zesilovac do fava
Moderátoři: Bohuš, Kane13, Dacan
- Denis.GTI
- Příspěvky: 3669
- Registrován: 05 dub 2007 19:33
- Bydliště: Karviná/Brno
- Kontaktovat uživatele:
zesilovac do fava
mam zesak 400w, je to 4kanal a chci ho napojit do Fava. Musim udelat novy privod 12v primo z baterky nebo to staci pripojit do pojistkove skrine. Popripade jakou pijistku na to dat? dik
EXcars
Skoda Favorit 135 LPG powa
Peugeot 309 GRi
Ford Escort MK5 1,6i 16V Cabrio
VW Golf GTi16v
Opel Astra F Cabrio C20NE
BMW E36 325i Cabrio
Opel Vectra Caravan 2,0 DTi
Renault Megane Cabrio
NOW
Opel Astra G Cabrio OPC Z20LET
Skoda Favorit 135 LPG powa

Peugeot 309 GRi
Ford Escort MK5 1,6i 16V Cabrio
VW Golf GTi16v
Opel Astra F Cabrio C20NE
BMW E36 325i Cabrio
Opel Vectra Caravan 2,0 DTi
Renault Megane Cabrio
NOW
Opel Astra G Cabrio OPC Z20LET
- Denis.GTI
- Příspěvky: 3669
- Registrován: 05 dub 2007 19:33
- Bydliště: Karviná/Brno
- Kontaktovat uživatele:
Re: zesilovac do fava
jo a pri napajeni mam 12v, REM a GND
12v a gnd chapu ale REM?
12v a gnd chapu ale REM?
EXcars
Skoda Favorit 135 LPG powa
Peugeot 309 GRi
Ford Escort MK5 1,6i 16V Cabrio
VW Golf GTi16v
Opel Astra F Cabrio C20NE
BMW E36 325i Cabrio
Opel Vectra Caravan 2,0 DTi
Renault Megane Cabrio
NOW
Opel Astra G Cabrio OPC Z20LET
Skoda Favorit 135 LPG powa

Peugeot 309 GRi
Ford Escort MK5 1,6i 16V Cabrio
VW Golf GTi16v
Opel Astra F Cabrio C20NE
BMW E36 325i Cabrio
Opel Vectra Caravan 2,0 DTi
Renault Megane Cabrio
NOW
Opel Astra G Cabrio OPC Z20LET
K zesíku určitě natahnout kabel přímo od baterie, pokud má zes výkon 400W měla by stačit pojistka 35A. Co se týče konektoru REM je to pro připojení k rádiu na spínání zesilovače spolu s rádiem, na to už není potřeba žádnej tlustej kabel
Na to napájení bych ale dal 20mm kabel. Možná mě zkušenější poopraví 


Renaut Mégane Grandtour II 1,5dCi 74kW
- Denis.GTI
- Příspěvky: 3669
- Registrován: 05 dub 2007 19:33
- Bydliště: Karviná/Brno
- Kontaktovat uživatele:
Re: zesilovac do fava
Je to AudioSound brio 104, 4kanal, 400wCenda píše:co je to za zesik?
EXcars
Skoda Favorit 135 LPG powa
Peugeot 309 GRi
Ford Escort MK5 1,6i 16V Cabrio
VW Golf GTi16v
Opel Astra F Cabrio C20NE
BMW E36 325i Cabrio
Opel Vectra Caravan 2,0 DTi
Renault Megane Cabrio
NOW
Opel Astra G Cabrio OPC Z20LET
Skoda Favorit 135 LPG powa

Peugeot 309 GRi
Ford Escort MK5 1,6i 16V Cabrio
VW Golf GTi16v
Opel Astra F Cabrio C20NE
BMW E36 325i Cabrio
Opel Vectra Caravan 2,0 DTi
Renault Megane Cabrio
NOW
Opel Astra G Cabrio OPC Z20LET
- Denis.GTI
- Příspěvky: 3669
- Registrován: 05 dub 2007 19:33
- Bydliště: Karviná/Brno
- Kontaktovat uživatele:
Re: zesilovac do fava
musim vymenit kabel, dal jsem tam jenom 1mm a asi to bude malo. pojistku tam ma 25A ale taky radsi dam 35A, mno uvidime.
EXcars
Skoda Favorit 135 LPG powa
Peugeot 309 GRi
Ford Escort MK5 1,6i 16V Cabrio
VW Golf GTi16v
Opel Astra F Cabrio C20NE
BMW E36 325i Cabrio
Opel Vectra Caravan 2,0 DTi
Renault Megane Cabrio
NOW
Opel Astra G Cabrio OPC Z20LET
Skoda Favorit 135 LPG powa

Peugeot 309 GRi
Ford Escort MK5 1,6i 16V Cabrio
VW Golf GTi16v
Opel Astra F Cabrio C20NE
BMW E36 325i Cabrio
Opel Vectra Caravan 2,0 DTi
Renault Megane Cabrio
NOW
Opel Astra G Cabrio OPC Z20LET
- Celica2.0GTI
- Příspěvky: 1030
- Registrován: 23 čer 2005 21:43
Re: zesilovac do fava
1mm jsi měl napájecí? to nemyslíš vážně?
Re: zesilovac do fava
to je snad zvonkovej drat 

Japonci na konci
Nissan Pathfinder - jen tak na práci
Honda Civic 8g 1.8 V-tec - jen tak pro ženu
Toyota MR2 ZZW30 2ZZ - jen tak pro radost
Yamaha Majesty 250 - jen tak na lítačku
Nissan Pathfinder - jen tak na práci
Honda Civic 8g 1.8 V-tec - jen tak pro ženu
Toyota MR2 ZZW30 2ZZ - jen tak pro radost
Yamaha Majesty 250 - jen tak na lítačku
- Denis.GTI
- Příspěvky: 3669
- Registrován: 05 dub 2007 19:33
- Bydliště: Karviná/Brno
- Kontaktovat uživatele:
Re: zesilovac do fava
jj mel sem 1mm jako napajeci drat, proste kravina. sem se sekl.... 

EXcars
Skoda Favorit 135 LPG powa
Peugeot 309 GRi
Ford Escort MK5 1,6i 16V Cabrio
VW Golf GTi16v
Opel Astra F Cabrio C20NE
BMW E36 325i Cabrio
Opel Vectra Caravan 2,0 DTi
Renault Megane Cabrio
NOW
Opel Astra G Cabrio OPC Z20LET
Skoda Favorit 135 LPG powa

Peugeot 309 GRi
Ford Escort MK5 1,6i 16V Cabrio
VW Golf GTi16v
Opel Astra F Cabrio C20NE
BMW E36 325i Cabrio
Opel Vectra Caravan 2,0 DTi
Renault Megane Cabrio
NOW
Opel Astra G Cabrio OPC Z20LET
- Celica2.0GTI
- Příspěvky: 1030
- Registrován: 23 čer 2005 21:43
Re: zesilovac do fava
No a co to udělat pořádně dát tam 35mm kabel 150A pojistku a máš na dlouho klid
Re: zesilovac do fava
Celica2.0GTI píše:No a co to udělat pořádně dát tam 35mm kabel 150A pojistku a máš na dlouho klid
Jau, jau, to bolí!!! Řekni mi prosím, co by tak silná pojistka zachránila... ...řeknu ti to sám ho*no!!! Ta pojistka by se totiž nepřetavila ani když by tenhle zesilovač tekl po podlaze kufru v podobě tekutého hliníku + vnitřnosti! Další věc je, že ta pojistka je naddimenzovanější než kabel takže by se možná kabel přetavil dříve než pojistka (to ber s rezervou) a neargumentuj pojistkama v zesu.
Kabel je ok, ale pojistku určitě 35A ta je akorát! (Kdyby náhodou: I=P/U)
- Celica2.0GTI
- Příspěvky: 1030
- Registrován: 23 čer 2005 21:43
Re: zesilovac do fava
Dám ti jen jeden argument pojistka u baterky je jištění pro kabel ne zesilovač takže si vzoreček pro výpočet výkonu nech pro někoho jinýho pane. Pojistky na zesu jistí zes takže i kdyby mněli hodnotu 20A a já dal přívodní kabel 50mm klidně to odjistím 200A pojistkou protože chráním tou pojistkou jen a pouze ten kabel ne zesilovač hawg
- Celica2.0GTI
- Příspěvky: 1030
- Registrován: 23 čer 2005 21:43
Re: zesilovac do fava
A pokud jdeo dimenzování pojistky vůči kabelu viděl jsi už jak ta pojistka vypadá? chceš mi říct že ta tavná plovha je průřez 40 aby vydržela přepálení kabelu? Dělám elektrikařinu dlouho ale ještě jsem nikdy neviděl že by se přepálil prva silnější průřez a až pak ten slabší. Takže by to chtělo pohledat i jiný vzorečky než jen na výpočet výkonu
Re: zesilovac do fava
tak takFifi píše:Celica2.0GTI píše:No a co to udělat pořádně dát tam 35mm kabel 150A pojistku a máš na dlouho klid
Jau, jau, to bolí!!! Řekni mi prosím, co by tak silná pojistka zachránila... ...řeknu ti to sám ho*no!!! Ta pojistka by se totiž nepřetavila ani když by tenhle zesilovač tekl po podlaze kufru v podobě tekutého hliníku + vnitřnosti! Další věc je, že ta pojistka je naddimenzovanější než kabel takže by se možná kabel přetavil dříve než pojistka (to ber s rezervou) a neargumentuj pojistkama v zesu.
Kabel je ok, ale pojistku určitě 35A ta je akorát! (Kdyby náhodou: I=P/U)



pěkně napsáno


- Celica2.0GTI
- Příspěvky: 1030
- Registrován: 23 čer 2005 21:43
Re: zesilovac do fava
Rád od tebe uslyším důvod proč s ním souhlasíš a klidně o tom rozvedem diskuziKomárrr píše:tak takFifi píše:Celica2.0GTI píše:No a co to udělat pořádně dát tam 35mm kabel 150A pojistku a máš na dlouho klid
Jau, jau, to bolí!!! Řekni mi prosím, co by tak silná pojistka zachránila... ...řeknu ti to sám ho*no!!! Ta pojistka by se totiž nepřetavila ani když by tenhle zesilovač tekl po podlaze kufru v podobě tekutého hliníku + vnitřnosti! Další věc je, že ta pojistka je naddimenzovanější než kabel takže by se možná kabel přetavil dříve než pojistka (to ber s rezervou) a neargumentuj pojistkama v zesu.
Kabel je ok, ale pojistku určitě 35A ta je akorát! (Kdyby náhodou: I=P/U)![]()
![]()
![]()
pěkně napsáno![]()

Re: zesilovac do fava
Celica2.0GTI píše:Dám ti jen jeden argument pojistka u baterky je jištění pro kabel ne zesilovač takže si vzoreček pro výpočet výkonu nech pro někoho jinýho pane. Pojistky na zesu jistí zes takže i kdyby mněli hodnotu 20A a já dal přívodní kabel 50mm klidně to odjistím 200A pojistkou protože chráním tou pojistkou jen a pouze ten kabel ne zesilovač hawg
Výše napsaného jsem si vědom a proto jsem to napsal tak jak jsem to napsal... Pouze od té zvýrazněné části mi to nějak nesedí, že pojistkou u aku chráníš kabel (který se "tlustější" může hodit k vůli úbytku napětí(který stejně vznikne na většině nedokonalých spojů)) je mi jasné...Obecně se bere jako hraniční hodnota 4A na 1mm2 Cu, pak je již kabel značně přetížen, takže Ti tvůj příklad vyšel nachlup (Že by náhoda? - To neřeším...), kabel by se sice nepřepálil, ale v době přepalování pojistky by mu určitě nebylo příjemně...
Ps: Myslím, že jsem již na tomto fóru dokázal, že to není jediný vzoreček co ovládám, pouze se moc nezapojuji do diskuzí a většinu sleduji pasivně s úsměvem, protože mi to občas připomíná "házení perel sviním"... Teď nemyslím nikoho konkrétně!!!
Celica2.0GTI píše:A pokud jdeo dimenzování pojistky vůči kabelu viděl jsi už jak ta pojistka vypadá? chceš mi říct že ta tavná plovha je průřez 40 aby vydržela přepálení kabelu? Dělám elektrikařinu dlouho ale ještě jsem nikdy neviděl že by se přepálil prva silnější průřez a až pak ten slabší. Takže by to chtělo pohledat i jiný vzorečky než jen na výpočet výkonu
Část odpovědi je výše (hlavně na poslední větu!), ale přece: Nejde pouze o průřezy jde také o materiály(jejich el. vlastnosti) a o to jestli to je lanko či plná plocha(objem), když to přeženu, tak můžeš mít 100A pojistku kterou strčíš do kapsy ale taky takovou (100A) co nedáš do batohu, to by se ale asi neujalo

Re: zesilovac do fava
Vysvětli mi jednu věc prosím.
Jestliže se tady jedná o zesík s výkonem 400 W odhadněme účinnost řekněme na nějakých 60%. V tomto případě při max. zesílení a běžném napětí baterie 12,8 V poteče kabelem proud 52 A. Co tento průtok udělá s pojistkou 35 A a jak dlouho to bude hrát? Celica napsal, že pojistka chrání kabel. Nechrání ho před ukradnutím nebo proti přílišnému průtoku proudu při velmi vysokém odběru. Od toho má být kabel správně dimenzován. Pojistka u baterky chrání proto aby v případě mechanického poškození izolace kabelu zdechla a odpojila napájecí vedení čímž zabrání průtoku proudu a tím případnému požáru vozidla. Druhý dotaz. Jak velký bude za uvedených podmínek zkratový proud v místě poškození?
Děkuji.
Jestliže se tady jedná o zesík s výkonem 400 W odhadněme účinnost řekněme na nějakých 60%. V tomto případě při max. zesílení a běžném napětí baterie 12,8 V poteče kabelem proud 52 A. Co tento průtok udělá s pojistkou 35 A a jak dlouho to bude hrát? Celica napsal, že pojistka chrání kabel. Nechrání ho před ukradnutím nebo proti přílišnému průtoku proudu při velmi vysokém odběru. Od toho má být kabel správně dimenzován. Pojistka u baterky chrání proto aby v případě mechanického poškození izolace kabelu zdechla a odpojila napájecí vedení čímž zabrání průtoku proudu a tím případnému požáru vozidla. Druhý dotaz. Jak velký bude za uvedených podmínek zkratový proud v místě poškození?
Děkuji.
- Celica2.0GTI
- Příspěvky: 1030
- Registrován: 23 čer 2005 21:43
Re: zesilovac do fava
Pokud tu jsi tak dlouho jak říkáš tak bys mohl vědět že když něco říkám je to proto protže to vím ne jen náhoda a pokud jde o to že mi při přívodu do baráku dají na výběr mezi hliníkem tlustám jako palec nebo tenkou mědí fajn poznámka ale asi sis spletl sekci domácí rozvody bys měl řešit na foru baumaxu nebo podobných obchodů kde jim to k něčemu bude klidně ti dodám hliník na tahání kabeláže v autě bude to celkem prdel ohýbat. Já mám dvě školy od elektro takže zase tak úplně blbej hamižnej prodejce nejsu jak si asi většina lidí myslí.Fifi píše:Celica2.0GTI píše:Dám ti jen jeden argument pojistka u baterky je jištění pro kabel ne zesilovač takže si vzoreček pro výpočet výkonu nech pro někoho jinýho pane. Pojistky na zesu jistí zes takže i kdyby mněli hodnotu 20A a já dal přívodní kabel 50mm klidně to odjistím 200A pojistkou protože chráním tou pojistkou jen a pouze ten kabel ne zesilovač hawg
Výše napsaného jsem si vědom a proto jsem to napsal tak jak jsem to napsal... Pouze od té zvýrazněné části mi to nějak nesedí, že pojistkou u aku chráníš kabel (který se "tlustější" může hodit k vůli úbytku napětí(který stejně vznikne na většině nedokonalých spojů)) je mi jasné...Obecně se bere jako hraniční hodnota 4A na 1mm2 Cu, pak je již kabel značně přetížen, takže Ti tvůj příklad vyšel nachlup (Že by náhoda? - To neřeším...), kabel by se sice nepřepálil, ale v době přepalování pojistky by mu určitě nebylo příjemně...
Ps: Myslím, že jsem již na tomto fóru dokázal, že to není jediný vzoreček co ovládám, pouze se moc nezapojuji do diskuzí a většinu sleduji pasivně s úsměvem, protože mi to občas připomíná "házení perel sviním"... Teď nemyslím nikoho konkrétně!!!
Celica2.0GTI píše:A pokud jdeo dimenzování pojistky vůči kabelu viděl jsi už jak ta pojistka vypadá? chceš mi říct že ta tavná plovha je průřez 40 aby vydržela přepálení kabelu? Dělám elektrikařinu dlouho ale ještě jsem nikdy neviděl že by se přepálil prva silnější průřez a až pak ten slabší. Takže by to chtělo pohledat i jiný vzorečky než jen na výpočet výkonu
Část odpovědi je výše (hlavně na poslední větu!), ale přece: Nejde pouze o průřezy jde také o materiály(jejich el. vlastnosti) a o to jestli to je lanko či plná plocha(objem), když to přeženu, tak můžeš mít 100A pojistku kterou strčíš do kapsy ale taky takovou (100A) co nedáš do batohu, to by se ale asi neujalopouze vysvětluji že jde o ty materiály... Ještě mě k těm materiálům napadlo: Když si necháš natáhnout el. vedení od sloupu vys. napětí do Tvé pojistkové skříně tak máš možnost volit hliník (kabel tlustý jak ruka v zápěstí) nebo měď (kabel tlustý jako palec) a oba splňují normy... O ceně se ale nebavím...
- Celica2.0GTI
- Příspěvky: 1030
- Registrován: 23 čer 2005 21:43
Re: zesilovac do fava
A když jsem se tak rozjel tak budu pokračovat pokud jde o to že hraniční hodnota pro CU je 4A na 1mm2 tak mi vysvětli jak je možný že norma říká že 1,5mm2CU je možno jistit 10A jističem a dokonce i 16A pokud je ve zdi budem pokračovat? 2,5mm se jistí standartně 16A nějak mi nesedí těch co 1mm to pouze 4A. Až budeš mluvit věcně k autohifi budem to řešit věcně pokud chceš řešit domácí rozvody klidně ale ne tu dělat šarádu lidem a kor stylem tos mně pobavil jak seš hloupej. Myslím že to hromadu lidí nepobaví a některejm víc ublíží protože v tom maj akorát hokej
No jak tady ctu ty "nutne" prurezy kabelu pro urcity proudy, musim se pridat.. Poridil sem si do favorita stavebnici mono zesilovace s max vykonem 70 W , ktery ma dle specifikaci spickovy odber proudu 6 A , a napajim ho kabelem o prurezu 0,75mm2 !! (dle specifikaci ten kabel zvladne az 14 A !! ) . Takze bych ty prurezy bral s rezervou, i kdyz tady pujde spis o ty ztraty vlivem delky kabelu.
Re: zesilovac do fava
Celica2.0GTI píše:Pokud tu jsi tak dlouho jak říkáš tak bys mohl vědět že když něco říkám je to proto protže to vím ne jen náhoda a pokud jde o to že mi při přívodu do baráku dají na výběr mezi hliníkem tlustám jako palec nebo tenkou mědí fajn poznámka ale asi sis spletl sekci domácí rozvody bys měl řešit na foru baumaxu nebo podobných obchodů kde jim to k něčemu bude klidně ti dodám hliník na tahání kabeláže v autě bude to celkem prdel ohýbat. Já mám dvě školy od elektro takže zase tak úplně blbej hamižnej prodejce nejsu jak si asi většina lidí myslí.
No, tak teď jsi mě dostal(né těma školama), zjevně jsi nepochopil co jsem chtěl těmi rozvody naznačit, ale nechci se hádat a proto se zdržím komentáře v zájmu nás obou a udržení jisté úrovně diskuze... Mysli si své a já udělám totéž! Ok?

Celica2.0GTI píše:A když jsem se tak rozjel tak budu pokračovat pokud jde o to že hraniční hodnota pro CU je 4A na 1mm2 tak mi vysvětli jak je možný že norma říká že 1,5mm2CU je možno jistit 10A jističem a dokonce i 16A pokud je ve zdi budem pokračovat? 2,5mm se jistí standartně 16A nějak mi nesedí těch co 1mm to pouze 4A. Až budeš mluvit věcně k autohifi budem to řešit věcně pokud chceš řešit domácí rozvody klidně ale ne tu dělat šarádu lidem a kor stylem tos mně pobavil jak seš hloupej. Myslím že to hromadu lidí nepobaví a některejm víc ublíží protože v tom maj akorát hokej
... střídavý není stejnosměrný... Ke zbytku se opět nebudu vyjadřovat. Má povaha je velice klidná a jsem nad věcí, dokonce dovedu přiznat chybu a omluvit se! Myslím,že by pro toto fórum nebylo "úrodné" se v tom dál a dál pitvat a proto bych to ukončil. Vše vlastně vzniklo díky (k vůli) tohoto příspěvku :
Celica2.0GTI píše:No a co to udělat pořádně dát tam 35mm kabel 150A pojistku a máš na dlouho klid
S kterým vzhledem k údajům v něm napsaném stále nesouhlasím, ale dál to již neřeším! Od zábavy tu jsou jiní!
To All:
Ve výpočtech máš pravdu Ty! Já s těmi 400W počítal jako s příkonem, nikoliv jako výkonem a tak mi tam těch cca: 40% (třída AB) schází

A ještě dotázek na závěr: Přijde Ti Čelikův návrh adekvátní? Stačí ANO-NE Děkuji!

- Celica2.0GTI
- Příspěvky: 1030
- Registrován: 23 čer 2005 21:43
Re: zesilovac do fava
můj nvrh byl dán s ohledem na to že tu každou chvilku čtu o tom že chcou lidi víc a pak zjistí že kabeláž je slabá a pak ji musí měnit tak proř ji rovnou neudělat pořádně?
Re: zesilovac do fava
Celicův návrh na 35 qmm a 135 A pojistku mi pro daný zesík v pořádku nepřipadá. Je ale třeba uznat, že douška "a máš na dlouho klid" to celé v delším časovém horizontu trochu objektivizuje. Také jsem si při vlastní instalaci myslel, že dvacítka je až až. Byla. Ovšem ne nadlouho.
Je třeba to celé brát v kontextu. Je třeba si uvědomit, že relativně vysoké výkony s vysokou spotřebou proudu se musí "unapájet" při velmi nízkém napětí. Z toho plynou i "nesmyslné" průřezy napájecích vodičů. Těchto zbytečných diskusí už jsem na různých fórech absolvoval několik tun. Nakonec to vždycky skončí tak, že kosntatuju fakt aby si dotyčný dal do auta co mu libo ale aby si současně pořídil i hasičák.
O úbytku napětí to až tolik není. Pro zesík, který uvádí Jmicro je to při u zesíků běžně uváděném napětí 13,8 V, použití měděného kabelu (vodivost 58) a délce 4m pouhých 4,3%. Tohleto hrát bude ale znamená to, že použitý kabel je prostě blbě z toho důvodu, že je poddimenzovaný a může se přehřát. Následky mohou být fatální.
Podívejte lidi, můžem zjišťovat účinnosti jednotlivých modelů zesíků (což se nám pravděpodobně nepodaří) a provádět složité výpočty napěťových ztrát na různých materiálech, proudových průtoků při rúzně kvalitních baterkách a průměrně používaném zesílení systému konkrétním posluchačem a z toho stanovit potřebný průřez kabelu. Celé je to nesmysl. Je ověřené, že použitá pomůcka 4A na 1qmm funguje tak proč ji nepoužít. Když nemám jistotu tak kabeláž trochu předimenzovat a je to. Pokud chci mít jistotu absolutní použiju těch pár potřebných vzorečků a strávím s tím půlhodinku. Není to až tak o penězích. Tento postup zdraží libovolnou sestavu zanedbatelně. Pokud je obchodník hajzl a chce si prodražením kabeláže přivydělat velmi rychle se to mezi lidmi rozkřikne. Zvlášť na Internetu.
Pro mně z toho plyne pouze to, že pokud jsem žádán o radu ohledně vhodné kabeláže udělím ji podle svého nejlepšího svědomí. Pokud tu radu žádá skeptik, který si myslí, že z něj chci tahat prachy vřele mu doporučím ať si nechá poradit jinde a ať tam i nakoupí a od toho všeho dám okamžitě ruce pryč i za tu cenu, že o mně bude dotyčný roztrubovat že jsem neochotný zloděj.
Stalo se mi před časem. že mi u Dexonu v Ostravě doporučil jejich expert pro zesík s měřeným výkonem 1024 W RMS (Cenda ví o čem píšu) s plnou hubou na oko objektivních argumentů doporučil napájecí kabel o průřezu 6 qmm. I takoví jsou mezi námi.
V osobních autech naprosto běžně používané baterky mají zkratový proud minimálně 300 A (spíš víc). Špičkové plynovky nebo gelovky až 4000 A. To znamená, že při mechanickém poškození kabelu to odsere každá sehnatelná "auto" pojistka. Osobně jsem jěště nějak nezaregistroval silnější než 250 A. Z toho dále plyne to, že pojistka u baterie musí být dimenzována na průřez kabelu. Není pravděpodobné, že by došlo k tomu, že zkratový proud baterie bude nišší než "únosnost" pojistky a kabelu a že by tedy pojistka nezafungovala. Na druhé straně by každý měl vzít rozum do hrsti a nechat si poradit nebo se sám věnovat výpočtu a ne jen plácání o tom co si myslí. Myšlení je hezká věc. Exaktně platné poučky, vzorečky a výpočty jsou hezčí ale hlavně bezpečnější. Není třeba se hádat o tom jestli má ten nebo onen pravdu nebo je pouhý idiot. Existují přece tabulky a jednoduché poučky pro stanovení parametrů napájecích kabelů v obecné rovině, které jsou volně dostupné a žádný z jejich tvůrců nemohl předpokládat, že podobná zjednodušení přivedou zájemce právě do jeho obchodu.
Amen.
Je třeba to celé brát v kontextu. Je třeba si uvědomit, že relativně vysoké výkony s vysokou spotřebou proudu se musí "unapájet" při velmi nízkém napětí. Z toho plynou i "nesmyslné" průřezy napájecích vodičů. Těchto zbytečných diskusí už jsem na různých fórech absolvoval několik tun. Nakonec to vždycky skončí tak, že kosntatuju fakt aby si dotyčný dal do auta co mu libo ale aby si současně pořídil i hasičák.
O úbytku napětí to až tolik není. Pro zesík, který uvádí Jmicro je to při u zesíků běžně uváděném napětí 13,8 V, použití měděného kabelu (vodivost 58) a délce 4m pouhých 4,3%. Tohleto hrát bude ale znamená to, že použitý kabel je prostě blbě z toho důvodu, že je poddimenzovaný a může se přehřát. Následky mohou být fatální.
Podívejte lidi, můžem zjišťovat účinnosti jednotlivých modelů zesíků (což se nám pravděpodobně nepodaří) a provádět složité výpočty napěťových ztrát na různých materiálech, proudových průtoků při rúzně kvalitních baterkách a průměrně používaném zesílení systému konkrétním posluchačem a z toho stanovit potřebný průřez kabelu. Celé je to nesmysl. Je ověřené, že použitá pomůcka 4A na 1qmm funguje tak proč ji nepoužít. Když nemám jistotu tak kabeláž trochu předimenzovat a je to. Pokud chci mít jistotu absolutní použiju těch pár potřebných vzorečků a strávím s tím půlhodinku. Není to až tak o penězích. Tento postup zdraží libovolnou sestavu zanedbatelně. Pokud je obchodník hajzl a chce si prodražením kabeláže přivydělat velmi rychle se to mezi lidmi rozkřikne. Zvlášť na Internetu.
Pro mně z toho plyne pouze to, že pokud jsem žádán o radu ohledně vhodné kabeláže udělím ji podle svého nejlepšího svědomí. Pokud tu radu žádá skeptik, který si myslí, že z něj chci tahat prachy vřele mu doporučím ať si nechá poradit jinde a ať tam i nakoupí a od toho všeho dám okamžitě ruce pryč i za tu cenu, že o mně bude dotyčný roztrubovat že jsem neochotný zloděj.
Stalo se mi před časem. že mi u Dexonu v Ostravě doporučil jejich expert pro zesík s měřeným výkonem 1024 W RMS (Cenda ví o čem píšu) s plnou hubou na oko objektivních argumentů doporučil napájecí kabel o průřezu 6 qmm. I takoví jsou mezi námi.
V osobních autech naprosto běžně používané baterky mají zkratový proud minimálně 300 A (spíš víc). Špičkové plynovky nebo gelovky až 4000 A. To znamená, že při mechanickém poškození kabelu to odsere každá sehnatelná "auto" pojistka. Osobně jsem jěště nějak nezaregistroval silnější než 250 A. Z toho dále plyne to, že pojistka u baterie musí být dimenzována na průřez kabelu. Není pravděpodobné, že by došlo k tomu, že zkratový proud baterie bude nišší než "únosnost" pojistky a kabelu a že by tedy pojistka nezafungovala. Na druhé straně by každý měl vzít rozum do hrsti a nechat si poradit nebo se sám věnovat výpočtu a ne jen plácání o tom co si myslí. Myšlení je hezká věc. Exaktně platné poučky, vzorečky a výpočty jsou hezčí ale hlavně bezpečnější. Není třeba se hádat o tom jestli má ten nebo onen pravdu nebo je pouhý idiot. Existují přece tabulky a jednoduché poučky pro stanovení parametrů napájecích kabelů v obecné rovině, které jsou volně dostupné a žádný z jejich tvůrců nemohl předpokládat, že podobná zjednodušení přivedou zájemce právě do jeho obchodu.
Amen.
Re: zesilovac do fava
Teď jsem nějak nepochopil proč mi to u vodivosti mědi 58 udělalo smajlíka.
Re: zesilovac do fava
protože smajlík je 8 )All píše:Teď jsem nějak nepochopil proč mi to u vodivosti mědi 58 udělalo smajlíka.
www.decent-tuning-bys.wz.cz
Citroën Saxo 1,5D, 42kW(58ps) 5D
xenony HID H4 8000K, Rádio Panasonic CQ-C7305N,Powerbass BK5, Impulse WU-4600, sub MacAudio 150W RMS, Alessio SanRemo
Citroën Saxo 1,5D, 42kW(58ps) 5D

xenony HID H4 8000K, Rádio Panasonic CQ-C7305N,Powerbass BK5, Impulse WU-4600, sub MacAudio 150W RMS, Alessio SanRemo
Re: zesilovac do fava
Tak to jóóó. Já už myslel, že se mi, hajzl, vysmívá.
Re: zesilovac do fava
All: Ze se ti s tim chtelo psat... Ale mas pravdu...
Jinak co se tyce CELICI, tak jen doporucil kabel, kterej se po jakemkoliv TUSu nebude muset menit...
Jinak co se tyce CELICI, tak jen doporucil kabel, kterej se po jakemkoliv TUSu nebude muset menit...
Japonci na konci
Nissan Pathfinder - jen tak na práci
Honda Civic 8g 1.8 V-tec - jen tak pro ženu
Toyota MR2 ZZW30 2ZZ - jen tak pro radost
Yamaha Majesty 250 - jen tak na lítačku
Nissan Pathfinder - jen tak na práci
Honda Civic 8g 1.8 V-tec - jen tak pro ženu
Toyota MR2 ZZW30 2ZZ - jen tak pro radost
Yamaha Majesty 250 - jen tak na lítačku
- Celica2.0GTI
- Příspěvky: 1030
- Registrován: 23 čer 2005 21:43
Re: zesilovac do fava
Vždy je potřeba zvážit rozdíl investovaných prvotních financí s poměrem toho co budu muset investovat po té co zjistím že ten kabel co jsem natáhl je málo. A pokud jde o toho pána co sem napsal že 0,75mm má udáván prod 14A nebo kolik tak bych ho poprosil o to aby mi dal odkaz nebo jméno odborné knihy kde se to dočetl děkuji
Re: zesilovac do fava
Ten "pán " jsem já, a hodnota 14A @ 300 V je napsana v popisu kabelu na www.ges.cz, viz odkaz:Celica2.0GTI píše:Vždy je potřeba zvážit rozdíl investovaných prvotních financí s poměrem toho co budu muset investovat po té co zjistím že ten kabel co jsem natáhl je málo. A pokud jde o toho pána co sem napsal že 0,75mm má udáván prod 14A nebo kolik tak bych ho poprosil o to aby mi dal odkaz nebo jméno odborné knihy kde se to dočetl děkuji
http://www.ges.cz/?ipp=12&lang=cz&cur=C ... ES06900210
Je mozny, ze tech 14 A muze bejt pro stridavy proud..
Jinak audio v aute delam poprvy, prurez kabelu sem pri koupi nejak neresil, ale jak vyplyva z tehle diskuze, tak ten prurez dam vetsi, uz jsem nakoupil 1,5mm2 ...jinak pro info, vzdelani mam elektrotechnicky
