For Taboo
Moderátoři: Fáboš, Bohuš, Kane13, Ritchma, Libor12, Tom_
- sejki
- Příspěvky: 377
- Registrován: 29 dub 2005 12:43
- Bydliště: Usti nad Orlici
- Kontaktovat uživatele:
For Taboo
Taboo, nekde si tu psal, ze turbem umele zvysujes objem motoru. Znamena to, ze prakticky mam turbomotor treba 2.0l, ale teoreticky treba 5.0l? Da se to nejak vypocitat?
Nissan Skyline R32 '92 - byvale auto
No ono je to jednoduche. Atmosfericky tlak v nasich nadmorskych vyskach je +- 1 bar, takze kdyz mas 2.0 NA motor, tak jde do nej vzduch v podstate pod absolutnim tlakem 1 bar, adekvatne tomu je motor schopny spalit urcite mnozstvi paliva. No a kdyz do nej fouknes turbem jeste navic dalsi 1 bar pretlaku, tak mas vlastne 2 bary absolutniho tlaku a tim padem do motoru o obsahu 2 litry natlacis to same mnozstvi vzduchu jako do 4.0 NA. Snad jsem se nekde nesekl.. 

Melo by to byt takhle spravne, muj motor by mel byt de facto atmosfericky 4.5 litru pri cca 0.5 baru tlaku, za predpokladu zvyseni tlaku na 1 bar cca 6ti litrMarcos píše:No ono je to jednoduche. Atmosfericky tlak v nasich nadmorskych vyskach je +- 1 bar, takze kdyz mas 2.0 NA motor, tak jde do nej vzduch v podstate pod absolutnim tlakem 1 bar, adekvatne tomu je motor schopny spalit urcite mnozstvi paliva. No a kdyz do nej fouknes turbem jeste navic dalsi 1 bar pretlaku, tak mas vlastne 2 bary absolutniho tlaku a tim padem do motoru o obsahu 2 litry natlacis to same mnozstvi vzduchu jako do 4.0 NA. Snad jsem se nekde nesekl..

Toyota Supra 2.5 twin turbo (208 kW/360 Nm)
Lexus RX400h 3.3 VVTi '06 (205 kW/418 Nm)
Lexus NX300h 2.5 Hybrid '16 (145 kW/207 Nm)
Lexus IS200 2.0 VVTi (115 kW/200 Nm)
"Vždycky můžete spát v autě, ale nikdy nemůžete řídit dům"
Lexus RX400h 3.3 VVTi '06 (205 kW/418 Nm)
Lexus NX300h 2.5 Hybrid '16 (145 kW/207 Nm)
Lexus IS200 2.0 VVTi (115 kW/200 Nm)
"Vždycky můžete spát v autě, ale nikdy nemůžete řídit dům"
- sejki
- Příspěvky: 377
- Registrován: 29 dub 2005 12:43
- Bydliště: Usti nad Orlici
- Kontaktovat uživatele:
Taboo píše:Ja to s dovolenim trochu upresnim...![]()
Jen tlakem turba se to neda zcela presne urcit, protoze dve turba rozdilne velikosti maji pri tom stejnem tlaku rozdilnou ucinost (ktera se pote taky odrazi ve vystupni teplote vzduchu) a samozrejme taky dodaji pri tom samem tlaku rozdilne mnozstvi vzduchu. Pote tam je intercooler, ktery ma urcity odpad tlaku a svou vlastni ucinost, ktera snizuje teplotu vystupniho vzduchu turba. Konecne teda zalezi na "mass" vzduchu, ktera je kombinaci density (zavisle na tlaku a teplote) a mnozstvi vzduchu dodanym turbem pri urcitem tlaku.
Ten konecny objem motoru vychazi ze zmeny jeho puvodni "volumetric efficiency" (VE). VE je procento vstupni smese vzhledem k statickemu objemu motoru, ktera se skutecne dostane do valcu behem sani. Zatimco prumerny N/A motor ma VE okolo 85%, velice dobry okolo 90% a zavodni N/A motor muze mit i 110% VE. Nejjednodusim ukazatelem, ktery se nemusi zabyvat kalkulacemi density a mnozstvim vzduchu, ktery clovek do motoru tlaci, je jen menici se spotreba paliva pri tom samem A/F pomeru, coz se da jednoduse spocitat z tlaku paliva (pokud byl zmenen), velikosti injectoru (pokud byla zmenena) a jejich duty cycle. Vpodstate clovek jen zjisti, kolik paliva cpal pri tom samem A/F pomeru "predtim" a "potom", z cehoz pote muze odvodit (diky tomu nemennemu A/F pomeru) i ten narust mnozstvi vzduchu bez ohlizeni se na skutecnou VE, tlak turba anebo teplotu vstupniho vzduchu, takze treba 3.0L turbo motor, ktery spotrebuje 2x vic paliva v tom samem A/F pomeru, nez jeho N/A verze s 85% VE, ma pote teoreticky zdvojnasobeny fyzicky objem. Na to se lze pote divat jako na 6.0L motor s 85% VE anebo 5.1L s 100% VE. Proto je treba ten jednotny "turbo coeficient", ktery se pouziva pri vasich sprintech bez ohledu na mnozstvi smese, kterou clovek cpe do motoru, naprosty nesmysl.

Nissan Skyline R32 '92 - byvale auto