Waciho sportovní kupé Rapid 136
Waciho sportovní kupé Rapid 136
- Tak to je můj Rapid - Space Monkey -
Rapid jako typ vznikl v roce 1984. Chvíli před tím se podobný model jmenoval Garde, ale to trvalo asi jen rok. Rapid vznikl na popud zahraničních prodejců v cizině (hlavně v GB), protože bylo nutné něčím oživit modelovou řadu nové Škody, která se v cizině prodávala poněkud méně úspěšně než u nás.
Na rozdíl od škody 110R, která byla určena na závody a kvůli homologaci začalo auto vznikat i jako sériové, se Rapid na závody moc nepoužíval. Bylo pár exemplářů, které na okruzích proháněly Sierry a BMW E30, ale o tom jak si vedly v bodování nevím.
Rapidů se celkem vyrobilo asi 53 000 kusů a to i s vozy určenými na vývoz s pravostranným řízením. Barvu jste mohli mít třeba: šeď silniční, topolovou zeleň, nebo tabákovou hnědou a další Opravdu krásnej výběr… Můj Rapídek má ještě původní barvu (červená apollo) a byl vyroben v únoru 1990, kdy byla ukončena výroba. (mám jednoho z posledních…heč) Od roku 1988 se do Rapidů montovaly motory stejné, jako měl Favorit. Tedy 135 a 136. Zajímavější je, že v roce 1990 stál Favorit kolem 90 tisíc korun a Rapid (tedy alespoň ten můj) byl za 115 tisíc. Holt sportovní modely jsou vždy o něco dražší Někde jsem četl, že Rapid byl…TOP MODEL značky Škoda. Nic lepšího než Rapida jste od škodovky už mít nemohli…
V technickém průkazu jsem třetí majitel, ale první majitel byl šéf mototechny a Rapida měl jen asi měsíc, protože ho koupil pro svého známého „pod“ rukou. Když jsem Rapida v roce 2001 kupoval, vypadal trochu jinak. Byla to sériovka bez jakýchkoliv úprav. Původně to tak mělo zůstat, ale okolí a ostatní (převážně škodovkáři) mě dotlačili k tuningu. Zhruba ve stejném roce kdy jsem koupil Rapida, jsem začal pravidelně kupovat německý časopis VW Scene. A totálně jsem zanevřel na český A&T. Zamiloval jsem se do německého „čistého“ stylu a těch jejich mini kol. A bylo rozhodnuto. Žádný plastový spoiler ani ohromná křídla mi na auto nesmí. Když tuning, tak jen decentní a samozřejmě auto co nejníže k zemi
[align=center] [/align]
Začalo to nenápadně a pomalu. Měl jsem kola 7x15 s pneu 195/50 na přední nápravu a 7x15 s pneu 225/50 na nápravu zadní. Kola byly tehdy za „dobrou“ cenu (bez pneu za bratru 7000Kč). Byly natřeny červenou barvou a nejspíš starou štětkou, protože tahy od ní, byly vidět na každém kousku kol. Kola jsem nechal zout a potom jsem je pečlivě opískoval. Při pískování mi lehce mizely kusy límců. Když jsem koukal čím to je, zjistil jsem, že původní majitel límce krapet orval a potom to spravil nějakým kitem… a přetřel na červeno… Takže jsem musel dvě kola nechat vyvařit hliníkem. Potom jsem každé kolo na soustruhu lehce stáhnul a pečlivě vyleštil límec. Bylo to docela potřeba, protože na límcích byly vyžrané mapy od soli, které předtím byly samozřejmě kvalitně zakryty….jasně, zase tou červenou. Límce vypadaly po leštění jako zrcadlo. To ale jen do chvíle, než jsem kola nechal nastříkat práškovou vypalovací barvou. Lakýra říkal, že to bude vypadat stejně jako to mám, a já vůl mu věřil. Kola sice byly pěkně stříbrný, ale límec už nevypal jako že jsem se s každým „sr*l“ nejmíň dva dny. No co, alespoň jsou pěkně rovný.
Na auto jsem namontoval vzduchem chlazené kotouče na obě nápravy a čtyřpístkové brzdiče. (schválně kolik z vás má na autě dohromady 16 pístků na brzdách ) Při výměně kotoučů jsem rovnou změnil rozteč ze 130mm na oblíbený (euro) rozměr 100mm. Také tlumiče jsou jiné. Mají upravené kanálky a jinou hustotu náplně. Pružiny jsou zkráceny jak vepředu, tak vzadu. Vepředu asi o tři závity a vzadu jen o jeden a půl. Řeči o tom, že se tím úplně změní charakteristika jízdy vozu je možná pravda, ale to by musel někdo zkusit na jiným autě než na škodovce Zadní nápravu jsem vyvařil a vyztužil jak to jen šlo. Gumové dorazy vepředu jsou zkráceny na polovinu a mističky pod nimi jsem nahradil rovným plocháčem. Přední kolo má tak asi 1cm než se dotkne dorazu a potom ještě 1,5 cm než se jeho pohyb vzhůru zastaví. Jízda se tak stala velice "komfortní" a auto dost dobře drží stopu.
[align=center]
[/align]
Zvenku jsem ještě vyměnil přední a boční blinkly za bílé. Zrcátka za menší (na co vidět dozadu, hlavně že to vypadá líp ) Sundal jsem zástěrky a zadní mlhovku. Tu jsem zapojil místo jedné zpátečky. Takže až mě na srazu uvidíte couvat, nemusíte mě upozorňovat, že mi svítí jen jedna…
[align=center] [/align]
Vevnitř toho taky není moc. Vyměnil jsem jen kormidlo za malý volant. Novou přístrojovku za starší se čtyřma samostatnejma budíkama a trochu ji upravil (někde to bude na fotkách) Na okna jsem dal černé folie. Dozadu o stupínek tmavší než dopředu.
[align=center] [/align]
Vloni na jaře prodělal Rapid transplantaci motoru. Je to zase 1,3, ale z Felicie, která neměla najeto víc než 15tis. Má ostrou vačku 280°, sportovní filtr sání od firmy K&N a laděný výfuk. Motor se vytáčí do 7000 a od 4000 má pořádný zátah a moc hezký zvuk. Výkon pouze odhaduji na nějakých 75 poní… Po rovině auto drží maximálku 170Km/h, ale z mírného kopce se dá poměrně lehce (s větrem v zádech ) dostat velký kus za konečných tachometrových 180Km/h. Ověření této rychlosti by bodlo s nějakým autem, které má tacho cejchované alespoň na 250Km/h. O tom, že škůdky proměřují jsem slyšel opravdu hodně a Rapid nebude vyjímka. Ještě dodám čas na 400metrů. Je to pekelně rychlých 18 vteřin…a rychlost v cíli je zhruba 135Km/h. Tak kdo si troufne???
[align=center] [/align]
Na zadní nápravě mám štefty 100mm a na každé straně podložky 45mm. Vepředu je jen 30mm na každé straně… Rok s tím jezdím a žádný problém zatím nebyl. S autem jezdím téměř denně do práce a vlastně kamkoli je potřeba. To ovšem jen v jarním, letním a podzimním období. V zimě je Space Monkey pěkně uložen v garáži. Jen občas zapojím baterii a nechám ohřát motor a když je sucho tak i kousek popojedu aby kola (pneu) nestála celou zimu na stejné části. Až aby bylo jaro.
Letos plánuju vyměnit víčko nádrže za hliníkové a nasadit kola Steffan o rozměru 9x14 a 10x14 palců s pneu 225/40/14 a 255/35/14 do kterých jsem se zakoukal právě ve VW Scene. Původně jsem chtěl měnit i barvu, ale to bude muset ještě rok počkat. Jak se říká: neni penis, neni zabava…
[align=center] [/align]
Auto by nevypadalo a hlavně nejezdilo bez pomoci firmy MARI-DESIGN a samozřejmě mojí ženy Páji, která mě ráda doprovází po všech možných (i nemožných) srazech a ochotně mi na vše dává finance (moje…)
ENDE
[align=center][/align]
Mě se ty límocvý kola na tom rapidu moc nelíbí.Leze to hrozně ven a mezi kolem a podběhem je hrozně místa.
Ale jinak se mi líbí že opět někdo myslel na motor a hlavně i na brzdy a že se místo honění za plastama a kravinkama věnoval technickýmu stavu .
Ale jinak se mi líbí že opět někdo myslel na motor a hlavně i na brzdy a že se místo honění za plastama a kravinkama věnoval technickýmu stavu .
http://fimosperky.cz - obchod s ručně vyráběným zbožím
JJ, tahle kara je dost good, i kdyz motor neni jeji nejsilnejsi strankou, tak o to vic zaujme nadcasovym designem
A na to, jak vypadala predtim, to je pokrok asi o 300%. I kdyz mit doma serii a pak z toho mit veterana v dost zachovalym stavu, no to by taky nebylo k zahozeni
Mno, a to Waci jeste nenapsal, ze toto uz je jeho druhy rapid...
A na to, jak vypadala predtim, to je pokrok asi o 300%. I kdyz mit doma serii a pak z toho mit veterana v dost zachovalym stavu, no to by taky nebylo k zahozeni
Mno, a to Waci jeste nenapsal, ze toto uz je jeho druhy rapid...
-
- Moderátor
- Příspěvky: 3887
- Registrován: 20 čer 2004 16:07
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
peknej Rapidek, jen ty kola se mi moc neliby jak lezou ven
http://www.odtahnito.cz <<< Půjčovna odtahového speciálu, stačí řidičák sk. B. Nejlevnější způsob převozu vozu svépomocí. Praha, ČR i zahraničí.