Nabíjení elektromobilu doma - Dává smysl?

Tiskové zprávy, novinky na auto trhu, technika, srazy a nejen to :o)

Moderátor: Eiffel

Odpovědět
admin
Administrátor
Příspěvky: 190
Registrován: 26 říj 2012 13:19

Nabíjení elektromobilu doma - Dává smysl?

Příspěvek od admin »

Čas nabíjení baterie udávaný výrobci elektromobilů je jedna věc, druhou věcí je ale reálný čas, který vám zabere nabití elektřinou poháněného automobilu v domácích podmínkách. Asi tušíte, že tyto časové údaje se mohou diametrálně lišit - a to i o několik hodin. Základní kámen úrazu je už v tom, že akumulátor elektroauta stejně jako akumulátor do notebooku potřebuje ke svému nabití stejnosměrný proud, zatímco v domácnostech je používán střídavý proud. Integrované měniče proudu sice nabíjení baterií umožní, avšak na úkor rychlosti dobíjení.

Na limit v nabíjení můžete narazit i kvůli omezení palubní nabíječky. V konečném důsledku se tak často stává, že do auta je dobíjeno pouze 3,7 kW za hodinu, případně 11 kW u třífázového napětí. Tyto hodnoty jsou udané pojistkou a nebo rezervovaným příkonem. To znamená, že takovou Teslu s kapacitou baterie 100 kW byste dobíjeli více než den, respektive 10 hodin. Proto je vhodné elektromobil nabíjet doma pouze v nezbytných případech, jinak k jeho dobíjení využívejte elektrické stanice, ideálně superchargery, kde vám nabití zabere pár desítek minut.

Jak jsou na tom jednotlivé modely elektroaut?
Krom již zmíněné Tesly máme k dispozici i data o průměrné době dobíjení ostatních oblíbených elektromobilů. Z nich je patrné, jak neskutečně dlouho je potřeba k jejich nabití pomocí jednofázového střídavého proudu. Konkrétně dobití BMW i3 trvá v průměru od 6 do 19 hodin. Premianty v tomto ohledu jsou pak Hyundai Ioniq EV a Renault Kangoo, jejichž dobití se dá zvládnout během přijatelných 5 až 10 hodin. Naopak na opačném pólu se nachází Jaguar I-Pace, u nějž vám může dobití zabrat i více než 40 hodin!
Dlouhé domácí nabíjení je ale problém především do budoucna, pokud by se elektromobily více rozšířily. Zatímco elektrony na svém autě můžete vyměnit kdy se vám zlíbí, tak strukturu baterie jen tak nezměníte. Aby se v této oblasti něco vylepšilo, tak by museli výrobci přejít na nové technologie baterií a zároveň by se musela zkvalitnit struktura sítí a dobíjecích míst, což je v současnosti dosti utopická vize. Ale kdo ví, co nám přinese budoucnost...
wallbox_g.png

Odpovědět

Zpět na „News Room“