dotažení kliky a ojnic

Vše o úpravách motorů a vyfuků.

Moderátoři: Fáboš, Bohuš, Kane13, Ritchma, Libor12, Tom_

Odpovědět
tom28
Příspěvky: 665
Registrován: 17 pro 2006 13:44
Kontaktovat uživatele:

dotažení kliky a ojnic

Příspěvek od tom28 »

ahoj mám dotaz pro "zasvěcené" mám motor před komletací a není mi známo na kolik MN se dotahuje klika na šálách a ojnice..... Popřípadě zda je u kliky nějaký postup při dotahování "od středu do kraje nebo je to jedno? Někdo kdo má přístup k těmto informacím...... jde o motor BMW M20B25
jestli je v tom nějaká extra odbornost nechal bych to raději někým udělat......
díky za radu...

Uživatelský avatar
honza 2.0 16v
Příspěvky: 1518
Registrován: 09 říj 2005 12:41
Kontaktovat uživatele:

Re: dotažení kliky a ojnic

Příspěvek od honza 2.0 16v »

utahovací momenty závisej na rozměru šroubu a předpětí určeným výrobcem

abych to zjednodušil, na většině motorů sme kliku utahovali na 20-30Nm + 50°
ojnice 20-25Nm


hodně taky záleží a tom co máš za šrouby- jak jsou starý a jak moc byly utažený od předchozích majitelů... může se stát, že ten šroub utrhneš aniž bys dosáhl požadovanýho momentu.. prot radši jedu všude nový- ono se i klidněji spí když motorem pravidelně točíš k omezovači.. :wink:

klikovku utahuju jako hlavu.. tj od středu ven

mimochodem jak to vypadá s axiální a radiální vůlí klikovky? řešíš ji nějak...?

MattyX
Příspěvky: 198
Registrován: 26 zář 2010 01:40
Bydliště: Bruno
Kontaktovat uživatele:

Re: dotažení kliky a ojnic

Příspěvek od MattyX »

ojniční šrouby kup nový , taky sem je kupoval , 1300kč všechny ;) hlavni do bloku sem enchaval , ty jsou pomerne mohutny a neni treba je kupovat hnedka nový ... prvne dotahni kliku do bloku a pote postupne dotahnes jednotlivy ojničky ;) ja sem si ty hodnoty nasel v tisu ale tedka je poradne nemuzu dohledat , jak bduu mit vic casu se tema tabulkama prohrabat tak ti dam vedet , ale bylo to neco okolo 20nm a pak 70" a pak ojky byli myslim na 60nm ;) ale rikam zkusim pohledat ;)
E30 325i Coupe M20 DiamantSchwarz M-technic II, BBS RS 601

tom28
Příspěvky: 665
Registrován: 17 pro 2006 13:44
Kontaktovat uživatele:

Re: dotažení kliky a ojnic

Příspěvek od tom28 »

Ok děkuji.... tak jestli něco pohledáš budu moc rád....
axiální, radiální...... zatím ne? kliku jsem nechal promeřit...... chodí do dvou stovek....... tak snad ok.....jinak nejsem vybaven na nějaké měření..... chci to sesadit a uvidíme.... měla by chodit volně. Ne? S těmi litinovými bloky od bmw nebyvá problém.....
Axiální je tutším stanovéná jednou hlavní šálou.... jelikož tam budou nové a klika v tomto místě asi nebude opotřebovaná tak by to mohlo být ok....

MattyX
Příspěvky: 198
Registrován: 26 zář 2010 01:40
Bydliště: Bruno
Kontaktovat uživatele:

Re: dotažení kliky a ojnic

Příspěvek od MattyX »

u ojnic (connecting rods v tisu nazvano) to je aplikacni moment 5nm , coz bych neresil , pak dotahnout na 20nm , a nasledne o 70stupnu ;)


hlavni ulozeni ( main bearing screws v tisu nazváno ) je utahnuti na 60nm pro M10 šroub ;)



jinak na axialu to muze byt taky celkem opotřebovany , je na predposlednim ulozenim v bloku , pokud nekdo hodne staval na spojce tak to muze byt opotrebovany , jediny reseni je nastrik loziska v tom miste na hodnotu jakou potrebujes ;)

tabulka ulozeni klikovky :

Obrázek


podle toho jak ti chodi klikovka by se meli koupit loziska, samozrejme jen v originále , sada vyjde na nejakych cca 7 tis ;)

pak jeste aby hlavni ulozeni bylo o setinku tesnejsi nez ojnicky aby bylo docileno lepsiho mazaciho tlaku ;)
E30 325i Coupe M20 DiamantSchwarz M-technic II, BBS RS 601

tom28
Příspěvky: 665
Registrován: 17 pro 2006 13:44
Kontaktovat uživatele:

Re: dotažení kliky a ojnic

Příspěvek od tom28 »

fajne děkuji ......

Odpovědět

Zpět na „Tuning motoru + výfuky“