Stránka 1 z 1
Výpočet množství vzduchu vs. plnící tlak
Napsal: 30 zář 2008 17:47
od Fifi
Ahoj!
Půjdu přímo k věci: Potřeboval bych zjistit rozdíl mezi množstvím vzduchu který si za jednu otáčku klik. hřídele nasaje atmosférický 4válcový 16v motor o objemu 1600cm3 a tentýž identický motor, ale přeplňovaný tlakem 0.1bar, taky bych rád věděl, jestli když přeplňovaný tlak zvýším z 0.1bar na 0.2bar, tak jestli se tento rozdíl množství vzduchu taky zdvojnásobí (oproti atmosférickému motoru) a tím pádem platí přímá úměra nebo je to jinak, případně jak? Pokud se toho někdo ujme, tak bych byl vděčný za postup jakým jste k výsledku došli a výsledky samozřejmě…
Atmosféra: ? (Litrů) - Tuším, že to bude 1,6l, ale válce se nikdy neplní na 100% a liší se to motor od motoru tak nevím jestli se to dá určit nějak přesněji bez časování ventilů atd… Na druhou stranu by měl vzduch pod tlakem 0.1bar i ten který si nasaje atmosférický motor sám stejné podmínky i čas se do válců dostat…
Přeplňovaný 0.1bar: ? (Litru)
Snažím se dostat k co nejvěrohodnějšímu výsledku a nevím do které sekce dotaz dát, tak doufám, že sem nezvolil úplně blbě. Dekuji!
Napsal: 30 zář 2008 18:18
od elviiis
Chlape není to tak jednoduché jak si představuješ... těch dat je potřeba více... to kolik si nasaje motor vzduchu je závislé od otáček , objemu , sání , ventilů , výfuku atd atd... takže je dosti nereálné že ti někdo odpoví...
Napsal: 30 zář 2008 19:17
od blázen
co tenhle katalog a strana 35
http://www.200sx.cz/temp/GARRETTCATOLOGUE.pdf
ještě by mě zajímalo k čemu ti to je.Podle mě je to vhodné tak pro leda pro výběr vhodného kompresoru turba z kompresorových map,kde bude průtok odpovídat nějakému tlakovému poměru.
průtok vzduchu motorem je daný jeho objemem a otáčkami takže bude v nějakých těch LBS/min bude taky záviset na spoustě dalších údajů např. jeho teplotě.
zkusil sem to obecně..chyby nech opraví silnější

Napsal: 30 zář 2008 19:45
od Fifi
Ahoj, no já si to raději ani nepředstavuji

Je mi jasné, že aby se to dalo spočítat, tak by se asi museli zanedbat dost podstatné věci o kterých vím a o kterých vlastně píšeš... Je jasné, že se bude výsledek měnit s otáčkami, nadmořskou výškou a s X dalšíma proměnnýma mě jde o to, dostat se co nejblíže skutečnosti, resp. dostat se k co nejpřesnějšímu rozdílu... Když se nad tím zamyslím, tak mám motor, co se ke vzduchu "chová" pořád stejně a je mu jedno, jestli ho tam "tlačí" atmosferický tlak nebo mnou daný přetlak 0,1bar myslím to tak, že ve stejných otáčkách se ventily zavírají pořád stejně a ve vyšších otáčkách rychleji, ale pořád stejně vůči poloze pístu ve válci atd... Jenže jedna z podstatných věcí co zanedbávám je to, že se "třeba" ventil zavře dříve než se vyrovnají tlaky ve válci a v atmosféře a tím pádem je ve válci vzduchu míň než je jeho objem to souvisí s průtokem kolem ventilu atd... přeplňováním bych se dostal třeba na těch 100%, protože než se ventil zavře, tak by se do válce dostalo vzduchu více a s vyšším přeplňováním bych se dostal nad 100% atd, to všichni víme, asi je tu fakt moc neznámých aby mi to někdo řekl s potřebnou přesností...
Zjednoduším to, i když výsledek bude asi nepoužitelný, tak tedy: Mám tlakovou láhev o objemu 1,6l s otevřeným ventilem z toho vyplývá, že v této lahvi bude 1.6l vzduchu potom do lahve "uložím" takové množství vzduchu aby mi přiložený tlakoměr ukazoval 0.1bar. Kolik litru(nestlačeného) vzduchu v lahvi je a kolik to bude při 0.2bar? Díky
To blazen: Dík, kouknu na to, výše napsané jsem psal, když jsem ještě neviděl tvou reakci... No a na co to mám? Zatím na nic, protože tohle je pouze jedna věc z mnoha kterou musím alespoň částečně vyřešit, abych mohl vůbec začít něco dělat, protože je blbost něco rozdělat, utratit prachy a s troskotat, takže chci mí vše vyřešeno v teoretické rovině a pokud se to nepodaří, tak mě to nic nestojí, zatím teda... I když vím, že objevuji Ameriku (objevené)...
Napsal: 30 zář 2008 19:50
od blázen
Fifi píše:Ahoj, no já si to raději ani nepředstavuji

Je mi jasné, že aby se to dalo spočítat, tak by se asi museli zanedbat dost podstatné věci o kterých vím a o kterých vlastně píšeš... Je jasné, že se bude výsledek měnit s otáčkami, nadmořskou výškou a s X dalšíma proměnnýma mě jde o to, dostat se co nejblíže skutečnosti, resp. dostat se k co nejpřesnějšímu rozdílu... Když se nad tím zamyslím, tak mám motor, co se ke vzduchu "chová" pořád stejně a je mu jedno, jestli ho tam "tlačí" atmosferický tlak nebo mnou daný přetlak 0,1bar myslím to tak, že ve stejných otáčkách se ventily zavírají pořád stejně a ve vyšších otáčkách rychleji, ale pořád stejně vůči poloze pístu ve válci atd... Jenže jedna z podstatných věcí co zanedbávám je to, že se "třeba" ventil zavře dříve než se vyrovnají tlaky ve válci a v atmosféře a tím pádem je ve válci vzduchu míň než je jeho objem to souvisí s průtokem kolem ventilu atd... přeplňováním bych se dostal třeba na těch 100%, protože než se ventil zavře, tak by se do válce dostalo vzduchu více a s vyšším přeplňováním bych se dostal nad 100% atd, to všichni víme, asi je tu fakt moc neznámých aby mi to někdo řekl s potřebnou přesností...
Zjednoduším to, i když výsledek bude asi nepoužitelný, tak tedy: Mám tlakovou láhev o objemu 1,6l s otevřeným ventilem z toho vyplývá, že v této lahvi bude 1.6l vzduchu potom do lahve "uložím" takové množství vzduchu aby mi přiložený tlakoměr ukazoval 0.1bar.
Kolik litru(nestlačeného) vzduchu v lahvi je a kolik to bude při 0.2bar? Díky
To blazen: Dík, kouknu na to, výše napsané jsem psal, když jsem ještě neviděl tvou reakci... No a na co to mám? Zatím na nic, protože tohle je pouze jedna věc z mnoha kterou musím alespoň částečně vyřešit, abych mohl vůbec začít něco dělat, protože je blbost něco rozdělat, utratit prachy a s troskotat, takže chci mí vše vyřešeno v teoretické rovině a pokud se to nepodaří, tak mě to nic nestojí, zatím teda... I když vím, že objevuji Ameriku (objevené)...
už zase ty láhve.. v 1,6l láhvi bude vždy 1,6l vzduchu at chceš nebo ne..pouze pokud bude stlačenej bude více vážit,bude obsahovat třeba více kyslíku = bude hustší...ale pořát to bude 1,6l
na zbytek nereaguju
Napsal: 30 zář 2008 19:57
od Fifi
Jistě! Špatně jsem se vyjádřil, pokud bude v dané lahvi vzduch s přetlakem 0.1bar a já ho z té lahve vypustím všechen (předpokladejme , že v lahvi zůstane vákuum) tak kolik místa (litrů) v atmosféře zabere... ?
Je mi jasné, že objem láhve nezměním...

Napsal: 30 zář 2008 20:53
od mihal.1
jestlize mas lahev o objemu 1,6litru pri tlaku 1bar tak kdyz pripojis kompresor a natlakujes tu lahev na 1,1bar tzn pridas pretlak 0,1bar a nasledne by si tu lahev vyprazdnil napr do nafukovaciho balonku tak objem v balonku(ten musi byt umisten v mistnosti s atmosferickym tlakem cca1bar logicky) bude 1,76litru vzduch za predpokladu ze v te lahvi zbyde vakum
Napsal: 30 zář 2008 21:09
od Fifi
Dobře, díky, tak tedy rozdíl objemu je 0,16litru a při přidání 0,2bar vůči atmosféře, tedy na 1,2bar bude vzduch zabírat 1,92l, tedy rozdíl bude 0,32litru nebo tahle úměra neplatí a ještě jsem se chtěl zeptat, jestli jsi těch 0,16l zaokrouhlil nebo je to číslo delší... Dík!
Edit: Klidně sem hoď vzoreček s popisem, aď furt neotravuju...

Napsal: 30 zář 2008 21:13
od blázen
tyhle výpočty jsou naprosto nesmyslné a v praxi nepoužitelné
Napsal: 30 zář 2008 21:25
od mihal.1
s blaznem naprosto souhlasim je to to v podstate k lejnu musel bys vedet drsnosti povrchu uvnitr sani pak dalsi konstrukcni prvky jako spoje, dale delku sani, teplotu uvnitr sani a takove "malickosti", jinak jsou to naprosto jednoduche pocty: objem lahve pri 1baru (1,6litu) x soucet tlaku tzn. 1bar+prirustek tlaku v tvem pripade 0,1 ci 0,2bar celkem tedy 1,1 nebo 1,2bar = 1,76 nebo 1,92 litru-----aspon myslim kdyz tak me opravte
Napsal: 30 zář 2008 21:27
od Fifi
blázen píše:tyhle výpočty jsou naprosto nesmyslné a v praxi nepoužitelné
Bohužel máš asi pravdu...

ale vůbec nevíš, co s nimi zamýšlím a co by měl být finální "produkt", i když výsledkem (produktem) asi budou písty (v tekutém skupenství) v olejové vaně...

Re: Výpočet množství vzduchu vs. plnící tlak
Napsal: 30 zář 2008 22:35
od JonnY
potrebujes vediet "hltnost" (ci ako sa to odborne vola) motoru.
tych 0.1 baru je tlak vzduchu v sani motoru, a to je tlak ktory sa do motoru nedostal. ak zvysis mnozstvo vzduchu ktory cez motor prejde (vacsie ventily, upravena hlava, ine vacky....) tak tento tlak klesne
cize obavam sa ze nic konkretne nespocitas.
Re: Výpočet množství vzduchu vs. plnící tlak
Napsal: 30 zář 2008 23:06
od Taboo
Smazano
Napsal: 01 říj 2008 16:14
od Fifi
Díky Taboo...
Možná teď ze sebe dělám blbce, ale to nevadí
Tak tedy při "ideálních" (nesplnitelných) podmínkách (jak píšete hltnost = 100%) ten atmosferický 1.6l motor nasaje za jednu otáčku 0.8l směsi (mě jde konkrétně pouze o vzduch, proto jsem záměrně nepsal o směsi resp. palivu). To fakt nejde určit alespoň přibližně či procentuálně (%) o kolik litrů či procent přibližně dostanu do motoru více vzduchu (oproti atmosférickému motoru) při přeplnění 0.1barem?
"Příklad:"
Ideální podmínky...
atmosféra - 0.8l
přeplnění 0.1bar - 0,86l (tohle si vymýšlím, jde o to, aby bylo jasno, co vlastně chci zjistit)
Půjde to tedy zjistit jinak než konkrétním měřením konkrétního motoru Případně jak? Nemusí to být vyloženě přesné na setiny procent, ale taky ne vyloženě "tip sport" od oka... Díky

Napsal: 01 říj 2008 16:33
od raddy
tu najdes komplexny kalkulator prietokov pre turbomotor, mozes si nastavit rozne konfiguracie a ziskas predstavu ako sa zo zmenou tlaku v sani meni prietok motora. funguje to rovnako pre atmo aj turbo motor, ci je v sani atmosfericky tlak alebo vyssi je len relativna hodnota, voci vakuu je v sani pretlak vzdy, cize teoria je rovnaka. nech ta nepomyli to, ze vstupnou velicinou je vykon a tlak je kalkulovany, staci najst na danom objeme motora vykon z ktoreho sa vypocita nulovy (atmosfericky) tlak a potom taky vykon, pri ktorom ti vyjde tlak vyssi o pozadovanu hodnotu. no a nakoniec si len precitas kalkulovane prietoky
http://www.squirrelpf.com/turbocalc/index.php
priklad:
http://www.squirrelpf.com/turbocalc/ind ... &turbo_n=1
tu je 2l motor s vykonom 120k a kalkulovany tlak v sani je 0psi (relativny voci atmo tlaku) a najvyssi prietok motora je 12.2lb/min.
druhy priklad:
http://www.squirrelpf.com/turbocalc/ind ... &turbo_n=1
a tu je ten isty motor, ale s pozadovanym vykonom 140k, pri ktorom je kalkulovany tlak 0.15bar (2.2psi) a jeho max. prietok je teraz 14lb/min, cize cisto teoreticky narast tlaku v sani o 0.15bar sposobil narast prietoku motora o 1.8lb/min alebo o cca 14%.
nezabudaj, ze presnost kalkulacie je taka, aka je presnost vstupnych udajov, ale myslim ze pre predstavu ti to bohate postaci.
Re: Výpočet množství vzduchu vs. plnící tlak
Napsal: 01 říj 2008 22:02
od JonnY
len by som rad podotkol, ze hltnost N/A (zavodneho / upraveneho) motoru moze byt aj cez 100%
Napsal: 01 říj 2008 23:22
od Taboo
Smazano