Soutěžící: Flanelos
Škoda Rapid studentská srdcovka
---------------------------
Hlasujte pro tento vůz
---------------------------
Automobilka Škoda se svým modelem Rapid zažívá v současné době úspěch, ale
ten je založen na historii. Rapid není jen novinka brázdící naše silnice, ale především
oblíbený vůz 80. let.
Tento soutěžní vůz opravdu čistokrevnou stavbou Tuning fóra, a to se vším všudy.
Martin, alias Flanelos se nechal chvilku přemlouvat, ale nakonec s obavami, aby
neskončil poslední, do soutěže vstoupil.
Celý příběh Martinova Rapida začal již za jeho studií. Tehdy mezi tunery oblíbený
Volkswagen Golf druhé generace stál moc peněz, takže volba chudého studenta
padla právě na Škodu Rapid. I když byl Rapid pravidelně garážovaný, zimní posyp
solí udělal své. Karoserie byla na několika místech hodně zrezlá a dokonce i děravá.
Martin zapojil otce, který je machr se svářečkou a postupně začal převládat zdravý
nekorodující plech a počet děr ubýval. Čelo, kapota a zadní lemy byly v beznadějném
stavu, takže je nahradily úplně nové díly. Prahy také za moc nestály. Nahradily je
prahy ze Škody Felicie s výztuhou z hrubšího plechu bez děr.

Po těchto náročných a ne úplně příjemných zásazích, které ovšem bylo nutné
udělat, přišly na řadu ty zajímavější úpravy a opravy. Zavařily se díry po plastovém
trojúhelníčku v C sloupku, kolejničky na střeše a větrání na přední kapotě. Proběhla
také úprava předního čela, taktéž hrnců na přední světla. Lemy v předních blatnících
jsou vytáhnuty. V neposlední řadě přišlo na změnu i zadního čela, které bylo
prodlouženo a nadstaveno druhým čelem. K tomu se přiměřeně musely prodloužit
také zadní blatníky směrem dolů.

Originální světla nestála za nic, takže byla nahrazena čočkovými světly z BMW, kde
navíc byla čočka samotná vyměněna za bixenon z Range Roveru. Díky tomu v noci
zažijete v Rapidu něco neskutečného. Uvidíte na cestu. Zadní světla jsou pak
originální, jen v bílo červeném provedení.

Jestli jste při pohledu na totálně předělanou karoserii vozu přemýšleli nad tím,
kolik změn muselo proběhnout uvnitř, musíme vás asi zklamat. Martin, i když to
tak nevypadá, nemá rád žádné velké změny. Jak sám říká, interiér bylo prostě
potřeba jen doladit. Velkou změnou pro Rapid je výměna ruční brzdy, která již není
lanková, ale hydraulická. Druhou a poslední změnou, která se týká interiéru, je
výměna předních sedaček. Dříve měl Martin pevné sportovní sedačky, ale poté co
mu auto několikrát vykradli a ukradli, a poté, co si ho dokonce musel koupit zpět,
koupil sportovní sedačky sklopné. Jinak je v interiéru vše původní. S tímto se sama
nabízí další otázka, která se týká hudby a případné aparatury. A odpověď na ni je
velmi jednoduchá. Žádnou hudební zástavbu zde nenajdete. Martin raději poslouchá
klasický „randál“ od motoru.

A co že tohoto Rapida pohání? Původně tam byla klasická škodovácká 130, ale
to nebylo ono. Martin hledal jinou alternativu, ale takovou, aby z auta nedělala
nějakého zběsilého závoďáka. Motory z Felicie nebo dokonce Fabie používal skoro
každý, takže se hledalo dál. Martin si tehdy vysnil benzínový motor o objemu 1.8
litru opatřený turbem ze Škody Octavie. Ale finance hráli velmi důležitou roli, takže
volba nakonec padla na dvoulitrový řadový čtyřválec s vícebodovým vstřikováním,
se dvěma ventily na válec o výkonu 85kw/115koní, a o krouticím momentu 170Nm
z Opelu. Motor sice tak nějak pasoval, ale bez úprav se to neobešlo. Převodovka se
stala po úpravách přírubou, a šikovný kamarád udělal ze dvou jiných převodovek
jednu funkční. Takové kamarády je třeba vyvažovat zlatem! Je asi jasné, že
nešlo o žádné garážové tunění, které by zabralo maximálně jedno odpoledne. Po
napasování motoru do karoserie a vyrobení nových úchytů silentbloků motoru, přišel
na řadu výfuk. Nakonec padla volba na dva malé "buřtíky" v podobě středních dílů z
Octavie 1.6, které jsou zakončené leštěnou koncovkou.

Už jsme si několikrát říkali, že je hezké umět auto rozjet na plno, ale že je důležité
ho také zastavit. Proto Martinova volba brzd padla na čtyřpístkové kotouče vpředu i
vzadu. Vpředu jsou navíc tužší tlumiče a na obě strany byly koupeny kratší a tvrdší
pružiny. Celek Martinovi pak doplňují kola Alluet o rozměru 16 palců s ET15, které
obouvají pneumatiky Matador o rozměru 215/40 R16. Navíc byly vpředu převrtané
náboje z 4x130 na 4x100 a vzadu byla kola posazena na duralové podložky o
rozměru 22 mm s železnou vložkou.
---------------------------
Hlasujte pro tento vůz
---------------------------


