15th Anniversary FPM a po stopách The Greatest Driving Road
Napsal: 26 črc 2012 19:43
Cesta na 15th Anniversary Ford Puma Meeting a po stopách The Greatest Driving Road
Druhý letošní motoristický vrchol na mě a mého spolucestujícího Scaryho čeká při našem 10 denním putování po německých, rakouských, italských, švýcarských a z části francouzských cestách. Bonbónek na závěr je obligátní zastavení na světoznámém okruhu Nürburgring Nordschleife, kam zavítáme v rámci 15tého výročí od začátku výroby sportovního vozu Ford Puma, který při této cestě osedláme. Pohodlně se usaďte, začínáme!
Den první 5.7.2012 (státní svátek Cyrila a Metoděje)
770km; Sedlčany, Garmisch-Partenkirchen, Neuschwanstein, Fern Pass (1212m n. m.), Resia Pass, Stelvio Passo (2757m n. m.), Sondalo.
Scarynu začíná dovolená vlastně již vpodvečer předešlého dne, kdy přijíždí do místa našeho startu, tedy do mé rodné vísky, Sedlčan. Večer probíhají ještě poslední přípravy, vše máme nachystáno, splněno a jdeme na pivo.
Ráno vstáváme kolem páté hodiny. Zatím vše dle plánu. Hned první čáru přes rozpočet vytváří zamknutá branka od vjezdu ke garážím. Aj karamba, můj klíc nefunguje. Místo poklidné cesty budeme mít hned první den hektický. Ztratili jsme sháněním klíče cca hodinu, správce to vzal s rozumem, ale viník se kupodivu cítil ranní probuzením dotčen. Doufejme, že nás už další trable nečekají. Při poklidném dálničním přesunu přes Mnichov do Garmisch-Partenkirchenu se nic zvláštního neděje. V městečku zastavujeme u vlakového nádraží, kousek od dolní stanice zubačky jedoucí na vrchol nejvyšší německé hory Zugspitze (2962m n. m). Nebe téměř bez mráčku. Vlak bude zrovna odjíždět. Paráda, na nic nečekáme, platíme dva lístky a hurá na pokoření prvního, horského, vrcholu. Dole se ještě potíme v letním oblečení, kraťasech a tričkách, ale ve výších polohách již přituhuje. Jsme to ale blbci, jezdit v létě za sněhem. Nabírám bílou hmotu do sandálů, brrr, tohle jsem nedomyslel. Kolem pobíhají rákosky v zimních bundách. Vypadám jako exot, zde více než obvykle. Poslední trasu trávíme v lanovce. Vrchol hory je označen velkým zlatým křížem. Procházíme se kolem meteorologické stanice, krádce navštěvujeme sousední Tyrolsko a překvapivě tu není ani taková zima jak bych dle ostatních turistů čekal. Kocháme se krásným rozhledem na okolní alpské velikány, na město Garmisch-Partenkirchen zkráceně Ga-Pa. Doufal jsem, že by možná mohlo být vidět i to naše stověžaté městečko, ale to už bych chtěl příliš.
Spokojeni se zastávkou, rozhodujeme se i pro náhradní tip na výlet, pohádkové hrady Neuschwanstein a Hohenschwangau ležících od Ga-Pa necelou hodinku cesty. Počasí se mění každým kilometrem. K hradům přijíždíme za hustého deště, přesto jako mávnutím kouzelného proutku z auta vystupujeme opět do suchého počasí. Nemáme moc času, projdeme si městečko Schwangau jen zespod. Víc času nemáme. Nedá nám to. Lehce měníme plány, dojdeme i k hradu hecujeme se! Turistický ukazatel píše 20min, to dáme za 10, nejsme přeci žádná béčka. U brány k hradu Neuschwanstein znovu měníme plány. Míříme k lávce Mainbrücke, odkud by údajně měl být nejkrásnější výhled na výše zmíněný hrad. Na dřevěné lávce mě trápí závratě. Co bych neudělal pro skvělou fotku? Z oblohy se zahřmí, nejvyšší čas to tu opustit. Návrat do auta za sucha nestíháme. Promokáme durch. Před námi je ještě dlouhá cesta. Víme, že není čas ztrácet čas. Máme to do hotelu tak, tak. Rezervace nám platí do půlnoci.
Navigace nás vede přes Fern Pass, přes údolí řeky Imst, kolem Lago di Resia až k odbočce na Stelvio Passo. Únava po náročném dnu se projevuje. Ruce do vánočky mi v ostrých vranečkách nestačí, řadím mezi jedna, dva jen výjimečně třetí rychlostní stupeň. Zasměji se nad značkou nejvyšší povolené rychlosti 70km/h. Po 10kilometrech už nechci, po 20km už opravdu nemůžu. Sahám si na dno svých sil. Za volantem se spíše trápím. Vidím maximálně do následující zatáčky. Orientuji se jen podle navigace. Tohle je ta nejvíc šílená silnice po jaké jsem kdy jel. Tohle má být to motoristické nebíčko o němž všichni básní? Do Bormia se sjíždí o poznání lépe. Vidina postele a sprchy mne žene kupředu, blíž cíly cesty. Dostávám jasnou otázku od spolujezdce Scaryho: „Nespíš?“ Odpovídám nejistě, reaguji více méně jen na rovnou bílou stužku mezi stěnami tunelu. Více vnímám až troubení truckera, jenž mi poslední kilometr jede nalepený na nárazníku, aby mě následně na plné čáře předjel. Šok přichází před hotelem. Je neprodyšně uzavřen. Rolety stažené, nic nenasvědčuje tomu, že tu s námi počítají. Hledáme hlavní vchod, zkoušíme telefon, vyzvání, ale nikdo mi jej nebere. Ač spacáky v autě máme, neradi bychom je použily. Spása, zatlačím na gombík tvářící se jako zvonek. Vylézá ospalí Ital. Moji rezervaci přijímá, ale aby nám vrátil probuzení lámanou angličtinou určuje snídani do sedmé hodiny ranní. Navrch přidá přání dlouhého spánku, parchant. My, oba cestovatelé odpadáváme do čisté postele a tím pro nás den končí.
http://janhavlat.rajce.idnes.cz/Zugspit ... _5.7.2012/
Den druhý 6.7.2012 (státní svátek Den upálení mistra Jan Husa)
294km; Sondalo, Tirano, Bernina Pass (2328m n. m.), St.Moritz, Julier Pass (2284m n. m.), Davos, Flüela Pass (2383 m n. m.), Tirano, Sondalo.
Italovi se půlnoční šprým povedl. (Možná to byl špatný překlad.) Hajzl jeden, mumlám si pod strništěm. Vracím se na pokoj, abych na sebe pustil vlažnou sprchu. K čemu je ten provázek a proč se sprchou pouštím i vodu v umyvadle? Prostě Itálie, jak má být. Dnes je na programu okružní jízda přes švýcarské alpské průsmyky, passa jak se jim ve zdejších končinách říká. Jmenovitě navštívíme: Bernina Pass, Julier Pass a Flüela Pass. Krapet místní kultury zažijeme v St. Moritzu a Davosu, městečkách mezi nimi ležících.
Po snídani vyrážíme vstříc dobrodružství. V Tiranu ukážeme poprvé za dovolenou cestovní pasy. Počasí je chvilkové, spíše nevlídné. Chvilku mrholí, chvilku je pod mrakem, chvilku lehce prší. Začínáme drsně stoupat do hor. Užívám si krásné cesty. Proti všem předpokladům je silnice volná, s minimálním provozem. Ačkoli tahle jízda není o rychlosti, soustředím se na hledání vhodného brzdného bodu, přesné řazení a precizní najíždění do zatáček. Kolem nás se otvírají krásná panoramata hor, zalesněných kopců či horských vesniček. Všechno jako přes kopírák.
Domov švýcarské smetánky, St. Moritz, je úchvatný. Procházíme kolem obchodů s luxusním zbožím dolu k jezeru. Je to ospalí venkov s vybaveností města. Nikam nespěcháme, není kam. Julier Passem se mění ráz krajiny ve spíše hornatý. Louky, lesy i rozkvetlé květiny ubyly, obydlení prořídlo. Na jednom odpočívadle svačíme, pozorujíce při tom nadšením vyzařující z ostatních řidičů.
Další bod cesty, Davos, prý nejošklivější středisko zimních sportů v Alpách. Nám se hodí jeho poloha i jako výchozí místo k sjezdu Füela Passu. V Davosu nacházíme krásný park a především nějakou místní slavnost, festival jazzu či co to je. Zřejmě nejvíce nás zaujala místní zvláštnost, pojízdná hospoda. Štangasti šlapají do pedálů zatímco hospodský, řidič za volantem, popijí pouze kolu. Zajímavý obrázek. Asi to doma také zavedu, věřím, že by se to ujalo.
Na Füela Passu pozorujeme stáda pasoucích krav, projíždíme údolím mezi horskými velikány. Zpět do našeho přechodného bydliště, velí Scary, nebo zase přijedeme o půlnoci. Na hotelu baštím vynikající pizzu. Italovi vracím ráno, dávám si s ní na čas. Zase se kvůli mně ten bídák nevyspí. Na „naschvály“ vedeme 2:1. Juchůůů.
http://janhavlat.rajce.idnes.cz/Bernina ... _6.7.2012/
Den třetí 7.7.2012
284km; Sondalo, Bormio, Stelvio Passo (2757m n. m), Resia Pass, Lago di Resia, St.Valentino, Merano, Stelvio Passo (2757m n. m), Sondalo.
Ještě máme v paměti čtvrteční, půlnoční, přejezd přes Stelvio, nicméně tohle je jiný den a jiné Stelvio, to krásné, to na jež jsme se tak těšili. Hučící vítr, vodopády, vůně spáleného benzínu, oleje a řev vytočených motorů. Nebe bez mráčku, sluneční paprsky dopadají na modrou haubnu šerbelu. Stoupáme serpentinami, projíždíme skrz tunely. O zábavu se nám stará nadávající motorkář jedoucí mi těsně za zadkem. „Nelep se mi na prdel, nejsem tvoje stará.“ Mroukám si česky. Vracečka střídá vracečku až do nejvyššího místa passa, motoristického vrcholu ve výšce 2757m n. m. Je tu pěkně rušno, provoz jako na pražské magistrále. Pod kola se nám motají cyklisti, motocyklisti, veteráni, sportovní vozy, karavany i obyčejné vozidla. Zkrátka vše co vás napadne. Na přilehlém parkovišti potkáváme něco jako KSA. Na malou chvilku se mezi ně vklíníme. Puma je ve správné společnosti Lotusů, Lamborghini, Ferrari, Porsche … tam kam svým sportovním pojetím neomylně patří.
Cestou k jezeru Resia projíždíme vesnicí s určitě zajímavým názvem St. Valentino, ocení hlavně romantici, romantičky. Celý další den probíhá nad očekávání dobře. Fascinují nás teplotní rozdíly mezi jednotlivými úseky. Zastavujeme ve vesnici Curon Venosta, u níž se nachází zatopená věž. Fotíme se, procházíme pláž, vegetíme.
Italská siesta nám hatí plány oběda. Ani ve Švýcarských gasthofech nikdo nepracuje. Volíme náhradní řešení, trošku z nouze, trošku zachváceni letním počasím. V Meranu si objednáváme znamenitý zmrzlinový pohár. Rozplývá se na jazyku. V tropických teplotách, které tady panuje přichází vhod. Neskutečný teplotní rozdíl oproti našim předešlým chladným a uplakaným dnům. Litujeme, že jsme po předešlých zkušenostech nechali plavky na hotelu a proto se pečeme v riflích. Znovu jsme tak trochu za exoty, avšak tentokrát o něco menší než na Zugspitze první den výletu.
Po ranní rozcvičce a nadšení ze Stelvia Passa se vracíme v podvečer zpět do Sondala opět přes tento průsmyk. Pořád je to ta nejvíc šílená silnice v Evropě, ale teď už také ta nejvíce nejlepší silnice v Evropě. V tyto hodiny navíc okořeněna minimálním provozem. Poznáváme skutečné motoristické nebíčko, o kterém všichni básní včetně známého pořadu TopGear. Jsme odpočatí, uvolnění. Cyklisté, motocyklisté, karavany a další křápy jsou dávno fuč. Silnice je jenom pro nás, tedy jen ti strašáci z obdoby alá KSA si ještě nedali pokoj a zaclánějí tady. Všímám si zajímavého detailu, jsem jediný, kdo si poctivě nadjíždí do každé zatáčky! Na vrcholu Passa jsou nám dlouhé kalhoty a mikiny vhod. Konečně někam svým vzezřením zapadáme. Fotím se u cedule s maximální nadmořskou výškou, mám splněno. Teď můžeme jet na pizzu a na kutě.
http://janhavlat.rajce.idnes.cz/Stelvio ... _7.7.2012/
Den čtvrtý 8.7.2012
245km; Sondalo, Tirano, Lago di Como, Varenna, Lecco, Bellagio, Como, Cernobbio, Marzio.
Čeká nás přesun a odpočinkovější den. Ital v hotelu má již jistě radost, že se nás konečně zbaví. Průjezd přes Arosu, Chur a San Bernandino Pass si necháme na jinou dovolenou. Volíme cestu po italské straně, s menším nájezdem kilometrů a více zastávkami kolem jezera Como, kam toužíme zavítat. Na jezero Como se po loňské zkušenosti s podobným severoitalským jezerem Garda hrozně moc těším. Turistický průvodce doporučuje městečko Varenna se starobylým kostelem, malým přístavem plným kavárniček a restaurací. Z přístavu by měl jet trajekt do Bellagia, daším tipem z průvodce. Trajekt však pro dnešek nepluje. Musíme volit okružní cestu autem kolem celého jezera, nic jiného nám nezbývá, ale také nás to nijak nerozčiluje. Cesta vede po krásných, úzkých, křivolakých okreskách lemujících z jedné strany skály, z druhé jezero.
V Bellagiu stojí za okouknutí promenáda, park a celkově je městečko více nabyto turisty oproti Varenně. Jsem v Itálii a stále mám opálený jen levý loket. Co dělám špatně? Bylo by fajn to změnit. Vybíráme si malou plážičku s výhledem na mladé Švýcarky. Nic nám nechybí, neboť i voda v jezeře je osvěžující. Stejně mi to nedalo a alespoň ze srandy jsem si musel při vstupu do vody zakřičet: „Na pytel néé!“
K večeru máme příjemného pečení i koupání v tomto letovisku dost, je na čase najít další přechodné bydliště. Cestou se chci ještě zastavit na kopci Monte Bisbino, odkud by prý měli být nádherné paronamatické fotky, ale odbočku na něj přes usilovné hledání ve vesnici Cernobbio nenacházím. Při hledání mne fascinuje, z čeho všeho jsou Italové schopni udělat obousměrný provoz. Pro představu, skůtry tu při míjení škrtají zrcátky. Vesničku Marzio, naše další bydliště, nacházíme bez problémů. Cesta je opět tak maximálně pro jedno auto. Je vidět, že se s tím Italové prostě nepářou. Ubytování, rodinný hotel, na nás od samého počátku udělal velký dojem. Ochotný personál, který čte mé myšlenky. Všem jej vřele doporučuji.
http://janhavlat.rajce.idnes.cz/Lago_di ... _8.7.2012/
Den pátý 9.7.2012
70km; Marzio, Gandria, Lugano, Melide (Swissminiatur), Marzio.
Další volnější den. Dopoledne je v plánu stará rybářská vesnička Gandria, pověstná svými domy postavenými ve skále, tady musí být problém i obyčejné stěhování. Cedule privat sice znamenají, že jdeme přes soukromý pozemek, to je pouze informativní, nikoli zákazové značení. Postarší Italo-švýcarka se na nás jen pousměje, bonjorno a jde se dál. Středoevropan jako jsem já žasne.
Lugano nás vítá přesně, tak jak se na nejslunnější město v Evropě sluší. Užíváme si další tropický den. Procházíme si město, park, pláže i přístav. Scaryho ve městě zaujala dobijecí stanice na elektromobily včetně nabíjené Tesly. Po obědě se přesouváme zase o kousek vedle. Z centra města do přilehlé aglomerace, pokud se to tak dá nazvat.
Miniaturní Švýcarsko, mne nemohlo zklamat. Do nejmenších detailů propracované modely staveb, pohyblivých vláčků, lanovek, plujících lodiček. Nalezli jsme například i Zurichšské letiště s letadélky nebo průchozí Milánský Dóm. Támhle to poznávám, tady jsme už přeci byli. Pozastavujeme se nad některými výbornými nápady i zpracováním. Po té co jsme si areál prošli snad dvakrát kolem dokola se s modýlky loučíme: „Díky a zase někdy na viděnou.“ Závěr skvělého dne patří opět koupání. Nacházíme si odlehlé místo s parkovištěm. Voda stejně čistá a osvěžující jako v jezeře Como. Přiznám se, tyhle jezera těm bláznovým taliánům závidím. Je to tu skoro jako u moře, jen ta voda není slaná. Každý den jedno jezero, vyhlašujeme náš nový cíl. Como jsme ozkusili včera, dnes Luganské jezero a zítra… Zítra pojedeme k Maggiore, plánujeme si!
http://janhavlat.rajce.idnes.cz/Gandria ... _9.7.2012/
http://janhavlat.rajce.idnes.cz/Swissmi ... _9.7.2012/
Den šestý 10.7.2012
110km; Marzio, Angera, Monvalle, Luino, Porto Ceresio, Marzio.
Jak již bylo dohodnuto dříve pondělní ráno vyrážíme na výlet k jezeru Maggiore. Využíváme tip z průvodce hrad Rocca Borromeo. Nacházíme tam milé překvapení v podobě výstavy hraček. Společně s hrající muzikou působí hororově děsivě. Našli jsme i bratrance Chuckyho. Kdyby měl zabudovaný reproduktor, určitě by vřískal něco ve stylu: „Chachachacha, I kill you.“
Největší dnešní atrakcí má být písečná pláž u vesnice Monvalle, prý ta největší na jezeře. Cestou k ní míjíme ideální koupací místa. Průvodce nám do teď radí dobře, tak proč mu nevěřit i nyní. Ovšem v Monvalle není ani noha, pláž nacházíme s obtížemi navíc se zhoršilo počasí. Na koupání to není. Za deště se přesouváme k náhradnímu programu do přístavu Luino, ležícímu o něco více severně. Hm, po chvilce tam taky prší. Mraky a déšť nás dohánějí. Už víme, že cíl vykoupat se i v třetím jezeru nesplníme. Stará pravda ohledně těchto míst, jež se nám za cestu několikrát osvědčila: Za kopcem je jiné počasí. Budu se opakovat, zase tomu tak bylo. Ač není pařák jako včera, koupeme se na závěr dne opět v Luganské jezeře.
http://janhavlat.rajce.idnes.cz/Lago_Ma ... 10.7.2012/
Druhý letošní motoristický vrchol na mě a mého spolucestujícího Scaryho čeká při našem 10 denním putování po německých, rakouských, italských, švýcarských a z části francouzských cestách. Bonbónek na závěr je obligátní zastavení na světoznámém okruhu Nürburgring Nordschleife, kam zavítáme v rámci 15tého výročí od začátku výroby sportovního vozu Ford Puma, který při této cestě osedláme. Pohodlně se usaďte, začínáme!
Den první 5.7.2012 (státní svátek Cyrila a Metoděje)
770km; Sedlčany, Garmisch-Partenkirchen, Neuschwanstein, Fern Pass (1212m n. m.), Resia Pass, Stelvio Passo (2757m n. m.), Sondalo.
Scarynu začíná dovolená vlastně již vpodvečer předešlého dne, kdy přijíždí do místa našeho startu, tedy do mé rodné vísky, Sedlčan. Večer probíhají ještě poslední přípravy, vše máme nachystáno, splněno a jdeme na pivo.
Ráno vstáváme kolem páté hodiny. Zatím vše dle plánu. Hned první čáru přes rozpočet vytváří zamknutá branka od vjezdu ke garážím. Aj karamba, můj klíc nefunguje. Místo poklidné cesty budeme mít hned první den hektický. Ztratili jsme sháněním klíče cca hodinu, správce to vzal s rozumem, ale viník se kupodivu cítil ranní probuzením dotčen. Doufejme, že nás už další trable nečekají. Při poklidném dálničním přesunu přes Mnichov do Garmisch-Partenkirchenu se nic zvláštního neděje. V městečku zastavujeme u vlakového nádraží, kousek od dolní stanice zubačky jedoucí na vrchol nejvyšší německé hory Zugspitze (2962m n. m). Nebe téměř bez mráčku. Vlak bude zrovna odjíždět. Paráda, na nic nečekáme, platíme dva lístky a hurá na pokoření prvního, horského, vrcholu. Dole se ještě potíme v letním oblečení, kraťasech a tričkách, ale ve výších polohách již přituhuje. Jsme to ale blbci, jezdit v létě za sněhem. Nabírám bílou hmotu do sandálů, brrr, tohle jsem nedomyslel. Kolem pobíhají rákosky v zimních bundách. Vypadám jako exot, zde více než obvykle. Poslední trasu trávíme v lanovce. Vrchol hory je označen velkým zlatým křížem. Procházíme se kolem meteorologické stanice, krádce navštěvujeme sousední Tyrolsko a překvapivě tu není ani taková zima jak bych dle ostatních turistů čekal. Kocháme se krásným rozhledem na okolní alpské velikány, na město Garmisch-Partenkirchen zkráceně Ga-Pa. Doufal jsem, že by možná mohlo být vidět i to naše stověžaté městečko, ale to už bych chtěl příliš.
Spokojeni se zastávkou, rozhodujeme se i pro náhradní tip na výlet, pohádkové hrady Neuschwanstein a Hohenschwangau ležících od Ga-Pa necelou hodinku cesty. Počasí se mění každým kilometrem. K hradům přijíždíme za hustého deště, přesto jako mávnutím kouzelného proutku z auta vystupujeme opět do suchého počasí. Nemáme moc času, projdeme si městečko Schwangau jen zespod. Víc času nemáme. Nedá nám to. Lehce měníme plány, dojdeme i k hradu hecujeme se! Turistický ukazatel píše 20min, to dáme za 10, nejsme přeci žádná béčka. U brány k hradu Neuschwanstein znovu měníme plány. Míříme k lávce Mainbrücke, odkud by údajně měl být nejkrásnější výhled na výše zmíněný hrad. Na dřevěné lávce mě trápí závratě. Co bych neudělal pro skvělou fotku? Z oblohy se zahřmí, nejvyšší čas to tu opustit. Návrat do auta za sucha nestíháme. Promokáme durch. Před námi je ještě dlouhá cesta. Víme, že není čas ztrácet čas. Máme to do hotelu tak, tak. Rezervace nám platí do půlnoci.
Navigace nás vede přes Fern Pass, přes údolí řeky Imst, kolem Lago di Resia až k odbočce na Stelvio Passo. Únava po náročném dnu se projevuje. Ruce do vánočky mi v ostrých vranečkách nestačí, řadím mezi jedna, dva jen výjimečně třetí rychlostní stupeň. Zasměji se nad značkou nejvyšší povolené rychlosti 70km/h. Po 10kilometrech už nechci, po 20km už opravdu nemůžu. Sahám si na dno svých sil. Za volantem se spíše trápím. Vidím maximálně do následující zatáčky. Orientuji se jen podle navigace. Tohle je ta nejvíc šílená silnice po jaké jsem kdy jel. Tohle má být to motoristické nebíčko o němž všichni básní? Do Bormia se sjíždí o poznání lépe. Vidina postele a sprchy mne žene kupředu, blíž cíly cesty. Dostávám jasnou otázku od spolujezdce Scaryho: „Nespíš?“ Odpovídám nejistě, reaguji více méně jen na rovnou bílou stužku mezi stěnami tunelu. Více vnímám až troubení truckera, jenž mi poslední kilometr jede nalepený na nárazníku, aby mě následně na plné čáře předjel. Šok přichází před hotelem. Je neprodyšně uzavřen. Rolety stažené, nic nenasvědčuje tomu, že tu s námi počítají. Hledáme hlavní vchod, zkoušíme telefon, vyzvání, ale nikdo mi jej nebere. Ač spacáky v autě máme, neradi bychom je použily. Spása, zatlačím na gombík tvářící se jako zvonek. Vylézá ospalí Ital. Moji rezervaci přijímá, ale aby nám vrátil probuzení lámanou angličtinou určuje snídani do sedmé hodiny ranní. Navrch přidá přání dlouhého spánku, parchant. My, oba cestovatelé odpadáváme do čisté postele a tím pro nás den končí.
http://janhavlat.rajce.idnes.cz/Zugspit ... _5.7.2012/
Den druhý 6.7.2012 (státní svátek Den upálení mistra Jan Husa)
294km; Sondalo, Tirano, Bernina Pass (2328m n. m.), St.Moritz, Julier Pass (2284m n. m.), Davos, Flüela Pass (2383 m n. m.), Tirano, Sondalo.
Italovi se půlnoční šprým povedl. (Možná to byl špatný překlad.) Hajzl jeden, mumlám si pod strništěm. Vracím se na pokoj, abych na sebe pustil vlažnou sprchu. K čemu je ten provázek a proč se sprchou pouštím i vodu v umyvadle? Prostě Itálie, jak má být. Dnes je na programu okružní jízda přes švýcarské alpské průsmyky, passa jak se jim ve zdejších končinách říká. Jmenovitě navštívíme: Bernina Pass, Julier Pass a Flüela Pass. Krapet místní kultury zažijeme v St. Moritzu a Davosu, městečkách mezi nimi ležících.
Po snídani vyrážíme vstříc dobrodružství. V Tiranu ukážeme poprvé za dovolenou cestovní pasy. Počasí je chvilkové, spíše nevlídné. Chvilku mrholí, chvilku je pod mrakem, chvilku lehce prší. Začínáme drsně stoupat do hor. Užívám si krásné cesty. Proti všem předpokladům je silnice volná, s minimálním provozem. Ačkoli tahle jízda není o rychlosti, soustředím se na hledání vhodného brzdného bodu, přesné řazení a precizní najíždění do zatáček. Kolem nás se otvírají krásná panoramata hor, zalesněných kopců či horských vesniček. Všechno jako přes kopírák.
Domov švýcarské smetánky, St. Moritz, je úchvatný. Procházíme kolem obchodů s luxusním zbožím dolu k jezeru. Je to ospalí venkov s vybaveností města. Nikam nespěcháme, není kam. Julier Passem se mění ráz krajiny ve spíše hornatý. Louky, lesy i rozkvetlé květiny ubyly, obydlení prořídlo. Na jednom odpočívadle svačíme, pozorujíce při tom nadšením vyzařující z ostatních řidičů.
Další bod cesty, Davos, prý nejošklivější středisko zimních sportů v Alpách. Nám se hodí jeho poloha i jako výchozí místo k sjezdu Füela Passu. V Davosu nacházíme krásný park a především nějakou místní slavnost, festival jazzu či co to je. Zřejmě nejvíce nás zaujala místní zvláštnost, pojízdná hospoda. Štangasti šlapají do pedálů zatímco hospodský, řidič za volantem, popijí pouze kolu. Zajímavý obrázek. Asi to doma také zavedu, věřím, že by se to ujalo.
Na Füela Passu pozorujeme stáda pasoucích krav, projíždíme údolím mezi horskými velikány. Zpět do našeho přechodného bydliště, velí Scary, nebo zase přijedeme o půlnoci. Na hotelu baštím vynikající pizzu. Italovi vracím ráno, dávám si s ní na čas. Zase se kvůli mně ten bídák nevyspí. Na „naschvály“ vedeme 2:1. Juchůůů.
http://janhavlat.rajce.idnes.cz/Bernina ... _6.7.2012/
Den třetí 7.7.2012
284km; Sondalo, Bormio, Stelvio Passo (2757m n. m), Resia Pass, Lago di Resia, St.Valentino, Merano, Stelvio Passo (2757m n. m), Sondalo.
Ještě máme v paměti čtvrteční, půlnoční, přejezd přes Stelvio, nicméně tohle je jiný den a jiné Stelvio, to krásné, to na jež jsme se tak těšili. Hučící vítr, vodopády, vůně spáleného benzínu, oleje a řev vytočených motorů. Nebe bez mráčku, sluneční paprsky dopadají na modrou haubnu šerbelu. Stoupáme serpentinami, projíždíme skrz tunely. O zábavu se nám stará nadávající motorkář jedoucí mi těsně za zadkem. „Nelep se mi na prdel, nejsem tvoje stará.“ Mroukám si česky. Vracečka střídá vracečku až do nejvyššího místa passa, motoristického vrcholu ve výšce 2757m n. m. Je tu pěkně rušno, provoz jako na pražské magistrále. Pod kola se nám motají cyklisti, motocyklisti, veteráni, sportovní vozy, karavany i obyčejné vozidla. Zkrátka vše co vás napadne. Na přilehlém parkovišti potkáváme něco jako KSA. Na malou chvilku se mezi ně vklíníme. Puma je ve správné společnosti Lotusů, Lamborghini, Ferrari, Porsche … tam kam svým sportovním pojetím neomylně patří.
Cestou k jezeru Resia projíždíme vesnicí s určitě zajímavým názvem St. Valentino, ocení hlavně romantici, romantičky. Celý další den probíhá nad očekávání dobře. Fascinují nás teplotní rozdíly mezi jednotlivými úseky. Zastavujeme ve vesnici Curon Venosta, u níž se nachází zatopená věž. Fotíme se, procházíme pláž, vegetíme.
Italská siesta nám hatí plány oběda. Ani ve Švýcarských gasthofech nikdo nepracuje. Volíme náhradní řešení, trošku z nouze, trošku zachváceni letním počasím. V Meranu si objednáváme znamenitý zmrzlinový pohár. Rozplývá se na jazyku. V tropických teplotách, které tady panuje přichází vhod. Neskutečný teplotní rozdíl oproti našim předešlým chladným a uplakaným dnům. Litujeme, že jsme po předešlých zkušenostech nechali plavky na hotelu a proto se pečeme v riflích. Znovu jsme tak trochu za exoty, avšak tentokrát o něco menší než na Zugspitze první den výletu.
Po ranní rozcvičce a nadšení ze Stelvia Passa se vracíme v podvečer zpět do Sondala opět přes tento průsmyk. Pořád je to ta nejvíc šílená silnice v Evropě, ale teď už také ta nejvíce nejlepší silnice v Evropě. V tyto hodiny navíc okořeněna minimálním provozem. Poznáváme skutečné motoristické nebíčko, o kterém všichni básní včetně známého pořadu TopGear. Jsme odpočatí, uvolnění. Cyklisté, motocyklisté, karavany a další křápy jsou dávno fuč. Silnice je jenom pro nás, tedy jen ti strašáci z obdoby alá KSA si ještě nedali pokoj a zaclánějí tady. Všímám si zajímavého detailu, jsem jediný, kdo si poctivě nadjíždí do každé zatáčky! Na vrcholu Passa jsou nám dlouhé kalhoty a mikiny vhod. Konečně někam svým vzezřením zapadáme. Fotím se u cedule s maximální nadmořskou výškou, mám splněno. Teď můžeme jet na pizzu a na kutě.
http://janhavlat.rajce.idnes.cz/Stelvio ... _7.7.2012/
Den čtvrtý 8.7.2012
245km; Sondalo, Tirano, Lago di Como, Varenna, Lecco, Bellagio, Como, Cernobbio, Marzio.
Čeká nás přesun a odpočinkovější den. Ital v hotelu má již jistě radost, že se nás konečně zbaví. Průjezd přes Arosu, Chur a San Bernandino Pass si necháme na jinou dovolenou. Volíme cestu po italské straně, s menším nájezdem kilometrů a více zastávkami kolem jezera Como, kam toužíme zavítat. Na jezero Como se po loňské zkušenosti s podobným severoitalským jezerem Garda hrozně moc těším. Turistický průvodce doporučuje městečko Varenna se starobylým kostelem, malým přístavem plným kavárniček a restaurací. Z přístavu by měl jet trajekt do Bellagia, daším tipem z průvodce. Trajekt však pro dnešek nepluje. Musíme volit okružní cestu autem kolem celého jezera, nic jiného nám nezbývá, ale také nás to nijak nerozčiluje. Cesta vede po krásných, úzkých, křivolakých okreskách lemujících z jedné strany skály, z druhé jezero.
V Bellagiu stojí za okouknutí promenáda, park a celkově je městečko více nabyto turisty oproti Varenně. Jsem v Itálii a stále mám opálený jen levý loket. Co dělám špatně? Bylo by fajn to změnit. Vybíráme si malou plážičku s výhledem na mladé Švýcarky. Nic nám nechybí, neboť i voda v jezeře je osvěžující. Stejně mi to nedalo a alespoň ze srandy jsem si musel při vstupu do vody zakřičet: „Na pytel néé!“
K večeru máme příjemného pečení i koupání v tomto letovisku dost, je na čase najít další přechodné bydliště. Cestou se chci ještě zastavit na kopci Monte Bisbino, odkud by prý měli být nádherné paronamatické fotky, ale odbočku na něj přes usilovné hledání ve vesnici Cernobbio nenacházím. Při hledání mne fascinuje, z čeho všeho jsou Italové schopni udělat obousměrný provoz. Pro představu, skůtry tu při míjení škrtají zrcátky. Vesničku Marzio, naše další bydliště, nacházíme bez problémů. Cesta je opět tak maximálně pro jedno auto. Je vidět, že se s tím Italové prostě nepářou. Ubytování, rodinný hotel, na nás od samého počátku udělal velký dojem. Ochotný personál, který čte mé myšlenky. Všem jej vřele doporučuji.
http://janhavlat.rajce.idnes.cz/Lago_di ... _8.7.2012/
Den pátý 9.7.2012
70km; Marzio, Gandria, Lugano, Melide (Swissminiatur), Marzio.
Další volnější den. Dopoledne je v plánu stará rybářská vesnička Gandria, pověstná svými domy postavenými ve skále, tady musí být problém i obyčejné stěhování. Cedule privat sice znamenají, že jdeme přes soukromý pozemek, to je pouze informativní, nikoli zákazové značení. Postarší Italo-švýcarka se na nás jen pousměje, bonjorno a jde se dál. Středoevropan jako jsem já žasne.
Lugano nás vítá přesně, tak jak se na nejslunnější město v Evropě sluší. Užíváme si další tropický den. Procházíme si město, park, pláže i přístav. Scaryho ve městě zaujala dobijecí stanice na elektromobily včetně nabíjené Tesly. Po obědě se přesouváme zase o kousek vedle. Z centra města do přilehlé aglomerace, pokud se to tak dá nazvat.
Miniaturní Švýcarsko, mne nemohlo zklamat. Do nejmenších detailů propracované modely staveb, pohyblivých vláčků, lanovek, plujících lodiček. Nalezli jsme například i Zurichšské letiště s letadélky nebo průchozí Milánský Dóm. Támhle to poznávám, tady jsme už přeci byli. Pozastavujeme se nad některými výbornými nápady i zpracováním. Po té co jsme si areál prošli snad dvakrát kolem dokola se s modýlky loučíme: „Díky a zase někdy na viděnou.“ Závěr skvělého dne patří opět koupání. Nacházíme si odlehlé místo s parkovištěm. Voda stejně čistá a osvěžující jako v jezeře Como. Přiznám se, tyhle jezera těm bláznovým taliánům závidím. Je to tu skoro jako u moře, jen ta voda není slaná. Každý den jedno jezero, vyhlašujeme náš nový cíl. Como jsme ozkusili včera, dnes Luganské jezero a zítra… Zítra pojedeme k Maggiore, plánujeme si!
http://janhavlat.rajce.idnes.cz/Gandria ... _9.7.2012/
http://janhavlat.rajce.idnes.cz/Swissmi ... _9.7.2012/
Den šestý 10.7.2012
110km; Marzio, Angera, Monvalle, Luino, Porto Ceresio, Marzio.
Jak již bylo dohodnuto dříve pondělní ráno vyrážíme na výlet k jezeru Maggiore. Využíváme tip z průvodce hrad Rocca Borromeo. Nacházíme tam milé překvapení v podobě výstavy hraček. Společně s hrající muzikou působí hororově děsivě. Našli jsme i bratrance Chuckyho. Kdyby měl zabudovaný reproduktor, určitě by vřískal něco ve stylu: „Chachachacha, I kill you.“
Největší dnešní atrakcí má být písečná pláž u vesnice Monvalle, prý ta největší na jezeře. Cestou k ní míjíme ideální koupací místa. Průvodce nám do teď radí dobře, tak proč mu nevěřit i nyní. Ovšem v Monvalle není ani noha, pláž nacházíme s obtížemi navíc se zhoršilo počasí. Na koupání to není. Za deště se přesouváme k náhradnímu programu do přístavu Luino, ležícímu o něco více severně. Hm, po chvilce tam taky prší. Mraky a déšť nás dohánějí. Už víme, že cíl vykoupat se i v třetím jezeru nesplníme. Stará pravda ohledně těchto míst, jež se nám za cestu několikrát osvědčila: Za kopcem je jiné počasí. Budu se opakovat, zase tomu tak bylo. Ač není pařák jako včera, koupeme se na závěr dne opět v Luganské jezeře.
http://janhavlat.rajce.idnes.cz/Lago_Ma ... 10.7.2012/