
Nissan 200SX S13 je auto za dnes již vcelku přijatelné peníze, se kterým si užijete díky jeho výkonu a jízdním vlastnostem opravdu hodně legrace.
[align=center]Typ 200SX S13 se vyráběl v letech 1988 – 1994 jako Silvia coupé a 200SX hatchback a byl poháněn výhradně motorem 1.8 o výkonu 124kW přenášených na zadní kola. Vůz s tímto motorem uháněl z nuly na 100km/h během 6,7 sekund a dech mu došel až na hranici 220 km/h. V roce 1991 byl proveden facelift - byl pozměněn přední nárazník, kola dostala nový design, vpředu se montovaly větší brzdové kotouče a pozměněny byly také přední sedačky.
Bez diskuse je 200SX vynikající auto na úpravy. Má extrémně odolný litinový blok a jako většině turbomotorů se mu snadno přidá nějaký ten koník. Nový výfuk bez katu z 3" trubky přidá okolo 8-13% a více výkonu, upravené sání, ať už předělaný airbox nebo hříbek přidá dalších 3-5%. Před zvýšením plnícího tlaku je doporučováno instalovat nějaký vylepšený intercooler - ideálně do předního nárazníku, kam se vejde opravdu velký radiátor. S těmito úpravami je možné zvednout plnící tlak na 1 až 1,2baru což přidá dalších 10-20% výkonu. To si zase většinou vyžádá použití výkonější palivové pumpy a přeprogramování dat v ŘJ, aby se do motoru dostalo dostatečné množství paliva
O tomto voze si dnes povíme trochu víc. Martin je majitelem modelu z roku 1989 a jeho vlastníkem je od března roku 2003. Po koupi dostalo auto na uvítanou 18“ kola Alessio Arizona a přísun čerstvého vzduchu k motoru byl oživen vzduchovým filtrem od firmy Eufab. Martin s autem chvíli jezdil, než ho potkala na letišti v Chřásťanech nepříjemná nehoda s motocyklem. Ale proto, že všechno zlé je pro něco dobré, náprava škody přinesla majiteli i mnoho nových zkušeností s technikou a konstrukcí celého vozu, kdy po zakoupení nové karoserie začal stavět celé auto znovu. Protože se Martin soustředí hlavně na zlepšování výkonu a jízdních vlastností vozu, nejvíce úprav najdeme právě v motorovém prostoru a na podvozku. Auto bylo díky kombinaci sportovních tlumičů Koni a pružin H&R sníženo o 40mm blíže k zemi což se příznivě projevilo na jízdních vlastnostech vozu. K nim přispěla i dvojice rozpěr mezi tlumiče, jedna se nachází v motorovém prostoru a druhá v kufru, obě jsou shodně od firmy Megan Racing a mají svůj podíl na výrazném snížení kroucení karoserie v zatáčkách. Auto v dnešní době brázdí silnice na kolech Alluet o rozměrech 7x16 palců, obutých na přední nápravě do pneumatik o šířce 205mm a 225mm na zadní nápravě.
Přeplňovaný motor 1.8 dosahuje už v sérii docela slušným výkonem, v našem případě byl však jeho výkon ještě poněkud popohnán. O lepší spalování směsi ve válcích se starají svíčky Denso Iridium, motor lépe dýchá díky již zmiňovanému filtru Eufab. Dalším neméně důležitým doplňkem v motoru je blow off ventil od firmy Bidrin, jedná se o variantu MkIV. Pod vozem najdeme nerezové výfukové potrubí domácí výroby o průměru 55mm, zakončené koncovým tlumičem FK automotive. Původní mezichladič stlačeného vzduchu byl nahrazen větším modelem z Avie a sestaven za pomoci nerezových trubek a hadic od firmy Samco. Poslední věcí kterou bych měl zmínit je ta, že motor si lebedí v olejové lázni Castrol Formula RS.
Po nahlédnutí do interiéru si můžeme všimnout hned trojice budíků. Informují nás o tlaku turbodmychadla, tlaku oleje a o teplotě oleje. Všechny tyto budíky s bílým podkladem dodala firma Autostyle. Sériový volant byl nahrazen výrobkem firmy Victor,přesněji typem F1, jeho průměr činí 30cm. Nahrazená byla i původní hlavice řadící páky, na její místo se nastěhovala řadička značky Bidrin. V zájmu snížení hmotnosti byla odebrána klimatizace a o hudbu ve voze se stará autorádio Panasonic CQ DFX777. Interiér ještě není ve finální podobě, auto je vlastně stále ve výstavbě a prioritu mají hlavně výkonové parametry vozu. Jako další změny Martin do budoucna plánuje výměnu stávajících předních světel za xenonové výbojky a nová kola značky Borbet.
Na exteriéru auta najdeme jen velice drobné kosmetické změny jedná se o zavařenou anténu, stěrač a ostřikovač zadního okna. Kdysi bylo na zádi vozu i karbonové křídlo TCC.
Martinův Nissan má najeto zatím 177000 Km, přičemž motor pouhých 84000 Km, přejme mu tedy hodně dalších kilometrů bez nehod a mnoho zdařilých tuningových úprav.
Tuto recenzi napsal pro Martina 534 naš VIP člen
