
Samosvor - vysvětlení funkce (mě)
Moderátor: T-O-M
Samosvor - vysvětlení funkce (mě)
Můžete mi prosim někdo vysvětlit jak přesně to funguje? Ale kdyby byl někdo od té dobroty a vysvětlil to jako pro debila. 

-
- Moderátor
- Příspěvky: 2146
- Registrován: 15 dub 2004 13:41
- Bydliště: !!!
- Kontaktovat uživatele:
Re: Samosvor - vysvětlení funkce (mě)
To jsi, Andre, popsal spíše uzamčený diferák. Samosvor je tak na půl cesty. Běžný - otevřený - diferák jednoduše řečeno točí tím kolem, kterým to jde snáze. Pokud je jedno kolo v luftě, točí pouze tímto. Samosvor podle míry svornosti zabrání tomu, aby některé z kol úplně přišlo o točivý moment. Vysvětlovat jak přesně to technicky funguje (a je více než 1 tech. řešení) vyžaduje na straně adresáta znalost funkce alespoň otevřeného diferáku.
|\/| /\ '|' | '/. ~ < | \/ | < ~ \/ | |< <> |\|
Samosvorné diferenciály
Vlastnosti diferenciálu jsou dány jeho mechanickou účinností, tj. ztrátami vznikajícími vzájemným pohybem jeho hlavních dílů ozubených kol. Běžný souměrný diferenciál s kuželovými nebo čelními koly a přímými zuby má poměrně vysokou účinnost a může proto dělit točivý moment v poměru jen málo se lišícím od 1 :1 .Aby mohl na jednu stranu přenášet výrazné víc než 50% přiváděného momentu, musí mít nižší účinnost (resp. méně správně vyšší svornost). Toho se dosahuje jinými konstrukcemi diferenciálů, např. se šroubovými koly (Torsen), se vzpěrnými tělisky (kuličkový diferenciál), nebo jeho náhradou viskózní spojkou (diferenciál Ferguson), popř. doplněním lamelovou spojkou (brzdou) zatíženou pružinou, vyvolávající tření mezi vzájemně se otáčejícími lamelami.
Samosvorné diferenciály s omezenou svorností - LSD
Konstrukčně vychází z otevřeného diferenciálu, obsahuje však navíc další přídavné uzavírací zařízení. Tímto zařízením může být např. sada pružin a spojek. Když se kola točí stejnou rychlostí, oba boční převody se otáčejí. Spojky nastupují, když se jedno kolo točí pomaleji než druhé. Spojky se snaží docílit toho, aby se kola otáčela stejnou rychlostí. Chce li se jedno kolo otáčet rychleji než druhé, musí překonat odpor pružin a spojky. Tuhost pružin v kombinaci s třením spojky určuje, kolik točivého momentu je třeba, aby se tato snaha překonala.
takto dobře vysvětlené to má na svých stránkách kluk co má BX a chodí do French Cars, jmenuje se tuším Instalatér, takže jsem tu odbornou pasáž zkopčil aby to z toho technického hlediska bylo jasné.
Vlastnosti diferenciálu jsou dány jeho mechanickou účinností, tj. ztrátami vznikajícími vzájemným pohybem jeho hlavních dílů ozubených kol. Běžný souměrný diferenciál s kuželovými nebo čelními koly a přímými zuby má poměrně vysokou účinnost a může proto dělit točivý moment v poměru jen málo se lišícím od 1 :1 .Aby mohl na jednu stranu přenášet výrazné víc než 50% přiváděného momentu, musí mít nižší účinnost (resp. méně správně vyšší svornost). Toho se dosahuje jinými konstrukcemi diferenciálů, např. se šroubovými koly (Torsen), se vzpěrnými tělisky (kuličkový diferenciál), nebo jeho náhradou viskózní spojkou (diferenciál Ferguson), popř. doplněním lamelovou spojkou (brzdou) zatíženou pružinou, vyvolávající tření mezi vzájemně se otáčejícími lamelami.
Samosvorné diferenciály s omezenou svorností - LSD
Konstrukčně vychází z otevřeného diferenciálu, obsahuje však navíc další přídavné uzavírací zařízení. Tímto zařízením může být např. sada pružin a spojek. Když se kola točí stejnou rychlostí, oba boční převody se otáčejí. Spojky nastupují, když se jedno kolo točí pomaleji než druhé. Spojky se snaží docílit toho, aby se kola otáčela stejnou rychlostí. Chce li se jedno kolo otáčet rychleji než druhé, musí překonat odpor pružin a spojky. Tuhost pružin v kombinaci s třením spojky určuje, kolik točivého momentu je třeba, aby se tato snaha překonala.
takto dobře vysvětlené to má na svých stránkách kluk co má BX a chodí do French Cars, jmenuje se tuším Instalatér, takže jsem tu odbornou pasáž zkopčil aby to z toho technického hlediska bylo jasné.
Re: Samosvor - vysvětlení funkce (mě)
Díky, jak funguje klasický diferenciál je mi jasné ale nevěděl jsem jestli ten samosvor se uzavírá v závislosti na zatížení a nebo jestli je jakoby uzamčen pořád.
- Lukáš 325e
- Příspěvky: 301
- Registrován: 15 čer 2006 15:12
- Bydliště: Praha
až bude zima tak někde zastav jedním zadním kolem na sněhu, ledu a druhým stůj na asfaltu - prudce se rozjeď ! a když kolo na sněhu začne hrabat a druhý bude stát=nemáš, když se auto normálně rozjede tak máš!100RM píše:Jak spoznam ci mam speru alebo ne ? (doteraz si nejsem jistej)
jde o to že při ztrátě trakce na jednom kole jde všechen výkon právě na toto kolo a druhé kolo stojí na místě, špéra rozděluje výkon na obě kola rovnoměrně - proto drifteři mají auta se samosvorem.
>>jednoduše řečeno<<
odborně to je viz výše.
- Lukáš 325e
- Příspěvky: 301
- Registrován: 15 čer 2006 15:12
- Bydliště: Praha