OIL CATCH TANK na Turbo motor?

Vše o úpravách motorů a vyfuků.

Moderátoři: Fáboš, Bohuš, Kane13, Ritchma, Libor12, Tom_

Uživatelský avatar
Taboo
Příspěvky: 2759
Registrován: 26 lis 2004 18:27
Bydliště: Des Moines, IA, USA

Re: OIL CATCH TANK na Turbo motor?

Příspěvek od Taboo »

Ta regulace se da udelat skutecne tisici zpusoby - od dvou mechanickych pruzinovych nastavitelnych ventilu zarazenych mezi vystup klikove skrine (anebo viko ventilu) a A/C kompresor (jeden ventil nastaveny pro podtlak, druhy pro pretlak, otevirajici se v opacnych smerech) az po PWM solenoidy. Ja jsem shledal mnohem vyhodnejsi nasavat blow-by primo u jeho zdroje - v olejove vane - pomoci nekolika trubic umistenymi nad hladinu oleje (samozrejme tak, aby do nich nic [klikova hridel, ojnice anebo pisty] nenarazelo a pripadne jejich vstupy take patricne odstinit, aby nenasavaly primo olej anebo zbytecne mnohem vyssi koncentraci olejove mlhy, nez je nutne k lubrikaci kompresoru. To ale neni nijak na zavadu anebo bezpostredne nutne.), nez nasavat blow-by pres viko ventilu za ucelem rychlejsiho navratu oleje do vany (danym rozdilem tlaku). Opet, to se da udelat nekolika zpusoby a nejvhodnejsi reseni se lisi motor od motoru, ale vetsinou (vzhledem ke snadnosti fabrikace) je jednodussi navarit ty trubice a jejich manifold s vystupem primo do olejove vany coby jeji trvalou soucast. Ten manifold (vpodstate jen podelna horizontalni trubice, ktera spojuje ty nasavaci vertikalni) se da umistit samozrejme budto uvnitr anebo zvenci a jeho vystup pote kde to je nejvyhodnejsi. Samozrejme se da pouzit take jen jedna nasavaci trubice (bez nutnosti pouziti spojovaciho manifoldu), jedna nasavaci trubice na dva valce anebo jedna trubice na jeden valec.

Co se tyce regulace podtlaku, tak zalezi na tve vynalezavosti, tech moznosti tam je cela spousta. Velkou vyhodou toho A/C kompresoru je jeho elektromagneticka spojka, takze v beznem provozu se i nadale muzes spolehat na tovarni PCV system a (budto automaticky - pres nastavitelny tlakovy spinac a rele - anebo manualne) zapinat ten A/C kompresor jen v pripade potreby. Taktez muzes na vypust OCC na vystupu A/C kompresoru umistit purge solenoid a budto manualne anebo automaticky navracet zachyceny olej zpet do vany, etc.
I kdyby jsi nepouzival primo podtlak, ale jen snizoval pretlak v klikove skrini na uroven atmosferickeho tlaku, tak to ma svuj prinos, ale pro vyraznejsi vykonove zisky je zapotrebi aspon 8 inHg podtlaku a pro potrebnou lubrikaci pistnich cepu nejit s podtlakem nize nez 15 inHg ( = pouzij pojistny nastavitelny mechanicky ventil coby fail/safe). Vetsi A/C kompresor dokaze (se 100% utesnenou klikovou skrini) udrzovat i 29 inHg podtlak (zalezi samozrejme na mnozstvi blow-by) - takze to neni zadna sranda, ale mensi kompresory pouzivane vetsinou na importech a mensich vozech maji vetsinou - a zejmena na turbo motorech s vetsim mnozstvim blow-by - problem udrzet 15 inHg az do redline (a skonci nekde mezi 5-8 inHg), coz neni vyslovene na skodu (a clovek se nemusi obavat nedostatecne lubrikace). Samozrejme zalezi na schopnosti kompresoru, mnozstvi blow-by a tesnosti klikove skrine.

Pokud se chces presvedcit, jak "efektivni" ten tovarni PCV system vlastne je, tak s nastartovanym motorem pri volnobehu odsroubuj vicko oleje z vika ventilu, obrat ho a poloz ho zpet na jeho otvor. Anebo, pro srandu, zkus do toho motoru nalit pri volnobehu olej. Pote si predstav co se tam deje pri 7K RPM s PCV ventilem zavrenym pod tlakem turba. Hodne lidi se take mylne domniva (napriklad pri kontrole turba), ze ten olej, ktery casto vidi na vstupu turba tam je diky netesnoti jeho tesneni hridele, ale ve skutecnosti to je olej nasaty z vika ventilu (kdy vstup vika ventilu pri zavrenem PCV ventilu pod tlakem turba slouzi coby vystup), ktery pote skonci v intercooleru a jeho potrubi az po saci ventily. I v pripade N/A motoru s nedostatecne tesnicimi pistnimi krouzky a vyssim mnozstvi blow-by je casto olej z vika ventilu nasavan do saciho potrubi. Tomu vsemu se da predejit snizenim pretlaku v klikove skrini, stejne tak jako treba netesnicim tesnenim klikove hridele...
IQ stylingem nenahradis.

Uživatelský avatar
Beaver
Příspěvky: 6553
Registrován: 17 srp 2004 09:01

Re: OIL CATCH TANK na Turbo motor?

Příspěvek od Beaver »

S ohledem na olejovou vanu motorů JZ (složená ze dvou částí, vršek je hliník, z plechu je jen spodní část pod baffle plate) myslím, že nějaké sběrné potrubí bych tam stejně nedostal, takže v tomhle ohledu by stejně nakonec vhodnější bylo odsávat shora. Na intake straně bloku je PCV ventil, zapojený mezi sání a víko intake vačky. Na druhé straně potom (samozřejmě bez PCV ventilu) je vývod z víka exhaust vačky zapojený do potrubí pro přívod vzduchu do předního turba. Obě víka jsou ještě navíc spojená extra hadičkou mezi sebou v prostoru cívek. Logicky se mi tak jeví jako vhodné řešení odpojení hadice na exhaust side a napojení výstupu z víka hadicí do vstupu kompresoru. Výstup z kompresoru by potom teda šel přes OCC jen tak do atmosféry nebo alternativně zpět do sání. V případě vypnutého kompresoru by ale potom při boostu byl systém uzavřený, takže před kompresor by se někde musel vřadit ten první přetlakový ventil jako pojistka - nejspíš by mohl dobře fungovat na té spojce ventilových vík. Potom teda pro tu opačnou situaci s nadměrným odsáváním by byl nutný druhý ventil, tak nějak logicky mi přijde dát ho blízko před vstup kompresoru.

Obrázek
Toyota Supra 2.5 twin turbo (208 kW/360 Nm)
Lexus RX400h 3.3 VVTi '06 (205 kW/418 Nm)
Toyota RAV4 2.5 Hybrid '16 (114 kW/213 Nm)
Lexus IS200 2.0 VVTi (115 kW/200 Nm)
"Vždycky můžete spát v autě, ale nikdy nemůžete řídit dům"

Uživatelský avatar
Taboo
Příspěvky: 2759
Registrován: 26 lis 2004 18:27
Bydliště: Des Moines, IA, USA

Re: OIL CATCH TANK na Turbo motor?

Příspěvek od Taboo »

Ja ti nechci rikat, jake reseni by bylo "nejlepsi", protoze to je pro kazdeho naprosto individualni. Kazde reseni, ktere pracuje ke spokojenosti jeho autora je dobre. Nekdo ma rad jednoduchost mechanickeho systemu, ktera se nekomu muze jevit jako nedostatecna, nekdo muze pouzit over-the-top PWM regulaci pomoci microcontrolleru a software v zavislosti na tlaku, RPM a zatezi, ktera se naopak nekomu muze jevit jako naprosto zbytecna... Vis, co myslim :wink: . Proste pouzij svou vynalezavost a cokoliv se ti jevi pro tve potreby nejvhodnejsi. Jedine, co bych doporucil je odsavani nejen z vika ventilu (i presto, ze i to je naprosto bezne), ale take soucasne i z klikove skrine, kde se k tomu ucelu casto daji najit vsemozne zaslepovaci servisni srouby (ktere se daji bez modifikaci nahradit napojenim na hadice) - coz pripad 1JZ/2JZ myslim zrovna neni :lol: , ale muzes treba umistit vhodne fitting do horni casti hlinikove casti vany (pod prirubu bloku). To vse za ucelem lepsiho vyrovnani tlaku v klikove skrini a pod vikem ventilu a efektivnejsimu navratu oleje (kdy je vyhodnejsi mit o neco nizsi tlak v klikove skrini, nez pod vikem ventilu, anebo aspon co nejvice vyrovnany), ale hodne lidi se tim bez problemu nezabyva (a neni to naprosto nutne) a odsava blow-by jen pres viko ventilu.
IQ stylingem nenahradis.

Uživatelský avatar
honza 2.0 16v
Příspěvky: 1518
Registrován: 09 říj 2005 12:41
Kontaktovat uživatele:

Re: OIL CATCH TANK na Turbo motor?

Příspěvek od honza 2.0 16v »

já u pravěkýho motoru TAZ (pro ty co nevěděj, tak má původ ve škodě popular, kde přes různý reinkarnace přes spartaky a 1203 rostl s objemem až na 1433ccm a pro současné použití ve stříkačkách přes 2100ccm) s rozvodem OHV s úspěchem používám nejjednodušší systém s odsáváním do výfuku (jde vlastně o svod 4-2-1, žádný tlumiče) Saju přes víko, Z5tnej ventil brzdového posilovače a hadici s 13mm vnitřním průměrem....

Již na volnoběh to vytváří dostatečnej potlak a při provozních otáčkách cca 4500ot/min to dává stále příjemnejch -0,2 bar oproti atmosferickýmu tlaku (měřeno obyčejným budíkem plnícího tlaku s rozsahem -0,5 až 1,5bar)...když nic tak alespoň dobrej pocit z toho udělat pro věc maximum :)

Uživatelský avatar
bóďa
Příspěvky: 2337
Registrován: 12 pro 2005 19:05
Bydliště: Kutná Hora
Kontaktovat uživatele:

Re: OIL CATCH TANK na Turbo motor?

Příspěvek od bóďa »

bohužel není času nazbyt, tak jen co mě teď zajímá nejvíc a není mi stále jasné - jak dochází k prodloužení kvality oleje? chápal bych to, pokud bych zachycenou tekutinu pravidelně vypouštěl z OCT, ale pokud to vedu zpět do vany, tak v tom vidím oproti origo systému (kdy to jde alespoň do sání a ne do oleje - pořád měnší zlo) spíš nevýhodu. co jsem vygooglil, že bejvá v těch nádobkách, tak to neni moc hezký. je mi jasný, že to má hodně co dělat s počasím a teplotou, ale asi stále to bude směs oleje, vody a benzinu nebo ne?

Obrázek
3x Renault Safrane Hartge Biturbo

Uživatelský avatar
Libor12
Moderátor
Příspěvky: 2298
Registrován: 29 čer 2008 15:14
Bydliště: Dobříš
Kontaktovat uživatele:

Re: OIL CATCH TANK na Turbo motor?

Příspěvek od Libor12 »

Jak tu padlo,je mnoho možnosti. Ja jsem to delal pouze provizorně :) a vydrželo mi to vic jak 3roky. 8) Mel jsem jen hadici do kompresoru s dvěma ventily podtlak,přetlak a vývod do vyfuku. Jenže jak to bylo ve viku ventilu origo vyvod,tak pri akceleraci si to občas cuclo olej až tolik ze sel i vyfukem ven,tudíž jsem vřadil ještě separator a nasátý olej vracel zpět do vany. prodlouženi intervalu výměny pro mne bylo v tu chvili nepodstatné. Ale ty máš v6 turbo a tam bude pcv jinak.
toyota corolla gti 4a-ge 1.6 "V2" 226hp/9500rpm
IMF Master Ignition Forum - http://
imfsoft-forum.eu/


Válcová zkušebna 4X4 až do 1200HP

Uživatelský avatar
Beaver
Příspěvky: 6553
Registrován: 17 srp 2004 09:01

Re: OIL CATCH TANK na Turbo motor?

Příspěvek od Beaver »

Taboo píše:Pote si predstav co se tam deje pri 7K RPM s PCV ventilem zavrenym pod tlakem turba...... (kdy vstup vika ventilu pri zavrenem PCV ventilu pod tlakem turba slouzi coby vystup),...
Jen pro upřesnění - při boostu turbo vytváří poměrně značný sací efekt s ohledem na spotřebu vzduchu. To v zásadě dělá to, o co by se tu člověk jinak snažil podtlakovou pumpou, pro kterou navíc i ty samotné firmy co je vyrábí nabízí olejové separátory (tj. de facto OCC). Je ten kompresor nebo pumpa skutečně tak výrazně účinější?
Toyota Supra 2.5 twin turbo (208 kW/360 Nm)
Lexus RX400h 3.3 VVTi '06 (205 kW/418 Nm)
Toyota RAV4 2.5 Hybrid '16 (114 kW/213 Nm)
Lexus IS200 2.0 VVTi (115 kW/200 Nm)
"Vždycky můžete spát v autě, ale nikdy nemůžete řídit dům"

Uživatelský avatar
honza 2.0 16v
Příspěvky: 1518
Registrován: 09 říj 2005 12:41
Kontaktovat uživatele:

Re: OIL CATCH TANK na Turbo motor?

Příspěvek od honza 2.0 16v »

kompresor odsává blok motoru cca 20mm hadicej do kterýho pronikaj plyny ze spalováku skrz kroužky..tudíš relativně těsnej prostor a není problém v něm dostatečně snížit tlak na významější čísla

u odsávání před sací část turba vidím problém v tom, že tam máš jakousi fixírku a je vlastně na potrubí kteýr spojuje otevřenej prostor,dudíš je dostupný velký množství vzduchu - v potrubí s nějakým průměrem an průrubě turba sice proudí docela velký množství vzduchu, který strhává proud plynů z klikový skříně.. podtlak závisí na rychlosti a množství plynů jdoucích v potrubí do turba a jelikož třeba průměrem 70mm strháváš průměr 20mm nedosáhneš takový rychlosti odsávání, takže ani podtlaku... to už máš jistější stryčit trysku do vejfuku, která funguje na podobným principu, ale je vzhledem k teplotám a objemům plynů výrazně účinější...

(viz třeba výfuková vývěva u hasičských stříkaček, či čerpadel... ta je schopna při odklonění kompletního proudu plynů do sací trysky pomoci výfukových plynů z motoru o objemu 1500ccm schopna odsát z cca 5,5m sacího potrubí průměru 110mm všechen vzduch a vytvořit podtlak ptořebnej k nasátí vodního sloupce z hloubky cca 4-5m..to vše u těch nejlepších strojů i za 2 vteřiny.. z větší hloubky (do cca 8m, kde je fyzikální maximum) to jde do 10s..)

Uživatelský avatar
Taboo
Příspěvky: 2759
Registrován: 26 lis 2004 18:27
Bydliště: Des Moines, IA, USA

Re: OIL CATCH TANK na Turbo motor?

Příspěvek od Taboo »

Beaver píše:
Taboo píše:Pote si predstav co se tam deje pri 7K RPM s PCV ventilem zavrenym pod tlakem turba...... (kdy vstup vika ventilu pri zavrenem PCV ventilu pod tlakem turba slouzi coby vystup),...
Jen pro upřesnění - při boostu turbo vytváří poměrně značný sací efekt s ohledem na spotřebu vzduchu. To v zásadě dělá to, o co by se tu člověk jinak snažil podtlakovou pumpou
Jiste, stejne to bylo mysleno:
Taboo píše:Pote si predstav co se tam deje pri 7K RPM s PCV ventilem zavrenym pod tlakem turba. Hodne lidi se take mylne domniva (napriklad pri kontrole turba), ze ten olej, ktery casto vidi na vstupu turba tam je diky netesnoti jeho tesneni hridele, ale ve skutecnosti to je olej nasaty z vika ventilu (kdy vstup vika ventilu pri zavrenem PCV ventilu pod tlakem turba slouzi coby vystup), ktery pote skonci v intercooleru a jeho potrubi az po saci ventily. I v pripade N/A motoru s nedostatecne tesnicimi pistnimi krouzky a vyssim mnozstvi blow-by je casto olej z vika ventilu nasavan do saciho potrubi.
Ja pouzil "pod tlakem turba" coby "under boost" - coby stav, ve kterem se turbo nachazi (under boost or off boost) :lol: .

Jak uz jsem se zminil, tovarni PCV system je patricne dimenzovan pouze pro tovarni tlak turba a tovarni objem blow-by. Pokud se zvysi tovarni tlak turba (pomoci treba MBC anebo EBC), tak se soucasne zvysi take objem blow-by pistnich krouzku, ktery tovarni PCV system nema drive anebo pozdeji potrebnou kapacitu propustit a zuzitkovat - a tlak v klikove skrini zacne prudce narustat az do chvile, kdy vetsinou vystreli merka oleje (coz se nekteri lide snazi casto "napravit" - jen aby skoncili s olejem tlacicim se ven pres predni a zadni tesneni klikove hridele. Ale hlavne, ze merka oleje uz nevystreluje... :lol: ).
Spousta lidi se take samozrejme snazi resit ten problem nasavani oleje z vika ventilu turbem (anebo, v pripade N/A motoru, sacim potrubim) eliminaci hadice z vika ventilu (a pouzitim maleho filtru na jeho vstupu/vystupu) do potrubi air filtru (a zaslepeni jejiho vstupu) cimz ( = odstranenim saciho efektu [podtlaku] turba anebo N/A motoru) celou situaci tlaku v klikove skrini samozrejme pouze zhorsi (ale zato maji hezky ciste turbo a intercooler :lol: ).
Pouziti uzavrene OCC mezi vikem ventilu a vstupem turba je dobrym resenim k zabraneni znecisteni intercooleru a jeho potrubi olejem, ale kapacitu tovarniho PCV systemu to samozrejme nijak nezvysi a i pote turbo nasava horky vzduch a splodiny blow-by z klikove skrine. Ono se samozrejme da ten tovarni PCV system patricne predimenzovat (pouzitim vetsich a/anebo vice hadic a pripadne take PCV ventilu), ale pouze do chvile, kdy dalsi restrikci zacnou predstavovat kanaly bloku.

Z meho pohledu (co se tyka snizeni parazitnich ztrat) je nejlepsim resenim naprosta eliminace tovarniho PCV systemu ( = nasavani oleje a blow-by splodin do motoru jakymkoliv zpusobem - at uz pres PCV ventil anebo turbo/saci potrubi) a odvetravani klikove skrine pomoci podtlakove pumpy (at uz specialni pumpy k tomu primo urcene, coby soucasti dry sump cerpadla anebo konverzi A/C kompresoru) za ucelem dosazeni podtlaku a co nejvyssich vykonovych zisku, pan-evac systemu anebo i primo do atmosfery (hadicema patricne kapacity). Vsechno je lepsi, nez cpat horkou olejovou mlhu a splodiny zpet do motoru pres PCV system anebo aby mi tekl olej pres tesneni klikove hridele do bellhousing spojky anebo vystrelovala merka :lol: .
IQ stylingem nenahradis.

Uživatelský avatar
bóďa
Příspěvky: 2337
Registrován: 12 pro 2005 19:05
Bydliště: Kutná Hora
Kontaktovat uživatele:

Re: OIL CATCH TANK na Turbo motor?

Příspěvek od bóďa »

tak jsem se do toho nějak pustil... co jsem koukal, tak jako "konec" systému se používaj ty odvětrávací filtry. co myslíte, použít to nebo to navést před škrtící klapku?
a potom, ať hledám jak hledám, nemůžu najít žádný ventily na takovej průměr. potřebuju jeden redukční mezi klikovou skříň a kompresor a jeden elmg. mezi nádobku a vanu.
3x Renault Safrane Hartge Biturbo

Uživatelský avatar
bóďa
Příspěvky: 2337
Registrován: 12 pro 2005 19:05
Bydliště: Kutná Hora
Kontaktovat uživatele:

Re: OIL CATCH TANK na Turbo motor?

Příspěvek od bóďa »

halóó, je tu někdo?
3x Renault Safrane Hartge Biturbo

Uživatelský avatar
Libor12
Moderátor
Příspěvky: 2298
Registrován: 29 čer 2008 15:14
Bydliště: Dobříš
Kontaktovat uživatele:

Re: OIL CATCH TANK na Turbo motor?

Příspěvek od Libor12 »

elmg ventil na co? Zkus nám nastínit schéma...
toyota corolla gti 4a-ge 1.6 "V2" 226hp/9500rpm
IMF Master Ignition Forum - http://
imfsoft-forum.eu/


Válcová zkušebna 4X4 až do 1200HP

Uživatelský avatar
bóďa
Příspěvky: 2337
Registrován: 12 pro 2005 19:05
Bydliště: Kutná Hora
Kontaktovat uživatele:

Re: OIL CATCH TANK na Turbo motor?

Příspěvek od bóďa »

no nejdřív jsem myslel, že je to extrémně jednoduchej sytém a že se to obejde bez ventilů, ale to je blbost. potřebuju
a) nějakej redukční, kterym budu moct regulovat případnej moc velkej podtlak. chci použít origo vývod na ventilovym víku + udělám jeden na karteru rozvodů dole, ale nevim, co to bude dělat (a jestli se tam nebude nasávat moc oleje).

b) elektromagnetickej, ten bude předělovat záchytnou nádobku od olejový vany, protože pokud chápu systém OCC, tak pokud by tahle hadice byla stále "otevřená", kompresor by přes ní nasával olej z vany. takže ji "někdy" (to zatím nevím kdy) potřebuju otevřít a zároveň vypnout kompresor. pořád mi kolem toho není jasnejch pár věcí a trochu se bojim, jak to bude fungovat, protože nikdo nedokáže předem říct, jestli to např. nebude nasávat velký množsví oleje, kterej by logicky chyběl v motoru a přebejval v záchytný nádobce např. při dlouhý jízdě na dálnici, pokud bych měl dejme tomu odtok otevřenej a kompresor vypnutej jen na volnoběh.
nebo mě teď napadlo, že nejlepší by bylo místo toho použít nějakej jednocestnej ventil :?
3x Renault Safrane Hartge Biturbo

Odpovědět

Zpět na „Tuning motoru + výfuky“