Stránka 1 z 1

Zpátky do minulosti 10

Napsal: 02 led 2008 19:39
od T-O-M
BMW 1800 TI/SA

S novým rokem, nový, jubilejní 10. díl ZdM, tentokrát o autě, které asi né každý zná. Přiznávám se, že já jsem o existenci tohoto modelu věděl, ale to bylo vše, nic bližšího a přitom TISA není bezvýznamný vůz.
V první polovině 60. let přichází BMW s tzv. New Class jež by se dala charakterizovat následovně – new brand of stylish, sporty automobiles. Je to základ toho co je pro BMW typické dodnes – sportovně elegantní auta. V oné době to bylo zrození modelové řady 1500, 1800, 2000, 2002…
V září 1963 bylo představeno BMW 1800 jako následovník 1500. Šlo o zcela běžný 4d sedan s motorem 1.8 s výkonem 90 HP. Tento vůz byl nabízen také ve své sportovní verzi 1800 TI, kterou byl dnes přirovnal k limitované E90 320 Si. Ale zpět k Té-Íčku jehož motor se těšil z dvojitých karburátorů Solex a zvýšeným kompresním poměrem 9.5:1. Tento jednovačkový čtyřválec M10 nabízel 110 HP/ 5800 ot/min. Převodovka byla 4 st. manuální. Podvozek byl na tehdejší dobu vymakaný. Žádná listová péra, ale vinuté pružiny na obou nápravách, vpředu byly McPhersony, vzadu diagonální ramena (angl.: semi-trailing arms). Brzdy kotoučové vpředu, bubnové vzadu. Tento řekněme na pohled nenápadný sedan dosahoval maximální rychlosti 175 km/h. Počet vyrobených kusů se vyšplhal k číslu 18 417.
Pro úzkou klientelu však 1800 TI v BMW vyšlechtili do podoby 1800 TI/SA (touring international sondernausfuhrung)./1964-1965/ Pod názvem (=zvláštní provedení) si představte pouhých 200 vyrobených vozů, které už byly připraveny postavit se na startovní rošt. Motor 1.8 prodělal úpravu hlavy, kam přišly větší ventily, ostřejší vačka 300´ a opětovné zvýšení
komprese na 10.5:1. Na místo solexů přišly Webery 45 DCOE. V tak naladěném motoru klusalo 130 HP schopných dovést vůz k hranici 200km/h. Převodovka Getrag byla plně synchronizovaná 5. st manuální s 1kou do rychlosti 31 mph, 2kou do 60 mph, 3kou do
80 mph, 4kou do 100 mph a dlouhá pětka končila ve 125 mph což je oněch 200 km/h.
Motoru korespondoval samozřejmě i podvozek a brzdy. Přední kotouče dorostly do průměru deset a půl palce, vzadu byly bubny, nicméně se šeptá o tom, že některé kusy měly vzadu kotouče. Podvozek se dočkal stabilizátorů a samosvorného diferenciálu. S TISou úspěšně závodilo mnoho známých jezdců. resp. spousta z nich si „udělala jméno“ na počátku kariéry právě na TISách. Hubert Hahne vyhrál 24 hodin ve Spa, mimo jiné tento muž v roce 1966 zajel s 2000TI Nordschleife pod hranicí 10 minut. Jmenujme např. Josef Schnitzer, Rauno Aaltonen, Jacky Ickx, Hans Peter Koepchen nebo Dieter Quester.

1800
Obrázek

1800 TI/SA
Obrázek
Obrázek
závodní sedadlo řidiče
Obrázek

Napsal: 02 led 2008 20:43
od máca
tak v tom recaru bych chtel jet treba 12ti hodinovku :lol: jinak zase peknejclanecek tome 8)

Napsal: 03 led 2008 17:43
od matal
8) Jj super.. :wink:

Napsal: 03 led 2008 20:52
od DC
jj paráda, jedna TI/SA stojí v muzeu v lánech bouchnutá na čumák chudinka

Napsal: 03 led 2008 21:31
od Spajky
DC píše:jj paráda, jedna TI/SA stojí v muzeu v lánech bouchnutá na čumák chudinka
a bouchnutá je shválně nebo nemaj prachy na opravu? :)

Napsal: 03 led 2008 21:34
od T-O-M
no, ta v Lánech je chudinka :cry:

jinak tohle je asi poslední nebo jeden z posledních dílů ZdM

Napsal: 03 led 2008 22:35
od matal
Ještě prosím o BMW 3,0CS :) Prosím.. 8)

Napsal: 03 led 2008 22:42
od máca
T-O-M píše:no, ta v Lánech je chudinka :cry:

jinak tohle je asi poslední nebo jeden z posledních dílů ZdM
jak posledni :roll: nechces to pak vydat nejakjako rocenku, nebo neco? a co bude nasledovat?soucasnost a pak navrat do budoucnosti?

Napsal: 03 led 2008 22:56
od T-O-M
Podívejte, každý model je svým způsobem zajímavý, ale ZdM bylo zaměřeno skutečně na ty významné a ty už jsem vyčerpal. Rád bych se ubíral tou cestou testů a třeba i nějakou video reportáží.

Napsal: 04 led 2008 08:31
od máca
T-O-M píše:Podívejte, každý model je svým způsobem zajímavý, ale ZdM bylo zaměřeno skutečně na ty významné a ty už jsem vyčerpal. Rád bych se ubíral tou cestou testů a třeba i nějakou video reportáží.
tak ja zaridim auto a pojedem do mnichova do muzea a tam muzes sbirat inspiraci

Napsal: 04 led 2008 08:32
od máca
ps nedavno sem tam tudy jel s vacou a on nechtel prespat , pac uz bylo hodne pozde, ja sem tam chtel jit do muzea a on mi nernechal a radeji ridil cestu domu :cry:

Napsal: 04 led 2008 13:43
od DC
BMW museum je ted kompletne zavreny, neni ani to maly pod olympia věží co bylo dočasný když bylo zavřený to hlavní kvůli stavbě BMW weltu vedle továrny

museum v bmw weltu by mělo být otevřeno na jaře 2008, myslim že by se pak zas mohla udělat akce na globální vejlet podbně jako se tam jelo s bmwklubem do továrny na exkurzi výroby

Napsal: 04 led 2008 17:11
od Misa
DC píše:BMW museum je ted kompletne zavreny, neni ani to maly pod olympia věží co bylo dočasný když bylo zavřený to hlavní kvůli stavbě BMW weltu vedle továrny

museum v bmw weltu by mělo být otevřeno na jaře 2008, myslim že by se pak zas mohla udělat akce na globální vejlet podbně jako se tam jelo s bmwklubem do továrny na exkurzi výroby
Už aby to bylo ... Jinak parádní článek Tome 8)