Středová díra
- Jirka.Kolouch
- Příspěvky: 1630
- Registrován: 27 úno 2008 20:56
Re: Středová díra
Říká se tomu vymezovací, středící kroužky
Já jsem na mém jezdil bez nich a pohoda, ale musíš mít disky fest dotažené, aby nebyla žádná vůle. Horší by bylo, kdyby kolo nebylo správně dotažené - létalo by na náboji. Nebo aspoň to je můj názor
Já jsem na mém jezdil bez nich a pohoda, ale musíš mít disky fest dotažené, aby nebyla žádná vůle. Horší by bylo, kdyby kolo nebylo správně dotažené - létalo by na náboji. Nebo aspoň to je můj názor
Bramborák f paketu s motorem - bejvávalo
Český sen a pár dalších krámů
Český sen a pár dalších krámů
- Jirka.Kolouch
- Příspěvky: 1630
- Registrován: 27 úno 2008 20:56
Re: Středová díra
Řekl bych, že je spíš na to, abys to kolo nasadil přesně - tzn. aby byl střed skutečně na středu náboje Bez kroužku bys ho mohl dát trochu bokem ( třeba jen o nějaký zloměk milimetru), ale pak bys to na řízení poznal Já tam kroužky neměl a ani jsem to neřešil, protože jsem s tím jel zhruba 300 kilometrů a pak šlo auto komplet rozebrat a zgenerálkovat. Při žádné rychlosti to nešlo cítit ani trošku. Pak ale kroužky dávat budu.
Ale co vím, spousta lidí je tam nemá a jezdí bez problémů
Ale co vím, spousta lidí je tam nemá a jezdí bez problémů
Bramborák f paketu s motorem - bejvávalo
Český sen a pár dalších krámů
Český sen a pár dalších krámů
- Jirka.Kolouch
- Příspěvky: 1630
- Registrován: 27 úno 2008 20:56
Re: Středová díra
Zhruba kolem 3, 4 stovek
Ale kdesi jsem viděl, že se prodával nějaký pytlík, kde byly kroužky, náhradní šrouby a podobné drobnosti po 2 stovkách. Chce to se podívat - z jakého rozměru na jaký atd.
Ale kdesi jsem viděl, že se prodával nějaký pytlík, kde byly kroužky, náhradní šrouby a podobné drobnosti po 2 stovkách. Chce to se podívat - z jakého rozměru na jaký atd.
Bramborák f paketu s motorem - bejvávalo
Český sen a pár dalších krámů
Český sen a pár dalších krámů
- m.artty
- Moderátor
- Příspěvky: 8238
- Registrován: 23 čer 2009 22:23
- Bydliště: Litvínov
- Kontaktovat uživatele:
Re: Středová díra
Kroužky si tam dej, je to kvůli tomu vystředění kola.... když tam kroužky nemáš, tak se ti nemusí kolo po dotažení úplně vystředit a může to dělal bordel. Nehleděna na to, že bez toho kroužku působí na šouby jiné síly než bylo počítáno.
Současnost: Kadett E 2,0 GSi cabrio & Calibra 2,5 V6 & Omega B 2,5 TD
Minulost: Astra F 1,7 TD, Astra F 1,4 16V sedan, Kadett E 1,6 cabrio, Kadett E 1,6i cabrio, Golf II 1,6D, a pár Kadettů na díly
Minulost: Astra F 1,7 TD, Astra F 1,4 16V sedan, Kadett E 1,6 cabrio, Kadett E 1,6i cabrio, Golf II 1,6D, a pár Kadettů na díly
Re: Středová díra
taky muzes trefit diru jako prase a muzes ustipnout srouby.. bez toho bych vubec nejezdil, strach by mi to nedovolil..
AUTOSERVIS, PNEUSERVIS, AUTOSKLO, RYCHLOSERVIS, mechanické práce, klempířina, lakovaní, odtah vozidel. (Praha 5) - SZ nebo 603 909 767, http://www.freshlak.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.flickr.com/photos/130435261@N04/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.flickr.com/photos/130435261@N04/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Středová díra
bože to jsou zase moudra, na kroužek se vyprdni kolo nasaď jako člověk tak jak se má ho dotáhni a nemůže se nic stát. důležité je použít správné šrouby nebo matky na daná kola o ničem jiném to neni a kola nedotahuj pořádně ale na předepsaný moment
Honda Civic EG turbo
Civic aerodeck
Toyota Celica GT4
Civic aerodeck
Toyota Celica GT4
Re: Středová díra
prolítl sem v kilu díru, že mi skoro prasklo čelní sklo ale kolo mám pořád na svém místě kde je chyba? díru mam 60mm a náboj 56,1mmmaRkus píše:taky muzes trefit diru jako prase a muzes ustipnout srouby.. bez toho bych vubec nejezdil, strach by mi to nedovolil..
zkus napsat nějakej důvod proč by se měli šrouby uštípnout?
Honda Civic EG turbo
Civic aerodeck
Toyota Celica GT4
Civic aerodeck
Toyota Celica GT4
Re: Středová díra
Pokud nedáš nějaké "tuningové" šrouby, tak se o ně bát nemusíš. Když kolo dotáhneš, nehne se ani při projetí díry ani o prt. Šrouby (nebo matky) to udrží na svém místě. Jediné, k čemu jsou ty vymezovací kroužky dobré, je to, že budeš mít jistotu, přesně vystředěného kola. Kdyby měly zároveň přenášet nějaké síly od rázu kol, nedělaly by je z plastu, ale třeba z duralu. Pokud budeš kolo utahovat ručně, křížovou metodou a s citem, kolo budeš mít vystředěné i bez kroužku dobře. Pokud to vezmeš vzduchem a jeden šroub za druhým, tak už bych si tím jistej nebyl. Zkus kola nasadit a projet to. Pokud ti to od 100km/h bude vibrovat volantem, tak sháněj kroužky. Ale nemusíš mít strach, že při zkušební jízdě ztratíš kolo, nebo poškodíš šrouby. Každopádně ty kroužky jsou hlavně o pohodě při nasazování a nezřídka se stane, že se při výměně postrácí. Zkus zajet do nějakého pneuservisu a zeptej se tam. Určitě budou vědět kde je objednat a možná je budou mít i skladem.
Re: Středová díra
stejnej názor jako maRkus ..
posero dobrej střelec...
poslední auto co pamatuju že mělo nevystředěný náby byla úzká Š105, nemusí ti upadnout kolo, ale určitě to může mít vliv na životnost ložisek, řízení, apod...
dokonce jsem byl svědkem na závodech do vrchu, kdy šroubek dal při přezouvání na mokrý ke kolům špatný kroužky(byla tam vůle 1mm na průměru, kola normálně cvaklý momenťákem) a šéfoj po projetí cílém upadlo kolo po cca ujetí 4km závodním tempem..já bych bez středících kroužků nevyjel..před 2 rokama jsem kupoval k Alutecům a dal jsem za ně 550,-
posero dobrej střelec...
poslední auto co pamatuju že mělo nevystředěný náby byla úzká Š105, nemusí ti upadnout kolo, ale určitě to může mít vliv na životnost ložisek, řízení, apod...
dokonce jsem byl svědkem na závodech do vrchu, kdy šroubek dal při přezouvání na mokrý ke kolům špatný kroužky(byla tam vůle 1mm na průměru, kola normálně cvaklý momenťákem) a šéfoj po projetí cílém upadlo kolo po cca ujetí 4km závodním tempem..já bych bez středících kroužků nevyjel..před 2 rokama jsem kupoval k Alutecům a dal jsem za ně 550,-
AIRLESS PRIDE
Past : Xsara VTS 2.0 16v http://www.vw-club.cz/viewtopic.php?f=216&t=179162
Now : GIV 1.6i http://www.vw-club.cz/viewtopic.php?f=78&t=135054
Past : Xsara VTS 2.0 16v http://www.vw-club.cz/viewtopic.php?f=216&t=179162
Now : GIV 1.6i http://www.vw-club.cz/viewtopic.php?f=78&t=135054
- m.artty
- Moderátor
- Příspěvky: 8238
- Registrován: 23 čer 2009 22:23
- Bydliště: Litvínov
- Kontaktovat uživatele:
Re: Středová díra
posero: To bych se skoro hádal, protože pokud máš středovou díru akorát nasazenou na náboji, tak na šroub působí menší příčné napětí, protože kolo je vystředěné tím kroužkem. Pokud nasadíš kolo bez kroužku a máš tam třeba 2mm mezeru, tak šroubu musí držet kolo u náboje a zároveň musí kolo držet vystředěné -> příčné napětí na šroub bude o dost větší a v extrémním případě by se mohl i přeštípnout. Nejspíš by se to dalo i spočítat jaký jsou v tom rozdíly, ale nenapadá mě jak to jednoduše udělat a abych si hodinu kreslil modely jak by to asi šlo, tak na to nemám čas
Edit: krouže je sice z platu, a nepřenáší žádné rázy, ale vystředí kolo a tím pádem se budou rušit nějaké příčné síly na šroub, co tam působí..... a že jich tam bude působit celkem dost
Edit: krouže je sice z platu, a nepřenáší žádné rázy, ale vystředí kolo a tím pádem se budou rušit nějaké příčné síly na šroub, co tam působí..... a že jich tam bude působit celkem dost
Naposledy upravil(a) m.artty dne 31 pro 2010 20:23, celkem upraveno 1 x.
Současnost: Kadett E 2,0 GSi cabrio & Calibra 2,5 V6 & Omega B 2,5 TD
Minulost: Astra F 1,7 TD, Astra F 1,4 16V sedan, Kadett E 1,6 cabrio, Kadett E 1,6i cabrio, Golf II 1,6D, a pár Kadettů na díly
Minulost: Astra F 1,7 TD, Astra F 1,4 16V sedan, Kadett E 1,6 cabrio, Kadett E 1,6i cabrio, Golf II 1,6D, a pár Kadettů na díly
Re: Středová díra
uz sem to videl... mozna tehdy ten clovicek nemel seriovy srouby ale nejaky kupovany (delsi) po tydnu jezdeni cvak... vsechny 4 srouby k.o. a kolo papa... auta na hovna....
At si to kazdej dela jak chce, jak bych se s tim bal... tohle neni ze to zkusime a kdyz ten naraznik upadne tak to udelame jinac, kvuli 4 stovkam riskovat mozna i zivot.....
At si to kazdej dela jak chce, jak bych se s tim bal... tohle neni ze to zkusime a kdyz ten naraznik upadne tak to udelame jinac, kvuli 4 stovkam riskovat mozna i zivot.....
AUTOSERVIS, PNEUSERVIS, AUTOSKLO, RYCHLOSERVIS, mechanické práce, klempířina, lakovaní, odtah vozidel. (Praha 5) - SZ nebo 603 909 767, http://www.freshlak.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.flickr.com/photos/130435261@N04/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.flickr.com/photos/130435261@N04/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Středová díra
Jestli můžu zneužít tohohle vlákna. Náboj na autě je 60,1. Chci kola, co jsou 57,6 (nevím přesně - VWčkáři budou vědět). Jediný řešení je soustružníka na kola? Nějaký silný (2cm+) podložky nepřichází v úvahu.
http://www.tuningforum.cz/viewtopic.php?f=116&t=96185 --- 3x Renault Megane coupé under construction
Re: Středová díra
vy jste teda teoretici. Na ten šroub působí hlavně síla která přenáší výkon motoru z náboje na disk. Zkuste si představit, jaká síla je potřeba k protočení kola na suchém asfaltu. když je normálně zatížené autem. Je určitě velká. A přesto sposta lidí dá plnej plyn při rozjezdu a prohrábne kolama. Přitom na ty šrouby působí mnohem větší síla než když projedete díru. Při každém rozjetí, nebo brždění jsou tak šrouby velice silně namáhané na střih a přesto vydrží déle než zbytek auta. Ty kroužky tam nehrajou žádnou roly. Jsou jen pro jednoduší nasazení a vystředění kola.
Ten závodník, co mu ulítlo kolo ho buď špatně (málo) dotáhnul a kolo během jízdy povolilo, nebo měl špatné šrouby, který nebyly od výrobce, ale nějaké samodoma.
Ten závodník, co mu ulítlo kolo ho buď špatně (málo) dotáhnul a kolo během jízdy povolilo, nebo měl špatné šrouby, který nebyly od výrobce, ale nějaké samodoma.
- m.artty
- Moderátor
- Příspěvky: 8238
- Registrován: 23 čer 2009 22:23
- Bydliště: Litvínov
- Kontaktovat uživatele:
Re: Středová díra
A co skládání sil? Když už jsme se dostali k té teorii.
Proč by se jinak vyráběla kola se středovou dírou přesnou na desetinu milimetru?
Proč by se jinak vyráběla kola se středovou dírou přesnou na desetinu milimetru?
Současnost: Kadett E 2,0 GSi cabrio & Calibra 2,5 V6 & Omega B 2,5 TD
Minulost: Astra F 1,7 TD, Astra F 1,4 16V sedan, Kadett E 1,6 cabrio, Kadett E 1,6i cabrio, Golf II 1,6D, a pár Kadettů na díly
Minulost: Astra F 1,7 TD, Astra F 1,4 16V sedan, Kadett E 1,6 cabrio, Kadett E 1,6i cabrio, Golf II 1,6D, a pár Kadettů na díly
Re: Středová díra
jo dobrej soustružník by to měl udělat bez problému. Záleží taky na kvalitě kola, protože ubírat materiál z disku je trochu vošajslich. Ale podle toho co píšeš by neměl ten milimetr a půl na průměr mít zásadní vliv. Měl jsem na rentgenu několik kol a co značka to jiná kvalita. Některý jsou porézní a parsky mají téměř dutý (né schválně) např značka MIM a třeba německý Steffany byly naprosto dokonalý bez jediný bublinky. Ale ten kousek co ti lízne soustruh by jim neměl ublížitpepecl píše:Jestli můžu zneužít tohohle vlákna. Náboj na autě je 60,1. Chci kola, co jsou 57,6 (nevím přesně - VWčkáři budou vědět). Jediný řešení je soustružníka na kola? Nějaký silný (2cm+) podložky nepřichází v úvahu.
Re: Středová díra
ze stejného důvodu jako je u každé značky jiná rozteč šroubů. Automobilky nechtějí aby jejich kola jezdila na autech jiné značka. A dělají se přesně právě kvůli tomu vystředění. Uvědom si, jak je disk široký a jaké má ET. Při těchto rozměrech ten sotva centimetrový prstýnek uprostřed náboje (na disku je navíc kvůli nasazení spíše kužel) nemá šanci jakkoli ovlivnit sílu přenášenou z kola na náboj. Teda pokud si představíš lité kolo třeba 7x17 s pneu 225/50/17.m.artty píše:A co skládání sil? Když už jsme se dostali k té teorii.
Proč by se jinak vyráběla kola se středovou dírou přesnou na desetinu milimetru?
Re: Středová díra
už jsem to psal a probíral tolikrát, že nemam chuť to dělat znova
každej kdo chce nechť vyhodí 500 za kroužky k hovnu, kdo ně může mi věřit lítam s autem bokem, opravdu velmi rychle, díře se občas nevyhnu.... a všechno je ok i když ma na průměru rozdíl skro 4mm
každej kdo chce nechť vyhodí 500 za kroužky k hovnu, kdo ně může mi věřit lítam s autem bokem, opravdu velmi rychle, díře se občas nevyhnu.... a všechno je ok i když ma na průměru rozdíl skro 4mm
Honda Civic EG turbo
Civic aerodeck
Toyota Celica GT4
Civic aerodeck
Toyota Celica GT4
- m.artty
- Moderátor
- Příspěvky: 8238
- Registrován: 23 čer 2009 22:23
- Bydliště: Litvínov
- Kontaktovat uživatele:
Re: Středová díra
No kluci, jezděte si na čem chcete. Já si raději koupím za 500 Kč kroužky, budu mít jistotu, že mám kola vystředěné, že vše funguje jak má a že šrouby jsou namáhané, jak bylo prvotně počítáno. Vím jak fungují věci v mechanice a jsem si jistej, že kroužek nebo přesná středovka tam není jen kvůli pohodlí při nasazování a proto, aby si mezi automobilkama neměnila kola.
Každopádně původní šrouby jsou kvůli bezpečnosti značně předimenzované, takže pro ně není problém to udržet. Až se vám třeba náhodou dostane na kolo šroub, ve kterém je v oceli výrobní vada a prostě to nevydrží, tak to už vydrží ani ostatní šrouby.... Viděl jsem už několik zkoušek oceli, dokonce jsem byl u nějakých přítomen a ikdyž se to nezdá, tak vada umí udělat celkem dost a v podstatě se nedá předpovědět
Každopádně původní šrouby jsou kvůli bezpečnosti značně předimenzované, takže pro ně není problém to udržet. Až se vám třeba náhodou dostane na kolo šroub, ve kterém je v oceli výrobní vada a prostě to nevydrží, tak to už vydrží ani ostatní šrouby.... Viděl jsem už několik zkoušek oceli, dokonce jsem byl u nějakých přítomen a ikdyž se to nezdá, tak vada umí udělat celkem dost a v podstatě se nedá předpovědět
Současnost: Kadett E 2,0 GSi cabrio & Calibra 2,5 V6 & Omega B 2,5 TD
Minulost: Astra F 1,7 TD, Astra F 1,4 16V sedan, Kadett E 1,6 cabrio, Kadett E 1,6i cabrio, Golf II 1,6D, a pár Kadettů na díly
Minulost: Astra F 1,7 TD, Astra F 1,4 16V sedan, Kadett E 1,6 cabrio, Kadett E 1,6i cabrio, Golf II 1,6D, a pár Kadettů na díly
Re: Středová díra
Ten závodník, co mu ulítlo kolo ho buď špatně (málo) dotáhnul a kolo během jízdy povolilo, nebo měl špatné šrouby, který nebyly od výrobce, ale nějaké samodoma.[/quote]
JJ JASNÝ- psal jsem že kola cvaklý momenťákem, a určitě to byly šrouby samo domo..
JJ JASNÝ- psal jsem že kola cvaklý momenťákem, a určitě to byly šrouby samo domo..
AIRLESS PRIDE
Past : Xsara VTS 2.0 16v http://www.vw-club.cz/viewtopic.php?f=216&t=179162
Now : GIV 1.6i http://www.vw-club.cz/viewtopic.php?f=78&t=135054
Past : Xsara VTS 2.0 16v http://www.vw-club.cz/viewtopic.php?f=216&t=179162
Now : GIV 1.6i http://www.vw-club.cz/viewtopic.php?f=78&t=135054
Re: Středová díra
vtipný, shodou okolností sem se tak nějak k tomu počítání a zkouškam dostal, celkem vím o čem se bavím a proto se musím smátm.artty píše:No kluci, jezděte si na čem chcete. Já si raději koupím za 500 Kč kroužky, budu mít jistotu, že mám kola vystředěné, že vše funguje jak má a že šrouby jsou namáhané, jak bylo prvotně počítáno. Vím jak fungují věci v mechanice a jsem si jistej, že kroužek nebo přesná středovka tam není jen kvůli pohodlí při nasazování a proto, aby si mezi automobilkama neměnila kola.
Každopádně původní šrouby jsou kvůli bezpečnosti značně předimenzované, takže pro ně není problém to udržet. Až se vám třeba náhodou dostane na kolo šroub, ve kterém je v oceli výrobní vada a prostě to nevydrží, tak to už vydrží ani ostatní šrouby.... Viděl jsem už několik zkoušek oceli, dokonce jsem byl u nějakých přítomen a ikdyž se to nezdá, tak vada umí udělat celkem dost a v podstatě se nedá předpovědět
navíc já mam matky takže sem v klidu než se rozčílíš, zamysli se jak to vlastně vypadá a k čemu tam ten kroužek opravdu slouží, který síly drží, z jakýho je materiálu, jak situace vypadá s a bez kroužku pokud ti nedojde, že je to kravina vrať se do školy
Honda Civic EG turbo
Civic aerodeck
Toyota Celica GT4
Civic aerodeck
Toyota Celica GT4
Re: Středová díra
Docela zajímavá diskuze Do teď jsem žil v domnění, že bez kroužků je to na hovno a auto se bude třepat jak drahej pes. Když nad tím tak přemýšlím, tak jsem z toho jelen Vysvětlete to někdo pořádně, ať mám klidný spaní Děkuju
EXPRESNÍ PŘEPRAVA KUSOVÝCH ZÁSILEK NA TRASE BRNO - PRAHA - BRNO TÝŽ DEN OD PODÁNÍ - INFO: 608 771 206
Re: Středová díra
oka, za předpokladu, že pužiješ správné matice na daný typ kol které máš je situacce naprosto jednoduchá. při správném postupu nasazvování kol (dotahování křížem, po určitých momentech) se nikdy nemůže stát, že kolo bude mimo osu náboje, ani v případě, že máš velkej rozdíl mezi dírou kola a nábojem. tvarové plochy na disku do kterých dosedá matice/šroub vždy vystředí kolo do osy jak má být.SPEEDY píše:Docela zajímavá diskuze Do teď jsem žil v domnění, že bez kroužků je to na hovno a auto se bude třepat jak drahej pes. Když nad tím tak přemýšlím, tak jsem z toho jelen Vysvětlete to někdo pořádně, ať mám klidný spaní Děkuju
k problematice kroužků. ty slouží jen k pohodlnějšímu nasazení kola za předpokladu, že je člověk levej a má šrouby. když si uvědomíš na jaké ploše kolo doesá na kroužek a kroužek na náboj tak je snad každýmu jasný kolik radiálních sil to může přenést ještě za předpokladu, že jsoukroužky plastové to je asi jako dát si pod auto místo heveru a kozy kena a barbie
nikdy sem němel problém, co tady čtu tak asi používám auto zcela extrémně jelikož se občas i prolétně zduchem, vymetlo spoustu děr, zničil sem i kolo OZ superturismo a nikdy nebyl problém s vystředěním, nedejbože s upadnutím kola
Honda Civic EG turbo
Civic aerodeck
Toyota Celica GT4
Civic aerodeck
Toyota Celica GT4
Re: Středová díra
jak už jsem psal. Zkus to nejdřív bez nich. Nic tím neriskuješ. Kolo ti rozhodně neupadne.