Stránka 1 z 1
Výpočet křivky předstihu
Napsal: 18 lis 2008 00:01
od Libor12
Mám elektronické zapalování typu cdi s řízením křivky předstihu. Po montáži jsem základní předstih nastavil podle původní hodnoty a program nechal tzv. akcelerační brzdou vypočítat křivku předstihu. Motor funguje bez problémů. Směs mám nastavenu mírně bohatou tj lambda 0.80-0.90 taková směs by měla být více odolná vůči detonacim a při optimálním předstihu podávat maximální výkon. Pomocí programu jsem nastavil základní předstih na 8st před HU. K němu následně program dopočítal z údajů o zrychlení zbytek. Vím že výrobce s ohledem na emise ale na úkor výkonu nastavuje předstih o pár st větší. Zkusmo jsem křivku ručně přenastavíl na 5st opět nechal vypočítat. Reakce motoru se znatelně zlepšila. A teď otázka. Existuje krom motorové brzdy nebo měření tlaku ve spalovacím prostoru nějaký výpočet pro optimální křivku předstihu,kam by se třeba dosadil objem,komprese,ve,rpm,palivo atd.??? Existuje nějaké základní pravidlo podle kterého se vypočítá kde s předstihem začít pro obecnou aplikací atmosfery nebo turbo?? U mne se jedna o atmosférický motor,2.4l,2 dvojité dcoe45 weber,kp 12:1 provozovaný na 100oktan.
Napsal: 18 lis 2008 09:15
od raddy
no ked sa pozriem na ostatne tvoje otazky, ktore ako sa ukazalo neboli otazky ale zamienka pre prezentaciu tvojich mudrosti, tak hladaj a studuj.
Napsal: 18 lis 2008 10:15
od Libor12
raddy píše:no ked sa pozriem na ostatne tvoje otazky, ktore ako sa ukazalo neboli otazky ale zamienka pre prezentaciu tvojich mudrosti, tak hladaj a studuj.
nevím jak to myslíš raddy,ale stačilo napsat já to nevím. Já také ne,a proto se ptám.
Napsal: 18 lis 2008 10:50
od Chyronex
Libor:
K tomu jak správně postupovat to nevím. Co se týče výpočtů, tak na motory existuje několik dobrých programů. Takovým etalonem je asi softwarový balík GT-Suite, je složen s několika podprogramu na řešení kliky, mazaní, chlazení, dynamika jízdy, motoru atd. Z jednotlivých bloků se zde nachá sestavit opravdu věrný model, který je nutný verifikovat. S tímto modelem už lze pracovat o parametricky optimalizovat. Slouží hlavně vývojovým pracovištím. Hlavní podstatou je zjistit co se stane, když změním toto, o kolik klesne a stoupne to a to. Když někdo nemá přístup k brzdě nebo finanční prostředky na nákup více turb, vaček, hlav atd, tak to může být dobrá alternativa. Teda pokud nemusíš investovat do nákupu programu a najdeš si někoho, kdo ho už má zakoupený a poskytne ti s ním pracovat. Třeba Výzkumné centrum Josefa Božka.
Re: Výpočet křivky předstihu
Napsal: 18 lis 2008 12:23
od Taboo
Smazano
Napsal: 18 lis 2008 12:37
od Chyronex
Taboo:
Mohu poprosit o několik řádků k těm pravidlům? Děkuji.
Napsal: 18 lis 2008 12:50
od Libor12
Díky. Zjevně jsi na rozdíl od někoho pochopil o co mi jde. Sám trochu používám proe. Jsou to skvěle programy a vypočítáji,jak se motor bude chovat vytvoří simulaci,která téměř odpovídá realitě. Jedinou nevýhodou je,že model musí souhlasit s originálem. A pokud nemáš originální projekt,řekl bych s nadsázkou "zdrojový kód" je velice pracné a zdlouhavě vše pečlivě změřit a zadat do programu. Četl jsem o člověku co si takto vymodeloval svůj motor na němž následně prováděl změny. Tato práce mu trvala prý dva roky.

ale v tom programu musí být uloženy nějaký vzorec kam se dosadí x+y =z. Jenže já ho nikde nenašel. Jak dopočíta potom následnou optimální křivku je výsledek výpočtu zrychlení motoru. Nechce se mi postupovat metodou pokus omyl a nastavovat základní předstih a spolehnout se na třeba na čidlo klepání. Ale asi mi nic jiného nezbyde. Raddy programuje vlastní čipy do jednotek. Takže předpokládám že do struktury datového pole předstihu musí zadávat parametry předstihu a také s ním musí někde začít a vědět proč v těchto rpm je předsíh takový. To samé určitě i Taboo když programuje řídící jednotku.
Napsal: 18 lis 2008 12:54
od Libor12
Chyronex píše:Taboo:
Mohu poprosit o několik řádků k těm pravidlům? Děkuji.
s žádostí se připojuji. Díky.
Napsal: 18 lis 2008 15:29
od Chyronex
Libor:
Fylozifie tvorby prvotního modelu není až tak složitá, nemusíš ani CAD modelovat třeba sací svody (pokud chceš coupling s CFD tak to lze), většinou je problém zjistit nějaké hodnoty a závislosti. Hlavně co se týká vývinu tepla ve válci, průtokové charakteristiky hlavy, atd, ale když si s tím člověk udělá práci tak i toto jde. Pak je jen otázka času jak moc se bude model blížit realitě.
A nespoléhá se třeba ten program na to čidlo klepaní?
Napsal: 18 lis 2008 15:30
od raddy
libor: ja vychadzam zo serioveho nastavenia predstihu a pri zmene sa orientujem podla detonacii, pokial nemam k dispozicii brzdu na meranie vykonu, inak sa to ani robit neda. old school tuning.
Napsal: 18 lis 2008 16:29
od Libor12
Prvotní výpocet krivky probehne na zaklade nastaveni zakladni hodnoty dane výrobcem na základě předdefinovaných údajů. Nasledně program po spuštění akceleracní brzdy upraví optimální křivku. potud vše v přádku. Zkusmo jsem nastavil počáteční hodnotu o 3st menší aakcelerační brda opět dorovnala a optimalizovala zbytek. jde mi tedy o to jak určit tu počateční hodnotu kde s ní mam začít. nejake pravidlo obecne ktere se da použít nejen pro muj motor.
Napsal: 18 lis 2008 17:29
od raddy
nejako nechapem naco stracat cas vypoctami, o ktorych ani nevies co vlastne pocitaju.
nemas peniaze? pouzi seriove mapy, staci cesta, detonacne cidlo (alebo ciste usi), map tracing s logovanim hodnot detonacii voci mape predzapalu.
mas peniaze: vymen cestu za valcovu brzdu
mas viac penazi: vymen valcovu brzdu za valcovu brzdu z moznostami zmeny zataze.
takto to robia vsetci co potrebuju motor naladit. ostatni spekuluju ake hodnoty do softu dosadit aby mali o com debatovat po forach.
Napsal: 18 lis 2008 18:35
od Libor12
Raddy: asi mě pořád nechápes. Můj motor má karburatory,takže jediné co můžu ladit je směs jdoucí do motoru a předstih tak aby byl optimální výkonu. A jestli mám peníze na brzdu nebo ne je úplně jedno,protože tam budu na tom úplně stejně jako teď. I na té brzdě musím sakra vědět kde začít! Taboo tvrdí že pravidlo existuje ty ho zřejmě neznás. Příklad: mám motor o kterém nic nevím,nemám k němu žádnou mapu kterou bych mohl modifikovat. Vím o něm údaje které jsem uváděl. Mám jednotku s možnosti plného programování. A kde mám začít? S předstihem 35st?! To je přeci blbost. A věř tomu kdybych to pravidlo znal tak tady nediskutuji.
Napsal: 18 lis 2008 19:35
od raddy
Libor12 píše:Raddy: asi mě pořád nechápes. Můj motor má karburatory,takže jediné co můžu ladit je směs jdoucí do motoru a předstih tak aby byl optimální výkonu.
Libor12 píše: Mám jednotku s možnosti plného programování.
Libor12 píše:Mám elektronické zapalování typu cdi s řízením křivky předstihu. Po montáži jsem základní předstih nastavil podle původní hodnoty.
Libor12 píše:Motor funguje bez problémů. .
Libor12 píše:. A kde mám začít? S předstihem 35st?! To je přeci blbost.
a o com ti tu asi pisem? co este chces ladit, auru motora? vsak si si na otazky odpovedal sam.
zober si bezny zakladny predzapal pre podobny typ motora, dajme tomu 20st na volnobehu. ak mas mechanicky rozdelovac, zisti si aku mieru zvysenia predzapalu ma nastaveny voci podtlaku v sani. pokial sa nemylim, pri atmosferickom motore mozes bezpecne pouzit zakladny predzapal, kedze predzpal sa s otackami bezne zvysuje (pri atmo motore). no a beznym postupom modifikuj predzapal v roznych otackach a zataziach tak ako je to bezne. nepotrebujes nic pocitat, proste to nastartuj, zataz, zisti detonacny prah a uprav predzapal a to postupne v celej mape (pises ze mas plne programovatelnu RJ a zapalovanie).
co je na tom take strasne komplikovane ze tu z toho robis diplomovku? uz si ten motor vobec nastartoval?(asi ano, ak pises ze funguje bez problemov) clovece, keby bol kazdy tuner karburatoroveho atmo motora ako ty, jazdnime na trojkolkach.
to ze mas karburator, vobec nic nemeni na postupe ladenia predzapalu. nastavis optimalnu zmes a potom separatne doladis predzapal na max. vykon (alebo na aky chces), ved mas na to programovatelnu RJ, tak co nechapem? napises ze motor funguje bez problemov, ze sa hras v softe s krivkami predzapalu a tu zhanas nejake pravidla. a zaroven nariekas ze aky predzapal mas pouzit...pouzi ten co si pouzil a len to DOLAD.
Libor12 píše: A věř tomu kdybych to pravidlo znal tak tady nediskutuji.
lenze ty si diskuter a potrebujes diskutovat. skus menej diskutovat a viac ladit. myslis ze sa teraz kazdy potrha a napcha ti vsetky tazko ziskane vedomosti do hlavy?
Napsal: 18 lis 2008 21:22
od Taboo
Smazano
Napsal: 18 lis 2008 22:03
od Libor12
Díky za odpověď Taboo. Ještě bych měl jednu otázku. Co ty jako autorizovaný dealer Haltech říkáš na jednotky těchto firem:
www.vi-pec.com a
www.wolfems.com neřeším konkrétní použití,ale tvůj názor na jejich parametry? Na jaké jsou úrovni? Dají se srovnat parametrove třeba s Haltech?
Napsal: 18 lis 2008 22:30
od Chyronex
Taboo:
Děkuji za odpověd, tyhle praktické informace a zkušenosti jsou k nezaplacení. Já je sice nemám možnost využit, ale aspoň člověk ví jak se to má postupovat.
Raddy:
K tomu přehnanému diskutování. I mě samotného to velice zajímalo, ne každý má možnost někdě něco ladit a získat zkušenosti, které získáš tím, že na tom opravdu pracuješ. Jiné to je samozřejmě s teoretickým základem, to už člověk musí chtít číst a studovat. Proto občas navštívím forum. To zda se Taboo nebo ostaní chtějí podělit o své bohaté zkušenosti je jen a jen na nich a ja jsem za ně vdečný. Není teorie bez praxe a praxe bez teorie

Napsal: 19 lis 2008 00:50
od Taboo
Smazano
Napsal: 19 lis 2008 01:31
od Libor12
Díky. S tou Vipec ems jsi mě opravdu potěšil. Dostal jsem velice zajímavou finanční nabídku pro jejich typ V44. Aniž bych pro ní měl prozatím uplatnění,přijde časem jsem studoval jejich sw. Z hlediska začátečníka mi přišel hodně zajímavý jejich quick tune. Nicméně jsem váhal o nákupu a ty jsi mé pochybnosti ohledně nákupu rozptýlil. Díky
Napsal: 19 lis 2008 01:53
od Libor12
Ještě k té křivce předstihu. S poměrem směsi se u karburatoru za chodu hýbat nedá. Seřídím je tedy na mírně bohatší směs. Lambda 0.8-09. S ohledem na vysoký kompresní poměr tedy nastavím základní předstih tedy někde kolem 8st před HU. Musím počítat s teplotou motorů,kvůli studeným startům a předstih bude tedy větší v závislosti na teplotě motorů ho snížím tedy na 5 s ohledem na palivo a detonace. Někde kolem pásma 3000RPM bych chtěl aby motor začal dosahovat maxima krouticiho momentu. Bude nutno asi provést i korekce při přetíženém(přehřívajičimse) motoru,dál v závislosti na zatížení a otáčkách a stabilizovat volnoběh. Tak bych měl postupovat? Měl bych korigovat i v závislosti na teplotě okolního tlaku a teploty vzduchu? Je to důležité? Čidla jsou:teplota motorů,poloha klikove a vačkove hřídele,poloha škrtici klapky,čidlo klepaní. Můžu ještě rozšířit o čidlo nasavaneho vzduchu a podtlak v sani. A pokud jsem si tvé vysvětlení vyložil správně tak ty matematicky převedeno začínás s nastavováním předstihu v závislosti na středním efektivním tlaku ve válci kterého se dosahuje obecně někde kolem 10-12st před HU a u turbomotoru s plnícím tlakem 1bar 20st před HU? To je to správně optimum kde začít?
Napsal: 19 lis 2008 09:50
od Taboo
Smazano
Napsal: 19 lis 2008 13:40
od Libor12