Ačkoli se to může zdát absurdní,tuning není ničím novým.Copak vám otec nevyprávěl, jak si obraceli disky na "stovkách" a kuchali výfuky na fichtlech? Na úvod bych si dovolil několik subjektivních postřehů na téma tuning.Můžu z vlastní skušenosti říct,že každý "tuner"na žačátku zrodu svého nastávajícího vymazleného auti pomýšlí především na vizuální "zrychlení" svho vozu.Nejžádanějším aerodinamickým prvkem je bezkonkurečně zadní křídlo.Svůj boom si prožila rovněž křidélka nad zadním oknem.Ta ovšem ne vždy jdou ruku v ruce s aerodinamikou vozu!Proto je důležité se i vtěchto zdánlivě banálních otázkách radši pořádně zamyslet a nebo se poradit s odborníky.Nějaký další efekt,než je ten estetický,ale asi od většiny křídel čekat nelze.

Evergreenem mezi autodoplňkyjsou mračítka na světla,která se u některých firem podařiloopatřit potřebným schválením k provozu na českých silnicích.Hovořit v souvislosti s nimi o tuningu je dosti odvážné, na druhou stranu je to jedna z nejlevnějších cest jak se odlišit.Přední,zadní nárazníky a nástavce prahů někteří doporučují koupit celý kit určený přímo na Vaše auto někteří si zvolí svůj styl a poslední mnou nejobdivovanější,jsou ti kteří se nebojí rozmíchat v garáži trochu epoxidové pryskyřice a za pomocí laminátu a své šikovnosti a nápaditosti si vyrobí nárazníky,křídla,prahy,mračítka či celou zástavbu na muziku.

Když už jsme tedy dopřáli svému miláčkovi řádnou estetickou kůru,velmi často pak zjištujeme,že stádo koní pod kapotou oproti sportovnímu vzhledu vašeho miláčka poněkud pokulhává,a tak se pustíte do jeho rozmnožování.Netřeba snad nějak zdůraznovat, že se jedná o jednu vůbec z nejnákladnějších polužek tuningu.Úpravy motoru opravdu nejsou levná záležitost,a navíc při extrémním zacházení má pak motor omezenou životnost.Většinou se začíná sportovním filtrem nasávaného vzduchu nebo přímím kitem sání který dle mě mná mnohem větší smysl než samostatný filtr.Motor ale takovou úpravou mnoho nezíská.Daleko účinější a velmi moderní je v dnešní době čip tuning,zejména potom u motorů s přeplnováním.Tím ale úpravy v drtivé většině případů pro našince končí.Občas si motoristé-tuneři nechávají montovat jiné vačky,snižují hlavu nebo dávají tenčítěsnění pod hlavu motoru,leští kanálky,ordinují řidší olej,atd.Ale to už jsou opravdoví nadšenci.Kompletní přestavba motoru podle receptu renomovaných úpravců díky vysoké ceně nepřichází v úvahu.
Nezbytným doplňkem úprav motoru je laděné výfukové potrubí.Od výfuku většina z nás očekává bud jen pořádný pořádný rachot kterej vzbudí polovinu ulice při našem příjezdu v opačném případě pak učiněné zázraky.Pravda je ale mnohem složitější a někde uprostřed.Opět platí,to co u většiny ostatních úprav,každý sáhne po mohutné chromované koncovce nebo poslednímu dílu výfukového potrubí,protože to je prostě slyšet a vidět!Řidiče při tom zajímá hlavně zvuk,potom vzhled a nakonec nějaké to zvýšení výkonu.na tomto místě je třeba připomenout že maximem posledního dílu výfuku jsou tak 3 kW navíc nic moc že?

Daleko větší pozornost by si zasloužili např.laděné výfukové svody nebo sportovní katalyzátor-já vím ted si hodně z vás řeklo a proč bych tam dával ten katalyzátor ho vyhodím a je klid že?


Dále se pojďme podívat na ladění a upravování podvozku.Konečně kapitola tuningu,která nezlepšuje jen vzhled ale také chování auta.Krátké sportovní tlumiče se aplikují na standartní tlumiče ale výsledkem je o něco tvrdší charakteristika podvozku a zmenšení světlé výšky.auto pak lépe vypadá je stabilnější v zatáčkách,ale také méně komfortní.Užitečnou věcí za pár korunek je rozpěra mezi přední tlumiče zlepšuje tuhost karoserie.Sportovní tlumiče jsou další etapou v odladění podvozku,dalším krokem mohou být i tlumiče s nastavitelnou tvrdostí i výškou tak zvané štelovací ,ale v tomto případě už je lepší koupit celou sadu tlumič pružina.V neposlední řadě můžete svůj podvozek vylepšit také silnějšími stabilizátory.No a na závěr? snad už jen podvozek vzduchový ale to je věc názoru já ho moc nepreferuji je to vyloženě show-car a né pro sportovní účely ale jak říkám je to jen můj názor!

Kdo chce rychle jezdit,musí ještě rychleji zastavit a to chce pořádné brzdy!To je velmi důležitá položka podvozkové skupiny.Ventilované kotouče,větší brzdové třmeny,sportovní brzdová kapalina s vyšším bodem varu atd.Jenže ty nejsou vydět,a to našincům vadí bohužel stále nejvíce.Zatím u nás totiž není prioritou správné fungování vozu,ale dobrý vzhled.
Třešničkou na dortu musí být zákonitě kola z lehkých slitin.Pořádná kola dělají totiž mnoho! A tady už platí to co jsem nechtěl přiznat " čím větší tím lepší"



No a co na takový nádherný ráfek obout? Samozřejmě nízkoprofilovou sportovní pneumatiku.Majitelé upravených vozů přeci nejezdí pomalu,tak ke slovu přicházejí ultra výkonné pneumatiky,jenže ty se vyrábějí kvůli požadovaným vlastnostem z měkkých směsí,brzy se opotřebují a vy budete v pneuservise častěji,než by jste chtěli.
Jak vydíte,TUNING je naprosto ukázkovým příkladem černé díry nebo bermudského trojuhelníku na vaše finance .Když ale ta upravéná auta tak krásně vypadají a fungují tak proč ne?-děláme to přeci z lásky ne?
Přeji hodně radosti se svýma miláčkama a hlavně bez nehod!!!!!