Stránka 1 z 1

Nastavitelná vačková kola u turbomotoru.

Napsal: 07 kvě 2009 15:16
od fafejta
Dobrý den.
Vím,že závodní motory jsou často vybavovány stavitelnými vačkovými koly,které jsou většinou seřizovány na motorových brzdách.Mám jen zkušenost s atmosferickými motory BMW ,kde toto zajišťuje "vanos" a to tak,že sací vačka se pootáčí dopředu vůči klice se stoupajícími otáčkami motoru,takže dochází k většímu překrytí (střihu) ventilů v horní úvrati ,aby tak docházelo k většímu využití dynamiky plynů sloužících k výplachu spalovacího prostoru motoru.
A právě by mě zajímalo jak toto mechanické nastavování u pevného rozvodu ,funguje u turbomotoru DOHC ,tedy jak se to chová při dřívějším a pozdějším otevření jak sací tak výfukové vačky ,a o kolik mm/° se tak většinou hýbe kdy k tomu nějakému efektu dochází.Jdemi o ten základní princip lazení co se tím vlastně ladí a jak.Děkuji.

Re: Nastavitelná vačková kola u turbomotoru.

Napsal: 07 kvě 2009 20:44
od tom28
Docela složité na toto jednoznačně odpovědět. Sací když dříve otevřeš dojde k většímu proplachu. Na druhou stranu muže dojít k vetšímu promísení spalin s čerstvou směsí. Ale při takovém nastavení dojde zase k dřívějsímu zavření sacího ventilu. V nízkých otáčkách by dřívější zavírání sacího ventilu by bylo asi výhodnější. Ovšem ve spectru vysokých otáček by to mohlo být nedostačující z důvodu nevyužití dynamiky plynů.
Pokud jsi to řešil u NA motoru tak by ti tohle mohlo být jasné. Zrovna tak jako že každý motor je svou úpravou ojedinělý a platí na něj trochu něco jiného. Nic obecného se asi nedozvíš. Pokud nebudeš laborovat někde na brzdě. Tak je to dá se říct ladění naslepo.
jediné co jsem v jedné literatuře "staršího data" vyčetl a co považuji za správné je že turbomotory nemívají tak ostré vačky "výfuk" z důvodu snadnějšího propachu jelikož je směs tlačena a výfukový ventil se otvírá později než u Na. A to z důvodu většího objemu spalované směsi, která je schopná déle tlačit na píst a tím konat větší "práci"
Na druhou stranu dojde jakoby k větší námaze při tlačení spalin z motoru ale stále by to mělo být výhodnější než to poslat dříve do výfuku.
Na druhou stranu by při dřívějším otevření výfuk ventil mělo docházet k lepšímu roztočení turba v nižších otáčkách " moje doměnka"
Vše ale co jsem psal je obecné a žádná čísla v tom nehledej. Když to přezeneš jak do plusu tak do mínusu vždycky to bude na škodu.

Re: Nastavitelná vačková kola u turbomotoru.

Napsal: 10 kvě 2009 19:45
od JRD McLAREN
No ja mam tie kola na atmo motore..

a kedze mam ostrejsiu vacku, cize ventily su odvorene trosku dlksie nez u seriovej,
tak saciu vacku mam mirne do minusu - cize oproti povodnej otvara akoby neskor,
co je ale relativne, lebo ventily su vlastne otvorene dlksie..
(mozno je otvorenie sacieho ventilu v hornej uvrati s ostoru vackou "do minusu" totozne ako zo seriovou)

vyfukovu vacku mam zase trochu "do plusu", cize otvara ventil o cosi skor pred dolnou uvratou..

jedine co som naskusal, ked som ladil vyfukovu vacku, ze bud bolo pocut "pozapaly" vo vyfuku,
vacej to v zadu bublalo, a aj trochu viac bol citit nespaleny benzin..
alebo to malo uz troska "priduseny chod" ..cize uz v sani mozno boli neake "protiprudenia" plynov...

hranie zo sacou vackou bolo zabavne...
bud motor isiel "uplne super" na volnobehu...taky "lazo plazo chod"..
..ze niekedy sa ani "nestihol nadychat" a zdochol...
alebo prave naopak, chod bol neurcity, tvrdy, a na 1000ot.min dost nebezpecny...
neochota potiahnut na nizkych otackach, ale zato vo vysokych to bolo super...

..na brzdu som sa stym uz nedostal....
..

takze az ti pomoze taketo AMATERSKE experimentovanie.... :sun:

Re: Nastavitelná vačková kola u turbomotoru.

Napsal: 11 kvě 2009 08:55
od Krosmen
nedávno sem tohle řešil a je zde jedna věc,pokud vysleduješ na jakých stupňích sou nastaveny vyčky tak standartně ti z tabulky vypadne že výfuková vačka se nastavuje na cca 250´ a sací vačka to je otázka nastavení v každém případě se to řeší systémem pokusů a nebo odladěním na brzdě.....na silnici to jednomu kolegovi trvalo než ji nastavil protože to je od základního nastavení 0 a po jednom stupni se vačka posunuje aby dříve otevírala.Doporučuje se zachovat tovární překrytí vaček-stupňě a z toho i plynoucí zavírání otevírání ventilů při střihu....vsadim se že pokud jen vyměníš vačky tak ti dost možná ani nepujde nastartovat.Viz zmiňovaný kolega má vačky 264 a s těma točí cca 10500rpm jenže jen zachováním nastavení a použitím 272 vaček už ani nenastartuje.... u třeba 4G63T jsou vhodné vačky 264 které se jen nahradí za seriové a jejich časování je natolik řešené že se s nimi nemusí laborovat....

Re: Nastavitelná vačková kola u turbomotoru.

Napsal: 11 kvě 2009 21:27
od tom28
Trochu tomu nerozumím. Možná je to moje neznalost, ale jak chceš nastavit délku na 250 stupňů u vačky? Vačka je přeci neměnná. Třeba u Vanos se mění časování, ale vždy se ti pootočí celá vačka takže třeba dříve otevře a dříve zákonitě zase zavře. Pak by úhel překrytí se určitě zmněnil.
Navíc překrytí zavisí na velikosti spal. prostoru, a to třeba u změny statické koprese "myšleno při přestavbe z NA na turbo" už může být uplně jiný požadavek
Třeba bmw používají vačky sací i výfukové se stejným úhlem otevření. příklad 228 228. Když jde pak o vačky příklad 268 268st. Jsou v motoru nastaveny na obě strany rovnoměrně a to tedy otvírají o 20 dříve a o 20 později.
Myslím si že třeba když přepracuješ nějakým zasadním způsobem výfukovou část tak že zvětšíš objem prostoru za ventilem plus třeba objem primárních svodů můžeš si dovolit opozdit otevření výfuku a využít tak co nejvíce tlak při spalování. To je ale věc pokusů. Nejlépe brzdy
otázkou je jaký vliv to bude mít, když tímto posunem zvetšíš překrytí ventilů a tím i proplach.

Re: Nastavitelná vačková kola u turbomotoru.

Napsal: 11 kvě 2009 22:10
od Krosmen
k tomu by se měl více vyjádřit Libor12 kterej mi to vysvětloval.....těch 250´ je úhel na kterym fungoujou auta s dvoulitrem o výkonu 500+....je to naházený tabulek úhle vaček výkony objemy počty válců....ale nevim jestli je to vrchol otevření výfuk vačky nebo jestli je to úhel kdy začíná otevírat.v každym případě se lyšily jen údaje u sacích vaček výfuková byla pořád okolo 250´......

Re: Nastavitelná vačková kola u turbomotoru.

Napsal: 11 kvě 2009 22:33
od Libor12
Pletete jablka a hrušky. Vános je variabilní časování a jeho úkolem je měnit střih ventilu. Tedy počátek otevření a zavření sacího a výfukového ventilu a tím i změnu dynamické komprese. Já měl původně 240 /242. Když daš 264/264 nebo 272/272 tak sice dříve otevře sací a tím i výfuková. Při standartním nastavení se ti ovšem změní také délka jejich překryti,tím i dynamic No a tak vezmeš stavitelne kolo a jednu pootočíš zpět druhou dopředu a zachováš původní střih. Jinak konkrétně pro můj motor existuje několik typu nastavení se kterými už si dal někdo práci na brzdě a podělí se o to. Dokonce i výrobce(hks) těchto konkrétních vacek uvádí 3 druhy nastavení. Ale když je daš do motoru místo původních s původním nastavením tak nemáš šanci ani nastartovat. I volnoběh se posune o pár stovek otáček výše.

Re: Nastavitelná vačková kola u turbomotoru.

Napsal: 12 kvě 2009 12:30
od honza 2.0 16v
ještě dodám, že většina továrních údajů o časování je časování od 1mm po 1mm zdvih (či jinou hodnotu (0.8mm)), tudíš se může zdát, že seriová vačka - z hodnot přečtených v manuálu mající dobu otevření 210° je relativně civilní - pokud ale přeměřím tuto vačku od 0 k 0mm dostanu se na zajímavou hodnotu - U 16v a 8v dvouvačkových fiatů je toto číslo běžně v oblasti 260°-275°, přičemž při od 0.8mm k 0.8mm zdvihu to je sotva 230°..


hodně prodejců vaček - hlavně evropských a zejména většina českých "brusičů a ladičů" udává dobu otevření právě od 0mm k 0mm, v americe a japonsku udávají časování kolem těch 0.8-1mm zdvihu, který alespoň o profilu vačky něco řekne...

Re: Nastavitelná vačková kola u turbomotoru.

Napsal: 19 kvě 2009 18:09
od fafejta
Takže,teda jestli tomu dobře rozumím,u motoru mitsu evo 8,kde jsou vačky 272°/272° jsou ve skutečnosti daleko ostřejší tedy "vícestupňovatější" tím,že to je japonský motor?
A netušíte jak to označuje ta firma HKS,jestli od 0,či od toho 1mm.Děkuji.

Re: Nastavitelná vačková kola u turbomotoru.

Napsal: 19 kvě 2009 18:22
od honza 2.0 16v
tak jsem koukal na stránky HKS , ale nikde tam nevidím zmínku zda je doba otevření udávána od 0 k 0, nebo od zdvihu 1mm (cca 0,04"), předpokládám ale ,že se jedná o hodnoty udávané od-do 0.04", tudíš realita od 0k 0 může být kolem 300°


z evropských výrobců vaček jsem viděl hodnoty udávané od 0k 0 a od 1mm k 1mm pouze u vaček zn. Schrick a Cat cams - tedy u evropských špiček dodávajících i pro tovární týmy...

Re: Nastavitelná vačková kola u turbomotoru.

Napsal: 19 kvě 2009 18:26
od Libor12
Mám HKS v autě. Úhel otevření udávají od 1mm otevření ventilu.