Poničený spalovací prostor

Vše o úpravách motorů a vyfuků.

Moderátoři: Fáboš, Bohuš, Kane13, Ritchma, Libor12, Tom_

Odpovědět
Uživatelský avatar
Eclesia
Příspěvky: 47
Registrován: 04 srp 2007 15:09
Bydliště: Frenštát pod Radhoštěm
Kontaktovat uživatele:

Poničený spalovací prostor

Příspěvek od Eclesia »

Zdravím,

dnes jsem se konečně dostal k práci na náhradní hlavě k svému motoru. Po vyčištění a odstrojení hlavy přišla řada na odstranění karbonu ve spalovacím prostoru, kde mě čekalo nemilé překvapení.
Z pod zapečeného karbonu na mě v jednom spalovacím prostoru vykouklo toto:

Jedná se o starý italský turbomotor a sehnat další hlavu v dobrem stavu takřka nemožné.
Hlava byla sundaná z předchozího motoru který v tom autě jezdil ale byl přidřený na klice a vypadá to že to ničemu nevadilo.

Nastává otázka co s tím, někteří lide mi tvrdí že to ničemu nevadí ale mám jisté obavy.
Jsem perfekcionista a když něco dělám tak to musí být všechno ťip ťop a nestačí mí " To je dobréééé"
IMG_20160409_202754.jpg
Fiat Punto GT 1.4i.e Turbo

Uživatelský avatar
Beaver
Příspěvky: 6553
Registrován: 17 srp 2004 09:01

Re: Poničený spalovací prostor

Příspěvek od Beaver »

Opravit jde všechno. Otázka je, jestli to jde opravit v ČR a jestli to nebude stát balík. Nejvíc profi metoda je 3D sken dobré spalovací komory, navaření materiálu do poškozené komory a následné odfrézování na CNC do původní podoby, sken dobré komory poslouží pro vstupní data.

Zjednodušená varianta by byla prostě ty nejhorší místa "oťukat" MIGem/TIGem a pak opatrně zabrousit do původního tvaru a zaleštit.

No a nebo s tím můžeš žít dál... :mrgreen:
Toyota Supra 2.5 twin turbo (208 kW/360 Nm)
Lexus RX400h 3.3 VVTi '06 (205 kW/418 Nm)
Toyota RAV4 2.5 Hybrid '16 (114 kW/213 Nm)
Lexus IS200 2.0 VVTi (115 kW/200 Nm)
"Vždycky můžete spát v autě, ale nikdy nemůžete řídit dům"

Uživatelský avatar
Libor12
Moderátor
Příspěvky: 2298
Registrován: 29 čer 2008 15:14
Bydliště: Dobříš
Kontaktovat uživatele:

Re: Poničený spalovací prostor

Příspěvek od Libor12 »

Ten spalovací prostor je poškozený detonacemi. Jinak dovaření a opracování není problém i bez 3D. Stačí papírová šablona,fortunka,olej a odměrný válec a chut do práce.
Přílohy
dovar.jpg
brus.jpg
toyota corolla gti 4a-ge 1.6 "V2" 226hp/9500rpm
IMF Master Ignition Forum - http://
imfsoft-forum.eu/


Válcová zkušebna 4X4 až do 1200HP

Uživatelský avatar
JRD McLAREN
Příspěvky: 4074
Registrován: 16 črc 2006 21:39
Kontaktovat uživatele:

Re: Poničený spalovací prostor

Příspěvek od JRD McLAREN »

..no ja si niesom isty, ci je hento pozostatok po detonaciach,
alebo nieco behalo vo valci... upalena elektroda zo sviecky, lopatka z turba a pod.

jak je to hlboke ..?? ma to ostre hrany ..??

mozno by trebalo "len" na freze prerovnat zapustenia
a potom rucne dorovnat spalovaky...

a mozno by to stacilo jen jemne prebehnut smirglom,
a 80% z nerovnosti by mohlo zmiznut..

pokial to nema ostre hrany, pripadne by isli zalestit,
tak to nicomu vadit nebude ... akurat to nevyzera pekne...
Člen Klubu Šlapacích Moskvičov
IMF Master Ignition Forum - http://imfsoft-forum.eu/

Uživatelský avatar
Beaver
Příspěvky: 6553
Registrován: 17 srp 2004 09:01

Re: Poničený spalovací prostor

Příspěvek od Beaver »

Souhlas. To není od detonací, jsou to jednoznačně záseky. Detonace by nejspíš začaly na té hraně kde se setkává rovina celého spalováku a rovina plochy s ventilovýma sedlama.
Toyota Supra 2.5 twin turbo (208 kW/360 Nm)
Lexus RX400h 3.3 VVTi '06 (205 kW/418 Nm)
Toyota RAV4 2.5 Hybrid '16 (114 kW/213 Nm)
Lexus IS200 2.0 VVTi (115 kW/200 Nm)
"Vždycky můžete spát v autě, ale nikdy nemůžete řídit dům"

Uživatelský avatar
Eclesia
Příspěvky: 47
Registrován: 04 srp 2007 15:09
Bydliště: Frenštát pod Radhoštěm
Kontaktovat uživatele:

Re: Poničený spalovací prostor

Příspěvek od Eclesia »

Detonace to nejsou, největší pravděpodobnost dávám upalene svicce u tohohle motoru je známo že jak nemá svoje predepsane trikontaktni svíčky a dá se jiná třeba s jednou tak se upálí, sedělo by i to že největší paseka je okolo otvoru pro svíčku.
Žádné ostré hrany to nemá a záseky nejsou až na jednu či dvě výjimky vůbec hrozné. Jen to není pěkný pohled. Za barákem mam Engitec a v něm nějaké známé zeptal se co oni na to.
V plánu bylo i vyleštění spalovaku protože dílenské zpracování od Fiatu je katastrofa.
Nastává otázka jestli nebude potom tento prostor náchylnější k detonacim.
A nebo jestli nebude lepší se na to vykašlat a doufat že hlava na autě bude v lepším stavu a upravovat dále ji.
Fiat Punto GT 1.4i.e Turbo

Uživatelský avatar
Taboo
Příspěvky: 2759
Registrován: 26 lis 2004 18:27
Bydliště: Des Moines, IA, USA

Re: Poničený spalovací prostor

Příspěvek od Taboo »

Eclesia píše:Jsem perfekcionista a když něco dělám tak to musí být všechno ťip ťop a nestačí mí " To je dobréééé"
OK, ja budu vychazet z toho co jsi napsal a take predpokladu, ze nejsi nejspis milionar, nemas plne plne vybavenou CNC dilnu a nejedna se o vuz Formule 1 :lol: .

Jak uz se ostatni zminili, nechat tu hlavu tak jak je by mohlo vest k nadmernym teplotam ostrych hran tech poskozeni a naslednym predzapalum a detonacim. Zacni proto tim, ze vse (u tech poskozeni) co prevysuje a vycniva nad puvodni plochy srovnas a zahladis na uroven tech puvodnim ploch, cimz budes mit take dobrou referenci pro dalsi srovnani a zahlazeni po zavareni poskozeni pod urovni tech puvodnich ploch. Co budes v kazdem pripade potrebovat je velice, VELICE dobry svarec s moderni TIG (v zadnem pripade MIG) svareckou, ne s necim ze 60ych let. Predpokladam, ze tridu puvodniho materialu (nejcasteji 355, 356 anebo 357) ti neni znama a nechat si ji otestovat neni v tvych moznostech, takze nejbezpecnejsi volbou by bylo pouziti 4047 dratu (evropske equivalenty skutecne neznam) a 50/50-20/80 Argon/Helium mix s predehratim do 300*F (zkuseny svarec bude vedet o cem mluvim a jak na to, nejlepe by bylo najit specializovanou dilnu anebo nekoho, kdo se opravama a modifikacema hlav zabyva). Protoze se skutecne nejedna o nejake znacne poskozeni (v porovnani napriklad s poskozenim zpusobenym odlomenim cele hlavy ventilu) a hlavu TopFuel dragsteru, 3D scan a nasledovne CNC opracovani by skutecne nejspis nebylo po financni strance to nejvhodnejsi. Pokud mas trpelivost a trochu zrucnosti, tak nejlepsim postupem je delat tu opravu v nekolika (4-5) fazich, kdy (po pocatecnim zarovnani a zahlazeni tech ploch jak jsem se zminil) navaris material pouze do 20-25% toho nejhlubsiho poskozeni, pote ty svary opracujes a zahladis, pote navaris a opracujes dalsich 20-25%, pote dalsich 20-25%, etc. Postupuj proste od toho nejhorsiho poskozeni k tomu nejmensimu a snaz se vzdy mit v tech fazich dostatek puvodnich neposkozenych (anebo zahlazenych) ploch pro referenci pro zahlazeni tech novych svaru ( = nesnaz se delat vse najednou. Dobry svarec take prida jen o neco malo vic materialu k opracovani a zahlazeni.). Vpodstate, cim vice tech fazi pouzijes (treba jen 2-5 malych svaru na fazi), tim presnejsi (bez CNC opracovani) bude ten vysledek. Proto by bylo nejspis nejvhodnejsi najit dilnu, ktera by byla schopna provest tu opravu od zacatku az do konce behem nekolika hodin (v porovnani nechavat si tu hlavu nekym postupne po tech fazich varit a opracovavat si ji sam). Jak se uz Libor zminil, pote "cc" vsechny komory (nejdrive ty zbyvajici neposkozene - k urceni prijatelne tovarni tolerance, pote tu opravenou).
Soucasne muzes pouzit tu prilezitost k mirnemu zvyseni kompresniho pomeru navarenim dodatecneho materialu do vsech komor (v tvem pripade zvyseni plochy "quench pads" mezi ventily na opozicni strane zapalovacich svicek).
:wink:
IQ stylingem nenahradis.

Uživatelský avatar
Taboo
Příspěvky: 2759
Registrován: 26 lis 2004 18:27
Bydliště: Des Moines, IA, USA

Re: Poničený spalovací prostor

Příspěvek od Taboo »

Eclesia píše:A nebo jestli nebude lepší se na to vykašlat a doufat že hlava na autě bude v lepším stavu a upravovat dále ji.
Ta poskozena hlava by byla dobrym kandidatem pro zvyseni kompresniho pomeru ( = kdyz uz do toho budes sypat penize, proc z toho nemit neco navic? :lol: ).
IQ stylingem nenahradis.

Uživatelský avatar
Libor12
Moderátor
Příspěvky: 2298
Registrován: 29 čer 2008 15:14
Bydliště: Dobříš
Kontaktovat uživatele:

Re: Poničený spalovací prostor

Příspěvek od Libor12 »

No pár motorů uz jsem otevřel a mohl bych najít i par fotek s navlas stejným poškozením- kavitace materialu při detonacich. Ja to měl většinou ale na všech valcich,tohle bych tipnul na vadný vstrik,ale hádat se nehodlám. Jinak k panu ing Chovancovi bych si nedal opravit uz ani sekačku. Možná se mu par věci povedlo,ale tak jak se vyřadil na mych dvou hlavách pro 4ag kdy jse chtěl osadit bronzová voditka a o 2mm vetsi ventilova sedla jednu hlavu nedodelal vubec a u druhé jsem reklamoval to ze u 9 sedel z 16 je mezera cca 0.5mm tak jeho odpověď byla "to se zaklepe" .
toyota corolla gti 4a-ge 1.6 "V2" 226hp/9500rpm
IMF Master Ignition Forum - http://
imfsoft-forum.eu/


Válcová zkušebna 4X4 až do 1200HP

Uživatelský avatar
F.I.K
Příspěvky: 193
Registrován: 12 pro 2010 11:52

Re: Poničený spalovací prostor

Příspěvek od F.I.K »

Když už se ru řeší to navařování a komprese... Je velká blbost udělat kvůli zvednutí komprese navar přímo na píst a ten pak opracovat do požadovaného tvaru a objemu? Na palici místo není a tohle by šlo poměrně jednoduše. Váhy by až tak moc nepřibylo, dělal bych hlubší zapichy na ventily. Ptam se jako blbec, protože do tehle věcí absolutně nevidím a byl bych nerad abych tim po pár kilometrech zabil celej motor.

Uživatelský avatar
Beaver
Příspěvky: 6553
Registrován: 17 srp 2004 09:01

Re: Poničený spalovací prostor

Příspěvek od Beaver »

Moc nepřibylo je relativní. Je škoda zatěžovat píst zbytečně navíc. Čím vyšší otáčky a rychlost pístu, tím víc se to projeví. Navíc bys měl následně vyvážit všechny písty abys je měl pokud možno se shodnou hmotností, to bude zas zbytečná práce navíc s následným tvarováním a ubrušováním. Upravit hlavu je o mnoho výhodnější ve všech ohledech.
Toyota Supra 2.5 twin turbo (208 kW/360 Nm)
Lexus RX400h 3.3 VVTi '06 (205 kW/418 Nm)
Toyota RAV4 2.5 Hybrid '16 (114 kW/213 Nm)
Lexus IS200 2.0 VVTi (115 kW/200 Nm)
"Vždycky můžete spát v autě, ale nikdy nemůžete řídit dům"

Uživatelský avatar
honza 2.0 16v
Příspěvky: 1518
Registrován: 09 říj 2005 12:41
Kontaktovat uživatele:

Re: Poničený spalovací prostor

Příspěvek od honza 2.0 16v »

pokud to konstrukce bloku a pístů umožňuje, tak pokud nechci řešit spešl písty, snížím blok a upravím stávajicí písty... musí tam bejt ale dost masa na pístech..

Uživatelský avatar
Taboo
Příspěvky: 2759
Registrován: 26 lis 2004 18:27
Bydliště: Des Moines, IA, USA

Re: Poničený spalovací prostor

Příspěvek od Taboo »

F.I.K píše:Je velká blbost udělat kvůli zvednutí komprese navar přímo na píst a ten pak opracovat do požadovaného tvaru a objemu? Na palici místo není a tohle by šlo poměrně jednoduše.
Ano, da se to, ale po casove a financni strance to je v dnesni dobe skutecne nesmysl. Pisty jsou tepelne a mechanicky namahany mnohem vice nez spalovaci komory hlav a pred navarenim dodatecneho materialu musi byt zahrany do vyssich teplot (okolo 500*F) a po navareni opet zahrany a pote velice pomalu schlazeny (heat treating), coz ma za nasledek znacnou uroven deformace nejen jejich tvaru (ovality), ale take drazek krouzku a ulozeni pro jejich "wrist pins" (jak se to rekne cesky? :? ). Proste doslova cely ten pist, nejen ten navareny material, se musi CNC opracovat, coz znamena, ze se musi vetsinou zacit s jinym, vetsim pistem s jineho vhodneho motoru, aby clovek po jeho opracovani skoncil s patricnym prumerem, pote vetsinou zakazkovymi pistnimi krouzky a take predelat ojnice na pouziti vetsich wrist pins. Ta puvodni jednoduchost se pote promeni ve financni katastrofu - ve srovnani s bezproblemovym nakupem zakazkovych kovanych pistu treba od Wiseco za nejakych $150 za kus. Pokud mas pristup k CNC zarizeni, tak i vyroba z "billet" materialu (kulatiny) by byla mnohem jednodussi a mene narocna (i presto, ze ty pisty by nebyly "kovane").
Tvar pistu je ale o mnohem vic, nez jen o kompresi. Soucasnym cilem je take zachovani (anebo i zvyseni) prijatelneho detonacniho limitu za pouziteho paliva a dynamicke kompresi danou casovanim a charakteristikami vacek & ventilu, coz vpodstate predstavuje optimalni rychlost axialni rotace smese paliva vzhledem k jeho vyssi koncentraci v mensim prostoru k dosazeni co nejrychlejsi sireni plamene (k cemuz je v nekterych pripadech zapotrebi i patricne pozmenit system zapalovani a upravit hodnoty jeho predstihu). Jako v mnoha pripadech, zmenis jednu vec a musis zmenit deset dalsich... :lol:
IQ stylingem nenahradis.

Uživatelský avatar
JRD McLAREN
Příspěvky: 4074
Registrován: 16 črc 2006 21:39
Kontaktovat uživatele:

Re: Poničený spalovací prostor

Příspěvek od JRD McLAREN »

..a to ja som chcel len v strucnosti napisat.. ze je to blbost, .. ze sa ten piest pri "zvarani / navarani" deformuje .. :roll:
Člen Klubu Šlapacích Moskvičov
IMF Master Ignition Forum - http://imfsoft-forum.eu/

Uživatelský avatar
F.I.K
Příspěvky: 193
Registrován: 12 pro 2010 11:52

Re: Poničený spalovací prostor

Příspěvek od F.I.K »

Wrist pin bude pístní čep.
Ok, chápu. 8) Prostě to nemá smysl. Nad tím řešením co píše Honza taky premyslim, jen to musím pořádně proměřit. Bojím se, že když to udělám a ještě prohloubim zapichy na ventily tak už tam moc nezbyde. Kolik by tam tak mělo v nejslabším místě zůstat? Dvoulitr N/A.

Uživatelský avatar
Libor12
Moderátor
Příspěvky: 2298
Registrován: 29 čer 2008 15:14
Bydliště: Dobříš
Kontaktovat uživatele:

Re: Poničený spalovací prostor

Příspěvek od Libor12 »

Tady je par dobrých příkladů jak by to mohlo vypadat. http://www.theoldone.com/components/cyl ... ad_mod.htm" onclick="window.open(this.href);return false; Osobně taktéž zacinam dávat přednost pistum s plochým vrchem a dovarem materialu do hlavy,tak aby prostor nebyl členitý. kvůli dobrému prohoreni.
toyota corolla gti 4a-ge 1.6 "V2" 226hp/9500rpm
IMF Master Ignition Forum - http://
imfsoft-forum.eu/


Válcová zkušebna 4X4 až do 1200HP

Uživatelský avatar
honza 2.0 16v
Příspěvky: 1518
Registrován: 09 říj 2005 12:41
Kontaktovat uživatele:

Re: Poničený spalovací prostor

Příspěvek od honza 2.0 16v »

běžně se lidi snažej dodržet 3mm min u kovanejch pístů a NA aplikace, Turbo alespoň 5 a pro seriový/litý písty +2mm


já si s pístama pohrál..
CAD model,
CAD model,
dělalo se to na konvenční frézce... u kámoše, kterje má velmi dobře vybavenou "Hobby" dílnu a je to velmi šikovnej obráběč
dělalo se to na konvenční frézce... u kámoše, kterje má velmi dobře vybavenou "Hobby" dílnu a je to velmi šikovnej obráběč
jalikož seriovej NA píst má skoro 11mm! dno a jde o stejnej odlitek jako turbo, který má kapsu 5mm hlubokou..., tak jsem si mohl písty a blok snížit o 3mm, získat dost prostoru pro ventily, pro případ použití jinejch vaček (s ohledem na drážku pístních kroužků) a ještě zvýšit Kompresní poměr z 10,5 na 11,2...

ve finále jsem tím získal i docela zajímavé odlehčení z 430g na 360g..
porovnání se serií..
porovnání se serií..

Odpovědět

Zpět na „Tuning motoru + výfuky“