BMW E24
V roce 1976 byl u břehů Ženevy spatřen žralok, veřejnost byla touto zprávou ohromena, ladné křivky mnichovského predátora oplývající elegancí byly znamením, že u BMW nastavili směr pro další desetiletí. A byl to směr více než úspěšný. Karburátorová verze 630CS (coupé sport) měla třílitr o výkonu 132Kw, 633CSi již 147Kw. Avšak do podvědomí všech vstoupila až 635ka CSíčko, psal se rok 1978 (3,5l 160Kw!!) To byl pojem, který dodnes neztranic nic ze svého významu, ba naopak. V následujícím roce 1979 přichází inovace v podobě ukazatele servisního intervalu Check-control, což byl konec pro karburátorové verze. Další technická novinka následovala v r.´82 kdy k celkové modernizaci vozu přibyl Motronic (nová jednotka zapalování a vstřikování), v témže roce je pro 635CSi nový motor M30 s objemem 3430ccm. Roku 1983 se s výrobní linkou rozloučila verze 633CSi. Zlatý hřeb výrobního programu - rok 1984 - M635CSi (někde značená M6), luxusní a technický vrchol, jedinečné grand turismo s cenou jako Porsche 928 nebo Ferrari 308GTB!!! Blok motoru z M1, každý válec s vlastní škrtící klapkou, výkon 210Kw, akcelerace 0-100 za 6,5sec, tuhý podvozek, silné brzdy, plynové tlumiče Bilstein. Rok ´85 je rokem dalších změn a inovací - katalyzátor a už i SRS airbag! Kat postihl i M635CSi o dva roky později. Čísla z katalogu mluví pro M635CSi /kat/ takto objem 3453ccm, 191Kw (260koní), 330Nm/4500ot, maximálka 245Km/h, akcelerace za 6,9 a kilometr s pevnym startem za 26,8sec, váha 1515Kg.
BMW samožřejmě šestku nasadilo i do závodů, snad každý zná bílou krasavici s rentgenovými polepy, v barvách M -technik s Dietrem Questerem za volantem. Vozy připravoval s "továrnou" Schnitzer, známá je též i Schnitzerova černá závodní šestka (bohužel nemám obrázek). Ruku k dílu přiložil i dnes dobře známy Hartge. V civilním (tunerském) sektoru se činila Alpina, která šestky rozmazlovala nevídaným luxusem ale i turbem viz B7S Turbo s výkonem přesahujícím 300koní! V roce 1989 skončila výroba s těmito výsledky - celk.vyrobeno 86.000 kusů, z toho 50.000 635Csi, z toho 5855 kusů M 635CSi. Aura obepínající šestku však neopadla, fanodové i znalci vozů z ní udělali kult. Je to opravdu vyjímečný vůz, někteří ji hodnotí jako vůbec nejhezčí BMW v historii a přiznám se, že i já se k nim částečně počítám. Její následnice je však fandy přijímána s mnohem menším nadšením, čas ukáže jak budeme na tu novou-dnešní šestku koukat za 20 let. Asi je to znak dnešní doby, že z nových vozů čiší technická dokonalost působící nesmírně chladně. Kde je ta duše e24??









volant s airbagem




čočky



zajímavostí byl projekt cabrio, mimo to byl v roce ´84 odstartován projekt E31 (850i), E24 sloužila jako nosič nových komponentů - podvozek, motor V12, řízení. Nevím kolik takových šestek továrna měla, ale pokud vím tak nejsou nikde prezentovány a vůbec se o nich nemluví.




M motor






alpina



