ALS(anti lag system) nebo BOV(blow off valve)?
Moderátoři: Fáboš, Bohuš, Kane13, Ritchma, Libor12, Tom_
ALS(anti lag system) nebo BOV(blow off valve)?
Během Finské rallye měl Toni Gardemeister v prvního etapě problémy s ALS a díky tomu musel absolvovat téměř 45 kilometrů téměř bez turba. Co se mu to vlastně porouchalo?Anti-Lag System, ALS, nebo Bang-bang - tak se nazývá technika řízení motoru, která umožňuje minimalizovat prodlevu turba.
Turbodmychadla mají vlastnost, které se říká prodleva a je to čas, který potřebuje turbína pro přechod z nižších do maximálních otáček. Prodleva je ovlivňována mnoha faktory, jako je doba nečinnosti, množství přiváděného vzduchu, zpětný tlak atd. Problém je v turbu částečně řešen ventilem, který se ovládá pohybem jezdcovy nohy na plynovém pedálu. Přes ventil je odčerpán stlačený vzduch vycházející z turba, zatímco přívod na sběrném potrubí se uzavře. Tím se zabrání turbíně, aby se zastavila a došlo k eventuálnímu poškození jejích lopatek.
U závodních aut se velmi často používají předimenzovaná turbodmychadla. Velká turba mají při akceleraci prodlevu delší a popisovaný způsob s odsátím přes ventil je málo účinný. U soutěžních vozů je navíc omezen přívod vzduchu do turba restriktorem, jehož průměr určuje FIA (34 mm u vozů kategorie WRC) a který prodlevu ještě zvětšuje. To je důvod, proč se u závodních motorů, kde je kroutící moment a jeho dostupnost v širokém spektru otáček určujícím faktorem, používá tzv. anti-lag systém.
Během prodlevy turba má motor mnohem menší odezvu a také jeho výkon je hodně pod nominální hodnotou. Někteří jezdci se naučili s tímto faktorem počítat a šlapou na plyn s velkým předstihem, oproti tomu, kdyby jeli s nepřeplňovaným motorem. Jiní používají techniku, se kterou přišel německý jezdec Walter Röhl a která je známa jako "left foot braking" - tedy brždění levou nohou, zatímco pravá stále přidává plyn a drží turbo v otáčkách. Pro brzdy je tato technika velmi zničující, ale z hlediska výkonu motoru velmi efektivní.
ALS byla velmi jednoduchá myšlenka, ale poměrně složitá byla její implementace. Teprve když se elektronika, řídící běh celého motoru, dostala na pokročilejší úroveň a začala umožňovat sledovat mnohem více parametrů než v minulosti, přišel čas, aby začala ovládat i ALS. Podle dostupných informací byla Toyota Team Europe vůbec první, která tento systém začala u závodních vozů používat. Nazýval se Toyota Combustion Control System a později přišlo Mitsubishi se svým Post Combustion Control System.
Jak ALS pracuje?
Jakmile dá jezdec nohu z plynu, změní se načasování zážehu a motor začne dostávat bohatší směs. Sací ventil zůstává lehce pootevřený a do motoru je stále přiváděn vzduch. Do spalovacího prostoru se tak dostává bohatá směs i přesto, že jezdec plyn nepřidává. Protože k zážehu nedojde hned, dostává se směs do výfukového potrubí téměř nespálená. Svíčka zažehne až v okamžiku, kdy se začíná otevírat výfukový ventil. Při kontaktu nespálené směsi s rozpáleným výfukovým potrubím dojde k explozi. Ta se odehraje v místě napojení turba a udrží ho v otáčkách.
Systém ALS má ale svá omezení a nevýhody:
- rychlý násrůst teploty turba, kdykoli je systém aktivován (dochází ke skoku z cca 800°C na cca 1100°C.
- velké napětí ve sběrném potrubí výfuku (při namontování tohoto systému do běžného auta byste s ním neujeli více než 50 - 100 kilometrů)
- motor je přeplňovaný i při běhu na volnoběh
- exploze se ze sběrného potrubí dostává v podobě plamenů do výfukového potrubí (někdy možno pozorovat)
- snižuje možnost brzdění motorem
ALS je tím účinnější, čím více vzduchu se přivádí do motoru. ALS může být "měkčí" a "tvrdší". Slabší nastavení udržuje tlak ve sběrném potrubí v rozmezí 0 až 0,3 barů. "Tvrdé" nastavení dosahuje hodnot přes 1,5 baru. Jezdec si může během jízdy účinek tohoto systému regulovat.
Od roku 2002 se pracuje na novém systému EGR (Exhaust Gas Recirculation), který je šetrnější pro mechanické části motoru.
BOV odpouští hromadící se tlak mezi turbodmychadlem a škrtící klapkou. Při sundání nohy z plynu a zavření škrtící klapky se turbo dál točí setrvačností, ale tlak který produkuje se zarazí o škrtící klapku a hromadí se v potrubí. Protože už nemá tlak kam unikat, tak dojde k tomu, že se díky tomuto tlaku proti lopatkám začne turbo brzdit a zahřívá se. Při dalším sešlápnutí plynu je nutné počkat, až se turbo zase roztočí do pracovních otáček. Tomuto nepříznivému efektu se říká turbodíra a BOV slouží k tomu, aby se tlak odpustil ve chvíli, kdy sundáte nohu z plynu a řadíte další rychlost. BOV tak chrání turbo před působením protitlaku a nadměrným zahříváním. U každého odpuštění stlačeného vzduchu je v případě modelů open loop slyšet zajímavý zvukový efekt.
Turbodmychadla mají vlastnost, které se říká prodleva a je to čas, který potřebuje turbína pro přechod z nižších do maximálních otáček. Prodleva je ovlivňována mnoha faktory, jako je doba nečinnosti, množství přiváděného vzduchu, zpětný tlak atd. Problém je v turbu částečně řešen ventilem, který se ovládá pohybem jezdcovy nohy na plynovém pedálu. Přes ventil je odčerpán stlačený vzduch vycházející z turba, zatímco přívod na sběrném potrubí se uzavře. Tím se zabrání turbíně, aby se zastavila a došlo k eventuálnímu poškození jejích lopatek.
U závodních aut se velmi často používají předimenzovaná turbodmychadla. Velká turba mají při akceleraci prodlevu delší a popisovaný způsob s odsátím přes ventil je málo účinný. U soutěžních vozů je navíc omezen přívod vzduchu do turba restriktorem, jehož průměr určuje FIA (34 mm u vozů kategorie WRC) a který prodlevu ještě zvětšuje. To je důvod, proč se u závodních motorů, kde je kroutící moment a jeho dostupnost v širokém spektru otáček určujícím faktorem, používá tzv. anti-lag systém.
Během prodlevy turba má motor mnohem menší odezvu a také jeho výkon je hodně pod nominální hodnotou. Někteří jezdci se naučili s tímto faktorem počítat a šlapou na plyn s velkým předstihem, oproti tomu, kdyby jeli s nepřeplňovaným motorem. Jiní používají techniku, se kterou přišel německý jezdec Walter Röhl a která je známa jako "left foot braking" - tedy brždění levou nohou, zatímco pravá stále přidává plyn a drží turbo v otáčkách. Pro brzdy je tato technika velmi zničující, ale z hlediska výkonu motoru velmi efektivní.
ALS byla velmi jednoduchá myšlenka, ale poměrně složitá byla její implementace. Teprve když se elektronika, řídící běh celého motoru, dostala na pokročilejší úroveň a začala umožňovat sledovat mnohem více parametrů než v minulosti, přišel čas, aby začala ovládat i ALS. Podle dostupných informací byla Toyota Team Europe vůbec první, která tento systém začala u závodních vozů používat. Nazýval se Toyota Combustion Control System a později přišlo Mitsubishi se svým Post Combustion Control System.
Jak ALS pracuje?
Jakmile dá jezdec nohu z plynu, změní se načasování zážehu a motor začne dostávat bohatší směs. Sací ventil zůstává lehce pootevřený a do motoru je stále přiváděn vzduch. Do spalovacího prostoru se tak dostává bohatá směs i přesto, že jezdec plyn nepřidává. Protože k zážehu nedojde hned, dostává se směs do výfukového potrubí téměř nespálená. Svíčka zažehne až v okamžiku, kdy se začíná otevírat výfukový ventil. Při kontaktu nespálené směsi s rozpáleným výfukovým potrubím dojde k explozi. Ta se odehraje v místě napojení turba a udrží ho v otáčkách.
Systém ALS má ale svá omezení a nevýhody:
- rychlý násrůst teploty turba, kdykoli je systém aktivován (dochází ke skoku z cca 800°C na cca 1100°C.
- velké napětí ve sběrném potrubí výfuku (při namontování tohoto systému do běžného auta byste s ním neujeli více než 50 - 100 kilometrů)
- motor je přeplňovaný i při běhu na volnoběh
- exploze se ze sběrného potrubí dostává v podobě plamenů do výfukového potrubí (někdy možno pozorovat)
- snižuje možnost brzdění motorem
ALS je tím účinnější, čím více vzduchu se přivádí do motoru. ALS může být "měkčí" a "tvrdší". Slabší nastavení udržuje tlak ve sběrném potrubí v rozmezí 0 až 0,3 barů. "Tvrdé" nastavení dosahuje hodnot přes 1,5 baru. Jezdec si může během jízdy účinek tohoto systému regulovat.
Od roku 2002 se pracuje na novém systému EGR (Exhaust Gas Recirculation), který je šetrnější pro mechanické části motoru.
BOV odpouští hromadící se tlak mezi turbodmychadlem a škrtící klapkou. Při sundání nohy z plynu a zavření škrtící klapky se turbo dál točí setrvačností, ale tlak který produkuje se zarazí o škrtící klapku a hromadí se v potrubí. Protože už nemá tlak kam unikat, tak dojde k tomu, že se díky tomuto tlaku proti lopatkám začne turbo brzdit a zahřívá se. Při dalším sešlápnutí plynu je nutné počkat, až se turbo zase roztočí do pracovních otáček. Tomuto nepříznivému efektu se říká turbodíra a BOV slouží k tomu, aby se tlak odpustil ve chvíli, kdy sundáte nohu z plynu a řadíte další rychlost. BOV tak chrání turbo před působením protitlaku a nadměrným zahříváním. U každého odpuštění stlačeného vzduchu je v případě modelů open loop slyšet zajímavý zvukový efekt.
On to nepsal, jen to nekde nasel na webudeathwing píše:apon někdo píše články k ponaučení
díky jen tak dál![]()
![]()
![]()
![]()

Toyota Supra 2.5 twin turbo (208 kW/360 Nm)
Lexus RX400h 3.3 VVTi '06 (205 kW/418 Nm)
Lexus NX300h 2.5 Hybrid '16 (145 kW/207 Nm)
Lexus IS200 2.0 VVTi (115 kW/200 Nm)
"Vždycky můžete spát v autě, ale nikdy nemůžete řídit dům"
Lexus RX400h 3.3 VVTi '06 (205 kW/418 Nm)
Lexus NX300h 2.5 Hybrid '16 (145 kW/207 Nm)
Lexus IS200 2.0 VVTi (115 kW/200 Nm)
"Vždycky můžete spát v autě, ale nikdy nemůžete řídit dům"
nikdy sem taky neřek, že sem to psal, asi jako spousta lidi tady jsem o tom taky nikdy nic nečetl a tak mě napadlo se o to podělit a obohatit lidi o informace a dozvědět se něco o tom, co je tedy lepší a podobně...Beaver píše:On to nepsal, jen to nekde nasel na webudeathwing píše:apon někdo píše články k ponaučení
díky jen tak dál![]()
![]()
![]()
![]()
Re: ALS(anti lag system) nebo BOV(blow off valve)?
Smazano
Naposledy upravil(a) Taboo dne 27 srp 2014 16:47, celkem upraveno 1 x.
IQ stylingem nenahradis.
- MarAt
- Příspěvky: 682
- Registrován: 10 říj 2004 11:10
- Bydliště: Česká republika
- Kontaktovat uživatele:
Re: ALS(anti lag system) nebo BOV(blow off valve)?
Já používám obyč. elektromagnetický doraz na klapku..
crx 4x4 boosted- 10.23s
8x národní rekord ve sprintu na 1/4míle
exige gt3,gsx,mr2,200sx aj.
www.marat.cz
8x národní rekord ve sprintu na 1/4míle
exige gt3,gsx,mr2,200sx aj.
www.marat.cz
Re: ALS(anti lag system) nebo BOV(blow off valve)?
JohnyVW: Cituj prosim zdroj. Diky
Cougar od potomků Henryho Forda s sto sedmdesáti lučními kobylkami - doufám, že nějaký nechcípli
Gathering a car-toy information...
Gathering a car-toy information...
- Mosťa
- Příspěvky: 215
- Registrován: 22 lis 2004 11:56
- Bydliště: Valašské království
- Kontaktovat uživatele:
Díky za zajímavý článek, jen víc takových




www.walachmotors.com
TUNING CLUB VSETÍN
Leonardo, Michelangelo, Donatello,..........................................PUNTO!!!
TUNING CLUB VSETÍN
Leonardo, Michelangelo, Donatello,..........................................PUNTO!!!
Re: ALS(anti lag system) nebo BOV(blow off valve)?
http://www.motorhome.cz/rally/index.php ... &Itemid=60Dan Mag píše:JohnyVW: Cituj prosim zdroj. Diky
a
http://www.skodaoctavia.cz/motornavody/ ... Ventil.htm
- PJ
- Moderátor
- Příspěvky: 1822
- Registrován: 04 úno 2004 19:21
- Bydliště: Královské město Litoměřice
- Kontaktovat uživatele:
Re: ALS(anti lag system) nebo BOV(blow off valve)?
BOV znam, ALS sem si trochu ujasnil 

No nazi, no red, just pure Skinhead. "diesel je víceméně stále neslušné slovo"
Re: ALS(anti lag system) nebo BOV(blow off valve)?
zaboha nechapem, preco si to sem postol. a takto.
a co znamena ten nazov?
a co znamena ten nazov?
co to?ALS(anti lag system) nebo BOV(blow off valve)?
Re: ALS(anti lag system) nebo BOV(blow off valve)?
taky si myslim ze to nema moc spolecnyho...JonnY píše:zaboha nechapem, preco si to sem postol. a takto.
a co znamena ten nazov?co to?ALS(anti lag system) nebo BOV(blow off valve)?

-
- Moderátor
- Příspěvky: 2146
- Registrován: 15 dub 2004 13:41
- Bydliště: !!!
- Kontaktovat uživatele:
Giordano Bruno píše:Gutta cavat lapidem non vi, sed sæpe cadendo; sic homo fit sapiens non vi, sed sæpe legendo.

|\/| /\ '|' | '/. ~ < | \/ | < ~ \/ | |< <> |\|
Re: ALS(anti lag system) nebo BOV(blow off valve)?
Takže když je v chodu ALS musí být i otevřený BOV? Kdyby ta turbína pořád tlačila na klapku za chvilku je kaput ne?
The Ultimate Driving Machine. (OO=[][]=OO)
Re: ALS(anti lag system) nebo BOV(blow off valve)?
Evidentně tomu vůbec nerozumíš. Když je ALS aktivní tak klapka zavřená není, naopak. Je otevřená na cca 15-30%.... Ale nevím jestli jsi toto téma vytáhl z hrobu záměrně nebo nevědomky.
Tvorba elektroinstalací závodních vozů
Instalace programovatelných ECU
Ladění sériových ECU Mistubishi Lancer EVO a Subaru Imprezza WRX a STi
http://www.advracing.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://shop.ecumaster.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Instalace programovatelných ECU
Ladění sériových ECU Mistubishi Lancer EVO a Subaru Imprezza WRX a STi
http://www.advracing.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://shop.ecumaster.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: ALS(anti lag system) nebo BOV(blow off valve)?
Aha, myslel jsem že tomu stačí ten vzduch co projde volnoběžným ventilem
Nerozumím, proto si to pročítám a ptám se 


The Ultimate Driving Machine. (OO=[][]=OO)
Re: ALS(anti lag system) nebo BOV(blow off valve)?
Dobře tak ještě dodám, že BOV s ALS nemá smysl. Na to aby se BOV otevřel, musí vzniknout v sacím traktu mezi klapkou a hlavou motoru podtlak a ten otevře ventil, kterým pak přetlak před klapkou (mezi klapkou a turbem) uchází ven. To v případě ALS nikdy nevzniká. Ovšem je potřeba podotknout, že ALS je aktivní vždy jen x sekund po jeho aktivaci. Jedna věc je zda je zaplé a druhá věc je zda je aktivní. Pak záleží na logice ovládání, zda je to řešeno pomocí SAS nebo auto má DBW atd... Prostě v principu se musí posoudit jak, kdy a kam se dostává vzduchu a také kolik ho je a jak je horký...... Prostě je toho víc. Někdy také hrají roli předpisy a pak musí auto nejdřív vyhovět předpisu a pak se teprve řeší co s tím aby to dělalo co chceš.
Tvorba elektroinstalací závodních vozů
Instalace programovatelných ECU
Ladění sériových ECU Mistubishi Lancer EVO a Subaru Imprezza WRX a STi
http://www.advracing.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://shop.ecumaster.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Instalace programovatelných ECU
Ladění sériových ECU Mistubishi Lancer EVO a Subaru Imprezza WRX a STi
http://www.advracing.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://shop.ecumaster.cz" onclick="window.open(this.href);return false;