Rada-ideální tvar bedny pro sub.

Vše o muzice v autě - rady, postupy jak na to, možnost přidávat i fotky instalací.

Moderátoři: Bohuš, Kane13, Dacan

Odpovědět
Uživatelský avatar
BALI
Příspěvky: 4386
Registrován: 25 led 2006 18:27
Bydliště: u máci

Rada-ideální tvar bedny pro sub.

Příspěvek od BALI »

vim že to bude asi blbej dotaz,ale zajímalo by mě jakej je ideální tvar bedny pro subwoofer... už jsem dělal kufr do dvou aut (na jednom jsem pomáhal,tam to bylo o tom že jsme byly omezeni velikostí kufru a muselo to vypadat takže děláno spíš na vzhled) a na druhý co jsem dělal muselo lícovat se zadní stranou sedaček a zbytek klasika kostka...

jde mi o to,jestli stejného výsledku dosáhnu když si udělam něco do rohu kufru nebo když to bude "kostka".... tak hifíci raďte-jakej je nej tvar :o)


PS:repráček bude Ground Zero (400W RMS)
VW Touran '08 DSG
BMW E10 '02
Seat Cordoba SDI
NÁHRADNÍ DÍLY, DIAGNOSTIKA, PNEUSERVIS, AUTOSERVIS. STK, DOVOZ AUT - MOST 777525325

All
Příspěvky: 878
Registrován: 24 lis 2005 13:02
Bydliště: Střední Morava
Kontaktovat uživatele:

Re: Rada-ideální tvar bedny pro sub.

Příspěvek od All »

Ideální tvar ozvučnice je koule a materiál beton nebo třeba mramor - ne, není to vtip.Ideální tvar ozvučnice je koule a materiál beton nebo třeba mramor - ne, není to vtip.

Mr_nick
Příspěvky: 66
Registrován: 15 pro 2006 11:12

Re: Rada-ideální tvar bedny pro sub.

Příspěvek od Mr_nick »

All píše:Ideální tvar ozvučnice je koule a materiál beton nebo třeba mramor - ne, není to vtip.Ideální tvar ozvučnice je koule a materiál beton nebo třeba mramor - ne, není to vtip.
mám stejnej názor 8)

Uživatelský avatar
Fifi
Příspěvky: 657
Registrován: 15 lis 2006 20:20
Bydliště: Ostrava

Re: Rada-ideální tvar bedny pro sub.

Příspěvek od Fifi »

Mr_nick píše:mám stejnej názor 8)


Názor jak názor, ale víš proč?
Když někomu řekneš že je blbec, chytrého to z tebe neudělá!

Uživatelský avatar
Goldies
Příspěvky: 2701
Registrován: 04 čer 2004 06:18
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Rada-ideální tvar bedny pro sub.

Příspěvek od Goldies »

Ja vim jen proc beton nebo mramor a to kvuli pevnosti a neroztazitelnosti a diky tomu ze nikde neprofoukne :-D

Ale proc koule moc nevim... Jen mam tuseni, ze nejak vadi ostry rohy, protoze co sem se koukal na profi bedny, tak vsichni zakulacovali hrany...
Japonci na konci
Nissan Pathfinder - jen tak na práci
Honda Civic 8g 1.8 V-tec - jen tak pro ženu
Toyota MR2 ZZW30 2ZZ - jen tak pro radost
Yamaha Majesty 250 - jen tak na lítačku

roverider
Příspěvky: 58
Registrován: 12 pro 2006 16:27

Re: Rada-ideální tvar bedny pro sub.

Příspěvek od roverider »

Goldies píše:Ja vim jen proc beton nebo mramor a to kvuli pevnosti a neroztazitelnosti a diky tomu ze nikde neprofoukne :-D

Ale proc koule moc nevim... Jen mam tuseni, ze nejak vadi ostry rohy, protoze co sem se koukal na profi bedny, tak vsichni zakulacovali hrany...
beton a mramor zvoní, muselo by se to hoodně moc vytlumit, a koule no nevim spíš něco s nejnepravidelnějším tvarem aby se nevytvářelo stojaté vlnění

Uživatelský avatar
Celica2.0GTI
Příspěvky: 1030
Registrován: 23 čer 2005 21:43

Re: Rada-ideální tvar bedny pro sub.

Příspěvek od Celica2.0GTI »

v kouli je maximalni prutok vzduchu bez jakychkoliv brzd jako jsou hrany rohy a podobne

roverider
Příspěvky: 58
Registrován: 12 pro 2006 16:27

Re: Rada-ideální tvar bedny pro sub.

Příspěvek od roverider »

Celica2.0GTI píše:v kouli je maximalni prutok vzduchu bez jakychkoliv brzd jako jsou hrany rohy a podobne
no já měl za to že pokud se jedná o uzavřenou ozvučnici tak je její základní funkce zrušit(vytlumit) zvuk který produkuje zadní strana reproduktoru. pokud budemít ozvučnice tvar koule a nebude v ní zádný tlumící materiál tak toho moc nevytlumí

Uživatelský avatar
Fifi
Příspěvky: 657
Registrován: 15 lis 2006 20:20
Bydliště: Ostrava

Příspěvek od Fifi »

Čelika je kapánek mimo, ale o to nejde, zajímalo by mě co si myslí Mr_nick nebo jen honí příspěvky?

Koule je vhodná, jelikož minimalizuje difrakce a ostatní věci s tím spojené, tomu napomůže i když je reproduktor zapuštěn v její "stěně", její nevýhodou je ovšem pracná vyrobitelnost.Další věcí je, že tlak, který vyvíjí reproduktor při hraní s v kouli rozloží rovnoměrně. Bavit se o tlumení stojatého vlnění v subech obecně je trochu na hraně, jelikož v 99,9% je hloubka ozvučnice menší než nejkratší vlnová délka reproduktorem produkovaná, tohle se týká spíš středového pásma. Proti tvorbě stojatého vlnění napomáhá, když přední a zadní stěna ozvučnice nejsou rovnoběžné a teď ruku na srdce, když se zeptám proč máte zkosené zadní stěny u svých ozvučnicí, kolik lidí mi odpoví to co jsem napsal a kolik odpoví, ...protože opěrky nejdou svisle. Jak ale naznačil roverider, jediné co má hrát je čelní stěna reproduktoru, jakékoli vibrace ozvučnice, zvonění koše atd... je nežádoucí!
Když někomu řekneš že je blbec, chytrého to z tebe neudělá!

dejff
Příspěvky: 86
Registrován: 07 zář 2006 11:08
Bydliště: Pr aha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od dejff »

Kurfaaa, ted sem dodelal ozvucnici a mam rovnobezne steny.....jeeezis tohle vedet tak to tak udelam :?

Uživatelský avatar
Fifi
Příspěvky: 657
Registrován: 15 lis 2006 20:20
Bydliště: Ostrava

Příspěvek od Fifi »

Jak jsem psal u subu to není vůbec kritické (by jsi asi ani nepoznal rozdíl), takové věci se spíše řeší u drahého DIY Home-hifi, ale chtěl jsem naznačit, že pokud chceš něco dělat kvalitně (to platí všeobecně), tak je dobré o tom něco vědět! :wink:
Když někomu řekneš že je blbec, chytrého to z tebe neudělá!

dejff
Příspěvky: 86
Registrován: 07 zář 2006 11:08
Bydliště: Pr aha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od dejff »

Fifi píše:Jak jsem psal u subu to není vůbec kritické (by jsi asi ani nepoznal rozdíl), takové věci se spíše řeší u drahého DIY Home-hifi, ale chtěl jsem naznačit, že pokud chceš něco dělat kvalitně (to platí všeobecně), tak je dobré o tom něco vědět! :wink:

Ufff, jeste ze to delam nekvalitne, to sem si oddych :wink: :D

Uživatelský avatar
Celica2.0GTI
Příspěvky: 1030
Registrován: 23 čer 2005 21:43

Re: Rada-ideální tvar bedny pro sub.

Příspěvek od Celica2.0GTI »

Fifi ja su mimo a vetsina aut co vyhrava v db dragu ma zakulaceny rohy a proc skrz rychejsi proudeni vzduch takze to ze nekdo nenapice priuckove presnej popis vseho jezne neznamena ze to co rika je blbost

Uživatelský avatar
Cenda
Příspěvky: 220
Registrován: 02 kvě 2004 19:37
Bydliště: Chocen
Kontaktovat uživatele:

Re: Rada-ideální tvar bedny pro sub.

Příspěvek od Cenda »

Celico, ony ty ztraty sice existuji, ale jsou zanedbatelne. Nejvic na prdel dostavaji ztraty v basreflexu, oproti tomu jsou rohy, ktere zvysuji "turbulenci", nic. Dokonce i proti ztratam pri proudeni okolo kose.

Tady hraje hlavni hledisko pruznost a pevnost s difrakci. Stojate vlneni, kor pri rozmerech SW ozvucnic pro car-audio, bych prenechal trochu jinemu pasmu, jak pise Fifi.
pouze "hifík"

Uživatelský avatar
Fifi
Příspěvky: 657
Registrován: 15 lis 2006 20:20
Bydliště: Ostrava

Příspěvek od Fifi »

To Čelika: Jistě mluvíš o BP 6tého řádu či BR, můžu ti říct, že daleko větší vliv na rychlost proudění vzduchu v nátrubku má jeho průměr a zaoblení konců br než vyplnění a zaoblení rohů ozvučnice, nevím sice jak to chodí na dBD ale v hifi se snažíme o to, aby rychlost v nátrubku byla co nejnižší a zaoblením minimalizujeme turbulence na ústích nátrubku pokud ale máme malý prum., tak to ani zaoblení nezachrání a nátrubek vytváří pazvuky, proto se říká, že kolik má repro palců, tak tolik by měl minimálně být prum. br v cm... Jsou ale repra, kterým stačí míň i naopak... Další věc je, že když tlumíš sub, teď nemyslím bitumen, dynamat a podobné přípravky které jen odstraňují záporné vlastnosti málo pevných a na poklep dutých ozvučnic (laminát atd...) (pokud by jsi měl k 10" subu ozvučnici z 25-30mm mdf, tak je to mrhání penězi, v autě to chápu, protože kdyby tam někdo měl mít adekvátně pevnou ozvučnici tak by ji stěží auto uvezlo), ale opravdové tlumení v podobě impregnovaného ovčího rouna nebo vatelínu tak pokud takto sub (reprosoustavu) po stěnách vytlumíš, tak zvuk. vlna vytvářená zadní stěnou repro se v tlumení rozbije, přemění na teplo, které nejspíš ani nezměříte a tím je cesta této vlny u konce, případně se zlomku této vlny podaří odrazit od stěny a pokud ji úplně nerozbije zpětný průchod tlumením, tak putuje zpět a nějaké zaoblení má ta vlna víš kde! (jde o to aby to byl co nejvíce porovitý materiál, takže nějaké molitany s jehlany jsou absolutně marketingový tah, ty jehlany tam oproti normálnímu molitanu vůbec nepoznáte!). Další věc je, že nejvhodnější vytlumení spolu s tlumením po stěnách je koule vatelínu, pověšená za reproduktorem asi v 1/2 vzdálenosti mezi repro a protější stěnou, s tlumením se ale musí celkem laborovat (tloušťka ,vrstvy atd...) tohle je jen prvotní nástřel... Pokud mi tedy chceš tvrdit, že suby na dB Drag mají holé stěny, max. dynamat, bitumen a různé antivibrační pasty, které s tlumením zvuk. vln májí jen pramálo společného jelikož se od něj zvuk. vlny odrážejí + br s malým prum. "aď to pořádně fičí" , je ale fakt, že tím pazvukem malého br by se možná nějaká ta desetinka dB nahnat mohla + nesmím zapomenout na zaoblené rohy, tohle ale s kvalitou zvuku nemá nic společného, to už si rovnou můžeš do br nacpat píšťalu a na zrcátko si pověsit vhodně naladěnou plechovou tabulku která ti jakožto vibrační panel taky nějakou to desetinku přidá... Ne, to byl pokus o vtip... Je ale fakt, že při dB Dragu o kvalitu moc nejde a tím pádem bych to tady nepletl... :?:
Doufám, že jsem to nenapsal moc krkolomně...
Když někomu řekneš že je blbec, chytrého to z tebe neudělá!

Uživatelský avatar
BALI
Příspěvky: 4386
Registrován: 25 led 2006 18:27
Bydliště: u máci

Re: Rada-ideální tvar bedny pro sub.

Příspěvek od BALI »

díky moc za odpovědi... 8) to hlavní jsem se dozvěděl a tomu dalšímu nerozumim :lol: :wink:

jinak na dB Drag to neni,takže zas až tak dokonalý to být nemusí :wink:
VW Touran '08 DSG
BMW E10 '02
Seat Cordoba SDI
NÁHRADNÍ DÍLY, DIAGNOSTIKA, PNEUSERVIS, AUTOSERVIS. STK, DOVOZ AUT - MOST 777525325

Uživatelský avatar
Celica2.0GTI
Příspěvky: 1030
Registrován: 23 čer 2005 21:43

Příspěvek od Celica2.0GTI »

Fifi píše:To Čelika: Jistě mluvíš o BP 6tého řádu či BR, můžu ti říct, že daleko větší vliv na rychlost proudění vzduchu v nátrubku má jeho průměr a zaoblení konců br než vyplnění a zaoblení rohů ozvučnice, nevím sice jak to chodí na dBD ale v hifi se snažíme o to, aby rychlost v nátrubku byla co nejnižší a zaoblením minimalizujeme turbulence na ústích nátrubku pokud ale máme malý prum., tak to ani zaoblení nezachrání a nátrubek vytváří pazvuky, proto se říká, že kolik má repro palců, tak tolik by měl minimálně být prum. br v cm... Jsou ale repra, kterým stačí míň i naopak... Další věc je, že když tlumíš sub, teď nemyslím bitumen, dynamat a podobné přípravky které jen odstraňují záporné vlastnosti málo pevných a na poklep dutých ozvučnic (laminát atd...) (pokud by jsi měl k 10" subu ozvučnici z 25-30mm mdf, tak je to mrhání penězi, v autě to chápu, protože kdyby tam někdo měl mít adekvátně pevnou ozvučnici tak by ji stěží auto uvezlo), ale opravdové tlumení v podobě impregnovaného ovčího rouna nebo vatelínu tak pokud takto sub (reprosoustavu) po stěnách vytlumíš, tak zvuk. vlna vytvářená zadní stěnou repro se v tlumení rozbije, přemění na teplo, které nejspíš ani nezměříte a tím je cesta této vlny u konce, případně se zlomku této vlny podaří odrazit od stěny a pokud ji úplně nerozbije zpětný průchod tlumením, tak putuje zpět a nějaké zaoblení má ta vlna víš kde! (jde o to aby to byl co nejvíce porovitý materiál, takže nějaké molitany s jehlany jsou absolutně marketingový tah, ty jehlany tam oproti normálnímu molitanu vůbec nepoznáte!). Další věc je, že nejvhodnější vytlumení spolu s tlumením po stěnách je koule vatelínu, pověšená za reproduktorem asi v 1/2 vzdálenosti mezi repro a protější stěnou, s tlumením se ale musí celkem laborovat (tloušťka ,vrstvy atd...) tohle je jen prvotní nástřel... Pokud mi tedy chceš tvrdit, že suby na dB Drag mají holé stěny, max. dynamat, bitumen a různé antivibrační pasty, které s tlumením zvuk. vln májí jen pramálo společného jelikož se od něj zvuk. vlny odrážejí + br s malým prum. "aď to pořádně fičí" , je ale fakt, že tím pazvukem malého br by se možná nějaká ta desetinka dB nahnat mohla + nesmím zapomenout na zaoblené rohy, tohle ale s kvalitou zvuku nemá nic společného, to už si rovnou můžeš do br nacpat píšťalu a na zrcátko si pověsit vhodně naladěnou plechovou tabulku která ti jakožto vibrační panel taky nějakou to desetinku přidá... Ne, to byl pokus o vtip... Je ale fakt, že při dB Dragu o kvalitu moc nejde a tím pádem bych to tady nepletl... :?:
Doufám, že jsem to nenapsal moc krkolomně...

No ja vim ze db drag a bedny na nej nema s SQ nic spolecneho a nevim cemu rikas maly BR ale 16cm nátrubky nebo sterbiny kterou proleze do bedny se tam obcas vyskytuji ta bedna uz je jen kompresor udelanaj na maximalni prutok vzduch a uspusobenej pro maximalni xmax subu. Pokud jde o uzavrenky je to cast autohifi ktery jde da se rict hodne mimo mne jsu tlakar sq resim maximalne v komponentech v subech uz ee

Uživatelský avatar
Fifi
Příspěvky: 657
Registrován: 15 lis 2006 20:20
Bydliště: Ostrava

Příspěvek od Fifi »

Celica2.0GTI píše:No ja vim ze db drag a bedny na nej nema s SQ nic spolecneho a nevim cemu rikas maly BR ale 16cm nátrubky nebo sterbiny kterou proleze do bedny se tam obcas vyskytuji ta bedna uz je jen kompresor udelanaj na maximalni prutok vzduch a uspusobenej pro maximalni xmax subu. Pokud jde o uzavrenky je to cast autohifi ktery jde da se rict hodne mimo mne jsu tlakar sq resim maximalne v komponentech v subech uz ee


Ono je to všechno celkem relativní, jelikož i 16cm je na dvě patnáctky ve stejném objemu málo, ale myslím, že není třeba se v tom pitvat... Můj názor znáš a pokud ho nebereš jako názor někoho, kdo o tom něco málo ví (doufám, že jsem se teď "nenadcenil"), tak to celkem vystihl Cenda! Je ale pravda, že SQ a dBD nemá nic společného a proto bych to asi už víc nerozváděl :wink: .
Když někomu řekneš že je blbec, chytrého to z tebe neudělá!

Uživatelský avatar
Celica2.0GTI
Příspěvky: 1030
Registrován: 23 čer 2005 21:43

Příspěvek od Celica2.0GTI »

Fifi píše:
Celica2.0GTI píše:No ja vim ze db drag a bedny na nej nema s SQ nic spolecneho a nevim cemu rikas maly BR ale 16cm nátrubky nebo sterbiny kterou proleze do bedny se tam obcas vyskytuji ta bedna uz je jen kompresor udelanaj na maximalni prutok vzduch a uspusobenej pro maximalni xmax subu. Pokud jde o uzavrenky je to cast autohifi ktery jde da se rict hodne mimo mne jsu tlakar sq resim maximalne v komponentech v subech uz ee


Ono je to všechno celkem relativní, jelikož i 16cm je na dvě patnáctky ve stejném objemu málo, ale myslím, že není třeba se v tom pitvat... Můj názor znáš a pokud ho nebereš jako názor někoho, kdo o tom něco málo ví (doufám, že jsem se teď "nenadcenil"), tak to celkem vystihl Cenda! Je ale pravda, že SQ a dBD nemá nic společného a proto bych to asi už víc nerozváděl :wink: .
Nikdo nerika ze ho neberu jen neni vse jen cerny nebo bili

Odpovědět

Zpět na „Autohifi“