Průměr sání? kolik?

Vše o úpravách motorů a vyfuků.

Moderátoři: Fáboš, Bohuš, Kane13, Ritchma, Libor12, Tom_

Odpovědět
tom28
Příspěvky: 665
Registrován: 17 pro 2006 13:44
Kontaktovat uživatele:

Průměr sání? kolik?

Příspěvek od tom28 »

Ahoj
Mám na Vás dotaz ohledně vhodné volby průměru sání pro N/A motor, který momentálně přestavuji na turbomotor.
Nevím totiž jaký mám použít průměr sání. Jelikož výstup z kompres. kola je přibližně 42 mm poté je IC u kterého přijdou předělat oba boční vstupy a pak bude klapka v sání, která má vnitřní průměr asi 64 mm.
Kde mám změnit průměr ze 42 až na 64 mm. Když použiju saní v malém průměru bude odezva na nárůst tlaku rychlejší ale nevím jestli to nebude nějak zbytečně škrceno. Pokud použiji větší průměr hned, bude reakce turba zase pomalejší "pokud se nepletu". Řešil jste to tu už někdo, nebo to považujete za zbytečnost?
Pouze věcné odpovědi díky

blázen
Příspěvky: 4642
Registrován: 21 lis 2005 17:21
Kontaktovat uživatele:

Re: Průměr sání? kolik?

Příspěvek od blázen »

v pohodě 60mm..
ted smrdím po naftě :-)

podporuji: http://www.neo2011.cz/

tsin
Příspěvky: 413
Registrován: 15 čer 2006 19:22

Re: Průměr sání? kolik?

Příspěvek od tsin »

ses si jist ze neni zbytecne menit in/out let IC?
racing: OOOO 2,3 QUATTRO turbo
daily: OOOO A4 avant B5
fun: nissan pathfinder 3.0 V6

tom28
Příspěvky: 665
Registrován: 17 pro 2006 13:44
Kontaktovat uživatele:

Re: Průměr sání? kolik?

Příspěvek od tom28 »

Ic má plastové boky. Je jasné, že asi tlak kterým to bude plnit to asi neotevře, ale jelikož to je IC z jiného auta, je pro mě výhodnější předělat vstup a výstup na místo, které mi bude vyhovovat.
A jak jsem koukal na garrett stránkách optimální vstup do IC je podle nich trochu jinačí než ten co tam je. Možná to někdo bere jako zbytečnost, ale takové detaily dělají pak celé auto. Mě jde ryze o funkčnost a max efektivitu.
Zajímá mě právě, jestli někdo tady v tom zkoušel nějakým způsobem testovat, co je lepší varianta. Zda použít v max míře průměr, který je na výstupu z kompr. nebo to táhnout ve větším a možná až "zbytečném" průměru.
Musí se to podle mě projevit v rychlosti reakce nástupu plnícího tlaku v manifoldu. Samozřejmě se správným umístěním "bov? ventilu".

raddy
Příspěvky: 270
Registrován: 12 led 2006 11:57

Re: Průměr sání? kolik?

Příspěvek od raddy »

od konca: bov ventil ani jeho umiestnenie nema ziadny vplyv na rychlost nastupu turba.
rovnako, na rychlost nastupu turba nema ziadny podstatny vplyv velkost vstupu ci vystupu IC. snad len v zmysle vacsieho objemu ktory musi turbo natlakovat, co je ale v pripade samotneho vstupu a vystupu ako urcite uznas sam, naozaj nepodstatne, specialne v pomere objemu zvysku vedenia a hlavne samotneho IC.
velkost vstupu a vystupu ma ale vplyv na nieco uplne ine a tou su turbulencie. Kazda zmena v priemere potrubia sposobuje turbulencie v toku kvapaliny. Kazda turbulencia sposobuje znizenie prietoku kvoli zvyseniu odporu prudenia. V skratke povedane, treba sa vyvarovat akychkolvek zmien priemeru potrubia, ktore nie su nutne. Z toho vypliva ze idealny vstup do IC je taky, ktory ma rovnaky priemer ako vystup z turba. V pripade vystupu z IC to moze byt problem, tu treba dodrzat co najviac plynuly prechod na priemer klapky.
V realnom zivote pri bezne dimenzovanych IC a trubiek voci vykonu motora priemer vstupu ci vystupu IC ma minimalny, ak vobec meratelny, vplyv na rychlost nastupu turba ci na celkovy dosiahnutelny prietok vzduchu (maximalny prietok vzduchu je nizsi ako fyzicka kapacita potrubia a IC) a hlavne, najvacsiu restrikciu aj tak tvori samotny IC. Samozrejme, ak sa bavime o systeme, ktory je na hrane v zmysle kapacity prietoku IC ci potrubia, tu optimalizacia prechodov moze priniest vysledky.

tom28
Příspěvky: 665
Registrován: 17 pro 2006 13:44
Kontaktovat uživatele:

Re: Průměr sání? kolik?

Příspěvek od tom28 »

Děkuji za odpoveď. Ale myslím, že někdy jsem tu kdysi četl, že vhodé umístení tohoto ventilu má vliv na nastup turba při přeřazovaní. A je to i logické. Myslím že to konkrétně psal taboo. Když se zavře krtící klapka vrací se potrubím proti turbu tlak. vlna, která zpětně do určité míry brzdí turbo. Proto se ten ventil tam dává. Když není v dostatečné vzdálenosti od klapky jednoduše nestihne tu čelní vlnu zachytit.
Je jasné že tlak. vlna se při otevrení ventilu zmírní, ale místo kam ten ventil umístíš má na reaci určitě vliv. Následně turbo nestrácí tolik na svých otáčkách, a turbo díra musí být kratší.
jestli je to jinak, tak klidně napiště. Ale já to tak pochopil. :?
Každopádně ti děkuji

tsin
Příspěvky: 413
Registrován: 15 čer 2006 19:22

Re: Průměr sání? kolik?

Příspěvek od tsin »

anti lag a nemusis resit :)
racing: OOOO 2,3 QUATTRO turbo
daily: OOOO A4 avant B5
fun: nissan pathfinder 3.0 V6

JonnY
Příspěvky: 1424
Registrován: 19 led 2005 17:09

Re: Průměr sání? kolik?

Příspěvek od JonnY »

len to zas vyskakuju trocha ine problemy, ze ano :)
napriklad kde kupit kazdych 10'000km nove turbo :lol:

blázen
Příspěvky: 4642
Registrován: 21 lis 2005 17:21
Kontaktovat uživatele:

Re: Průměr sání? kolik?

Příspěvek od blázen »

JonnY píše:len to zas vyskakuju trocha ine problemy, ze ano :)
napriklad kde kupit kazdych 10'000km nove turbo :lol:
nebo 5000km
ted smrdím po naftě :-)

podporuji: http://www.neo2011.cz/

tsin
Příspěvky: 413
Registrován: 15 čer 2006 19:22

Re: Průměr sání? kolik?

Příspěvek od tsin »

kdyz resi takove veci tak snad nebude s tim autem jezdit kazdy den a takova "drobnost" mu nebude vadit :)
racing: OOOO 2,3 QUATTRO turbo
daily: OOOO A4 avant B5
fun: nissan pathfinder 3.0 V6

raddy
Příspěvky: 270
Registrován: 12 led 2006 11:57

Re: Průměr sání? kolik?

Příspěvek od raddy »

to co som napisal sa tykalo rychlosti nabehu turba a nie stavom pri preradeni, su to dve rozdielne zalezitosti. pri preradeni moze bov pomoct, ale to ako v skutocnosti pomoze zavisi od velkosti turba (pri malom turbe s nizkym tlakom sotva spozorujes zmenu), od manazmentu motora (ak je AFM/MAF pre bov ventilom, odpustenim zmeraneho vzduchu zmenis spravny pomer palivo/vzduch po otvoreni klapky), nakoniec je bov ventil velmi castym zdrojom netesnosti a problemov s tym spojenych. Ja osobne nespozoroval ziadny pozitivny prinos bov ventilu, preto som ho davno vyhodil, turbo ma po preradeni rovnaku reakciu aj bez neho.

Uživatelský avatar
ladis.biker
Příspěvky: 119
Registrován: 23 bře 2007 22:11
Bydliště: Nový Bydžov
Kontaktovat uživatele:

Re: Průměr sání? kolik?

Příspěvek od ladis.biker »

Ja osobne nespozoroval ziadny pozitivny prinos bov ventilu, preto som ho davno vyhodil,
nebojíš se o turbo? nezpůsobuje to náhodou compressor surge?
http://www.falcon-racing.cz - Měření výkonu
http://www.facebook.com/pages/Falcon-Ra ... 5952217077
Ford Sierra 2,0 Turbo 150kw, 290Nm

blázen
Příspěvky: 4642
Registrován: 21 lis 2005 17:21
Kontaktovat uživatele:

Re: Průměr sání? kolik?

Příspěvek od blázen »

ladis.biker píše:
Ja osobne nespozoroval ziadny pozitivny prinos bov ventilu, preto som ho davno vyhodil,
nebojíš se o turbo? nezpůsobuje to náhodou compressor surge?
to myslíš vážně? :lol:
ted smrdím po naftě :-)

podporuji: http://www.neo2011.cz/

raddy
Příspěvky: 270
Registrován: 12 led 2006 11:57

Re: Průměr sání? kolik?

Příspěvek od raddy »

ladis.biker píše:
Ja osobne nespozoroval ziadny pozitivny prinos bov ventilu, preto som ho davno vyhodil,
nebojíš se o turbo? nezpůsobuje to náhodou compressor surge?
samozrejme ze to sposobuje compressor surge, a tak hlasny ako je odfuknutie bov...avsak su dva druhy compressor surge: pri preradeni, teda bez zataze turba a pri plnom plyne a plnej zatazi turba. Tie prve su skor na teoreticku debatu ako na seriozny problem. Tie druhe vyrazne poskodzuju turba, specialne s klznymi loziskami.

tsin
Příspěvky: 413
Registrován: 15 čer 2006 19:22

Re: Průměr sání? kolik?

Příspěvek od tsin »

raddy píše:
ladis.biker píše:
Ja osobne nespozoroval ziadny pozitivny prinos bov ventilu, preto som ho davno vyhodil,
nebojíš se o turbo? nezpůsobuje to náhodou compressor surge?
samozrejme ze to sposobuje compressor surge, a tak hlasny ako je odfuknutie bov...avsak su dva druhy compressor surge: pri preradeni, teda bez zataze turba a pri plnom plyne a plnej zatazi turba. Tie prve su skor na teoreticku debatu ako na seriozny problem. Tie druhe vyrazne poskodzuju turba, specialne s klznymi loziskami.
:D prekvapive
racing: OOOO 2,3 QUATTRO turbo
daily: OOOO A4 avant B5
fun: nissan pathfinder 3.0 V6

Odpovědět

Zpět na „Tuning motoru + výfuky“