***BMW 3 1975-2006***
Moderátor: T-O-M
***BMW 3 1975-2006***
V následujících chvílích jsem budu vkládat texty a obrázky nového dílu, momentík to potrvá, prosím o trpělivost. NEREAGUJTE DO DOBY DOKUD ZDE NEBUDE VŠE VLOŽENO (dam vědět). Děkuji
Úvodní slovo
Po dokončení čtvrtého dílu Zpátky do minulosti jsem přemýšlel o čem bude díl následující. Napadlo mě udělat něco rozsáhlejšího a rozhodl jsem se pro trojkovou řadu a to komplet!
Tento díl je samostatný a mimo sérii Z.d.m. .Snažil jsem se o jasné a přehledné zmapování generací, které však není ochuzené o potřebná fakta, nicméně obsáhnout vše od „a“ do „z“ není možné. Jen závodní kariéra „trojky“ by vydala na samostatný elaborát.
Pomocnou ruku podali Conscious s Tomem_ , touto cestu jim ještě jednou děkuji.
Věřím, že článek vás potěší, popřípadě rozšíří obzory o detaily jež vám doposud zůstaly utajeny. Jak jsem řekl, nemohl jsem obsáhnout vše a proto tento díl berte jako odrazový můstek pro další hledání informací.
Po dokončení čtvrtého dílu Zpátky do minulosti jsem přemýšlel o čem bude díl následující. Napadlo mě udělat něco rozsáhlejšího a rozhodl jsem se pro trojkovou řadu a to komplet!
Tento díl je samostatný a mimo sérii Z.d.m. .Snažil jsem se o jasné a přehledné zmapování generací, které však není ochuzené o potřebná fakta, nicméně obsáhnout vše od „a“ do „z“ není možné. Jen závodní kariéra „trojky“ by vydala na samostatný elaborát.
Pomocnou ruku podali Conscious s Tomem_ , touto cestu jim ještě jednou děkuji.
Věřím, že článek vás potěší, popřípadě rozšíří obzory o detaily jež vám doposud zůstaly utajeny. Jak jsem řekl, nemohl jsem obsáhnout vše a proto tento díl berte jako odrazový můstek pro další hledání informací.
BMW E21
První generace s trojkou v názvu se objevila v roce 1975 (1977 dorazila do USA) a vyráběla se až do roku 1983. Byla to jakýsi zakladatelka segmentu střední třídy v rámci německého konkurenčního tria. Benzu i Audi chvíli trvalo než trojce postavily konkurenta. E21 byla relativně dostupným modelem určeným lidem toužících po BMW za menší peníz. Ceny se pochybovaly od 13.000 do 17.000DM. Zájemců se našlo asi milion po celém světě, což lze považovat za úspěch v případě dvoudveřového coupé. Designové standarty BMW byly vtěleny do žraločí přídě s krátkým převisem, zalomeným C sloupkem a palubkou orientovanou na řidiče. Podvozek se skládal z dvojitých příčných ramen vpředu a šikmých ramen vzadu. Motorizace byla celkem pestrá – model 315 (55 KW ´81-´83), 316 (66 KW ´75-´79), 316 (67 KW ´80-´83), 318 (72 KW ´75-´80) a 320 (80 KW ´75-´77)Pro šestiválcové fandy je důležitý rok 1977, kdy E21 dostala 2 nové motory 320i (92 KW) a 323i (105 KW) se vstřiky K-Jetronic a čtyřokou masku. V ´79. přišla modernizace týkající se interiéru a nově pětistupňové převodovky. Je třeba připomenout, že model 320i měl mimo Evropu trochu jiné parametry – 1.8i (75 KW) nebo 2.0i (82 KW).
První generace s trojkou v názvu se objevila v roce 1975 (1977 dorazila do USA) a vyráběla se až do roku 1983. Byla to jakýsi zakladatelka segmentu střední třídy v rámci německého konkurenčního tria. Benzu i Audi chvíli trvalo než trojce postavily konkurenta. E21 byla relativně dostupným modelem určeným lidem toužících po BMW za menší peníz. Ceny se pochybovaly od 13.000 do 17.000DM. Zájemců se našlo asi milion po celém světě, což lze považovat za úspěch v případě dvoudveřového coupé. Designové standarty BMW byly vtěleny do žraločí přídě s krátkým převisem, zalomeným C sloupkem a palubkou orientovanou na řidiče. Podvozek se skládal z dvojitých příčných ramen vpředu a šikmých ramen vzadu. Motorizace byla celkem pestrá – model 315 (55 KW ´81-´83), 316 (66 KW ´75-´79), 316 (67 KW ´80-´83), 318 (72 KW ´75-´80) a 320 (80 KW ´75-´77)Pro šestiválcové fandy je důležitý rok 1977, kdy E21 dostala 2 nové motory 320i (92 KW) a 323i (105 KW) se vstřiky K-Jetronic a čtyřokou masku. V ´79. přišla modernizace týkající se interiéru a nově pětistupňové převodovky. Je třeba připomenout, že model 320i měl mimo Evropu trochu jiné parametry – 1.8i (75 KW) nebo 2.0i (82 KW).
- Přílohy
-
- bmw 033.jpg (71.16 KiB) Zobrazeno 1983 x
-
- bmw 032.jpg (35.43 KiB) Zobrazeno 1983 x
-
- bmw 012.jpg (153.01 KiB) Zobrazeno 1982 x
BMW E30
Když v roce 1982 BMW představilo další generaci (1984 výroba) trojky , tak všichni očekávali pokračující úspěch řady 3, ale vedle opravdového úspěchu se dostavil, troufám si říct to slovo, kult. Dodnes nám čas ukazuje, že E30 neztratila nic ze své oblíbenosti a vytrvalosti. E30 je jeden ze symbolů BMW, který se stává nesmrtelným i přes další tři generace jdoucí po ní. Zpět do 80.let – tříca šla ve šlépějích předchůdkyně, ale nabízela množství karosářských variant (MB 190 byl pouze 4d sedan). Vpředu byl vůz vybaven McPhersony, vzadu vylepšenými šikmými rameny. Šestiválce 2.0 a 2.5 měly el.řízené vstřikování, čtyřválcová 318i mechanické. Zvláštní verzí byla 325e („eta“ 2.7 90 KW), která
měla katalyzátor, nižší spotřebu než 325i a mohla brát nízko oktanový benzin. V ´85. dostal vůz 4 dveře (sedan) a také diesel 324d (63 KW), u Baura dělali polocabrio. Rok následující byl ve znamení nejlepšího homologačního speciálu pro běžný provoz (M3). V rámci generace E30 se premiérově nezrodila jen svatá M3 ale i kombík v pravém slova smyslu (pokus o jakýsi Touring vznikl už v 60.letech, ale to nebylo plnohodnotné kombi). A právě ke kombíku se váže zvláštní historka. Nápad nepřišel z marketingového oddělení ani od návrhářů, ale z garáže jednoho konstruktéra z BMW! Byl to Max Reisbock , zaměstnanec BMW a šťastný majitel E30, která se mu však zdála poněkud malá. Rozřízl střechu, posunul sloupky a tento polotovar představil v tichosti vedení. Vedení bylo nadšené, projekt dostal zelenou. Světu se Touring ukázal už v roce 1987 a rok poté jej bylo možné koupit. Osobně si myslím, že na kombíky BMW je nahlíženo trochu zvláštně. Lidé co s nimi neměli zkušenost se domnívají, že jsou to poměrné malá kombi a veřejnost si pod pojmem rodinný vůz kombi od BMW určitě nepředstaví. Avšak majitelé moc dobře vědí, proč vlastní takový vůz. Líbivé tvary, skvělé jízdní vlastnosti a jako bonus trocha toho místa v kufru navíc. To vše dohromady dělá z Touringa (jedno jestli E30 nebo E91) skvělého parťáka na cesty. Rok 1988 je rokem velkých změn – turbodiesel 324td, model 325i sériově s ABS, 318i s Motronicem a hlavně konec pro chromáky, v módě jsou plasty. A to není vše – další novinkou je Allrad – 325iX s trvalým pohonem všech kol přes viskózní spojku. Poměr výkonu předek/zadek 37-63%.
Toto neobvyklé auto ihned prokázalo své off-road schopnosti a dodnes jsou lidé co na něj nedají dopustit.
Pás slov k M3: Na počátku 80.let byla ukončena výroba M1 a tu bylo nutné zastoupit, zejména pro skupinu A, následně i v DTM. Pět let u Motorsportu koumali až vykoumali – velmi schopné silniční vozidlo, které se dalo přetvořit na vítězný závodní stroj. Dvoudveřová karoserie se skloněným zadním oknem a víkem kufru po plastické operaci, aby bylo docíleno siluety coupé. Nafouklé blatníky (připravené pro deseti palcové závodní obutí), podélně uložený 16V čtyřválec točící 6750ot/min, pětistupňová převodovka Getrag a samosvorný diferenciál byly základními stavebními jednotkami. Motor měl objem 2.3 (2.5 Evo), výkon 200PS (Evo ještě víc) a litrový výkon 87PS, výkonový přepočet na váhu činil 160PS/tunu, zapalování BOSCH ML Motronic. Vůz vážil přes 1200kg (někde uvedeno 1250kg), 1360kg v cabriu. Coupé zdolalo 1km s pevným startem za 27.6 sec. Celkově se vyrobilo 17.970 ks z toho 786 cabrioletů, 505 ks Evo I, 4000 ks verze 215PS, 500 ks Evo II, 600 ks Sport evo, 148 ks Ravaglia a 505 ks Cecotto. S přesnými počty je trochu problém, neboť výroční verze Raglia a Cecotto byly postaveny na bázi verzí Evo. V roce 1989 přichází motor S14 do 318, tedy 318iS a také do raritního typu 320iS (M3 motor) – tato verze zastupovala M3 na některých trzích.
Rok 1991 byl posledním pro gen.E30, pouze cabria se vyráběly do r. 1993.
Motorové kódy
M10 – 316, 318
M20 – 320, 323, 325, 325e
M40 – 316, 318 s Motronicem (1988-1991)
M 21 – 324d (63 KW), 324td (85 KW)
S14 – 318iS (1.
, 320iS (2.3M), M3
Když v roce 1982 BMW představilo další generaci (1984 výroba) trojky , tak všichni očekávali pokračující úspěch řady 3, ale vedle opravdového úspěchu se dostavil, troufám si říct to slovo, kult. Dodnes nám čas ukazuje, že E30 neztratila nic ze své oblíbenosti a vytrvalosti. E30 je jeden ze symbolů BMW, který se stává nesmrtelným i přes další tři generace jdoucí po ní. Zpět do 80.let – tříca šla ve šlépějích předchůdkyně, ale nabízela množství karosářských variant (MB 190 byl pouze 4d sedan). Vpředu byl vůz vybaven McPhersony, vzadu vylepšenými šikmými rameny. Šestiválce 2.0 a 2.5 měly el.řízené vstřikování, čtyřválcová 318i mechanické. Zvláštní verzí byla 325e („eta“ 2.7 90 KW), která
měla katalyzátor, nižší spotřebu než 325i a mohla brát nízko oktanový benzin. V ´85. dostal vůz 4 dveře (sedan) a také diesel 324d (63 KW), u Baura dělali polocabrio. Rok následující byl ve znamení nejlepšího homologačního speciálu pro běžný provoz (M3). V rámci generace E30 se premiérově nezrodila jen svatá M3 ale i kombík v pravém slova smyslu (pokus o jakýsi Touring vznikl už v 60.letech, ale to nebylo plnohodnotné kombi). A právě ke kombíku se váže zvláštní historka. Nápad nepřišel z marketingového oddělení ani od návrhářů, ale z garáže jednoho konstruktéra z BMW! Byl to Max Reisbock , zaměstnanec BMW a šťastný majitel E30, která se mu však zdála poněkud malá. Rozřízl střechu, posunul sloupky a tento polotovar představil v tichosti vedení. Vedení bylo nadšené, projekt dostal zelenou. Světu se Touring ukázal už v roce 1987 a rok poté jej bylo možné koupit. Osobně si myslím, že na kombíky BMW je nahlíženo trochu zvláštně. Lidé co s nimi neměli zkušenost se domnívají, že jsou to poměrné malá kombi a veřejnost si pod pojmem rodinný vůz kombi od BMW určitě nepředstaví. Avšak majitelé moc dobře vědí, proč vlastní takový vůz. Líbivé tvary, skvělé jízdní vlastnosti a jako bonus trocha toho místa v kufru navíc. To vše dohromady dělá z Touringa (jedno jestli E30 nebo E91) skvělého parťáka na cesty. Rok 1988 je rokem velkých změn – turbodiesel 324td, model 325i sériově s ABS, 318i s Motronicem a hlavně konec pro chromáky, v módě jsou plasty. A to není vše – další novinkou je Allrad – 325iX s trvalým pohonem všech kol přes viskózní spojku. Poměr výkonu předek/zadek 37-63%.
Toto neobvyklé auto ihned prokázalo své off-road schopnosti a dodnes jsou lidé co na něj nedají dopustit.
Pás slov k M3: Na počátku 80.let byla ukončena výroba M1 a tu bylo nutné zastoupit, zejména pro skupinu A, následně i v DTM. Pět let u Motorsportu koumali až vykoumali – velmi schopné silniční vozidlo, které se dalo přetvořit na vítězný závodní stroj. Dvoudveřová karoserie se skloněným zadním oknem a víkem kufru po plastické operaci, aby bylo docíleno siluety coupé. Nafouklé blatníky (připravené pro deseti palcové závodní obutí), podélně uložený 16V čtyřválec točící 6750ot/min, pětistupňová převodovka Getrag a samosvorný diferenciál byly základními stavebními jednotkami. Motor měl objem 2.3 (2.5 Evo), výkon 200PS (Evo ještě víc) a litrový výkon 87PS, výkonový přepočet na váhu činil 160PS/tunu, zapalování BOSCH ML Motronic. Vůz vážil přes 1200kg (někde uvedeno 1250kg), 1360kg v cabriu. Coupé zdolalo 1km s pevným startem za 27.6 sec. Celkově se vyrobilo 17.970 ks z toho 786 cabrioletů, 505 ks Evo I, 4000 ks verze 215PS, 500 ks Evo II, 600 ks Sport evo, 148 ks Ravaglia a 505 ks Cecotto. S přesnými počty je trochu problém, neboť výroční verze Raglia a Cecotto byly postaveny na bázi verzí Evo. V roce 1989 přichází motor S14 do 318, tedy 318iS a také do raritního typu 320iS (M3 motor) – tato verze zastupovala M3 na některých trzích.
Rok 1991 byl posledním pro gen.E30, pouze cabria se vyráběly do r. 1993.
Motorové kódy
M10 – 316, 318
M20 – 320, 323, 325, 325e
M40 – 316, 318 s Motronicem (1988-1991)
M 21 – 324d (63 KW), 324td (85 KW)
S14 – 318iS (1.

- Přílohy
-
- cabrio.jpg (72.54 KiB) Zobrazeno 1972 x
-
- 325iX.jpg (63.44 KiB) Zobrazeno 1972 x
-
- z boku.jpg (24.84 KiB) Zobrazeno 1971 x
BMW E36
Počátek 90.let je dobou technického vrcholu BMW, všechny řady jsou úspěšné, lámou se prodejní rekordy a vozy získávají ocenění. V ´91. přichází E36ka - nový design, noví éra. Třicetšestka byla prvním německým autem s dveřními výztuhami a pružným uchycením nárazníků, které jsou schopné lépe pohlcovat energii při nárazu. Továrna vkládala velké finance do vývoje motorů, ale podvozek musel být vždy rychlejší. E36 má McPhersony vpředu a vzadu kombinaci podélných a příčných ramen (multilink). Tato generace byla prezentována jako ideální sportovní limuzína, ale jen u sedanu nezůstalo. 1992 – coupé, ´92/93- 325tds a vrcholový model M3 (3.0), ´94 – cabrio, ´95 – Touring a Compact , který se měl cenově přiblížit oststním vozům nižší střední třídy. Měl rozložení váhy v chvályhodném poměru 50:50, ale genově to nebyla 100% E36 – jiná palubka a zadní náprava z E30. To bylo často Compactu vyčítáno, přestože tato krátká zadokolka uměla vyškolit spoustu sportovních hatchbaků. Compact se z nabídky E36 udržel ve výrobě nejdéle, až do roku 1999. Pecka v podobě vylepšené M3 (3.2) přišla v roce 1996, z tohoto přehledu je zřejmé, že výrobce obohacoval E36 každý rok o nový model (vyjma posledních dvou let výroby).
Pohled zevnitř.: Interiéru vládly líbivé tvary, rozmanitá kombinace barev a rozsáhlá výbava, airbagy v základu, nicméně ta základní výbava byla a je nadále temným stínem v zahrádce BMW. Člověk se většinou setkává s nudně šedivými interiéry mizerně vybavenými, ale za peníze se už tehdy dalo slušně rozhýčkat. Nabídka barev látek zahrnovala černou, šedou, béžovou, modrou, tyrkysovou, kombinace látky a kůže, samotná kůže a to i bílá!
Rozvor 2700mm sliboval prostorný interiér, jehož rozměry se setkávaly se slovy chvály, ale jen doby než vyjela E46 (s rozvorem o 25mm delším).
Jak bylo řečeno – na sklonku let ´92/93 byla představena M3. Rychlejší než předchůdkyně (6-ti válec, objem 3.0L, výkon 286PS/7000 ot.) nicméně vyšší váha a těžkopádnější řízení zklamalo kultovní fandy. V Motorsportu začali pracovat chybách a zanedlouho přišli s více než zajímavým výsledkem. Od prosince´94 do června ´95 se vyrobilo 356 ks vzácné M3GT (3.0L 295PS), která byla něco jako CSL. Nižší váhy bylo docíleno například hliníkovými dveřmi. Tento vůz byl pouze ve verzi coupé s british racing green zelenou. Dobré pověsti a respektu se těší M3 od roku 1996. To byla ta M3 na kterou všichni čekali. Variabilní časování ventilů VANOS (všechny R6 u E36) bylo zdokonaleno na DOUBLE VANOS, objem povyskočil stejně jako výkon – 3.2L 321PS/7400ot., manuální pětikvalt vystřídal šestikvalt a později i SMG (sequential motorsport gearbox). Nikdo si tehdy nedokázal představit silnější atmosferickou R6. M3 byla coupém , cabrioletem i sedanem, což klientela ocenila a to samé očekávala později u E46 (marně, sedanu se nikdo nedočkal).
Nabídce motorů nemohl žádný jiný výrobce konkurovat
M40 – 316, 318, později M43 – 316, 318
M42 – 318iS/Ti, později M44 (140PS 180Nm/4300ot. oproti 175Nm/4500ot. u M42)
M41 – 318td (90PS)
M51 - 325td (115PS), 325tds (143PS)
M50 – 320, 325, později M52 – 320, 323i/Ti která nahradila 325, zůstala v nabídce do r.98 s objemem 2.5L
M52 – 328
S50 – M3 3.0, 3.2
celkem 2.700 000 ks
Počátek 90.let je dobou technického vrcholu BMW, všechny řady jsou úspěšné, lámou se prodejní rekordy a vozy získávají ocenění. V ´91. přichází E36ka - nový design, noví éra. Třicetšestka byla prvním německým autem s dveřními výztuhami a pružným uchycením nárazníků, které jsou schopné lépe pohlcovat energii při nárazu. Továrna vkládala velké finance do vývoje motorů, ale podvozek musel být vždy rychlejší. E36 má McPhersony vpředu a vzadu kombinaci podélných a příčných ramen (multilink). Tato generace byla prezentována jako ideální sportovní limuzína, ale jen u sedanu nezůstalo. 1992 – coupé, ´92/93- 325tds a vrcholový model M3 (3.0), ´94 – cabrio, ´95 – Touring a Compact , který se měl cenově přiblížit oststním vozům nižší střední třídy. Měl rozložení váhy v chvályhodném poměru 50:50, ale genově to nebyla 100% E36 – jiná palubka a zadní náprava z E30. To bylo často Compactu vyčítáno, přestože tato krátká zadokolka uměla vyškolit spoustu sportovních hatchbaků. Compact se z nabídky E36 udržel ve výrobě nejdéle, až do roku 1999. Pecka v podobě vylepšené M3 (3.2) přišla v roce 1996, z tohoto přehledu je zřejmé, že výrobce obohacoval E36 každý rok o nový model (vyjma posledních dvou let výroby).
Pohled zevnitř.: Interiéru vládly líbivé tvary, rozmanitá kombinace barev a rozsáhlá výbava, airbagy v základu, nicméně ta základní výbava byla a je nadále temným stínem v zahrádce BMW. Člověk se většinou setkává s nudně šedivými interiéry mizerně vybavenými, ale za peníze se už tehdy dalo slušně rozhýčkat. Nabídka barev látek zahrnovala černou, šedou, béžovou, modrou, tyrkysovou, kombinace látky a kůže, samotná kůže a to i bílá!
Rozvor 2700mm sliboval prostorný interiér, jehož rozměry se setkávaly se slovy chvály, ale jen doby než vyjela E46 (s rozvorem o 25mm delším).
Jak bylo řečeno – na sklonku let ´92/93 byla představena M3. Rychlejší než předchůdkyně (6-ti válec, objem 3.0L, výkon 286PS/7000 ot.) nicméně vyšší váha a těžkopádnější řízení zklamalo kultovní fandy. V Motorsportu začali pracovat chybách a zanedlouho přišli s více než zajímavým výsledkem. Od prosince´94 do června ´95 se vyrobilo 356 ks vzácné M3GT (3.0L 295PS), která byla něco jako CSL. Nižší váhy bylo docíleno například hliníkovými dveřmi. Tento vůz byl pouze ve verzi coupé s british racing green zelenou. Dobré pověsti a respektu se těší M3 od roku 1996. To byla ta M3 na kterou všichni čekali. Variabilní časování ventilů VANOS (všechny R6 u E36) bylo zdokonaleno na DOUBLE VANOS, objem povyskočil stejně jako výkon – 3.2L 321PS/7400ot., manuální pětikvalt vystřídal šestikvalt a později i SMG (sequential motorsport gearbox). Nikdo si tehdy nedokázal představit silnější atmosferickou R6. M3 byla coupém , cabrioletem i sedanem, což klientela ocenila a to samé očekávala později u E46 (marně, sedanu se nikdo nedočkal).
Nabídce motorů nemohl žádný jiný výrobce konkurovat
M40 – 316, 318, později M43 – 316, 318
M42 – 318iS/Ti, později M44 (140PS 180Nm/4300ot. oproti 175Nm/4500ot. u M42)
M41 – 318td (90PS)
M51 - 325td (115PS), 325tds (143PS)
M50 – 320, 325, později M52 – 320, 323i/Ti která nahradila 325, zůstala v nabídce do r.98 s objemem 2.5L
M52 – 328
S50 – M3 3.0, 3.2
celkem 2.700 000 ks
- Přílohy
-
- cabrio M3.jpg (71.82 KiB) Zobrazeno 1958 x
-
- coupé.jpg (49.19 KiB) Zobrazeno 1958 x
-
- interiér.jpg (108.02 KiB) Zobrazeno 1958 x
BMW E46
Tak jako E36 v ´91. tak E46 v ´98. působila jako svěží vítr v nabídce, zákazníci si rychle zvykli. Nový design a technologie určily standart střední třídy, ke kterému mohla konkurence jen vzhlížet. Cenová politika levných modelů přetáhla část zákazníků od nepřímých konkurentů BMW. E46 si právem zasloužila přídomek nejlepší managerský sedan.
Karoserie opět trochu povyrostla, 6 airbagů, protiprokluz v základu a šestiválce s DOUBLEVANOS. Z počátku se objevily verze 318i, 320i, 323i, 328i a 320d. K sedanu se od roku ´99. přidaly zbývající karosářské varianty. Mezi lety 2001-2002 chlapíci z Motorsportu dokončili domácí úkol. Rok 2001 byl ve znamení faceliftu, M paket byl běžnou součástí příplatkové výbavy (velmi široké).
Technologie pohonu všech kol X-Drive z X5 se dostává i do trojky. X-Drive je jiný systém než Torsen či Haldex. Jedná se o rozdělovací skříň s lamelovou spojkou. Skříň je napojena na převodovku, vede hřídel k přední nápravě (která je logická jiná než u RWD) kam podle potřeby posílá až 75% výkon. Výchozí poměr předek/zadek je 40:60 oproti Quattro s 50:50, BMW je tak méně nedotáčivé. Systém pracuje se stabilizací DSC, váží 100kg.
Božská M3 (coupé, cabrio) vypadá už na první pohled respektuhodně. Svalnaté karoserii dominují nafouklé blatníky s ´´18 později ´´19 koly, jiné nárazníky, přední blatníky s mřížkou, 4 koncovky výfuku a vypouklá kapota motoru. Geniálními věcmi jsou motor vyhýbající se přeplňování jako čert kříži a M diferenciál. Asi nejlepší řadový šestiválec 3.2L 343PS/7900 ot. má na kontě řadu ocenění jako Motor roku atd. Přestože se jedná o vysokootáčkový motor, výkon nastupuje lineární od nízkých otáček. Auto se chová předvídatelně a skvěle se řídí, dává řidiči velkou zpětnou vazbu – jednak díky motoru, stabilnímu podvozku a silným brzdám s děrovanými kotouči. Vedle 6 st. převodovky byla v nabídce i SMG (z níž se odvodila civilizovanější sekvence pro 330i). Když BMW ukázalo koncept CSL, všichni se mohli uslintat. Po chvíli mlžení šli nakonec se sériovku na trh. A bylo o co stát. Přední nárazník bez mlhovek s karbonovými lízátky, jiná zadní kapota s integrovanou odtrhovou hranou, karbonová střecha, karbonové výplně dveří a středového tunelu, skořepinové sedačky a lepivé pneu Michelin Pilot. M3 CSL byla pouze s SMG (rychlejší software převodovky), v základu nebyly kvůli váze xenony ani klima. Motor dostal karbonové sání po vzoru těch závodních, díky tomu přibyl i nějaký ten koník. Suma sumárum mínus 200 kg, ale nešťastná marketingová strategie zapříčinila díky ceně (o 1 mil Kč více než běžná M3) minimální zájem o tento vůz, tudíž se CSL vyrobil menší než plánový počet.
Standartní M3 váží 1570 kg (cabrio 1730 kg) , 1 km s pevným startem zvládá za 24.2 sec (24.8 sec cabrio) , akcelerace z 0-100 km/h trvá coupé 5.2, cabriu 5.5 a M3 CSL 4.8 sec. Poslední várkou E46 M3 byla M3 CS, která byla na bázi M3 s vybranými prvky z CSL.
Označení motorizace E46 je trochu zavádějící (co se objemů týče)
316i 1999-2001 (1.9L 105 PS)
318i 1999-2001 (1.9L 118 PS)
320i 1999-2001 (2.0L 150 PS)
323i 1999-2001 (2.5L 170 PS)
328i 1999-2001 (2.8L 193PS)
320d 1999-2001(2.0lL čtyřválec 136 PS)
facelift 2001
316i (1.8L 118 PS)
318i (2.0L 143 PS)
320i (2.2L 170 PS)
325i (2.5L 192 PS)
330i (3.0L 231 PS)
318d (2.0L 115 PS)
320d (2.0L 150 PS)
330d (3.0L šestiválec 184 PS)
+ 330Xi a 330Xd pouze v sedan, touring
320d a 330d i v coupé, cabrio.
Tak jako E36 v ´91. tak E46 v ´98. působila jako svěží vítr v nabídce, zákazníci si rychle zvykli. Nový design a technologie určily standart střední třídy, ke kterému mohla konkurence jen vzhlížet. Cenová politika levných modelů přetáhla část zákazníků od nepřímých konkurentů BMW. E46 si právem zasloužila přídomek nejlepší managerský sedan.
Karoserie opět trochu povyrostla, 6 airbagů, protiprokluz v základu a šestiválce s DOUBLEVANOS. Z počátku se objevily verze 318i, 320i, 323i, 328i a 320d. K sedanu se od roku ´99. přidaly zbývající karosářské varianty. Mezi lety 2001-2002 chlapíci z Motorsportu dokončili domácí úkol. Rok 2001 byl ve znamení faceliftu, M paket byl běžnou součástí příplatkové výbavy (velmi široké).
Technologie pohonu všech kol X-Drive z X5 se dostává i do trojky. X-Drive je jiný systém než Torsen či Haldex. Jedná se o rozdělovací skříň s lamelovou spojkou. Skříň je napojena na převodovku, vede hřídel k přední nápravě (která je logická jiná než u RWD) kam podle potřeby posílá až 75% výkon. Výchozí poměr předek/zadek je 40:60 oproti Quattro s 50:50, BMW je tak méně nedotáčivé. Systém pracuje se stabilizací DSC, váží 100kg.
Božská M3 (coupé, cabrio) vypadá už na první pohled respektuhodně. Svalnaté karoserii dominují nafouklé blatníky s ´´18 později ´´19 koly, jiné nárazníky, přední blatníky s mřížkou, 4 koncovky výfuku a vypouklá kapota motoru. Geniálními věcmi jsou motor vyhýbající se přeplňování jako čert kříži a M diferenciál. Asi nejlepší řadový šestiválec 3.2L 343PS/7900 ot. má na kontě řadu ocenění jako Motor roku atd. Přestože se jedná o vysokootáčkový motor, výkon nastupuje lineární od nízkých otáček. Auto se chová předvídatelně a skvěle se řídí, dává řidiči velkou zpětnou vazbu – jednak díky motoru, stabilnímu podvozku a silným brzdám s děrovanými kotouči. Vedle 6 st. převodovky byla v nabídce i SMG (z níž se odvodila civilizovanější sekvence pro 330i). Když BMW ukázalo koncept CSL, všichni se mohli uslintat. Po chvíli mlžení šli nakonec se sériovku na trh. A bylo o co stát. Přední nárazník bez mlhovek s karbonovými lízátky, jiná zadní kapota s integrovanou odtrhovou hranou, karbonová střecha, karbonové výplně dveří a středového tunelu, skořepinové sedačky a lepivé pneu Michelin Pilot. M3 CSL byla pouze s SMG (rychlejší software převodovky), v základu nebyly kvůli váze xenony ani klima. Motor dostal karbonové sání po vzoru těch závodních, díky tomu přibyl i nějaký ten koník. Suma sumárum mínus 200 kg, ale nešťastná marketingová strategie zapříčinila díky ceně (o 1 mil Kč více než běžná M3) minimální zájem o tento vůz, tudíž se CSL vyrobil menší než plánový počet.
Standartní M3 váží 1570 kg (cabrio 1730 kg) , 1 km s pevným startem zvládá za 24.2 sec (24.8 sec cabrio) , akcelerace z 0-100 km/h trvá coupé 5.2, cabriu 5.5 a M3 CSL 4.8 sec. Poslední várkou E46 M3 byla M3 CS, která byla na bázi M3 s vybranými prvky z CSL.
Označení motorizace E46 je trochu zavádějící (co se objemů týče)
316i 1999-2001 (1.9L 105 PS)
318i 1999-2001 (1.9L 118 PS)
320i 1999-2001 (2.0L 150 PS)
323i 1999-2001 (2.5L 170 PS)
328i 1999-2001 (2.8L 193PS)
320d 1999-2001(2.0lL čtyřválec 136 PS)
facelift 2001
316i (1.8L 118 PS)
318i (2.0L 143 PS)
320i (2.2L 170 PS)
325i (2.5L 192 PS)
330i (3.0L 231 PS)
318d (2.0L 115 PS)
320d (2.0L 150 PS)
330d (3.0L šestiválec 184 PS)
+ 330Xi a 330Xd pouze v sedan, touring
320d a 330d i v coupé, cabrio.
- Přílohy
-
- sedan.jpg (61.25 KiB) Zobrazeno 1939 x
-
- coupé.jpg (69.23 KiB) Zobrazeno 1939 x
-
- cabrio.jpg (67.95 KiB) Zobrazeno 1939 x
BMW E90
E90ka se zrodila v roce 2005 v tzv. Banglově éře a přestože se o jejím designu mluvilo jako o umírněném, jde ve stopách ostatních řad dle Banglova rukopisu. Zcela nový vůz se již stává etalonem třídy a vytyčuje standart pro další roky (konkurence teď dohnala E46ku).
Označení generace E90 platí pouze pro sedan, touring je E91 a coupé E92. Vůz větší ve všech směrech (rozvor 2760mm) posunul jízdní vlastnosti o level dál oproti předchůdkyni jednak díky motorům a hlavně díky podvozku. Tato generace prvně přinesla v rámci trojkové řady angel eyes přední světlomety, run flat pneu, šestistupňové převodovky (manuál i automat).
Dvacet let se pod kapotou modelů 320i skrýval šestiválec, nyní pod tímto označením najdeme pouze čtyřválec. R6 je v 325i/Xi (218 PS) a dále v 330i/Xi (258 PS!!!). V nedávno představeném coupé BMW prezentovalo i nový biturbo benzinový motor 335i (3.0L Biturbo 306 PS). Diesely opět posílily, čtyřválcový 2.0d má 163 PS a šestiválcový 330d/Xd má 231 PS.
Kvůli homologaci pro závody cestovních vozů BMW připravilo omezenou sérii sedanů 320Si se čtyřválci o výkonu 170 PS, ´´18, M paketem,.
Momentálně se pracuje na cabrioletu a M3, která nás překvapí snad i verzi sedan a hlavně s V8 motorem, což je možná škoda. Tím končí éra supervýkonných řadových M power šetiválců.
E90ka se zrodila v roce 2005 v tzv. Banglově éře a přestože se o jejím designu mluvilo jako o umírněném, jde ve stopách ostatních řad dle Banglova rukopisu. Zcela nový vůz se již stává etalonem třídy a vytyčuje standart pro další roky (konkurence teď dohnala E46ku).
Označení generace E90 platí pouze pro sedan, touring je E91 a coupé E92. Vůz větší ve všech směrech (rozvor 2760mm) posunul jízdní vlastnosti o level dál oproti předchůdkyni jednak díky motorům a hlavně díky podvozku. Tato generace prvně přinesla v rámci trojkové řady angel eyes přední světlomety, run flat pneu, šestistupňové převodovky (manuál i automat).
Dvacet let se pod kapotou modelů 320i skrýval šestiválec, nyní pod tímto označením najdeme pouze čtyřválec. R6 je v 325i/Xi (218 PS) a dále v 330i/Xi (258 PS!!!). V nedávno představeném coupé BMW prezentovalo i nový biturbo benzinový motor 335i (3.0L Biturbo 306 PS). Diesely opět posílily, čtyřválcový 2.0d má 163 PS a šestiválcový 330d/Xd má 231 PS.
Kvůli homologaci pro závody cestovních vozů BMW připravilo omezenou sérii sedanů 320Si se čtyřválci o výkonu 170 PS, ´´18, M paketem,.
Momentálně se pracuje na cabrioletu a M3, která nás překvapí snad i verzi sedan a hlavně s V8 motorem, což je možná škoda. Tím končí éra supervýkonných řadových M power šetiválců.
- Přílohy
-
- angel eyes.jpg (30.74 KiB) Zobrazeno 1893 x
-
- e46 a e90.jpg (74.39 KiB) Zobrazeno 1893 x
-
- 5generationsBMW3series.jpg (104.2 KiB) Zobrazeno 1893 x
Tak... Na netu jsem našel ty dvě prťavý čb fotky BMW E21 v "kombíku"... LOL to sem musím plácnout a protože fotek není nikdy dost,pár jich přidám. 

- Přílohy
-
- touring.jpg (10.61 KiB) Zobrazeno 1865 x
-
- 05-techno-classica-081.jpg (57.23 KiB) Zobrazeno 1865 x
-
- 05-techno-classica-073.jpg (44.54 KiB) Zobrazeno 1866 x
BMW E21 318i M10B18 77KW '81, E36 Compact 316i M43B16 75KW '94, E65 735i N62B36A 200KW '01





bohuzel vic naznaku i lehkeho racingu u uzke e30 sem nenasel

m3 sekce je nadherne propalena zde

[/img]
Naposledy upravil(a) biker dne 09 srp 2006 10:53, celkem upraveno 1 x.