Stránka 1 z 1

správné zajetí

Napsal: 30 dub 2006 23:40
od Martin IV.
Pánové kamarád má zcela nový benzínový motor s turbem a chtěl bych se zeptat jak správně tenhle motor zajet, asi nepodtáčet pod 1500 a zas nepřetáčet nad 3000?? Nebo jak poradíte tady? Děkuji

Napsal: 01 kvě 2006 00:09
od kentoya
100 lidí 100 názorů

např jeden normálně jezdit a zbytečně ho nepřetáčet dokud si vše nesedne a po 1000 vyměnit olej a pak každých 5000 od toho 1000 klidně točit víc a od druhé výměny oleje jak chceš

ale jak říkám 100 lidí 100 názorů

Napsal: 01 kvě 2006 10:31
od Martinvr6
:|

Re: správné zajetí

Napsal: 01 kvě 2006 11:43
od Bulda
kdyz mas novy motor tak uz je zajetej z fabryky nic se zajizdet nemusi

Napsal: 01 kvě 2006 17:20
od máca
ja sem zastance dat mu uz od zacatku, at si zvyka, jestli ma neco odejit, odejde to, jestli to vydrzi, tak to vydrzi 8) a pojede jak svina

Napsal: 01 kvě 2006 17:25
od CAD
máca píše:ja sem zastance dat mu uz od zacatku, at si zvyka, jestli ma neco odejit, odejde to, jestli to vydrzi, tak to vydrzi 8) a pojede jak svina
Ja jsem stejnyho nazoru. Kudlu hned od zacatku.

Napsal: 01 kvě 2006 17:30
od Torontak
jasně, takhle sme zajížděli feldu, jezdila jako ďas, nikdy se nam neposrala, najela 250 000 a pak šla ješte do světa...

Napsal: 01 kvě 2006 17:32
od Žigi
Není podle mě špatná dát kotel....a pak vyřadit a nechat chvilku odpočnout....a zase.....
ideální je zajet na delších trasách....třeba jet na otočku do itálie, německa.) Zajet si miláčka a je to.) Pak jezdí jak drak.)

Napsal: 01 kvě 2006 17:42
od Břéťa
Žigi píše:ideální je zajet na delších trasách....třeba jet na otočku do itálie, německa.) Zajet si miláčka a je to.) Pak jezdí jak drak.)
To je pekna kokotina.. :D

Napsal: 01 kvě 2006 17:43
od Žigi
To je pekna kokotina.. :D
A třeba nějaký vysvětlení k tomu? Na dálnici podle mě motor zajedeš prostě líp než brzda plyn. Nemusí to bejt zrovna 1000 km.)) Ale ne jezdit po městě. Ale to je můj názor. Rád si poslechnu tvůj. A napsat to je kokotina:(

Napsal: 01 kvě 2006 18:19
od Břéťa
Žigi píše:
To je pekna kokotina.. :D
A třeba nějaký vysvětlení k tomu? Na dálnici podle mě motor zajedeš prostě líp než brzda plyn. Nemusí to bejt zrovna 1000 km.)) Ale ne jezdit po městě. Ale to je můj názor. Rád si poslechnu tvůj. A napsat to je kokotina:(
Prave ze ve meste ten motor zajedes nejlip, monotoni udrzovani otacek tomu syrovymu motoru proste nesvedci... Co vim tak 1000km se to nema tocit do omezovace a jezdit nejlip po meste, po 1000km vymenit olej a normalne kotel...

Napsal: 01 kvě 2006 18:24
od Žigi
Díky za odpověď.
Já vezl Oktu ze salónu rovnou 1000 km tam a zpět. Tdičko, ne benzín. Nejdřív volně, pak na dálnici rozjet, vyřadit, chvilku nic a zase...ne monotonní otáčky...ale město to není. A jezdila pak moc pěkně 164 000 km, než šla k někomu dalšímu. a právě ve firmě byla další ta stejná, a tahle jela líp. Tak se držím dál svojí metody.))) Ale je rpavda, 100 lidí, 100 názorů.
U Brouka to je o jiným.) Tam měním olej po 500 km. a jezdím s ním uplně jinak.

Napsal: 02 kvě 2006 21:30
od Boháček
jakmile se ohřeje na provozní teplotu, tak už normálně jezdit.
jestli je novej, tak nejlepší je vyrazit někam na výlet - ujet aspoň 300km a ta dálnice není nejlepší řešení.
ideální je okrska v horách, kde ten motor maká ve všech režimech, tedy max.výkon, krouťák, brždění atd...

Napsal: 04 kvě 2006 14:29
od Martin IV.
OK, dám všechny rady nějak dohromady a poradím, děkuji všem moc!!

Re: správné zajetí

Napsal: 08 kvě 2006 14:25
od Fiesta
(jen trochu teorie a praxe):
Motory LIAZ se zajizedi zpusobem bud a nebo( a ocividne to fakcilo).

Motor se hodil na brzdu do klece a natocil se. Po 15 min. jej pritahli na 1 400 ot/´min po dobu 20 min. a pak prisel ceres pri nejakejch 3 - 3 500 ot/min. (coz je u tohoto motoru jiz knedla jako swina)...V techto otackach to drzeli pres 5 min. a kdyz sem videl ty pruhledny svody a turba tak sem neveril ze to muze vydrzet. A pritom to byly motory zcela nove a pri uchyceni na brzdu i vlastne jejich 1. start.

Re: správné zajetí

Napsal: 28 pro 2014 17:27
od spoon
čau
bratránek má motor po nějakej tej GO.. nový kruhy, ložiska, lapování kliky, ale výbrus se nedělal!
dával se tam akorát jinej blok kterej měl lepší stěny válců..
teď se zajíždí a zdá se mu od cca 4500ot línější než před tim, ale do těchto otáček jede prej jako čert..
zajíždíme tak, že hodně řadíme, jezdíme po serpentýnách z kopce a do kopce a jedem s tim jako když to ukradnem, ale netočíme do omezovače kterej ten motor ma v 7500ot. jen necháme občas sepnout na chvíli vtec kterej je od 4800ot. a momentálně takto najeto přes 250 km

probere se ten motor v těch vyšších ot. až se tam začne používat, nebo může bejt něco špatně?
je to sohc D16Z6 z hondy civic

Re: správné zajetí

Napsal: 28 pro 2014 18:01
od blázen
třeba komprese :lol: nechápu, při dnešních cenách pístů a výbrusu, proč ,když se to celé skládá od znova, se to nepřebrousí..

Re: správné zajetí

Napsal: 28 pro 2014 19:10
od vtuni
k zajetí mám toto: podotýkám, že nejsem autorem textu, text jsem vzal už ani nevím kde, /předpokládám že autorem je člen Taboo /
cituji:
Pokud se podivas na cerstve vybrouseny povrch valcu, tak muzes videt patern jemnych ryh (my tomu rikame "crosshatching"). Ty ryhy pracuji pri zabehu motoru naprosto stejne, jako pilnik, ktery opracovava pistni krouzky za jejich pohybu nahoru a dolu k dosazeni jejich usazeni (= k jejich zmene tvaru a kulatosti, ktera pote kopiruje kulatost valcu). Problemem je, ze spicky tech ryh crosshatching se pri tom samy opotrebovavaji a brzo zakulati a otupi (takze po kratkem case nejsou uz dostatecne ostre k odstraneni materialu z pistnich krouzku). Pistni krouzky netesni jen jejich samotnym pritlakem - jako pruziny (ten jejich pritlak je jen nekde mezi 10 a 20 lbs, coz proti tisicum PSI tlaku ve valcich nema absolutne zadnou sanci). Pistni krouzky jsou ke stenam valcu tlaceny samotnymi tlaky ve valcich, ktere se dostanou mezi pist a pistni krouzky. Pri zabehu je cilem co nejrychleji odstranit material z pistnich krouzku z "nejvyssich" mist po jejich obvodu tak, aby i ty nejnizsi mista prisly do kontaktu s povrchem valcu. Predstav si to tak, ze rukou namalujes na papir kruh, ktery pote nuzkama vystrihnes. Samozrejme, ten kruh nebude perfektne kulaty. K dosazeni jeho naproste kulatosti by jsi musel nadale trochu ostrihat mista vyssiho prumeru tak, aby se jejich prumer rovnal mistum nejnizsiho dosazeneho prumeru. Naprosto stejne to je s pistnimi krouzky k dosazeni jejich rovnomerneho tesneni.
Pokud clovek zajizdi motor "jemne" (pri male zatezi), tak se ve valcich netvori dostatecny tlak k rychlemu uberu materialu tech nejvyssich mist obvodu pistnich krouzku. Pote, co se to crosshatching otupi uz pote nikdy nedojde k uberu materialu z tech vysokych mist pistnich krouzku tak, aby i ty nizke mista pote tesnily. Je to proste, jako by jsi chtel opracovavat ty vysoke mista tupym pilnikem. Tlaky ve valcich pote unikaji do klikove skrine pres ty netesnici nizke mista pistnich krouzku, coz samozrejme vede k snizenemu vykonu.
Pokud chcete zajet motor spravne a dobre, tak ho musite po jeho prvnim spusteni a zahrati zajet velice tvrde. 80% zabehu motoru se deje v prvni hodine jeho chodu po jeho prvnim spusteni. Pote uz je na vsechno pozde. Nikdy nepouzivejte k zabehu syntheticky olej. Pred prvnim spustenim naplnte olejovy filter a zkuste dostat olej vsude, kam jen muzete - jakymkoliv zpusobem (tocenim olejoveho cerpadla elektrickou vrtackou, pouzitim externi pumpy, etc.). Nikdy nedrzte motor po jeho prvnim spustenim ve volnobehu, kdy je tlak a prutok oleje nejnizsi. Po zahrati na provozni teplotu jedte udelat zabeh okamzite. Pokud ten zabeh nebudete delat, tak ten motor ani nespoustejte. K zabehu budete potrebovat cestu bez provozu (a policie), na ktere muzete jet rychle. Nejdrive udelejte 3 "pulls" pri 50% zatezi (otevreni klapky) v 40 do 60% RPM pasmu motoru v 3 anebo 4 rychlostnim stupni. Jednoduse, pri 40% otacek otevrete klapku na 50% a pri 60% otacek ji zavrete a nechate spadnout otacky zpet na 40%. To opakujete 3x. Pote to same, ale od 40% otacek do 80% pri 75% otevreni klapky. Opet trikrat. Pote to same, ale od 30% do 100% otacek pri plne zatezi (100% otevreni klapky), opet trikrat - ve ctvrtem rychlostnim stupni. Pote je ten motor uz 80% zabehnuty a uz nikdy nebude lepsi. Po prijezdu domu (opet, jedte pomerne agresivne, stridejte plnou zatez s nizkou) okamzite vymente olej a filter. Pote vymente olej a filter opet po nejakych 200 miles a pote po 1,000. I po tom prvnim zabehu i nadale jezdete s tim motorem agresivne, nebojte se plne zateze a vysokych otacek. Cim vyssi zatez, tim lepsi. Nejhorsi, co muzete udelat je nechat bezet ten motor dlouho ve volonobehu, v nizkych otackach a pri nizke zatezi (= treba s tim jet pri 3,000 RPM 500 miles po dalnici). Rozdil ve vykonu mezi tako "tvrde" zajetym motorem a zajizdenim vetsinou doporucenym tovarnou (anebo na zaklade nejakych mytu o jemnem 10,000 km zabehu) je vetsinou mezi 2 a 10%. "Jemny" a dlouhy zabeh je doporucovany tovarnou jen v jejich vlastnim zajmu, ktera po vas chce, aby jste co nejdele namahali motor co nejmene. Cim dele budete namahat motor co nejmene, tim vetsi sance, ze ten motor prezije zaruku - stejne, jako by tovarna po vas chtela, aby jste s tim autem jezdili jen jednou tydne.
Zabeh je proste o case. Mate na to hodinu po prvnim spusteni motoru. Pokud tu prvni hodinu stravite obdivovanim, jak ten motor pekne bezi ve volnobehu, tak vas to bude stat az 10% vykonu + spaliny v klikove skrini, rychlejsi rozklad oleje, etc.

Re: správné zajetí

Napsal: 28 pro 2014 22:47
od spoon
Díky moc

Re: správné zajetí

Napsal: 29 pro 2014 00:48
od bóďa
jep, taboo. taky to mám někde uložený