Zpátky do minulosti 8

Moderátor: T-O-M

Odpovědět
Uživatelský avatar
T-O-M
Příspěvky: 3342
Registrován: 13 úno 2006 12:25

Zpátky do minulosti 8

Příspěvek od T-O-M »

Je možné vyrobit sportovní a zároveň závodní vůz? Vůz, který by zvládnul rally i Le Mans? Dnes to možné není a lze si to jen těžko představit, ale před více jak 60 lety to možné bylo.
A ani tehdy to né každý výrobce svedl. Nyní už tušíte kam míří tento osmý díl. Do třicátých let k BMW 328. Nacistický režim podporoval domácí strojírenství a to nikoliv jen vojenský sektor, a sport samozřejmě také. Pánům v BMW nic nestálo v cestě postavit vyjímečný automobil a 328ka jím opravdu byla. Její technická vyspělost ohromila veřejnost v roce 1936 stejně jako 850i na přelomu 80. a 90. let. Nadčasové bylo trubkové šasi a hliníkový trup nesoucí každý blatník zvlášť. Karoserie dvoumístného vozu evokovala na první pohled dynamiku. Přes dlouhou kapotu zajištěnou dvěma koženými řemeny se dostáváme k čelnímu dvoudílnému oknu, přičemž každá jeho část, jak před řidičem, tak před spolujezdcem, se dala individuelně nastavit, případně zcela sklopit. Dveře se otevíraly do protisměru jak kázaly tehdejší mravy. V zadní kapotě (úmyslně říkám „v“ místo „na“) se nacházelo náhradní kolo, pod ním vykukovalo hrdlo nádrže. Kola nebyla drátěná, nýbrž plechová, uchycená centrální maticí. Vpředu bylo nezávislé zavěšení s příčnými trojúhelníkovými rameny, vzadu tuhá náprava. Na obou nápravách byly hydraulicky ovládané bubnové brzdy. Dostáváme se k pohonu a koho přepadl stín pochybnosti, může nyní v klidu vydechnout. Dvoulitrový podélně uložený řadový šestiválec krmený třemi dvojitými karburátory posílal koňskou sílu přes 4. st. manuální převodovku na zadní kola. A u motoru bych se pozastavil. Konstruktér Fritz Fiedler navrhl půlkruhové spalovací (hemisferické) komory. Motor byl samožřejmě jednovačkový, zdvihací tyčky ovládaly sací ventily, zatímco vodorovné tyčky nad nimi otevíraly ty výfukové. Jestli tomu dobře rozumím, tak toto řešení jak ho Fiedler zkonstruoval, přinášelo podobné výhody, rozuměj výkon, jako dvouvačkový rozvod DOHC (o půl století později, srovnávat to ale nelze). Výkon civilní verze byl 80 PS, závodní měly mnohem více. Byť byla kariéra 328mičky krátka (1936-1940), dovedla řadu jezdců ke zlatým věncům. Vozy se zúčastňovaly různých soutěží v různých karosářských variantách – i coupé! Jmenujme ty nejznámější – 1939 Le Mans – páté, sedmé a devátém místo celkově, vítěz RAC Rally v témže roce a vítězství Mille Miglia 1940, kde BMW přišlo s novou karoserií roadsteru. Dokonalost tohoto stroje a prohra Německa ve 2. sv. válce učinily z 328mičky kořist. Jak pro jednotlivce (komunističtí papaláši z východních bloku se o ni praly) tak pro ostatní výrobce. Jedno závodní auto z M.Miglie bylo po válce převezeno do Anglie jako součást vypořádání válečných reparací. Zde se ať už více či méně okopírovaná 328ka objevovala pod názvy Frazer Nash a u výrobců jako Bristol a AC. U východoněmecké komunistické EMW (eisenach motoren werke) žili z nápadů BMW ještě další 40 let……..

Obrázek
Obrázek

Obrázek
Obrázek
Obrázek

Obrázek
Obrázek

Mille Miglia
Obrázek

Uživatelský avatar
T-O-M
Příspěvky: 3342
Registrován: 13 úno 2006 12:25

Příspěvek od T-O-M »

designéři z Mnichova se hráli na téma 328 v novém tisíciletí

Obrázek
Obrázek
Obrázek

Uživatelský avatar
matal
Příspěvky: 296
Registrován: 19 bře 2006 00:17
Bydliště: Tišnov
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od matal »

To je fakt nádhernej veterán..
T-O-M-e opět pěkný článek..
Díky.. :wink:
=E39 530i 2003=
=E24 M635CSi 1984=
Někdo potřebuje auto, já mám dvě BMW

Spajky
Příspěvky: 404
Registrován: 14 lis 2005 20:43

Příspěvek od Spajky »

Přidávám se s pochvalou,zajímalo by mě,jak moc velkej vliv mělo to "ukradení technologií" na ostatní značky,kdo všechno z toho profitoval...nicméně když po válce skoro BMW krachlo,tak asi velkej :D

Uživatelský avatar
T-O-M
Příspěvky: 3342
Registrován: 13 úno 2006 12:25

Příspěvek od T-O-M »

Spajky píše:Přidávám se s pochvalou,zajímalo by mě,jak moc velkej vliv mělo to "ukradení technologií" na ostatní značky,kdo všechno z toho profitoval...nicméně když po válce skoro BMW krachlo,tak asi velkej :D
On se tim nikdo nechlubí že něco zkopíruje a těžko se to dokazuje. Navíc když přijdeš s nějakou novinkou, která se ujme tak ji pak všichni používají a tebe může těšit akorát to že jsi byl první. Kromě těch co jsem zmínil, tak třeba JaguarXK120 se inspiroval (taky to bylo nejrychlejší auto 40. let ten Jag). V 70. letech dělalo Sbarro přesnou repliku 328ky.
Stačí to takhle?

Odpovědět

Zpět na „BMW Cars“