Stránka 1 z 2
Vyvážení motoru
Napsal: 15 lis 2010 17:18
od Dobi
Už sem to tu chvíli hledal ale nemoch se dopátrat jak postupovat když chci na motor napasovat lehčí písty a ojnice co se musí dovivážit atd... u 1 Válce my je to celkem jasny ale co 4 válec nebo 6 válec?? nebo sem pakrát slyšel že se vyvažuje i posuvná a rotační hmostnost všech ojnic i hmotnost pístů aby byla přibližně co nejvíc stejná ale už se nikdo nikde nezmiňuje co se tím vyruší za momenty síly atd.... dík moc za odpověd
Re: Vyvážení motoru
Napsal: 15 lis 2010 22:05
od JRD McLAREN
no takto, ked dash lahsie piesty a ojnice, je to mensia kmitajuca hmotnost, mensie straty na vykone,
mensie sily posobiace na sruby. Co znamena ze sa da ist vyssie z maximalnymi otackami motoru.
Kovane piesty, a kovane ojnice su vacsinou z vyroby vyvazene na priblizne 1gram, takze pokial na ne nesahnesh bruskou
nemusish nic riesit.
jedine co sa vyvazuje, ak, je kluka zo zotrvacnikom a remenicou.....
Re: Vyvážení motoru
Napsal: 16 lis 2010 15:47
od Dobi
ok takže jestli dobře chápu musim potom na klice ubrat na protizávaží tu hmotnost o kterou my klesly setrvačné hmoty + část hmotnosti kmitajících hmot ....
Re: Vyvážení motoru
Napsal: 16 lis 2010 16:28
od blázen
nechceš doufám doma nic vrtačkou ubírat

Re: Vyvážení motoru
Napsal: 16 lis 2010 17:56
od JRD McLAREN
no piest neni kmitajuca/rotujuca hmota, teda aspon si to myslim....
v tom zmysle ze by sa jeho "zvisly" pohyb nejakosi extra moc prenasal na kluku.. nepriaznivo...
(teda silu samozrejme prenasa ojnica, a tym sa pohyb meni na rotujuci)
to co kmita hore dole doprava dolava je ojnica..
cize ak sa pouzije lahsi piest, tak clovek usetry troska energie, ktoru by inac trebalo pouzit na vlastny pohyb piestu...
a tiez aj riziko ze by sa piest utrhol z piestneho capu pri vysokych otackach je tiez mensie....
ak sa pouzije lahsia ojnica, tak sila kmitu posobiaca na skrutky ojnic nieje tak velka, a tym padom je tu moznost na zvysenie maximalnych otacok..
co sa kluky tyka, tak protizavazia by mali mat taku istu hmotnost ako ma ojnicne lozisko na druhej strane..
to preto aby kluka tolko nepruzila a nepraskala a vybracie by sa neprenasali na hlavne loziska,
(teda aby sa loziska neopotrebuvavali - nadmerne)
..ale mozno si to myslim cele zle....
Re: Vyvážení motoru
Napsal: 16 lis 2010 20:26
od Beaver
Prostě ojnice vyvaž tak, aby rozdíl jejich hmotností byl nejvýš jeden gram, pokud možno méně.
Re: Vyvážení motoru
Napsal: 16 lis 2010 21:56
od Krosmen
ano správně by si měl mít k adekvátnímu ubrání váhy na jedné straně ubrat i na druhé .....
Re: Vyvážení motoru
Napsal: 18 lis 2010 23:02
od MattyX
Beaver píše:Prostě ojnice vyvaž tak, aby rozdíl jejich hmotností byl nejvýš jeden gram, pokud možno méně.
1gram ? co vim tak u M3 motoru (3.0) je tolerance dokonce až 4 gramy

samože cim presneji tak tim lip

Re: Vyvážení motoru
Napsal: 19 lis 2010 10:14
od Beaver
Ano, tolerance vyrobce u seriovych dilu byva vyssi. Pokud si treba koupis sadu pistu a ojnic od JUN, tak samotnej JUN vybira do tech sad ojnice, ktere maji oproti sobe rozdil nejvyse 1 gram. Ale jak pises, cim mensi rozdil, tim je to lepsi, takze kdyz uz to delas, tak je idealni udelat to co nejlip

Re: Vyvážení motoru
Napsal: 21 lis 2010 19:59
od MattyX
no ja v motoru prave budu vymenovat jednu ojnici z 6ti (protočný ložisko) ale koukal sem na ně a všechny sou origo nevyvažovaný ještě a mam dalších šest tak asi najdu snad tu nejvhodnější
ještě dotaz ohledně vyvážení setrváku. mám jednohmotu cca 8kg , chtěl bych ho sebrat tak na 6.5 max. ma s tim nekdo zkusenost jakože na soustruhu si ho nechal ztocit jestli pak nehazel nebo tak neco ? na řemenicich moc odlehčovat nemám kde , maximálně duralový , ale asi sundám řemenici na klimu určitě... nějaký další typy ?
Re: Vyvážení motoru
Napsal: 21 lis 2010 20:21
od Beaver
Ano, tip pro tebe mám. Na sériovej setrvák vůbec nesahej

Re: Vyvážení motoru
Napsal: 21 lis 2010 21:44
od JRD McLAREN
onehdaa na S1000-110 bola kluka remenica a zotrvak vyvazovana ako celok..
potom od 105-136 to bolo ako kluka remenica a zotrvak, ale stym ze remenica uz bola zamenitelna,
a robili ich ako vymenee bez potreby "dovyvazovania", ale aj nadalej je kluka a zotrvak vyvazena ako celok..
u Fabii 1,4 8V to uz neplati, zotrvak a kluka su uz samostatne vyvazovane vo fabrike..
takze ak uberes zo zotrvaku, tak riskujesh okrem toho ze ti vyleti (medzi jednickou a dvojkou) von..
tak ti to moze zbytocne nicit klukove loziska, pokial adekvatne neupravish aj remenicu..
ak to xesh mat co najidealnejsie, zober kluku, remenicu a zotrvak, ci "odlahceny - sportovy zotrvak"
a daj to nekomu vyvazit ako celok, ...ale stym ze porobi znacky ako je to zmontovane...
poznal som tu majstra co robil studenicovi motory...
a ten dokazal aj 1203ku urobit tak, ze to bol sepot kvetin, a trhala asfalt ..
Krosmen píše:ano správně by si měl mít k adekvátnímu ubrání váhy na jedné straně ubrat i na druhé .....
hovorish, ze ked som dal lahsie ojnice, mal som upravit aj protizavazia na seriovej kluke ..??
co som totizto zistoval veci ohladne tohoto, tak napr. kluka od Eagle nic take nepotrebovala, a ani vyrobca nikde nespominal
nic ohladne vahy ojnic... (motor C20XE)
Re: Vyvážení motoru
Napsal: 22 lis 2010 08:40
od Krosmen
oni se na to zase názory rozcházejí.někdo ubírá kliku někdo ne.Určit by kliková hřídel měla být vyvážena co se týče setrvačníku,určitě by měl být také vyvážen a pokud lze bezpečně při snížení hmotnosti pístů a ojnic tak i snížit hmotnost setrvačníku.Protizávaží klikové hřídele nejsou jen jako ekvivalet snížení hmotnosti pístů a ojnic ale také odvádí teplo takže s klikovou hřídelí je to ošemetné-ono ale se vším,vždy by měla být nějaká rovnováha....
Re: Vyvážení motoru
Napsal: 22 lis 2010 16:49
od bóďa
mě vždycky zajímalo, jestli když se přebrušuje klika (takže se ubírá materiál), tak jestli by se nemělo tedy adekvátně ubrat i na tom protizávaží pro vyvážení?
Re: Vyvážení motoru
Napsal: 22 lis 2010 17:10
od Krosmen
klika se brousí nakulato takže nikde nic nepřebývá....
Re: Vyvážení motoru
Napsal: 23 lis 2010 15:32
od MattyX
bóďa píše:mě vždycky zajímalo, jestli když se přebrušuje klika (takže se ubírá materiál), tak jestli by se nemělo tedy adekvátně ubrat i na tom protizávaží pro vyvážení?
a taky to co ubereš zase vymeziš tlustějším ložiskem

Re: Vyvážení motoru
Napsal: 24 lis 2010 08:19
od Krosmen
ložisko stojí-klika se točí...jabka-hrušky......
Re: Vyvážení motoru
Napsal: 24 lis 2010 17:43
od MattyX
Krosmen píše:ložisko stojí-klika se točí...jabka-hrušky......
pravda

Napsal: 26 bře 2013 12:23
od .mycTD
nerad ozivuju stare tema, ale nejsou nejake aktualni poznatky v teto veci?
chystam se aplikovat lehci pisty a rozdil hmotnosti dela zhruba 10%, coz uz mi prijde k zamysleni. Cast lidi me presvedcuje, ze cim lehci - tim lepsi a do kliky urcite nehrabat, jini by to zase vyvazili...
Ma nekdo jeste nejake argumenty, ktere tu zatim nepadly?
diky.
Re: Vyvážení motoru
Napsal: 26 bře 2013 16:42
od honza 2.0 16v
sice je dobrý se tím zabejvat, ale vidělsem to jen 2x...z mnoha případů, dkey se odlehčovalo z cca 1500g na sestavě píst/čep/ojnice na 1150 a s klikou se nic krom jejího samotnýho vyvážení nedělalo..
Re: Vyvážení motoru
Napsal: 27 bře 2013 15:50
od Libor12
No ja jsem na 4age odebral celkem klice,řemenicích,setrvačníku,pístech,ojnicich ubral celkem 7.6kg a motor točí 12500rpm jak fík.

Re: Vyvážení motoru
Napsal: 27 bře 2013 16:16
od honza 2.0 16v
Libore,
To já na ojnicích a pístech a čepech 250g*4, následovala řemenice vyvažovaček 900g, setrvák 6kg, a vyvažovačky ven (sice maj průměr 5cm adlouhý sou jak blok,ale kdo by je tam vozil a mazal, když se po odpojení řemenu netočej, že) dalších cca 8kg:)

na kliku sem nešáh..tak sem zvědav jakej hlad to bdue mít po otáčkách -sic to zaříznu na 8000 kvůli 90mm zdvihu....
Re: Vyvážení motoru
Napsal: 27 bře 2013 20:09
od Libor12
Pěkné

jen osm tisíc? Kolega provozuje motor 3sge respektive hybrida 3s blok vrtání 87mm upravené písty a kliku z 5sfe zdvih 90.9mm na 9700

kdo se bojí nesmí do lesa

Re: Vyvážení motoru
Napsal: 27 bře 2013 20:27
od honza 2.0 16v
jelikož mam seriový odlejvaný písty, byť odlehčený o 60g (snížením z 10mm dna na "pouhých" 7 což už maj dnešní motory) tak bych mohl výš.. s naprostou serií se nedoporučuje jít přes 7500... 1.6tka, která zdvih něco kolem 65mm zatočí na seriovým spodku 8.5 a kovaným kam je libo... s váhou pístů sem se dostal na takovou úroveň že akcelerační síly působísí na píst jsou na stejný úrovni právě jako u tý seriový 1.6tky... stejně mi to kombinace vaček nedovolí (cíl je přízemních 200PS z 2L 16V motoru, KP 10.9, a co nebude na motoru mamdohnáno na váze karoserie a v převodovce
je pravda, že v anglii i tyto 2L točej mrtvici přes 10000 na závodech motorovejch člunů, nebo na oválu
http://www.youtube.com/watch?v=Jch4C0GzqV0" onclick="window.open(this.href);return false;
, kde se jede jen 2-3 ale bavíme se o jiný životnosti (řádově max 20 hodin)...než na denní ježdění

Re: Vyvážení motoru
Napsal: 27 bře 2013 20:46
od Juraj
kluci co na tyhle otacky rikaji hydraulicka zdvihatka? nebo uz mate predelane na penizky?

Re: Vyvážení motoru
Napsal: 27 bře 2013 20:59
od Idaho von Věšín
Juraj píše:kluci co na tyhle otacky rikaji hydraulicka zdvihatka? nebo uz mate predelane na penizky?

ani penízky, spíše pevná zdvihátka

Re: Vyvážení motoru
Napsal: 27 bře 2013 21:14
od Libor12
Juraj,žadné penízky ty cojsou zvrchu skáčou při 9000 ven a ty co jsou pod zase při 10000 nestíhají vracet kvůli váze,takže používám upravené toyo pevné liftery. Honzo tak zkratka tenmotor rozeberes no.

co sezonu ho mám venku. Jeden dopadl takto a to je pruměr 48mm
http://img21.imageshack.us/img21/514/klika020.jpg" onclick="window.open(this.href);return false; jinak ja si sáhl na brzdě skoro na 230hp/12500 jenže právě proto že chci aby vydržel aspon přes sezonu tak ho přes 10500 neženu. Mám ho taky v daily káře a při 5000 má mizerných 100koní takže mu občas musím pomoct injekcí N2O. Modelová situace

Jedu po dálnici 140 na 5ku 4000,v zrcátku vidím dragster octavia kombi TDI v šedé metle blížící se rychlostí cca 200. Aktivuji nitro a když je předkem na urovni mého,řadím 3,otáčky poskočí na 8000,mačkám GO BABY GO 75hp+ dorovnám do jeho rychlosti at si užije ten zvuk,řadím 4 a mizím. 5ku už nepotřebuji

Re: Vyvážení motoru
Napsal: 27 bře 2013 21:16
od Juraj
taky moznost... ja to zatim vzdy resil penizkama..

ale udelat pevna je urcite lepsi

Re: Vyvážení motoru
Napsal: 28 bře 2013 16:07
od honza 2.0 16v
takhle ruplá klikovka bych řekl že je následek celkovýho "kroucení" (ohejbání přesněji řečeno..) při tak vysokejch otáčkách..tam by pomohla možná nějaká výztuha do bloku a ještě lepší vyvážení klikovky (viděl sem jednou "rovnat" blok co se na brusce doslova kolíbal jak byl nakroucenej - cca 1,5mm, -nějaká 600PS bestie pro buginu

..)
když vidím ten mazací kanál, tak toto
http://guy-croft.com/download/file.php?id=1193" onclick="window.open(this.href);return false; asi nevedeš (lepší nabírání a distribuce oleje v ložiskách)
a celý vlákno:
http://guy-croft.com/viewtopic.php?f=3&t=103" onclick="window.open(this.href);return false;
hlavně to udělat (vybrousit a vyleštit) pořádně, jinak ložiska odděláš během okamžiku
Re: Vyvážení motoru
Napsal: 28 bře 2013 18:44
od Libor12
Tahle klika si odsloužila svoje.

praskla ale pri nějakych deseti a injekci nitra.

tu upravu znám,ale používají to spíše na suprách 7mgte. V podstatě mam kopii 4age trd formula atlantic. Žádnou úpravu těch kanálu oni nedělají a já ji také nedělal. Životnost těch ložisek není problém. Preventivně je měním cca 6-8000km a nejeví nějaké známky velkého opotřebení.Každopádně budu ted dělat další tak to zkusím,přeci jen sada ložisek je 6000,-

V mazani jsem udělal pouze změnu v silnějším olejovém čerpadle (46l na 58l) a do kanalu ktery vede olej do hlavy jsem osadil restriktor z 6mm na 2.5mm. Dosahl jsem tak tlaku na spodku 10bar,a navíc jsem i použil crankcase vacuum pump na odsávání. Použil jsem na to tovární kompresor klimatizace.