S novým rokem, nový, jubilejní 10. díl ZdM, tentokrát o autě, které asi né každý zná. Přiznávám se, že já jsem o existenci tohoto modelu věděl, ale to bylo vše, nic bližšího a přitom TISA není bezvýznamný vůz.
V první polovině 60. let přichází BMW s tzv. New Class jež by se dala charakterizovat následovně – new brand of stylish, sporty automobiles. Je to základ toho co je pro BMW typické dodnes – sportovně elegantní auta. V oné době to bylo zrození modelové řady 1500, 1800, 2000, 2002…
V září 1963 bylo představeno BMW 1800 jako následovník 1500. Šlo o zcela běžný 4d sedan s motorem 1.8 s výkonem 90 HP. Tento vůz byl nabízen také ve své sportovní verzi 1800 TI, kterou byl dnes přirovnal k limitované E90 320 Si. Ale zpět k Té-Íčku jehož motor se těšil z dvojitých karburátorů Solex a zvýšeným kompresním poměrem 9.5:1. Tento jednovačkový čtyřválec M10 nabízel 110 HP/ 5800 ot/min. Převodovka byla 4 st. manuální. Podvozek byl na tehdejší dobu vymakaný. Žádná listová péra, ale vinuté pružiny na obou nápravách, vpředu byly McPhersony, vzadu diagonální ramena (angl.: semi-trailing arms). Brzdy kotoučové vpředu, bubnové vzadu. Tento řekněme na pohled nenápadný sedan dosahoval maximální rychlosti 175 km/h. Počet vyrobených kusů se vyšplhal k číslu 18 417.
Pro úzkou klientelu však 1800 TI v BMW vyšlechtili do podoby 1800 TI/SA (touring international sondernausfuhrung)./1964-1965/ Pod názvem (=zvláštní provedení) si představte pouhých 200 vyrobených vozů, které už byly připraveny postavit se na startovní rošt. Motor 1.8 prodělal úpravu hlavy, kam přišly větší ventily, ostřejší vačka 300´ a opětovné zvýšení
komprese na 10.5:1. Na místo solexů přišly Webery 45 DCOE. V tak naladěném motoru klusalo 130 HP schopných dovést vůz k hranici 200km/h. Převodovka Getrag byla plně synchronizovaná 5. st manuální s 1kou do rychlosti 31 mph, 2kou do 60 mph, 3kou do
80 mph, 4kou do 100 mph a dlouhá pětka končila ve 125 mph což je oněch 200 km/h.
Motoru korespondoval samozřejmě i podvozek a brzdy. Přední kotouče dorostly do průměru deset a půl palce, vzadu byly bubny, nicméně se šeptá o tom, že některé kusy měly vzadu kotouče. Podvozek se dočkal stabilizátorů a samosvorného diferenciálu. S TISou úspěšně závodilo mnoho známých jezdců. resp. spousta z nich si „udělala jméno“ na počátku kariéry právě na TISách. Hubert Hahne vyhrál 24 hodin ve Spa, mimo jiné tento muž v roce 1966 zajel s 2000TI Nordschleife pod hranicí 10 minut. Jmenujme např. Josef Schnitzer, Rauno Aaltonen, Jacky Ickx, Hans Peter Koepchen nebo Dieter Quester.
1800

1800 TI/SA


závodní sedadlo řidiče
