Stránka 1 z 1

Suchá kliková skřín

Napsal: 16 úno 2009 14:23
od Libor12
A jsem tu opět s dalším dotazem. :) Má to tu někdo,respektive prováděl předělání z klasické? Nějaký tip či doporučení? Velikost zásobní nádrže,parametry čerpadla atd.

Re: Suchá kliková skřín

Napsal: 16 úno 2009 22:14
od kentoya
až to vyřešíš stavím se a pořešíme to na 200sx :D

Re: Suchá kliková skřín

Napsal: 16 úno 2009 22:27
od Libor12
kentoya píše:až to vyřešíš stavím se a pořešíme to na 200sx :D
tak jakousi představu mám,kdysi jsem to na pár motorech viděl. Jak to funguje také vím. Už jsem si načrtnul i nějaká ta schémata. Nicméně jsem čekal že už to třeba někdo řešil. Jaky typ čerpadla,průtoky objemy atd. Vím že to bude specifické motor od motoru,ale abych měl alespoň kde začít. Taky mě napadlo celou kliku zespodu celou uzavřít a zabránit tak rozstřiku oleje a jeho lepšímu sběru. Čerpadlo si určitě čas od času nasaje vzduch tak co se vzniklimi bublinkámi atd.

Re: Suchá kliková skřín

Napsal: 17 úno 2009 07:58
od Libor12
Nikdo nic? :( Neříkejte že jste se tím nikdo nezabýval? Zvlášť když odstraněním této parazitní ztráty můžu získat až 10%výkonu motoru a je daleko efektivnější než se zabývat odlehčením setrvačníku,řemenic atd.

Re: Suchá kliková skřín

Napsal: 17 úno 2009 08:24
od raddy
som myslel libor ze ked ti ide tuning forum, ide ti aj google :D
nie je problem najst vsetky potrebne informacie ako aj priamo konverzne kity...

vseobecne diely na zaciatok
http://store.summitracing.com/egnsearch ... &N=700+115" onclick="window.open(this.href);return false;

kompletne kity a vselico ine
http://www.paceproducts.co.uk/public_ht ... oducts.php" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.drysump.com/proto.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

na 200sx je to davno poriesene, staci takisto tuknut do google, ked to dokazali inde, pre sikovne ceske rucicky to nemoze byt problem...

Re: Suchá kliková skřín

Napsal: 17 úno 2009 08:35
od Libor12
Raddy dik moc! Neco jsem nasel,ale neni nad osobni zkusenost. Jaky mas nazor na zakryti kliky?

Re: Suchá kliková skřín

Napsal: 17 úno 2009 08:44
od raddy
ja osobne s tym nemam absolutne ziadnu skusenost, ponevadz by pre mna bola uplne zbytocna, sucha vana je to posledne co potrebujem.
co sa tyka prekrytia vane, ucelnost zavisi od konkretneho dizajnu, ale vseobecne je to len prinos, snad na kazdy existujuci motor najdes obrazky umiestnenia sietky vo vani, urcite to podla obrazku zvladnes sam urobit...teda ak si pod zakrytim kluky myslel umiestnenie sietky do vane za ucelom zabranenia styku oleja s klukou...

Re: Suchá kliková skřín

Napsal: 17 úno 2009 12:42
od Taboo
Smazano

Re: Suchá kliková skřín

Napsal: 17 úno 2009 14:21
od Libor12
Taboo píše:
Libor12 píše:Zvlášť když odstraněním této parazitní ztráty můžu získat až 10%výkonu motoru
Mozna u stareho Chevy 350. U modernich 4-cylindru s vyse ulozenou klikovou hrideli, jejiz protizavazi se hladiny oleje ve vane ani nedotknou pocitej tak s 1-2% - a to je diky podtlaku, ktery ta pumpa vytvori.
:) 8) bylo myšleno obecně vzhledem k věku u nás upravovaných motorů. Suchá kliková skřín má svůj hlavní ůkol jnde. Tvůj názor na překrytí celé kliky a vytvořit tak jakýsi tunel kvůli sběru oleje?

Re: Suchá kliková skřín

Napsal: 18 úno 2009 18:31
od Libor12
Systémy tlakového oběžného mazání olejem mají čerpadla která dodávají cca 250-300l oleje při tlaku 0.5-1.5Mpa. Při systému suchá klikova skříň má záměrně odsavaci čerpadlo vyšší objemovy sací výkon než tlakové kvůli shromažďování oleje ve vaně. Čerpadla se prodávají v různých provedeních a výkonech. Příliš výkonné bude většinu času podávat vzduch co by mohlo vést k jeho poškození naopak méně výkonné by mohlo vést k shromažďování oleje ve vaně(nežádoucí jev). Otázka zní jaký by měl být rozdíl hodnot čerpadel a jaké čerpadlo zvolit - mechanické nebo elektrické??

Re: Suchá kliková skřín

Napsal: 02 bře 2009 20:06
od pepan
nejlepsi je odkoukat nejaky hotovy kit, protoze to muze byt aj beh na dlouhou trat, (v praci delame suchou vanu na hayabusu dodelavame 3 vanu, a mame druhou nadobu a druhy cerpadlo)
porad to penilo, a ztraci se hladina, no ale jestli to budes delat tak good luck

Re: Suchá kliková skřín

Napsal: 02 bře 2009 22:30
od Libor12
Díky. Bohužel jsem neměl kde kopírovat a nikdo se k tomu ani nevyjádřil,inspiroval jsem se u leteckých turbínových motorů se sběrem olejove mlhy. Vana už je ve výrobě a i čerpadlo bude 5stupňové zubove z turbínového leteckého motoru.

Re: Suchá kliková skřín

Napsal: 03 bře 2009 12:09
od Taboo
Smazano

Re: Suchá kliková skřín

Napsal: 03 bře 2009 16:20
od Libor12
Taboo nečekám od přechodu na suchou klikovou skřín ani hp,když nějaký přibude tím lépe. Hlavní důvod je neštastné řešení seriové vany a její výšky = neuplná možnost využití podvozku. Druhý důvodem je udržet stabilní tlak oleje za všech podmínek. Na seriové má už ted čerpadlo problem s občasným přisátím vzduchu při 9000rpm. Můj zámer je jít na 10500 a potom bych zkusil jít na 12500-13000rpm. Všichni úpravci tohoto motoru (TRD,TODA atd) doporučují při otáčkách nad 10000 konverzi na suchou klikovou skřin. Vezmu li v úvahu fakt že klínovité zúžení mezery mezi čepem
a pánví ložiska vyvolává vysoký tlak,který „vytlačí“ čep na vrstvu oleje,takže mezi čepem a pánví nastává kapalinové tření. Tento vysoký tlak (80 až 100 MPa)vytváří sílu, která působí proti síle pístu,vyvolané působením spalovacího tlaku na plochu pístu (její hodnota je určena násobkem těchto veličin) uvedené hodnoty platí pro oblast kolem 7000rpm a podle mých výpočtů se bude pohybovat někde kolem 130-150Mpa nemůžu si dovolit výpadek dodávky oleje byť jen sekundový,měl by dost drastické následky. Jinak díky za tip 8) ,toto řešení se mi bude hodit pro můj druhý motor.

Re: Suchá kliková skřín

Napsal: 03 bře 2009 17:49
od Taboo
Smazano

Re: Suchá kliková skřín

Napsal: 03 bře 2009 18:21
od Libor12
Ten kam chci tu tvoji doporučenou vanu je 22R od Lc engineering a tu skříň chci na 4a-ge big port/tvis druhá generace. Identický zesílený 5 žebrovy blok,klika atd se používaly i pro 4agze což je kompresor. Prozatím se chystám ke konverzi kitem od toda racing cca 200hp/10500rpm a pokud to bude fungovat mám připraveny další a tam bych chtěl použít úpravu trd formula atlantic 240/12500rpm.

Re: Suchá kliková skřín

Napsal: 03 bře 2009 20:05
od tsin
to mas z cecilky?

Re: Suchá kliková skřín

Napsal: 03 bře 2009 20:18
od Libor12
To 22R přijde do cecilky ra61 :) a to 4a pokud se zadaří bych prozatím nechal v "trochu" upraveném autě,ne vzhledem :) a pokud situace bude příznivá rád bych ho v budoucnu použil při stavbě repliky.

Re: Suchá kliková skřín

Napsal: 04 bře 2009 01:53
od Taboo
Smazano

Re: Suchá kliková skřín

Napsal: 04 bře 2009 16:22
od Libor12
Ano celý ten mazací systém není vhodně vyřešen. Věc se má asi tak... Začal jsem přesně tak jak říkáš. Olejové čerpadlo nahradil silnějším a posunul koš až na dno té vany s plochým sítkem. Jako čidlo tlaku používám piezoelektrické s okamžitou odezvou v ms se zapisem do grafu pro pozdější vyhodnocení. Při jízdě po dalnici tlak ok stabilní i při 9000rpm. Jakmile ovšem dojde na zatáčky,stoupaní,klesání tak v pásmu od cca 7300 - 9000rpm začne docházet ke ztrátě tlaku,kdy sice ručička budíku zareaguje poklesem ale ne úplně k nule. Při analýze grafu ovšem vidím až 0.5s skokové ztráty tlaku až k 0. To podle mě znamená,že je v tu chvili čerpadlo bez oleje. Po přečtení různých zdrojů,které popisují podobné problémy jako mám já jsem se uchýlil k řešení suché skříně. Vanu jsem navrhl zcela plochou s ohledem na klikovou hřídel,takřka kopírující její poloměr otáčení s rezervou cca 2mm čili jsem udělal jakýsi tunel o kterém už jsem psal a ptal se na tvůj názor. Vytvořily se tak 4 samostatné komory s odvodem oleje jejichž dno a strany bloku budou potaženy sítem pro zkapalnění rozvířené olejové mlhy která se použivá u let. turbínových motorů. to čerpadlo taktéž ze stejného zdroje a je elektrické s regulací výkonu. S tím kompresorem mě napadá spousta věcí,ale mžeš mi ještě trochu napovědět? Trochu mimo,ale také to souvisí s tímto motorem. Takhle jsem navrhl sací ventil. Trochu plošší než dodává toda.

Re: Suchá kliková skřín

Napsal: 11 bře 2009 13:37
od Libor12
Taboo píše: Podivej se treba na York 210 - a napadne te hodne veci, ktere se s tim A/C kompresorem da delat :lol:
:respect: :potlesk: :potlesk: :poklona: ale trvalo mi to než mi to docvaklo :oops: :)

Re: Suchá kliková skřín

Napsal: 11 bře 2009 17:10
od honza 2.0 16v
co takhle řešit problém se skokovými poklesy tlaku Accusumpem, či něčím podobným? s úpravou vany na "wing" (zvětšení objemu přivařením křídel..) by to mohlo být zajímavý řešení...

Re: Suchá kliková skřín

Napsal: 17 bře 2009 08:49
od Taboo
Smazano

Re: Suchá kliková skřín

Napsal: 04 úno 2011 22:58
od Libor12
Taboo píše:
Libor12 píše:No nicméně jsem dnes vzal tužku a papír a kalkulačku a budu dělat "dry sump" jak mi poradil Taboo.
Ja verim, ze s tim 9K RPM 4AGE to bude opravdu nejlepsi reseni uz jen diky faktu, ze tovarni olejove cerpadlo neni pro podobne otacky motoru stavene. Ziskas tim nejenom presnou a nezavislou regulaci tlaku oleje v bloku a hlave, ale soucasne take spolehlivost pri odstredivych silach a pote i moznost regulace podtlaku v klikove skrini. Navic, ty externi cerpadla jsou velice jednoduche a nijak zvlast narocne na vyrobu, daji se snadno v pripade nutnosti prestavet bez zasahu do motoru a jejich charakteristiky prizbusobit danym potrebam. Ja si ted zrovna s necim podobnym take trochu pohravam... :lol:
takže bych pokračoval asi zde. Na rovinu přiznávám,že mnou zde prezentovaný návrh a vyrobena plochá vana se 4mi oddělenými komorami a sítem nebyl nejšťastnější nápad a řešení. Mazání bylo nakonec horší než původní. Takže jak již nastíníl Krosmen,chceme dělat ocelovou. Přínos hliníkové vidím v akorát v tom že hliník může působit jako pasivní chladič. Celé kromě čerpadla(asi bude 3stupňové) to bude naše výroba. Nechal jsem se inspirovat vanou trd. Tedy dva odsavaci s žlábkem uprostřed. Taboo jak jsi to tenkrát myslel s tím kompresorem york210? Použít ho na odsávání a zároveň s ním tlačit olej zpět? Tak jsem to pochopil,ale nějak mi to nepřišlo moc proveditelné. Díky

Re: Suchá kliková skřín

Napsal: 05 úno 2011 01:52
od Taboo
Smazano

Re: Suchá kliková skřín

Napsal: 05 úno 2011 05:06
od Libor12
Předem děkuji!

Re: Suchá kliková skřín

Napsal: 05 úno 2011 06:36
od Taboo
Smazano

Re: Suchá kliková skřín

Napsal: 05 úno 2011 15:03
od Libor12
tak otázka vany vyřešena. :) tady jsem našel pár schémat. http://www.aviaid.com/schems/scems.htm" onclick="window.open(this.href);return false; ale mám další otázku,respektive už jsem ji položil. Jak určit poměr saci a tlakové části? Jak vysoko umístit nádrž oleje? Je to jedno,nebo by měla být v nějakém poměru výšky vůči vaně?

Re: Suchá kliková skřín

Napsal: 05 úno 2011 15:12
od RedX
Libore myslim že majitel týhle mazdy by ti mohl nějaký know-how poskytnout, občas postuje na 323f foru, je v pohodě.
http://klematekrallye.cz/fotogalerie.ph ... 8&pageid=3" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Suchá kliková skřín

Napsal: 07 úno 2011 08:55
od Krosmen
RedX píše:Libore myslim že majitel týhle mazdy by ti mohl nějaký know-how poskytnout, občas postuje na 323f foru, je v pohodě.
http://klematekrallye.cz/fotogalerie.ph ... 8&pageid=3" onclick="window.open(this.href);return false;
Hezká práce !!!