Zpátky do minulosti 6

Moderátor: T-O-M

Odpovědět
Uživatelský avatar
T-O-M
Příspěvky: 3342
Registrován: 13 úno 2006 12:25

Zpátky do minulosti 6

Příspěvek od T-O-M »

Další díl na světě, tentokrát jsem se zaměřil na specialitku.

McLaren F1

Proč zde píšu o anglickém voze? Protože je to možná nejlepší supersport vedle řady těch nejlepších a protože uvnitř tohoto skvostu tlouklo německé srdce. McLaren F1 se zapsal do automobilové historie jako „nejrychlejší“ civilní vůz, ale jeho místo v síni slávy mu patří z více důvodů než je jen maximální rychlost, které je vůz schopen.
Tvůrce Gordon Murraye chtěl postavit auto, které bude maximálně funkční a bude využívat těch nejmodernějších technologií, které byly na přelomu 80. a 90. let k dispozici. To, že výsledkem bude na pohled krásný kompaktní automobil se skvělými jízdními vlastnosti možná předpokládal, i když jak se sám vyjádřil – design byl podřízen funkčnosti. Co však na počátku vývoje nikdo netušil bylo to, že schopnosti vozu nikdo nepřekoná po dobu dalších patnácti let (deseti let, pokud budeme počítat od doby již vyrobených vozů).
McLaren F1 je konstruován jako třímístný dvoudveřový vůz s motorem uprostřed a pohonem zadní nápravy. Jeho šasi tvoří karbonový monokok s hliníkovými pláty. Karoserie je taktéž z karbonových dílů. Vůz má vertikálně výklopné dveře, zavazadlový prostor tvoří úložné schránky před zadními koly po stranách. Automobil využívá tzv. aktivní aerodynamiky – dvojice ventilátorů pod vozem zvětšující přítlak v oblasti zadního difuzoru. Tím odpadá použití křídla, na zadku je malý výsuvný spoiler pomáhající při nadzvukových rychlostech.
Další specialitou je použití hliníkových kol s centrální maticí jako to mají závodní vozy (dnes to můžeme vidět na Porsche Carrera GT, žádný jiný civilní vůz to nemá). Pod koly se skrývaly velice silné brzdy Bremzo bez ABS! Technické vychytávky jako zmíněné ABS odmítal Gordon Murraye stejně jako řízení (hřebenové) s posilovačem a elektronické vymoženosti typu prokluz kol a stabilizace. Přestože v té době to byly věci běžně požívané u drahých automobilů, zde nenašly své uplatnění. Dodnes trvající originalita spočívá v pozici za volantem – řidič sedí uprostřed vozu s řazením po pravé ruce, dva! spolujezdci sedí po stranách nepatrně vzadu. Konečně se dostáváme k motoru – úkol by zadán BMW, aby sestrojilo co nejvýkonnější atmosfericky plněný motor. Jeho vývoj šel rovnou do BMW Motorsport k Raulovi Roschemu. Motor V12 byl čtyřvačkový se 48 ventily o objemem 6.1 litru a dvěma vstřiky na válec. Kouzelníci z Motorsportu ho dokázali naladit na 627 koní/7400 ot. Kompresní poměr činil 10,5:1, krouťák 651 Nm. Kvůli rozložení hmotnosti a rozměrům byla převodovka příčně uložena, samozřejmě 6 st. manuální. K váze řeknu asi toto:1138 Kg!!! Dobrá, tak ještě jinak: 550 koní na tunu. Na stovce byl Mclaren za 3,2 sec, na 200km/h za 9,4 sec. Sám osobně nemám moc rád údaje o maximálce, protože nejsou a ani nemohou být objektivní pokud je bereme jako „tabulkový“ údaj. Auto bylo schopné rychlosti přes 300km/h, diplomaticky řečeno. Kdo se trochu zajímá o tuto problematiku, tak ví, že faktorů ovlivňujících topspeed je několik – tlak v pneu, povětrnostní podmínky, aktuální váha vozu a v neposlední řadě délka trati na které to zkoušíme, proto se setkáváme ve všech časopisech nejen v případě Mclarenu s rozdílnými hodnotami. Fakt o který se můžeme opřít – rok 1998, místo: testovací trať VW, řidič: Andy Walance, elektronicky (nikoliv tachometrově) naměřeno 384km/h!
Prodejní plán byl 300 kusů, ale celkem se vyrobilo jen 107 kusů včetně závodních verzí. Cena se pohybovala někde mezi 540-640.000 liber (další rekord). Stavba každého kusu zabrala tři a půl měsíce. Ke každému vozu dostal zákazník speciální edici hodinek od TAG Heuer s číslem podvozku svého auta. První vozy se dostaly do prodeje v roce 1994.

Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek

Uživatelský avatar
T-O-M
Příspěvky: 3342
Registrován: 13 úno 2006 12:25

Příspěvek od T-O-M »

Proč se na McLaren můžeme dívat jako na jeden z nejlepších supersportů? Čím je fascinující i po tolika letech když stejně fascinovaně můžeme koukat na Bugatti EB110 nebo na Jaguar XJ220, stejně technicky dokonalá auta téže doby. McLaren byl asi jen trochu dál, slávu mu zajistila ta maximální rychlost a stal se metou na kterou se dodnes snaží výrobci dosáhnout. Byl McLaren překonán? Jak se to vezme. Pokud budeme vycházet z pravověrné definice superspotu – pohon zadních kol, manuální převodovka a atmosferický motor, tak nám moc automobilů nezůstane. Z dnešního pohledu je McLarenu nejblíže Porsche Carrera GT nebo Pagani Zonda. Ferrari Enzo je asi ještě blíž svým funkcionalismem, pokud přihmouříme oči nad pádlovou převodovku, která je však na druhou stranu věcí moderní, fungující a do temperamentu Eza přiblížit se formuli 1 logickou. Tato auta sjela z výrobní linky zhruba 10 let po McLarenu a za těch deset let udělalo lidstvo v technice velký pokrok, nemyslíte? Srovnejte jakékoli auto co má deset křížků na krku s novým modelem – změna co! No a teď se zamyslete jaké výkony přinesl McLaren F1 a jaké moderní supersporty. Kam se vytratilo těch deset let rozdílu? Nad tímhle se stojí zamyslet. Jako kdyby se výrobci McLarenu dotkli místa bodu evoluce za který už není možné jít, nebo jen minimálně (v rovině supersportovních vozů). Dnes je sice jiná doba – výrobci musí splňovat emisní a bezpečnostní standarty, nikdo by si nedovolil dnes vyrobit sériové produkční auto bez airbagů, stabilizace, ABS atd – to vše přidává na hmotnosti a ubírá na pravověrné sportovnosti. Zákony fyziky platí stále a pro všechny, karbon je pořád karbon, kam potom jít dál? Rychlejší počítače a keramické brzdy – což je určitě skvělá věc a nad tím můžeme jen smeknout. Ani v jednom ze zmiňovaných aut jsem nejel, bavíme se jen teoreticky, věřím, že ty Zondy, GT, Enza se řídí lépe, jedou lépe a jsou co do kvality lépe udělány, ale ten rozdíl co ta auta umí a čeho jsou schopné není velký. O Bugatti Veyron mluvit nebudu – zde zvítězil chtíč nad smyslem. Postavit to nejsilnější a nejrychlejší auto se sice podařilo (nakonec) ale jakoby by se vytratil duch sportovního automobilu. Zdá se, že Veyron je obětí vlastní techniky. 1001 koní každý skloňuje ve všech pádech, ale o 1888 kg živé váhy se taktně mlčí. Čtyři turba, motor jako z lokomotivy, náhon na všechna čtyři kola a luxusní výbavička + všechny ty systémy co to mají za úkol udržet na silnici mu na charakteru nepřidají, nebo ano?
Teď trochu čísel
McLaren – 627 HP, 1138 kg, 550 HP na tunu, 0-100 za 3,2 sec
Enzo – 659 HP, 1365 kg, 480HP/t, 0-100 za 3.5 sec
Carrera GT – 611 HP, 1472 kg, 415HP/t, 0-100 za 3.7 sec
Veyron – 1001 HP, 1888 kg, 530HP/t , 0-100 za 2.5 sec

Za zmínku stojí i to, že McLaren F1 se může pochlubit závodní kariérou a vítězstvím v LeMans 1995.

Uživatelský avatar
Breakthru
Příspěvky: 1804
Registrován: 05 dub 2006 19:59
Bydliště: Třebíč...

Příspěvek od Breakthru »

8) 8) 8) bravo.......tos sepsal sám anebo je to odněkud stažený?......

hele, dá se tohle u nás vůbec přihlásit, když to má řízení vprostřed?....
svět dospělých je pro mne záhadou......

Uživatelský avatar
V12
Moderátor
Příspěvky: 5677
Registrován: 08 říj 2004 14:34
Kontaktovat uživatele:

Re: Zpátky do minulosti 6

Příspěvek od V12 »

opet mooc hezky napsany.....
R6 twin turbo + V10 + V12

Uživatelský avatar
T-O-M
Příspěvky: 3342
Registrován: 13 úno 2006 12:25

Příspěvek od T-O-M »

Breakthru píše:8) 8) 8) bravo.......tos sepsal sám anebo je to odněkud stažený?......

hele, dá se tohle u nás vůbec přihlásit, když to má řízení vprostřed?....
fakta a čísla kupuju, samo že spoustu toho vim, vomáčku už vařim sám - takhle je to u všech těchto dílů.

v druhé části jsem trochu zafilozofoval

ještě přihazuju nějaký race verze

Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek

Uživatelský avatar
Fugo
Příspěvky: 601
Registrován: 18 pro 2005 18:43
Bydliště: LBC
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Fugo »

pokud by někoho zajímala historie V12 tak na mých www dole je odkaz na www jiřího savky kde to mají hezky popsaný.
BMW 750iAL BiTurbo PRODÁNO, nyní KAWASAKI ZX10R
>>>Pneuservis, Klimatizace<<<
>>>Antény a satelity<<< http://www.volny.cz/antenysatelity

Uživatelský avatar
matal
Příspěvky: 296
Registrován: 19 bře 2006 00:17
Bydliště: Tišnov
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od matal »

Breakthru píše:8)

hele, dá se tohle u nás vůbec přihlásit, když to má řízení vprostřed?....
S tím si hlavu vůbec nelámej.. :lol:
=E39 530i 2003=
=E24 M635CSi 1984=
Někdo potřebuje auto, já mám dvě BMW

Uživatelský avatar
matal
Příspěvky: 296
Registrován: 19 bře 2006 00:17
Bydliště: Tišnov
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od matal »

O5 supr článek.. 8) :)
=E39 530i 2003=
=E24 M635CSi 1984=
Někdo potřebuje auto, já mám dvě BMW

Spajky
Příspěvky: 404
Registrován: 14 lis 2005 20:43

Příspěvek od Spajky »

Fugo píše:pokud by někoho zajímala historie V12 tak na mých www dole je odkaz na www jiřího savky kde to mají hezky popsaný.
Tome,další super počtení,gratuluju 8)

2Fugo: Ta tvoje kára je taky luxus,super práce a ten článek o V12 je nádhera,taky skvělý počteníčko,asi to dalo práci.

Odpovědět

Zpět na „BMW Cars“