
Vysoké otáčky , rychlost pístu
Moderátoři: Fáboš, Bohuš, Kane13, Ritchma, Libor12, Tom_
Vysoké otáčky , rychlost pístu
V poslední době my vrtá hlavou jedna věc co se tíče vysokootáčkových n/a motorů jak je možné že třeba motory F1 nebo motorek se roztočí na 18000 používají snad ty nejlepší materialy a technologie , lehoučké písty kterým téměř chybý celí plášť a dosahují střední pístové rychlosti 25m/s +- a potom vidím třeba motor ktery stavel spoon.. honda k20a který ma zdvih 86mm a točí 11tis tam mne vychází střední pístová rychlost nekdě přes 31m/s ale motor má daleko vetší a težšíí písty atd.. na které musí pusobit i zanačné vetší síly a přitom si šlape z delší životností nežli motor F1.. proto se ptám jak je to možné
díky za odpověd

Re: Vysoké otáčky , rychlost pístu
a spoon má motor který má 900koní v NA podobě? Co se ti na tom nezdá... ?
- JRD McLAREN
- Příspěvky: 4074
- Registrován: 16 črc 2006 21:39
- Kontaktovat uživatele:
Re: Vysoké otáčky , rychlost pístu
no...ono asi aj zalezi na celkovej hmotnosti celeho klukoveho mechanizmu,..
tepelneho namahania jednotlivych komponentov a pod.
pouziteho paliva, a X dalsich veciii...
napr. klkua v motore F1 ma na sebe co mozno mimimum materialu..kvoli hmotnosti...
a nepocita zo ziadnym "Fail-over" a ani zo ziadnou chybou vo vnutornej strukture materialu...
tak isto ojnice, su tak tenke, ze by si sa bal na ne "obraz povesit" ..
Skus si niekde vyguglit fotky motoru Renault, ci BMW, ja som ich niekde nasiel...
boli tam aj fotky kluky hlav a pod....
Pri stavbe motoru sa totiz rozhoduje bud medzi zivotnostou, alebo medzi vykonom...
a zivotnost motoru F1 musi byt maximalne 2x kvalifikacia 2x preteky (to som si neni isty jake su teraz pravidla)
kdezto zivotnost motoru v cestnom vozidle je planovana aspon na 300tkm..
tepelneho namahania jednotlivych komponentov a pod.
pouziteho paliva, a X dalsich veciii...
napr. klkua v motore F1 ma na sebe co mozno mimimum materialu..kvoli hmotnosti...
a nepocita zo ziadnym "Fail-over" a ani zo ziadnou chybou vo vnutornej strukture materialu...
tak isto ojnice, su tak tenke, ze by si sa bal na ne "obraz povesit" ..

Skus si niekde vyguglit fotky motoru Renault, ci BMW, ja som ich niekde nasiel...
boli tam aj fotky kluky hlav a pod....
Pri stavbe motoru sa totiz rozhoduje bud medzi zivotnostou, alebo medzi vykonom...
a zivotnost motoru F1 musi byt maximalne 2x kvalifikacia 2x preteky (to som si neni isty jake su teraz pravidla)
kdezto zivotnost motoru v cestnom vozidle je planovana aspon na 300tkm..
Člen Klubu Šlapacích Moskvičov
IMF Master Ignition Forum - http://imfsoft-forum.eu/
IMF Master Ignition Forum - http://imfsoft-forum.eu/
Re: Vysoké otáčky , rychlost pístu
o tomhle spoon motoru se vedlo dost diskuzí (v zahraničí).. Z k20a používá jen hlavu, spodek je f20c, takže zdvih je 84 mm (tzn. max MPS je trochu nižší, o málo, ale přece..). Taky sem o tom ale přemejšlel... Muj závěr je takovej, že těch 11 tisíc je prostě schopnej ustát krátkodobě... Max výkon má na 8,5 a redline 9.. Myslim že jde spíš o to, aby ten motor šel krátkodobě přetočit těsně před zatáčkou, kdy už nemá cenu řadit ale zároveň nechceš bouchat 30 metrů do omezovačeDobi píše:V poslední době my vrtá hlavou jedna věc co se tíče vysokootáčkových n/a motorů jak je možné že třeba motory F1 nebo motorek se roztočí na 18000 používají snad ty nejlepší materialy a technologie , lehoučké písty kterým téměř chybý celí plášť a dosahují střední pístové rychlosti 25m/s +- a potom vidím třeba motor ktery stavel spoon.. honda k20a který ma zdvih 86mm a točí 11tis tam mne vychází střední pístová rychlost nekdě přes 31m/s ale motor má daleko vetší a težšíí písty atd.. na které musí pusobit i zanačné vetší síly a přitom si šlape z delší životností nežli motor F1.. proto se ptám jak je to možnédíky za odpověd

Spoon myslim nakonec ten motor ani nezačal prodávat, takže bůhví jak je to s reálnou životností...
- honza 2.0 16v
- Příspěvky: 1518
- Registrován: 09 říj 2005 12:41
- Kontaktovat uživatele:
Re: Vysoké otáčky , rychlost pístu
no jenže ona potom životnost vysokootáčkovýho motoru přestavěnýho z nějaký serie potom není taky nikterak závratná - dejme tomu 20-40 hodin provozu ve využitelným pásmu otáček (např 5-9000) než se zančou projevovat první únavový trhliny i na lepších komponentech..
Re: Vysoké otáčky , rychlost pístu
No možna se spíš blbe položil otázku spíš se my jednalo o mechanické ztráty pravě když takhle roztočím motor jestli už to není spíše ke škode než užitku zajimalo by mně jestli je naka ideální hranice kam až se stou rychlostí dá jít než se ztráty začnou převladat nad ziskem a už to nebude mit cenu dál točit..
- honza 2.0 16v
- Příspěvky: 1518
- Registrován: 09 říj 2005 12:41
- Kontaktovat uživatele:
Re: Vysoké otáčky , rychlost pístu
spíš dokud dokážeš efektivně plnit válec, tak můžeš točit kam chceš a zde svou roli hlajou rozvody + celej sací trakt...
- JRD McLAREN
- Příspěvky: 4074
- Registrován: 16 črc 2006 21:39
- Kontaktovat uživatele:
Re: Vysoké otáčky , rychlost pístu
No az si dobre spominam, motory F1maju volnobeh niekde okolo 5000, redline 18-19tis.
to co sa deje vo vnutry je nieco co by sa dalo nazvat mechanicke peklo.
vsetko co obmedzuje maximalne mozne otacky su:
skrutky ktore dokazu udrzat pohyblive / kmitajuce casti po hromade,
schopnost EMS - managementu motora pracovat takou rychlostou,
vyvazenie jednotlivych pohyblivych komponentov a aj celku....
schopnost ventiloveho rozvodu pracovat vo vysokych otackach (hoci su polovicne oproti RPM kluky)
pouzite konstrukcne materialy,
a potom tie sekundarne:
schopnost zabezpecit uz spominane vypraznenie/napnenie valca pocas cyklu vyfuk/sanie
schopnost dodavky oleja, co mozno pod najstalejsim tlakom,
samotna schopnost oleja udrzat sa na povrchu lozisk pri takychto vysokych otackach,
chladenie motora, ....atd....
ale stale ostava tym najzakladnejsim zivotnost..
a ze dokedy ma vyznam ist s otackami hore..
no najednoduksie je to vidiet napr. na grafe z brzdy
kde krivka vykonu a krutiaceho momentu za urcitou hranicou RPM zacina postupne klesat...
az by sa dospelo do stadia, kde by bol prepad vo vykone X krat vacsi behom pomerne maleho rozdielu RPM
(napr. v rozmedzi 7200-7300rpm by sa ti vykon prepadol o 30kW)
to co sa deje vo vnutry je nieco co by sa dalo nazvat mechanicke peklo.
vsetko co obmedzuje maximalne mozne otacky su:
skrutky ktore dokazu udrzat pohyblive / kmitajuce casti po hromade,
schopnost EMS - managementu motora pracovat takou rychlostou,
vyvazenie jednotlivych pohyblivych komponentov a aj celku....
schopnost ventiloveho rozvodu pracovat vo vysokych otackach (hoci su polovicne oproti RPM kluky)
pouzite konstrukcne materialy,
a potom tie sekundarne:
schopnost zabezpecit uz spominane vypraznenie/napnenie valca pocas cyklu vyfuk/sanie
schopnost dodavky oleja, co mozno pod najstalejsim tlakom,
samotna schopnost oleja udrzat sa na povrchu lozisk pri takychto vysokych otackach,
chladenie motora, ....atd....
ale stale ostava tym najzakladnejsim zivotnost..
a ze dokedy ma vyznam ist s otackami hore..
no najednoduksie je to vidiet napr. na grafe z brzdy
kde krivka vykonu a krutiaceho momentu za urcitou hranicou RPM zacina postupne klesat...
az by sa dospelo do stadia, kde by bol prepad vo vykone X krat vacsi behom pomerne maleho rozdielu RPM
(napr. v rozmedzi 7200-7300rpm by sa ti vykon prepadol o 30kW)
Člen Klubu Šlapacích Moskvičov
IMF Master Ignition Forum - http://imfsoft-forum.eu/
IMF Master Ignition Forum - http://imfsoft-forum.eu/
- honza 2.0 16v
- Příspěvky: 1518
- Registrován: 09 říj 2005 12:41
- Kontaktovat uživatele:
Re: Vysoké otáčky , rychlost pístu
- šrouby nejsou v dnešní době problém, navíc F1 motory mají zdvih kolem 30mm tak tam moc velký peklo na ně není.. někteří to i se šroubama zbytečně přeháněj a předimenzovávaj je
- dnes už skoro každá lepší EMS zvládá otáčky i přes 20000rpm
- vyvážení je samozřejmost stejně tak jako odjehlení a sražení hran na všech komponentech vč otvorů a kanálů mazání, chlazení, čímž se snižuje možnost únavovejch trhlin a kapalinám s etaky potom líp zatáčí:)
- fukce rozvodu -tam jde spíš o těsnost pneumatickejch pružin a nějakej rozumnej útlum, jinak No problema, vačky v F1 jsou např. kolem 350-360° - což ale nemusí být nic neobvyklého.. např. Kent Cams nabízejí pro motory ford BDA 352° vačky...Metalex v žigulech jezdil 340°/330°...
-propad výkonu ve vysokých rpm může být i špatnou elektronikou a malým rozsahem otáček v ŘJ - např. motor můžu točit po mechanický a hydraulický stránce do 9000 ale elektronika má mapu do 7000... zde je problém, že v 9000 dává elektronika dejme tomu to samý co v 7000 a nastává propad výkonu...po namapování do 9000 lze vykouzlit mnoho kW navíc... zažil jsme případ, kdy upravený 16v 1,2 motor točil jen do 6500 a měl jen 112PS..po řádným odladění šlo točit do 8000 s nárustem 20PS...
- dnes už skoro každá lepší EMS zvládá otáčky i přes 20000rpm
- vyvážení je samozřejmost stejně tak jako odjehlení a sražení hran na všech komponentech vč otvorů a kanálů mazání, chlazení, čímž se snižuje možnost únavovejch trhlin a kapalinám s etaky potom líp zatáčí:)
- fukce rozvodu -tam jde spíš o těsnost pneumatickejch pružin a nějakej rozumnej útlum, jinak No problema, vačky v F1 jsou např. kolem 350-360° - což ale nemusí být nic neobvyklého.. např. Kent Cams nabízejí pro motory ford BDA 352° vačky...Metalex v žigulech jezdil 340°/330°...
-propad výkonu ve vysokých rpm může být i špatnou elektronikou a malým rozsahem otáček v ŘJ - např. motor můžu točit po mechanický a hydraulický stránce do 9000 ale elektronika má mapu do 7000... zde je problém, že v 9000 dává elektronika dejme tomu to samý co v 7000 a nastává propad výkonu...po namapování do 9000 lze vykouzlit mnoho kW navíc... zažil jsme případ, kdy upravený 16v 1,2 motor točil jen do 6500 a měl jen 112PS..po řádným odladění šlo točit do 8000 s nárustem 20PS...
- JRD McLAREN
- Příspěvky: 4074
- Registrován: 16 črc 2006 21:39
- Kontaktovat uživatele:
Re: Vysoké otáčky , rychlost pístu
tak samozrejme ....ze program /mapu v ECU je treba brat ze je programovana na pozadovany rozsah..
(ja som chel posunut redline na mojej "seriovej ECU" ale po 7000ot. jaksik uz neni mapa, tak som sa na to vyprd)
som chcel povedat, ze zakladom je, "aby sa to zelezo pri tych vysokych otackach udrzalo po hromade"..
(ja som chel posunut redline na mojej "seriovej ECU" ale po 7000ot. jaksik uz neni mapa, tak som sa na to vyprd)
som chcel povedat, ze zakladom je, "aby sa to zelezo pri tych vysokych otackach udrzalo po hromade"..
Člen Klubu Šlapacích Moskvičov
IMF Master Ignition Forum - http://imfsoft-forum.eu/
IMF Master Ignition Forum - http://imfsoft-forum.eu/