E30 kopcové monstrum

Moderátor: T-O-M

Odpovědět
Uživatelský avatar
T-O-M
Příspěvky: 3342
Registrován: 13 úno 2006 12:25

E30 kopcové monstrum

Příspěvek od T-O-M »

V prosincovém čísle anglického magazínu Performance BMW vyšel článek o závodní E30 týmu Edlinger. Přišlo mi to natolik zajímavé čtení, že jsem se článek rozhodl přeložil a naservírovat vám jej i s obrázky a videem.

Obrázek

Vůz týmu Edlinger vznikl u rakouské Koppe Engineering. Kdysi dávno to byla E30 325ix osazená motorem S14 z 320is, kterou používal Peter Steinmasel na rally. Erich Edlinger přestavil vůz na kopce a is motor s díly z M3 EVO vyladil na 295 HP při 10 600 ot/min. Díky pohonu všech kol, byl vůz na kopcích velmi konkurenceschopný, zejména na mokru. Erich s ním dosáhl 34 vítězství ve své třídě. Po změně pravidel přešel na pohon pouze zadní nápravy a když se v roce 2005 odporoučel i motor, řešilo se co dál. V roce 2009 přišla kompletní přestavba u Koppe Eng. Počítalo se s motorem V8 a širokými disky na obou nápravách. Celokarbonový bodykit (!) zahrnuje blatníky pro 10.5" široké disky vpředu, 11" široké disky vzadu, přední spoiler, kapotu, zadní křídlo, difusor a C sloupky.

Sopka pod přední kapotou je 3.5L V8 z formule Indy. Motor původně určený na spalování methanolu u Koppe přestavěli, aby mohl spalovat benzin. Dělo se tak změnou pístů, časování a palivových map. Chod motoru má na starost jednotka MoTeC m800. Nyní motor propůjčuje jezdci výkon 550 HP v 10 700 ot/min. Převodovka je sekvenční šestikvalt z F1 od Prosta. Podle zvolených převodů lze hýbat s maximální rychlostí. Druhou věcí je pak takový vůz zastavit. Původní čtyřpístkové Willwoody s kotouči o průměru 327 mm byly nahrazeny za šestipístkové čelisti Porsche z 911 GT3, které se zakusují do 350 mm keramických kotoučů z Ferrari F430. Brzdy používají ABS systém. Jejich velikost nebyla zvolena náhodně, musejí se vejít do 18" závodních disků ATS s centrální maticí. Tým používá pneumatiky Avon.

Ocelový skelet karoserie má základ v E30, ale je kompletně prořezán - kvůli bezpečnostnímu rámu, který vůz vystužuje od motorového prostoru, přes interiér až po zadní kufrouvou část vozu, kde je uložena bezpečnostní nádrž na 20 l paliva. Skelet byl rovněž přispůsoben podvozku, kde nezůstal kámen na kameni. Zcela jinak jsou řešena ramena, poloosy a uložení tlumičů. Ty jsou pochopitelně stavitelné a skládají se z komponentů Sachs (tlumiče) a Eibach (pružiny). Karbonový není jen bodykit, jak jsem zmínil, ale i sání motoru, krytí podvozku a prvky interiéru - tedy sloupek řízení nesoucí formulový volant a LCD display poskytující nezbytné informace pro jezdce. Werner Faustmann z Koppe říká, že díly nejen navrhli, vyrobili a vůz zkompletovali, ale že pracují na další evoluci vozu. Vůz nyní vážící 825 Kg bude dále odlehčován a jízdný vlastnosti budou dále zdokonalovány.

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

video:
http://www.youtube.com/watch?v=5CyiyrCP ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=4UAYubSJ5to&NR=1" onclick="window.open(this.href);return false;

RedX
Příspěvky: 48
Registrován: 16 kvě 2010 12:43

Re: E30 kopcové monstrum

Příspěvek od RedX »

peckový, škoda jen že už to neni tak moc bmw :)

Odpovědět

Zpět na „BMW Cars“