Zpátky do minulosti 4
Napsal: 26 čer 2006 20:17
BMW E31 – Big Coupé
Nesmrtelná šestka coupé E24 byla typickým autem ze staré školy. Klasický bavorák se vzhledem žraloka, kterého nepřestaneme milovat. Jenže každý příběh jednou skončí, aby mohl začít jiný. Ve Frankfurtu roku 1989však začal takový revoluční příběh. Nové coupé 850i bylo designově i technicky o století dál než předchůdce. Dle mého názoru byl konec 80.let celkově technicky zvratový – viz další vesmírné lodě made in Germany Porsche 959 a hlavní konkurent osmičky Mercedes-Benz SL („žehlička“-jeden z nejhezčích meďáků).
Osmpade byla vybavena hi-end technikou určenou pro hi-money klientelu. Celohliníkový motor V12 5.0L 220 kw se dodával se 6.st manuálem či 4 st. automatem ZF (4HP24). Auto mělo sportovní podvozek, aktivní kinematiku zadní nápravy (ARAK), posilovač řízení, ABS, v základu 2 airbagy, stabilizaci, protiprokluz (ASC+T) a systém EEPC (electronic engine power control).
Roku 1992 se přechází na označení 850Ci, na sklonku let 93/94 se světu ukazuje osmiválcová sestřička 840Ci 4.0L 210 kw, která má v případě manuální převodovky pouze 5. stupnů.
V ´96 se inovuje – 850Ci má objem 5.4L, výkon 240 kw a to pouze s automatikou.
840Ci má také vyšší objem a to 4.4L, stejný výkon 210 kw, ale krouťák skočil na 420 N.m a už i 6 st. manuál, 5 st. automat. Na závěr jsem si nechal dvě libovky. Když se vrátíme do roku 1993 tak se dostaneme ke špičkové verzi 850CSi s 280 kw a 550 N.m . Motor se totiž stavěl v dílně u chlapíků z Motorsportu a nese logo ///M, na rozdíl od zbytku auta, byla to totiž 850CSi nikoli M8. Ta se sice také vyvíjela, ale nápad neopustil bránu továrny. CSiíčko mělo samozřejmě pevnější podvozek, silnější brzdy, jiné nárazníky, typická M3 zrcátka a kola z M5. Na rozdíl od dálničního expresu 850i/Ci to bylo opravdu sportovní auto i přes váhový handicap 1865 kg živé váhy. Osmičkou se zabývala i ALPINA v podobě většího luxusu, výkonu, individuality, ale pro pár šťastlivců připravila opravdu kusovou záležitost – Alpina B12 5.7 /850CSi. Na rozdíl od „normálních“ B12tek měla karbonovou kapotu s průduchy pod kterou ukrývala emkový CSi motor. Objem z 5.6 -> 5.7L, výkon z 280 -> 306 kw, 581 N.m , zrychlení z 0-100kmh za rovných 5 sec, maximálka 300kmh (na rozdíl od všech osmiček včetně CSi, které byly el.omezeny na 250kmh). Unikátnost vidím v tom, že se u ALPINY pustili do tohoto motoru, neboť ///M auta nejsou jejich cílem. Vyjímkami, nepotvrzující pravidlo(!) byly E30 M3 a Z8, ale E30 dostala šestiválec (B6 3.5S) a Z8 přišla v Buchloe o M5 V8 motor + manuál a dostala upravený V8 z 540i s automatickou převodovkou.
Tím bych zakončil příběh o tomto dodnes jedinečném coupé. Osmička dokáže stále svým stylem a charakterem zesměšnit celou řadu aut.
PS: Kdyby někdo našel faktickou chybu, tak mně opravte, Díky
Nesmrtelná šestka coupé E24 byla typickým autem ze staré školy. Klasický bavorák se vzhledem žraloka, kterého nepřestaneme milovat. Jenže každý příběh jednou skončí, aby mohl začít jiný. Ve Frankfurtu roku 1989však začal takový revoluční příběh. Nové coupé 850i bylo designově i technicky o století dál než předchůdce. Dle mého názoru byl konec 80.let celkově technicky zvratový – viz další vesmírné lodě made in Germany Porsche 959 a hlavní konkurent osmičky Mercedes-Benz SL („žehlička“-jeden z nejhezčích meďáků).
Osmpade byla vybavena hi-end technikou určenou pro hi-money klientelu. Celohliníkový motor V12 5.0L 220 kw se dodával se 6.st manuálem či 4 st. automatem ZF (4HP24). Auto mělo sportovní podvozek, aktivní kinematiku zadní nápravy (ARAK), posilovač řízení, ABS, v základu 2 airbagy, stabilizaci, protiprokluz (ASC+T) a systém EEPC (electronic engine power control).
Roku 1992 se přechází na označení 850Ci, na sklonku let 93/94 se světu ukazuje osmiválcová sestřička 840Ci 4.0L 210 kw, která má v případě manuální převodovky pouze 5. stupnů.
V ´96 se inovuje – 850Ci má objem 5.4L, výkon 240 kw a to pouze s automatikou.
840Ci má také vyšší objem a to 4.4L, stejný výkon 210 kw, ale krouťák skočil na 420 N.m a už i 6 st. manuál, 5 st. automat. Na závěr jsem si nechal dvě libovky. Když se vrátíme do roku 1993 tak se dostaneme ke špičkové verzi 850CSi s 280 kw a 550 N.m . Motor se totiž stavěl v dílně u chlapíků z Motorsportu a nese logo ///M, na rozdíl od zbytku auta, byla to totiž 850CSi nikoli M8. Ta se sice také vyvíjela, ale nápad neopustil bránu továrny. CSiíčko mělo samozřejmě pevnější podvozek, silnější brzdy, jiné nárazníky, typická M3 zrcátka a kola z M5. Na rozdíl od dálničního expresu 850i/Ci to bylo opravdu sportovní auto i přes váhový handicap 1865 kg živé váhy. Osmičkou se zabývala i ALPINA v podobě většího luxusu, výkonu, individuality, ale pro pár šťastlivců připravila opravdu kusovou záležitost – Alpina B12 5.7 /850CSi. Na rozdíl od „normálních“ B12tek měla karbonovou kapotu s průduchy pod kterou ukrývala emkový CSi motor. Objem z 5.6 -> 5.7L, výkon z 280 -> 306 kw, 581 N.m , zrychlení z 0-100kmh za rovných 5 sec, maximálka 300kmh (na rozdíl od všech osmiček včetně CSi, které byly el.omezeny na 250kmh). Unikátnost vidím v tom, že se u ALPINY pustili do tohoto motoru, neboť ///M auta nejsou jejich cílem. Vyjímkami, nepotvrzující pravidlo(!) byly E30 M3 a Z8, ale E30 dostala šestiválec (B6 3.5S) a Z8 přišla v Buchloe o M5 V8 motor + manuál a dostala upravený V8 z 540i s automatickou převodovkou.
Tím bych zakončil příběh o tomto dodnes jedinečném coupé. Osmička dokáže stále svým stylem a charakterem zesměšnit celou řadu aut.
PS: Kdyby někdo našel faktickou chybu, tak mně opravte, Díky