám, je vidět i na fotkách že díry nejsou na jedné kružnici, pouze ty naproti sobě, je fakt že to destičky žere, ale je fakt že to nepíská a díky čistému nezalepenému materiálu na destičkách to i lépe brzdí

je také pravdou že se kotouče opracovávají bržděním nerovnoměrně, ale sotva sjedu milimetr jdou pryč aby měli dost materiálu na odvod tepla

na okruhy nejezdím, i když brzdím a jezdím ostře, neprasknou po dobu mého ježdění, natolik o tom zase trochu vím, že se toho nebojím

a i když taboo tvrdí že nebrzdí lépe, tak podle mých zkušeností brzdí, ale jen díky tomu, že je mám vrtané tak aby se chovali podobně jako drážkované kotouče, a tohle mi nikdo nevyvrátí, mám to odzkoušené

Napsal: 10 led 2008 06:43
od elviiis
koukal jsem na to foto že máš díry vrtané po elypse... možná to nějakej vliv má ale v tom ti budu muset věřit jelikož ze strojeřského hlediska to nejsem schopen odůvodnit... i když je možné že tím že jak je máš navrtané stírají zároveň plochu destičky a jak jsi psal mohou fungovat podobně jako drážkované a bordel na destičkách sepři tlaku brzd dostane do dír a ufikne se... Ale v tomhle spíš beru tvoje skušenosti a jestli to brzdí tvoje dvoukilo tak to asi funguje :lol:

Re: Vyroba vrtanych koutoucu!

Napsal: 10 led 2008 09:18
od MarauderZ28
já to mám taky odzkoušený na Probe a brzdilo to stejně jako plný kotouče a praskly po 10 000km takže napíču, dneska Vám můžu nafotit jak vypadaj kotouče ze Z06 po pár okruzích ...

Napsal: 10 led 2008 10:04
od r.-
mno asi bych to zhrnul takhle , je veliky rozdil jak , kde a jake kotouce se pouzivaji , jedna sorta lidi je pouziva k beznemu jezdeni i kdyz ostremu , tudiz zde prinesou jen plus a rozdil je znat ! Ne sice jak bylo chybne uvedeno v "lepsim" brzdeni ale ze kdyz skocis na brzdy ve 200kmh tak to v klidu dobrzdis protoze ti brzdy "nezvadnou" coz mi nikdo nevymluvi a od toho tam ty drazky ci i diry jsou ...mno a druzi je pouzivaji na okruhy , kde s prominutim se maji pouzivat kotoce s daleko lepsich a bohuzel taky drazsich materialu nez Bremba sporty apod.

a k tem deram , diry jsou vrtane ne po elipse ci jakekoliv ose , ale mezi zebry co jsou uvnitr kotoucu ...

Re: Vyroba vrtanych koutoucu!

Napsal: 10 led 2008 10:46
od MarauderZ28
for r.- plácáš totální hovadiny, ale absolutní a absurdní, víš o tom s prominutím velkou píču a jen tu chytračíš ....

Napsal: 10 led 2008 10:46
od elviiis
jo na kentoyove fotce jde krásně vydět jak je to vrtané mezi žebry a ve finále to vychází že jsou nad sebou na třech kružnicích s pootočením podle žeber tudíž jako by byli na elipsách... Navíc si myslím že to co jsi napsal s tím vadnutím není až tak pravda vadnutí ovlivníš spíše velikostí kotoučů a jejich tloušťkou... dírami či drážkováním spíše ovlivníš povrch destiček tzn že budou brzdit stejně i kdy by v jiných případech brzdili hůře vlivem nečistot a necelistvosti povrchu destiček...

Re: Vyroba vrtanych koutoucu!

Napsal: 10 led 2008 10:49
od MarauderZ28
Many higher performance brakes have holes drilled through them. This is known as cross-drilling and was originally done in the 1960s on racing cars. Brake pads will outgas and under use may create boundary layer of gas between the pad and the disc hurting braking performance. Cross-drilling was created to provide the gas someplace to escape. Although modern brake pads seldom suffer from outgassing problems, water residue may build up after a vehicle passes through a puddle and impede braking performance. For this reason, and for heat dissipation purposes, Cross Drilling is still used on some braking components, but is not favored for racing or other hard use as the holes are a source of stress cracks under severe conditions.

Discs may also be slotted, where shallow channels are machined into the disc to aid in removing dust and gas. Slotting is the preferred method in most racing environments to remove gas, water, and de-glaze brake pads. Some discs are both drilled and slotted. Slotted discs are generally not used on standard vehicles because they quickly wear down brake pads; however, this removal of material is beneficial to race vehicles since it keeps the pads soft and avoids vitrification of their surfaces.
A Mountain Bike Disc brake
A Mountain Bike Disc brake

On the road, drilled or slotted discs still have a positive effect in wet conditions because the holes or slots prevent a film of water building up between the disc and the pads. Cross drilled discs will eventually crack at the holes due to metal fatigue. Cross-drilled brakes that are manufactured poorly or subjected to high stresses will crack much sooner and more severely.

Re: Vyroba vrtanych koutoucu!

Napsal: 10 led 2008 10:52
od MarauderZ28
tentokrát jako Elvis to jestli brzdy vadnou nebo ne nezáleží na deseti dírkách, ale na "masu" kotouče kterej dokáže pohlcovat daleko efektivněji (a odvádět do okolí teplotu) když má z čeho, pokud je kotouč malej a auto trpí vadnutím brzd žádní díry, drážky, ležatý osmičky ani zázračnej materiál nezachráněj, vím to z vlastní zkušenosti ze 3 aut a jedinná cesta je koupit větší brzdy ... co trošku funguje je natáhnout hadice z nárazníku a namířit je na kotouče to opravdu pomůže a je to znát ....

Napsal: 10 led 2008 11:01
od Franus
To jak budou brzdy vadnout zalezi hlavne na materialu brzdovych desek...